Betonnen Schutting met Houtmotief: Ervaringen en Advies

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FriendlyAgent
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 03-04 23:22
De schuttingen op mijn erf zijn verouderd, en de poort is niet meer in goede staat. Ik wil deze vervangen, en binnenkort heb ik een gesprek met de buren. Daarom wil ik me goed voorbereiden, zodat ik voorbeelden kan geven en kan aangeven welke opties ik zou overwegen en waar mijn budget zich bevindt, enzovoort. Natuurlijk gaat dit alleen over het stuk op de erfgrens; de poort is voor volledig eigen rekening ;(

Nu heeft de buurman voor dit gesprek al aangegeven dat hij neigt naar betonnen palen met een band of wel een Beton Hout Luxe schutting. Dat zou ik zelf niet erg vinden; mijn enige vereiste zou dan wel zijn dat er dichte schermen op worden geplaatst in plaats van schermen met inkijk. Ik ben al blij dat zijn eerste gedachte niet meteen was om de goedkoopste schutting uit de bouwmarkt te halen, zodat we dit gesprek over een paar jaar niet opnieuw hoeven te voeren.

Maar nu ben ik wat aan het rondkijken en kwam ik bij volledige betonnen schuttingen uit, en dat lijkt wel een groot aantal voordelen te hebben en is niet eens zo veel duurder. Je hebt het tegenwoordig ook in allerlei kleuren en afwerkingen, waaronder een soort houtlook.

Nu vroeg ik me af of mensen hier ervaring mee hebben. Gaan ze echt zo lang mee als ze beweren? Worden ze lelijk? Werkt het echt zo goed tegen geluid? En kan het er mooi uitzien, of vinden mensen dit zo lelijk dat het effect zou hebben op de doorverkoop van mijn huis mocht dit ooit gebeuren?

Ik heb het dan trouwens voornamelijk over een betonnen schutting met houtmotief of Lariksmotief in een wat lichtere kleur zoals Taupe, zie voorbeeld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vKfWEeEcZzFGI5aov4IFnNWDACU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/O9vQsiE3N7uKYNjU7SGI6Nfo.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FaNgTLzl6khNxSj1eso1PF6NDRc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/MAt4QRMKBc4JjT5v0oYFLep5.png?f=user_large

Hier is nog een voorbeeld, iets meer in lijn met wat de buurman wilde, met twee tinten en een onderband, maar dan met betonplaten;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RbdQWITjJzt_oVPAtPfL75G7FI8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AHCazqN4ok703gZhOPsM3bzE.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:44
Ik vind het er zelf wel sjiek uit zien, zeker op het onderste plaatje.

Zelf alleen ervaring met de betonnen schuttingen van vroeger.
Die waren lelijk met vlakke betonplaten, maar een schutting die in de jaren 80 geplaatst is staat nu nog steeds.

Je hebt met beton kans op alggroei (met hout ook) en het is zaak dat ofwel te voorkomen of dat voorzichtig te verwijderen.
Van een hogedrukspuit zal de toplaag poreus worden, net als bij terrastegels, en dan zal je steeds vaker met de karcher aan de gang moeten.

Je kan beton ook impregneren, dan parelt het water er gewoon vanaf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:29
Zijn de platen geverfd of is de de kleur in het beton gegoten?
Dat eerste wil je hebben aangezien dat tweede NIET kleurvast is!
Als het nu mooi antraciet is zal het over een paar jaar gewoon lichtgrijs worden als je er niets aan doet.
Die palen op je laatste plaatje gaan er hoe dan ook aan geloven: die worden lichtgrijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FriendlyAgent
FRANQ schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 11:44:
Ik vind het er zelf wel sjiek uit zien, zeker op het onderste plaatje.

Zelf alleen ervaring met de betonnen schuttingen van vroeger.
Die waren lelijk met vlakke betonplaten, maar een schutting die in de jaren 80 geplaatst is staat nu nog steeds.

Je hebt met beton kans op alggroei (met hout ook) en het is zaak dat ofwel te voorkomen of dat voorzichtig te verwijderen.
Van een hogedrukspuit zal de toplaag poreus worden, net als bij terrastegels, en dan zal je steeds vaker met de karcher aan de gang moeten.

Je kan beton ook impregneren, dan parelt het water er gewoon vanaf.
Ja, ik ken die panelen uit de jaren 80 ook en daarom had ik mijn twijfels toen ik erover hoorde. Het hielp ook niet dat bij elk gesprek wat ik er nu over voer met vrienden, ze gelijk negatief reageren zodra ze het woord 'beton' horen, terwijl ze niets wisten van de nieuwere opties en ze zelf Beton Hout schuttingen hebben. Wanneer je zulke sterke negatieve reacties krijgt, ga je snel twijfelen aan je eigen smaak |:(
SniperGuy schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 12:03:
Zijn de platen geverfd of is de de kleur in het beton gegoten?
Dat eerste wil je hebben aangezien dat tweede NIET kleurvast is!
Als het nu mooi antraciet is zal het over een paar jaar gewoon lichtgrijs worden als je er niets aan doet.
Die palen op je laatste plaatje gaan er hoe dan ook aan geloven: die worden lichtgrijs.
Dit is wel handig om te weten. @FRANQ had het ook al over impregneren en dergelijke. Maar nu vraag ik me af hoe erg die verkleuring zal zijn? De huidige houten schuttingen zijn namelijk ook behoorlijk verkleurd door de jaren heen, althans, zo lijkt het. Ik was er niet bij toen ze deze hebben geplaatst, maar ze hebben ooit één deel vervangen, en dat verschil is echt opvallend.

Dus ik vraag me af hoe dit zich verhoudt tot hout, dat ook verkleurt en dergelijke.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YKla
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 10-12-2024
Je zou ook eens kunnen kijken naar composiet. Ongeveer hetzelfde principe, maar geen impregneer nodig en in alle kleuren verkrijgbaar. Wel aan de prijs, maar als je die door twee kunt delen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 20:17
Ik heb sowieso een hekel aan schuttingen en al helemaal aan iets wat nep nagemaakt is, dus mijn mening ga ik hier niet over geven.
Wel denk ik dat het beton in de loop der zeker gaat verweren en minder mooi/lelijk wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FriendlyAgent
emot schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 08:00:
Ik heb sowieso een hekel aan schuttingen en al helemaal aan iets wat nep nagemaakt is, dus mijn mening ga ik hier niet over geven.
Wel denk ik dat het beton in de loop der zeker gaat verweren en minder mooi/lelijk wordt.
Héél eerlijk, ik ben ook geen fan van schuttingen, maar het alternatief van ergens vrijstaand in een bos wonen is helaas niet financieel rond te krijgen. Dus dan wordt een schutting van beton, steen of hout spontaan een goedkoop alternatief om mensen, dieren en geluid uit mijn tuin te houden en nog een beetje privacy te hebben.

Meer mensen zeggen dit dus, dat je beton moet impregneren enzovoort, maar dit lijkt me bij hout niet anders; dat verkleurt ook als een malloot door het weer. Vandaar dat ik een beetje naar ervaringen zoek. Dus hoe erg verweert het en kun je het uiteindelijk wel langer mooi houden dan hout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FriendlyAgent
YKla schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 23:16:
Je zou ook eens kunnen kijken naar composiet. Ongeveer hetzelfde principe, maar geen impregneer nodig en in alle kleuren verkrijgbaar. Wel aan de prijs, maar als je die door twee kunt delen..
Hartelijk bedankt, ik zal zeker ook naar composiet kijken, zal het meenemen en even rondshoppen naar facturen. Het viel me nu ook op dat het prijsverschil per persoon tussen een luxere houten betonnen schutting en een volledige betonnen schutting niet veel verschilt. Hout is momenteel best duur en het zit voornamelijk in de montagekosten, het materiaal zelf valt mee in verhouding.

[ Voor 3% gewijzigd door FriendlyAgent op 17-01-2024 16:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LTwinter
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 23:20
FriendlyAgent schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 15:53:
[...]

Meer mensen zeggen dit dus, dat je beton moet impregneren enzovoort, maar dit lijkt me bij hout niet anders; dat verkleurt ook als een malloot door het weer. Vandaar dat ik een beetje naar ervaringen zoek. Dus hoe erg verweert het en kun je het uiteindelijk wel langer mooi houden dan hout?
Ik zou alleen wat kunnen zeggen over de betonnen onderband aangezien ik deze zelf heb. 1x per jaar de karcher er op en klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YKla
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 10-12-2024
FriendlyAgent schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 15:53:
[...]

Héél eerlijk, ik ben ook geen fan van schuttingen, maar het alternatief van ergens vrijstaand in een bos wonen is helaas niet financieel rond te krijgen. Dus dan wordt een schutting van beton, steen of hout spontaan een goedkoop alternatief om mensen, dieren en geluid uit mijn tuin te houden en nog een beetje privacy te hebben.

Als je bang bent voor een lange ‘solide’ muur dan kun je het natuurlijk ook combineren. Paar schermen composiet in teak look, daarna een schanskorf met natuursteen en vervolgens wat hekken (weet even de juiste term niet) met hedera. En daar wat afwisseling in aanbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inevitable
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 07-06-2024
Ik vind het er erg 'nep' uitzien, een beetje visgraat pvc maar dan voor buiten. Ik zou het zelf dus nooit nemen. Voor buiten heb ik zelf liever materialen waar ik de controle over heb qua schilderen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FriendlyAgent
YKla schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 17:30:
[...]

Als je bang bent voor een lange ‘solide’ muur dan kun je het natuurlijk ook combineren. Paar schermen composiet in teak look, daarna een schanskorf met natuursteen en vervolgens wat hekken (weet even de juiste term niet) met hedera. En daar wat afwisseling in aanbrengen.
Nee, ik heb juist geen problemen met een dikke betonnen schutting; de reden dat het me juist aansprak, was omdat ik ook juist geluid wilde dempen.

Ik en de buurman hebben beiden dit jaar een airco genomen en ik heb echt moeite gedaan om mijn buren zo min mogelijk tot last te zijn met een kleine split-unit voor de slaapkamer en zo laag mogelijke decibellen (redelijk nieuwe bouw, dus de warmte blijft niet normaal lang hangen en ramen openzetten heeft totaal geen zin dus als het warm was dan was slapen gewoon bijna onmogenlijk). Gebruik hem ook alleen om te koelen en dus eigenlijk alleen in de zomer. Het idee was een beetje dat we elkaars units gedoogden omdat ze eigenlijk te dicht op de erfgrens staan.

Maar nu gebruikt mijn buurman zijn grote multi-split ook voor verwarming en daar begint de ellende: je hoort de brom de hele dag vol door mijn woonkamer en het drijft me langzaam tegen de muur op want ik kan er blijkbaar een stuk slechter tegen dan ik dacht, terwijl je hem in de slaapkamer niet hoort. Een beetje mijn eigen graf gegraven dus, en nu wil ik er een dichte schutting van beton of hout tegenaan zetten. Hij zou dan bijna direct tegen de airco aan staan en hopelijk reduceert dit het geluid net genoeg, zodat het mijn woning niet meer in komt.

Het is dus eigenlijk een beetje een Hail Mary voordat ik helaas echt vervelend moet doen en moet aangeven dat ik het verwarmen niet meer wil vanwege het geluid. Als dit zo doorgaat ben ik zelfs per direct bereid mijn eigen airco ook weg te doen en gewoon de kosten te slikken.

Maar ik wilde dit eerst nog proberen, zeker omdat de schutting ook echt aan vervanging toe is en we nu nog een redelijk goede relatie hebben. Trouwens, wel door eerlijk te zijn natuurlijk; dit wil ik zeker ter sprake brengen tijdens het gesprek over de schutting.

[ Voor 6% gewijzigd door FriendlyAgent op 18-01-2024 00:39 ]

Pagina: 1