Airco op balkon appartement mogelijk i.v.m. geluidseisen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borkdude
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:08
Ik ben aan het oriënteren op een airco. Ik woon in een appartement met 1 balkon. Door een airco-installatiebedrijf is mij aangeraden een 5.0kw unit van Mitsubishi te namen (SCM50ZS-W).
In de folder staat dat deze 52/45db produceert (wat er precies bedoelt wordt met het hoge en lagere getal weet ik niet).

Ik heb op advies van de VVE navraag gedaan bij de gemeente of ik hiervoor een vergunning nodig heb: dit heb ik niet, maar ik moet wel aan geluidseis voldoen. De geluidseis is dat de airco-unit niet meer dan 40db mag produceren op de erfgrens met de buren.

Met een unit die 52db produceert weet ik niet of mij dat gaat lukken. De airco-installateur beweert dat er geen units zijn die veel stiller zijn en zeker geen units die onder de grens van 40db blijven.

In een vergelijkbare flat verderop in de straat hebben al zo'n 10 mensen een unit op hun balkon staan en tot zover heeft niemand daar klachten over gemeld bij hun VVE. Echter is dit voor mijn eigen VVE niet voldoende om aan te tonen dat ik ook echt voldoe aan de geluidseis.

Iemand tips?

Mono-block gaat denk ik niet lukken i.v.m. flinke gaten in de muren van het gebouw. Misschien zijn er toch stillere units verkrijgbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-04 16:27
Waar is/zijn de erfgrenzen in jouw geval? Dat maakt nogal uit met het bepalen hoeveel geluid er op de erfgrens overblijft. Het maakt natuurlijk ook uit op welke manier de buren het eventuele geluid kunnen waarnemen. Het geluidsniveau op de erfgrens bij een blinde muur zegt natuurlijk niet zoveel, want hier kunnen de buren het geluid toch niet waarnemen. Belangrijker is hoe eventuele andere balkons en ramen zijn gesitueerd, het is dus erg situatie afhankelijk hoe het geluid wordt waargenomen en welk geluidsniveau de airco zal hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:48

Agent47

I always close my contracts.

Wij hebben zo'n airco omhulsing gekocht. Onze airco was ook 40db. Weliswaar rijtjeswoning, maar het hielp wel qua geluid.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borkdude
@Agent47 Heb je meer technische gegevens, bijvoorbeeld welk type buitenunit + omhulsing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borkdude
@frennek Balkon is een glazenwasserbalkon, grenst direct aan buren met een paneeltje ertussen. Zo'n 5 meter breed, met boven- en onderburen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Laatst online: 09:48

Agent47

I always close my contracts.

Borkdude schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 12:27:
@Agent47 Heb je meer technische gegevens, bijvoorbeeld welk type buitenunit + omhulsing?
https://www.ventilatiesho...0QEgizEAQYASABEgIJR_D_BwE

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borkdude
@Agent47 Dank je wel. Ik heb naar zulke omhulsingen gekeken, maar degenen die flink dempen (9-15db) kosten meer dan de unit zelf (zo'n 2500 euro). Bij de link van jouw omhulsing kan ik geen gegevens vinden over hoeveel deze dempt.

Heb je toevallig ook het merk + type van jouw buiten-unit? Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Ik vraag me altijd af hoeveel zoiets nou werkelijk dempt, aangezien de fabrikant beweert de luchtstroom zo weinig mogelijk te beperken met hun "speicale lamellen". Zal vast iets doen, maar als TS bijvoorbeeld nog 8 dB moet dempen op de erfgrens.... heb ik er een hard hoofd in dat dit voldoende gaat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tom532
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 02-05 15:08
Ik ben inderdaad ook benieuwd naar het opgetelde lawaai van meerdere units in een flat. Ook al produceert elke unit maar 40dB, opgeteld zal dat toch zeker meer zijn, iemand daar ook ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@tom532
  • Als ze evenveel geluid produceren en je zet er 2 naast elkaar, dan is het 3dB meer; 2x zoveel.
  • Maar ze staan niet naast elkaar en geluid neemt (dacht ik, ga nu even niet controleren) af met het kwadraat van de afstand.
  • Dus hoever ze uit elkaar staan heeft ook invloed.
Mij te moeilijk om precies te gaan bepalen. Aantallen tellen natuurlijk ook mee.
Een goede eerste orde benadering is één in het midden met de 8 er omheen.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
  • Laatst online: 14:41
Wat de geluidseisen betreft wordt er alleen maar 1 unit gekeken, je hoeft niet mee te nemen wat het gecumuleerde effect van meerdere units die bij mekaar in de buurt staan.

Wat de omkasting die @Agent47 deelde, die is puur visueel, om een lelijke buitenunit te verbergen in een minder lelijke kast. Maar qua geluid zal het effect verwaarloosbaar zijn. Voor echte demping moet je voor een echte geluidsdempende kast van Reducd of Merford ofzo gaan. Die dempen tussen de 9 en 15dB.

De geluidseisen zijn inderdaad 40dB op de erfgrens, maar tussen appartementsunits zijn er geen erfgrenzen. In een appartement situatie wordt er gecheckt wat het geluid is ter hoogte van het midden van de dichtstbijzijnde ramen en deuren van de omliggende appartementen. Dat is best bewerkelijk, en veel installateurs hebben daar geen zin in. Maar wel essentieel als je geen gedoe met vve en buren wil.

De installateur heeft het zo te zien nog niet begrepen, want het is niet zo dat de unit niet meer dan 40/45dB mag produceren (geluidsvermogen). Daar voldoet (nog) geen enkele airco of warmtepomp aan. Wat van belang is, is dat er op de kritieke punten (erfgrens of omliggende ramen en deuren) niet meer dan 45/40dB te horen is (geluidsdruk). En dat kan je berekenen dmv de officiële rekentool. Het hangt af van hoeveel geluid de unit produceert, afstand, welke geluidsbarrieres (muren, privacy schermen, etc) er staan.

[ Voor 22% gewijzigd door marvel27 op 21-03-2024 10:06 ]

Gebruikte NRGkick met Schuko en rode 32A adapters te koop, 7.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14:59

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Niet onbelangrijk: Het is a priori niet van belang wat de buren ervaren of vinden.
Dat wat telt is in eerste instantie de uitkomst van de rekentool van de overheid
ook betreft het maar een enkele unit.

Als de gemeente m.b.v. de rekentool vaststelt dat de geplaatste/te plaatsen unit
de geluidsgrenzen (dag/nacht) op een enkel "grensvlak" overschrijdt
MOET ze handhavend optreden!

In diverse gemeentes lopen altijd handhavers door de buurten
die sinds kort? mogelijke gevallen (airco's/warmtepompen)
aan de rekenaars doorgeven.

Dus ook heb je een prima verstandhouding met de buren en plaatsen jullie
samen de airco's in overleg - de wettelijke regels moeten gevolgd worden.

Ik ben ook zeer benieuwd hoe met meerdere units wordt omgegaan.

YMMV

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
  • Laatst online: 14:41
Volledig akkoord dat je moet letten op de relatie met de buren en wellicht daarom best een andere keuzes kan maken. Er is de theoretische situatie van de rekentool, en de praktijk waar ook factoren spelen die impact hebben op het geluid. Denk bv aan plaatsing op een houten dak, geen goedentrillingsdemping, slechte afstelling, effect van units in de buurt, etc. Die worden niet meegenomen in de rekentool.

Ik schetste boven enkel wat de geluidseisen en de rekentool zeggen over deze situatie.

Gebruikte NRGkick met Schuko en rode 32A adapters te koop, 7.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scoobydoooo
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 28-04 20:06
Hoe is dit verder afgelopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borkdude
Ik heb nog geen airco laten plaatsen