Ontruimingsverklaring scheiding ?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -r03k03-0101-
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 14-05 08:27
Tweakers,

Een vriendin van mij is sinds kort gescheiden woont nog bij haar ex-man, hij is nu bezig voor een nieuwe hypotheek. Hij geeft aan dat de bank wil dat er een ontruimingsverklaring ondertekend moet worden:

Zoals deze:
https://www.argenta.nl/si...Ontruimingsverklaring.pdf

- Is dit een normale gang van zaken?
- Betekend dit dat hij dan na een eenmalig verzoek kan eisen dat zij vertrekt uit het huis? Of is dit alleen als de bank dit vraagt voor een of andere reden.

Het contact is op dit moment nog ok, hij geeft aan dat ze mag blijven wonen totdat ze een nieuwe woning heeft, maar wie weet bedenkt hij zich en zegt hij je moet volgende week vertrekken en aangezien er toch een te kort is aan woningen heb je niet zo snel iets anders.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10:17
Het huis is 100% van de ex-msn?
Hadden ze een geregistreerd partnerschap?
Is er iets ooit op papier gezet?
Wat is het woonadres van je vriendin? Is ze ingeschreven bij haar ex?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:48

Rmg

-r03k03-0101- schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 13:12:
Tweakers,

Een vriendin van mij is sinds kort gescheiden woont nog bij haar ex-man, hij is nu bezig voor een nieuwe hypotheek. Hij geeft aan dat de bank wil dat er een ontruimingsverklaring ondertekend moet worden:

Zoals deze:
https://www.argenta.nl/si...Ontruimingsverklaring.pdf

- Is dit een normale gang van zaken?
- Betekend dit dat hij dan na een eenmalig verzoek kan eisen dat zij vertrekt uit het huis? Of is dit alleen als de bank dit vraagt voor een of andere reden.

Het contact is op dit moment nog ok, hij geeft aan dat ze mag blijven wonen totdat ze een nieuwe woning heeft, maar wie weet bedenkt hij zich en zegt hij je moet volgende week vertrekken en aangezien er toch een te kort is aan woningen heb je niet zo snel iets anders.
Ja dit is normaal, want de bank wil zoveel mogelijk waarde aan onderpand hebben en een huis verkopen met een bewoner er in levert minder op. Dus de bank wil garantie dat bij (gedwongen) verkoop de ex vertrekt.

voor het 2e punt, staan in het voorbeeld de volgende bepalingen:
4. De medebewoner dient het registergoed op eerste mondelinge of schriftelijke aanmaning van
de koper te ontruimen. De ontruiming dient plaats te vinden uiterlijk op het tijdstip waarop de koper
het registergoed aanvaardt. Bij niet behoorlijke of niet tijdige voldoening aan de aanmaning kan de
koper de ontruiming doen bewerkstelligen met behulp van grosse van de akte van veiling, samen
met de akte van kwijting voor de koopsom of met de grosse van de akte van overdracht, indien geen
veiling heeft plaatsgevonden. Ter zake van de ontruiming is derhalve geen rechterlijke tussenkomst
vereist.
Als het huis verkocht wordt, of de bank dat nou doet of haar ex-man maakt niet uit, moet zij het huis verlaten zodra de koper dat eist.

Maar ook
6. Indien sprake is van ontslag hoofdelijke aansprakelijkheid verklaart de medebewoner als doel
te hebben het registergoed zo spoedig mogelijk na het ondertekenen van de akte van ontslag
duurzaam te verlaten.
Een ontslag hoofdelijke aansprakelijkheid zorgt ervoor dat de vertrekkende partner niet langer verantwoordelijk is voor de hypotheeklasten van het huis. Hij of zij heeft dan niet langer een financiële verplichting aan de bank met betrekking tot het koophuis.

Over dit punt zullen ze goeie afspraken, liefst op papier, moeten maken.
-r03k03-0101- schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 13:29:
ze waren getrouwd, ze word uitgekocht hij gaat het huis overnemen met nieuwe hypotheek
Ze woont nu nog bij hem maar is opzoek naar een andere woning
Is allemaal langs de rechter geweest. Ze heeft nog een aantal maanden om een andere woning te vinden (datum in de rechtbank papieren)
Ze staat nog ingeschreven
Als er al een tijdslimiet op het nieuwe woning vinden zit lijkt dit me onderdeel van het 'duurzaam verlaten'.

[ Voor 10% gewijzigd door Rmg op 16-01-2024 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -r03k03-0101-
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 14-05 08:27
99ruud99 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 13:22:
Het huis is 100% van de ex-msn?
Hadden ze een geregistreerd partnerschap?
Is er iets ooit op papier gezet?
Wat is het woonadres van je vriendin? Is ze ingeschreven bij haar ex?
ze waren getrouwd, ze word uitgekocht hij gaat het huis overnemen met nieuwe hypotheek
Is allemaal langs de rechter geweest. Ze heeft nog een aantal maanden om een andere woning te vinden (datum in de rechtbank papieren)

[ Voor 32% gewijzigd door -r03k03-0101- op 16-01-2024 13:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:34
Het zal vast vaker voorkomen, maar mijn hypotheekverstrekker vroeg dit niet toen ik mijn ex uitkocht in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:48

Rmg

decipherer schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 13:32:
Het zal vast vaker voorkomen, maar mijn hypotheekverstrekker vroeg dit niet toen ik mijn ex uitkocht in ieder geval.
Zal ook te maken hebben met de hoogte van de hypotheek die nodig is en de waarde van het huis,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:34
Rmg schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 13:40:
[...]

Zal ook te maken hebben met de hoogte van de hypotheek die nodig is en de waarde van het huis,
Goed punt, bij mij was de hypotheek ca 2/3 van de waarde van het huis. Dan is het voor de hypotheekverstrekker al iets minder spannend allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-05 12:25

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

[...]
Is allemaal langs de rechter geweest. Ze heeft nog een aantal maanden om een andere woning te vinden
Wat is de exacte afspraak? Wat gebeurt er als die paar maanden om zijn, en ze nog niks anders heeft gevonden?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-05 13:38
WON >>> AZ

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Nu online

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

[...]

Als dat echt een gerechtelijke uitspraak is welke definitief is (moet vertrekken voor datum X) dan gaat dit boven een contract wat gesloten wordt.
Contracten mogen niet strijdig zijn met wetgeving en rechtspraak.

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Pagina: 1