Zolder verven

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Hoi Tweakers,

Ik hoop dat iemand hier wat goede tips kan geven.
We wonen in een huis uit 2018, de zolder (het plafond) is afgetimmerd met houten platen die vastgeniet zijn, daarnaast zijn er wat houten leuken en houten deuren.
Nu willen we de zolder een beetje omtoveren naar een mancave en het dus donker verven, donker grijs. Ondertussen zijn alle gaatjes (van bijv de nietjes) netjes gevuld dus we kunnen aan de slag. Maar toen bedacht ik me opeens : Welke verf gebruik je hier nou voor? Is dit lak of smeer je hier in principe muurverf op (zulke grote oppervlakken)?

Iemand ervaring met hoe dit het beste aan te pakken?

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Vrijwel altijd is dat geen hout maar geperste platen. Die hebben wij met isoleer geverfd alvorens er de normale verf op te doen destijds (die platen zuigen gewone verf op alsof het niks is)

Je kan een stukje proefverven en kijken of het pakt, maar waarschijnlijk moet je dus met isoleer of primer aan de slag.

[ Voor 24% gewijzigd door pagani op 16-01-2024 14:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:38

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Mijn zolder zaten destijds soortgelijke platen op en heb ik met een verfspuit gedaan. Zuigt inderdaad de 1e keer flink, maar dat is een kwestie van nog een keer er overheen spuiten. Als het een beetje goed afgeplakt is, is dat dan nog maar een kleine moeite.

Standaard latex gebruikt overigens, en aardig verdunt om het spuitbaar te krijgen.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Question Mark schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 14:19:
Mijn zolder zaten destijds soortgelijke platen op en heb ik met een verfspuit gedaan. Zuigt inderdaad de 1e keer flink, maar dat is een kwestie van nog een keer er overheen spuiten. Als het een beetje goed afgeplakt is, is dat dan nog maar een kleine moeite.

Standaard latex gebruikt overigens, en aardig verdunt om het spuitbaar te krijgen.
Let wel dat met gewone verf het kan zijn dat de lijm/olie uit de platen later nog door de verf heen komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Kijk daar heb ik wat aan, het zijn denk ik dan geperste platen inderdaad, dus goed om dat voor te behandelen met primer/grondverf om te zorgen dat ik niet 2/3x met de echte verf er overheen hoef.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 08:30
Ik heb deze platen ook en heb die geverfd met latex (gewone muurverf), eerste keer wat verdund omdat het inderdaad erg zuigt. Maar niet met lak/grondverf. Tweede laag onverdund witte latex van goede kwaliteit was heel goed dekkend, van nietjes, randjes en kleine kieren is niks meer te zien. Goede kit voor de wat grotere kieren is overigens wel aan te raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Toke_gt schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 14:56:
Ik heb deze platen ook en heb die geverfd met latex (gewone muurverf), eerste keer wat verdund omdat het inderdaad erg zuigt. Maar niet met lak/grondverf. Tweede laag onverdund witte latex van goede kwaliteit was heel goed dekkend, van nietjes, randjes en kleine kieren is niks meer te zien. Goede kit voor de wat grotere kieren is overigens wel aan te raden.
Thanks. Stomme vraag : Maar kit je het voor het verven of er na?

[ Voor 26% gewijzigd door twain4me op 16-01-2024 15:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-03 04:20
Primer (liefst op kleur in jouw geval), dan afkitten met acrylaatkit, dan muurverf.

Bijv sps primer en multimat, fijn spul!

[ Voor 35% gewijzigd door Makkelijk op 16-01-2024 15:16 ]

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-04 22:21
Ik zou dit met normale latex doen, met (watergedragen) houtlak kost het je een fortuin om zo'n oppervlakte helemaal in de lak te zetten. Als de platen zuigen (ik heb geen idee wat voor platen je hebt) voor de eerste laag de latex voor 15% verdunnen met water zodat je dit als een voorstrijk kunt gebruiken.

Als je latex gebruikt, afkitten met acrylaatkit of glaskit voordat je gaat texex. Glaskit is moeilijker afwerken maar als er veel werking is zou ik dat adviseren, glaskit is veel flexibeler.

[ Voor 40% gewijzigd door IceM op 16-01-2024 15:41 ]

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Lijkt me handig om eerst te weten wat je exact hebt. Tegenwoordig is het meestal of groene spaanplaat of witte melamine spaanplaat. Die laatste is super glad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Cheesy schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 15:41:
Lijkt me handig om eerst te weten wat je exact hebt. Tegenwoordig is het meestal of groene spaanplaat of witte melamine spaanplaat. Die laatste is super glad.
Ik zal zo thuis even foto's maken en hier posten! Ze zijn wit in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 28-04 20:14
DennusB schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 15:43:
[...]

Ik zal zo thuis even foto's maken en hier posten! Ze zijn wit in ieder geval.
Ik had weinig zin om mijn wit glimmende isolatieplaten op zolder te gaan schilderen met, ja geen idee wat.
Een rol van deze stof gekocht er bevestigd op de tussenliggende balken.
https://www.adamantium-au...-0?variant=36190024302745

Het is enorm diep zwart, daarbij is luidsprekerdoek opeens verre van zwart.

De muren deels zwart geverfd, en deels ook met dit doek bedekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 08:30
DennusB schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 14:58:
[...]
Thanks. Stomme vraag : Maar kit je het voor het verven of er na?
Geen stomme vraag hoor. Eerst de verdunde eerste laag, dan kitten, dan eerste onverdunde laag en al naar gelang het resultaat nog een tweede. Met een donkere kleur heb je misschien aan één laag genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Hier de beloofde foto’s. @Cheesy
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3tLrFYqctjZ3HdzX1bsr8q0MwBE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N4tGqU1hCynZk7lEXK2x6iBM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wbztOiGvwGnzqsJdHpq29U6mi20=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YOxDceZMRuyQ4vlBgrdv6t8v.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vFViuIlFLFFBD_LCeqBDvaH7WWI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bhYUE8O4cXMSy01WCqe6Mb8c.jpg?f=fotoalbum_large

Voor de volledigheid, op de wand met de lamp komt een lattenwand, dus die hoeft niet mee met de verf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Als je toch lekker aan het klussen bent, nog een luikje maken in die afgetopte wand (kan niet op de naam komen even...). Dan kan je daar nog wat zooi naar binnen schuiven, altijd plezier van. Ik heb er mijn dakpannen liggen, omdat ons kruipluik slecht bereikbaar is.

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Ik kan niet de goed de structuur zien, maar ziet er uit als prefab dakelementen afgewerkt met gemelamineerde spaanplaten. Die zijn, zoals ik al meldde, super glad dus die kun je niet zomaar verven. Het voordeel is dat ze 0 zuigen.

Eerlijk gezegd heb ik ook niet direct een oplossing paraat. Ik denk dat je ze goed machinaal moet opschuren voor de hechting. Dan voorzien van primer/ grondverf en afwerken met muurverf. Omdat het niet zuigt zou gewoon aflakken ook moeten lukken, maar muurverf vind ik zelf altijd wat prettiger werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Motrax schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 07:02:
Als je toch lekker aan het klussen bent, nog een luikje maken in die afgetopte wand (kan niet op de naam komen even...). Dan kan je daar nog wat zooi naar binnen schuiven, altijd plezier van. Ik heb er mijn dakpannen liggen, omdat ons kruipluik slecht bereikbaar is.
Je bedoelt het knieschot. Officieel is dat (zo goed als altijd) een constructief onderdeel waar je niet zomaar in mag zagen. Dat is natuurlijk de theorie, en de praktijk is vaak anders. Maar ik wil het wel even gezegd hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Motrax schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 07:02:
Ja, die hebben we in de andere kamer op de zolder al (aan 2 kanten), dus dat hoeft in deze kamer gelukkig niet.
Cheesy schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 07:39:
Ik kan niet de goed de structuur zien, maar ziet er uit als prefab dakelementen afgewerkt met gemelamineerde spaanplaten. Die zijn, zoals ik al meldde, super glad dus die kun je niet zomaar verven. Het voordeel is dat ze 0 zuigen.

Eerlijk gezegd heb ik ook niet direct een oplossing paraat. Ik denk dat je ze goed machinaal moet opschuren voor de hechting. Dan voorzien van primer/ grondverf en afwerken met muurverf. Omdat het niet zuigt zou gewoon aflakken ook moeten lukken, maar muurverf vind ik zelf altijd wat prettiger werken.
Thanks voor je reply, ze voelen idd goed glad aan, gelukkig heb ik een goede schuurmachine liggen, dus daar moet ik dan binnenkort mee aan de slag!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Cheesy schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 07:40:
[...]

Je bedoelt het knieschot. Officieel is dat (zo goed als altijd) een constructief onderdeel waar je niet zomaar in mag zagen. Dat is natuurlijk de theorie, en de praktijk is vaak anders. Maar ik wil het wel even gezegd hebben ;)
Inderdaad beter 1x extra vermelden dan 1x te weinig :P

Ik bedoelde uiteraard niet de balken, maar wel de platen er tussen.

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 27-04 19:16
Zou een waterdamp doorlatende latex gebruiken, zeker geen lak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Nu online
DennusB schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 07:44:
[...]

Ja, die hebben we in de andere kamer op de zolder al (aan 2 kanten), dus dat hoeft in deze kamer gelukkig niet.

[...]

Thanks voor je reply, ze voelen idd goed glad aan, gelukkig heb ik een goede schuurmachine liggen, dus daar moet ik dan binnenkort mee aan de slag!
Kan je wellicht de bouwtekeningen ophalen of iemand vragen in je straat die ze heeft (als je makelaar/oud bewoner/etc er niet aan kan komen)?

Wat je niet wilt is vocht opsluiten door het b.v. dicht te lakken.. Ik denk dat dat wel meevalt, maar het lastige is dat je het pas gaat zien als het te laat is.. En dan zit de verf er al op dus probeer het er dan maar af te halen..
Ik denk dat er geen issue is, maar zeker weten is altijd beter :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Woning uit 2019, ziet er uit als een prefab kap (de nagels heeft TS afgesmeerd), dus achter die spaanplaat zit 99% zeker dampdichte folie. Daarom mijns inziens geen probleem om eventueel dampdichte lak te gebruiken (desondanks zou ik muurverf / latex gebruiken, zoals genoemd).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-04 16:39
Cheesy schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 07:40:
[...]

In het knieschot mag je wel zagen, je mag alleen de verticale (draag)balken niet wegzagen. Deze zijn soms ook in een andere kleur geschilderd (oranje) om aan te geven dat ze onderdeel uitmaken van je dakconstructie.
Tussen deze balken kun/mag je perfect deurtjes maken.
Pagina: 1