Staat spanning op utp kabels

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touwerkerk
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 21-01-2024
Goedemorgen tweakers,

Onlangs verhuisd en ben momenteel bezig mijn netwerk weer op te bouwen.

Deze ochtend was ik mijn netwerkbord aan het fatsoeneren (glasvezel kastje, ont, router, switch, patch panel). Tijdens dit werk voelde ik plots prik op de switch en de utp kabels. Ik heb alles los getrokken en ben per switch gaan meten waar het vandaan komt.

Zo kwam ik bij de switch bij de tv uit en dacht/hoopte dat de switch het probleem was, maar helaas.
Op deze switch is het volgende aangesloten:
Tv (Samsung)
Versterker (NAD bluesound module)
Steam link

Zowel de utp poort van de Tv als de versterker geeft prik af. Ik heb vervolgens mijn switch zonder adapter aangesloten op de utp van de tv en op alle poorten van de switch stond vervolgens prik. Dit zelfde met de versterker gedaan en het zelfde verhaal.

Het probleem is ondanks dat alles prima lijkt te werken dat het hele netwerk onder de prik staat. Elke switch en utp kabel geeft dan een schok als je het aanraakt.

Heeft iemand hier ervaring mee en een goede oplossing voor dit probleem?

Ik kan alles weer aansluiten en het patchpanel aarden (dit moet nog gebeuren) in de hoop dat alle prik van het netwerk wordt gehaald. Gevolg is echter wel dat de switch bij de tv onder de prik blijft staan. Geen idee of dit kwaad kan.

Alvast dank voor het lezen en meedenken !!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:22
Heb je shielded netwerkkabels gebruikt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13:19
Heb je een coax kabel in de tv zitten ? Misschien is de binnenkomende kabel niet goed geaard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:59
Is de boel wel geaard? Want meestal komt daar de prik die je voelt vandaan.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:44
devriesjande schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 11:10:
Heb je een coax kabel in de tv zitten ? Misschien is de binnenkomende kabel niet goed geaard.
Dit was ook mijn eerste idee. Je zegt dat de poort van de versterker én de TV prik afgeven. Zit er in beide apparaten een COAX-kabel? Of alleen in de TV en zijn de TV en de versterker met een HDMI-kabel verbonden (met een optische verbinding zou het geen probleem moeten geven)?

Haal de COAX eens los en probeer het dan nog eens :)

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touwerkerk
Dank voor jullie reacties, antwoorden op jullie vragen:

1) Deze kabel loopt door de muur: l
en verder gebruik ik Cat6a S/FTP kabels

2) Nee er zit geen coax kabel in de tv en versterker.

3) Het patchpanel moet ik nog aarden inderdaad (ik hoop dat dit het probleem gaat verhelpen). Ik rij zo langs de doe het zelf om een kabel hiervoor te halen. Vraag blijft dan wel of het kwaad kan dat het netwerk deels onder de prik staat.

4) de versterker en tv zijn enkel verbonden met een optische kabel (en indirect via de utp - switch - utp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:33
De meeste apparaten hebben een paar micro-ampere lekstroom tussen de voeding en het chassis.
Dat is normaal.
Bij shielded kabels komt dit terug naar èèn punt (en telt het op) en daar moet het naar aarde. Ik lees dat je dat nog moet doen, dus doe dat eerst.

Zorg er ook voor dat al je apparaten netjes een geaard stopcontact genieten, want ik denk dat je dat nu niet hebt. Als je dat niet lukt, vervang dan de shielded keystones voor unshielded in de kamers want je wil geen aardnet in huis leggen wat bestaat uit ethernetkabels, die zijn daar niet voor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08:25
Tja dat is het gevolg van het gebruik van shielded netwerk kabels als je die niet op de juiste wijze aard krijg je last van common mode spanningen wat hier duidelijk het geval is.

Shielded kabel moet je helemaal nooit gebruiken, maar als je die hebt zorg je ervoor dat ze ofwel nergens aan aarde en ook niet aan je apparatuur liggen ofwel allemaal op een centraal punt geaard zijn en niet aan je apparatuur.
En dan sluit je die kabel die je natuurlijk netjes op een wcd moet afmonteren aan op je apparatuur met een patchkabel zonder shielding.

En als je apparatuur hebt die niet dubbel geïsoleerd is en dus een stekker met aarde hebben dan moeten die ook in een geaarde wcd zitten.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touwerkerk
Alles nogmaals na gemeten en bij de versterker + TV leek het inderdaad om lekstroom te gaan. Nu dat het patch panel op de aarde is aangesloten lijkt dat probleem aardig verholpen.

Daarnaast ook het modem van Odido er tussenuit gehaald, deze bleek ook een flink steentje bij te dragen aan de prik op poorten en kabels.

Alle stopcontacten zijn overigens gewoon geaard hier in huis. Probleem lijkt daarmee aardig opgelost zo.

Dank allemaal voor he tmeedenken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07:24
Stekker omdraaien in wcd kan ook wel helpen, heb hier een polariteitsmeter liggen en dan meet ik 110v op het chassis en als ik de stekker omdraai is het weg.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:00
Maar... als je dus eerst in de meterkast het patch panel NIET geaard had en er toen spanning op de kabel stond, dan denk ik dat het shield van de kabel verbonden was aan de apparaat-kant. Als je nu (ook) in het patch panel de shield geaard hebt, is de kabel dus aan twee kanten geaard - en dat is volgens mij niet heel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:20
Gebruik je wel unshielded normale utp patch kabels vanaf de wall outlet naar je apparaten?
Of gebruik je daar ook shielded kabels

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touwerkerk
Dank wederom voor jullie reactie, ik gebruik momenteel de volgende kabels:

Router <-> patch panel: S/FTP kabels
Patchpanel <-> wall outlets: F/UTP kabels
Wall outlet <-> switches: S/FTP kabels
Switches <-> apparaten: SF/UTP kabels

Voorheen bleef er prik op de switches en patch panel staan, dus zo geaard leek het systeem niet te zijn.
Zoals hierboven aangegeven heb ik gisteren het patch panel aangesloten op de aarde en Zyxel router van Odido er tussenuit gehaald (hier kwam ook aardig wat prik vanaf) en nu heb ik geen last meer van prik op de switches en patch panel en kan ik alles weer aanraken zonder een schok te krijgen.

Als in jullie optiek ergens nog iets mis gaat verneem ik het graag. De kabels in de muur ga/kan ik niet meer vervangen, maar de UTP kabels kan ik uiteraard vrij eenvoudig nieuw kopen en vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Shielded kabel aard je op een punt bij het patchpanel, nooit aan twee kanten.
Het beste is zoals meerdere mensen hier al opmerkten om unshielded patchkabels vanaf de wall outlets te gebruiken.
Jij gebruikt Shielded Foiled als patchkabel.

En verder moet je er goed voor zorgen dat de afscherming in de wcd niet ergens tegen een muur aankomt, want dat heb je alsnog een aardlus gemaakt.

En het allerbeste is om nooit shielded kabel te gebruiken.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:20
Aarding en SFTP is allemaal vrij complex.
zie hier wat meer info
https://www.truecable.com...ed-ethernet-cable-systems

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touwerkerk
Dank voor de tips, het lijkt nu allemaal goed te gaan, maar ik zal op basis hiervan normale utp kabels kopen voor de zekerheid.
(de reden dat ik shielded kabels heb is omdat ik in mijn vorige huis veel kabels naast elektra kabels had lopen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
UTP kabels hebben geen enkele last van elektra kabels.
De twist in de aderparen zorgt ervoor dat elke storing geneutraliseerd wordt door een gelijk maar tegengestelde storing die elkaar opheffen.

Shielded kabel in een huis is volkomen overbodig en kan alleen maar potentieel voor problemen zorgen als je het verkeerd doet.

Pagina: 1