Installatieproblemen windows 11 en NVMe SSD

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12:57

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
Update:
Mijn probleem is opgelost, wat de uiteindelijke oplossing was:
- In BIOS alles wat met CSM te maken heeft uitzetten
- Secureboot naar 'Windows UEFI' gezet
- Rufus gebruikt om een nieuwe installatie USB te maken omdat we twijfels hadden bij de eerste (die het daarvoor dus wel gewoon gedaan heeft..)
- Installeren.

Originele vraag:

Ik zit met een probleem waar ik niet meer uitkom. Ik heb een PC staan (specs onder) waar ik een NVME SSD in gezet heb. Op die SSD wil ik windows 11 installeren maar dat lukt niet. In eerste instantie kon ik de setup starten en kreeg ik onderstaande foutmelding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ODCoJgiL8RFbbdAauJ8fJH6mncM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jm04KQBEP2Tifh8MJSRjOxYp.jpg?f=fotoalbum_large

Relevante software en hardware die ik gebruik
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600G Boxed€ 124,99€ 124,99
1MoederbordenASUS ROG Strix B450-I Gaming€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenMSI GeForce RTX 2080 Gaming X Trio€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenFractal Design Define 7 Mini Black Solid€ 121,77€ 121,77
1Behuizingeni 100 Pro Zilver, tempered glass€ 143,67€ 143,67
1ProcessorkoelingNoctua NH-L9i Bruin€ 47,95€ 47,95
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2D3000C16€ 77,90€ 77,90
1VoedingenCorsair CX650F RGB Zwart€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesLexar NQ100 960GB€ 55,67€ 55,67
1Solid state drivesSamsung 970 Evo Plus 1TB€ 89,95€ 89,95
Totaal€ 661,90

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Dit is waar het echt mis gaat. Ik heb zitten zoeken naar waarom de installatie met deze SSD mislukt, en op een microsoft forum zag ik een verhaal over het disablen van CSM (Compatibility Support Module) in de BIOS. Dat heb ik gedaan. Daarnaast werd gemeld dat ik Secure Boot op Windows UEFI moest staan in plaats van Other OS. Ook dat gedaan. Met die settings herkent de computer de SSD niet meer in het BIOS. Als ik de installatie van windows start krijg ik de SSD wel te zien en kan ik de installatie daarop verder klikken. Vrijwel meteen bij het 'kopieren van bestanden'. krijg ik de foutmelding uit de eerste afbeelding weer.

Als ik de CSM aanzet ziet het BIOS de SSD weer, maar de foutmelding bij de installatie blijft. Secure boot aanpassen naar Other OS heeft geen effect op de foutmelding tijdens installatie.

Ik zag nog een post over het resetten van de secure boot keys, dus dat heb ik ook gedaan. Geen effect. Ik zit dus nu met een PC waar ik met geen mogelijkheid windows op krijg, en inmiddels weet ik niet meer wat ik moet doen om het ding weer aan de praat te krijgen. Wie kan me helpen?

Twee screenshots uit de BIOS:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kS5dozBeLxGs60MjNSpFP4Knds4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Sm400XKFExRsdFdC366qVbKP.jpg?f=fotoalbum_large

Dit zijn de settings waarmee de SSD in het BIOS herkent wordt, het aanpassen van de secure boot instelling (Windows UEFI of Other OS) maakt niet uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hNiOZuc2dBB8_mHf7fWXqzVIbcg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iWdRxQglXdG6yTvpN2eJETXs.jpg?f=fotoalbum_large

Verder van belang:
De Lexar SSD heeft nog een windows installatie, maar ook daar kan ik inmiddels niet meer van booten. Die SSD ligt nu op het bureau, is dus niet aangesloten op de computer tijdens bovenstaand verhaal. Ik ben bang dat ik iets verziekt heb met de secure boot instellingen, maar dat niet gereset krijg. Either way, een beetje met mijn handen in het haar. Wie kan me helpen? :/

[ Voor 5% gewijzigd door Pixeltje op 17-01-2024 13:33 ]

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Beste antwoord (via Pixeltje op 17-01-2024 13:15)

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
De Samsung NVME SSD wordt wel herkend bij het installeren, dus dat is niet het probleem.
Heb je misschien een andere USB (ander type/merk) om de installatie uit te voeren?
Anders eventueel Rufus of Ventoy gebruiken?
Als er een probleem is met de installatie bestanden/media kan dat wel eens dit soort foutenmeldingen geven.

Google: Windows Could Not Prepare the Computer to Boot Into the Next Phase of Installation

[ Voor 11% gewijzigd door The_Doman op 16-01-2024 20:39 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r44
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-05 18:03

r44

Heb je nu wel een os Windows 10 of ..
Anders installeer eerst Windows 10 en download het programma Why NotWin 11.exe.
Dit programma zie of je PC voldoet aan de Win11 systeemvereisten.

Wie weet heb hier wel wat aan.

44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pporrio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23:59
Je hebt op je eerste schermafdruk alles op legacy staan. CSM hoef je helemaal niet aan te zetten op een modern systeem. Gewoon alles op UEFI en CSM, Legacy mode allemaal uitgeschakeld.

En dan gewoon Windows installatie in UEFI mode.

[ Voor 68% gewijzigd door pporrio op 16-01-2024 16:26 ]

Mijn platencollectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
pporrio schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 16:22:
Je hebt op je eerste schermafdruk alles op legacy staan. CSM hoef je helemaal niet aan te zetten op een modern systeem. Gewoon alles op UEFI en CSM, Legacy mode allemaal uitgeschakeld.

En dan gewoon Windows installatie in UEFI mode.
Als ik csm uit zet vervallen alle opties eronder, maar dan wordt de ssd dus niet herkend in de bios en mislukt de installatie na de foutmelding uit de eerste afbeelding.. ik weet dus niet wat er mis gaat maar alleen csm uitzetten kom ik er niet mee.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pporrio
Mmmm...het lijkt er dus op dat de Samsung SSD alleen herkend wordt in CSM legacy mode. Ik vermoed dat er onderste optie (Boot from PCI-E Expansion devices) in je tweede schermafdruk hiermee te maken heeft.

Kun je die laatste optie eens op UEFI zetten? Ziet je BIOS de SSD dan wel?

Mijn platencollectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Pixeltje Misschien kan dit topic je verder helpen
nvme ssd wordt niet herkend door windows

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pporrio

Mijn platencollectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nickname55
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15-05 14:43
Lijkt me dat je de bios het best kunt resetten naar default instellingen. Dat zou gewoon moeten werken. Je zou kunnen kijken of er een update is voor de bios.

Euhm... \n ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Nu online
Pixeltje schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 09:50:
De Lexar SSD heeft nog een windows installatie, maar ook daar kan ik inmiddels niet meer van booten.
Waarschijnlijk start deze nu niet omdat je de instellingen van Legacy/CSM naar UEFI hebt veranderd terwijl de Lexar was geïnstalleerd in Legacy/CSM mode?
Of andersom.
Voor het installeren van de NVME SSD moet het niet uitmaken of je dat onder MBR/Legacy doet of UEFI.
UEFI is wel aan te raden/noodzakelijk om aan de Windows 11 eisen te voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
Ik heb die drivers gedownload, maar geen van alle wordt door de windows installer herkend als compatible met het systeem. Ik heb er twee geprobeerd at random, maar geen succes..

De andere link naar de Asus site heeft ook niet geholpen, wat ik ook doe, het resultaat blijft hetzelfde :/

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Nu online
De Samsung NVME SSD wordt wel herkend bij het installeren, dus dat is niet het probleem.
Heb je misschien een andere USB (ander type/merk) om de installatie uit te voeren?
Als er een probleem is met de installatie bestanden/media kan dat wel eens dit soort foutenmeldingen geven.

Google: Windows Could Not Prepare the Computer to Boot Into the Next Phase of Installation

[ Voor 11% gewijzigd door The_Doman op 16-01-2024 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
The_Doman schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 20:37:

Het probleem is vooral dat ik op dit moment geen werkende windows-pc in huis heb waar ik een nieuw installatiemedium mee kan maken.. mijn laptop is een mac en mijn werklaptop is helemaal dichtgetimmerd, daar kan ik helemaal niks mee... Ik heb van deze USB stick met deze ISO eerder geinstalleerd, dus dat zou het probleem niet mogen zijn.

ook in deze PC trouwens, de windows installatie van de Lexar SSD is via deze stick gemaakt.

Via MacOS is schrijven naar NTFS niet mogelijk, en installeren vanaf een EXFAT usb stick accepteert windows niet.

[ Voor 4% gewijzigd door Pixeltje op 16-01-2024 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Nu online
Kan je nu misschien toch weer starten van de Lexar SSD?
In UEFI of Legacy/CSM mode?
Als dat wel werkt kan je in ieder geval zien of de NVME goed herkend wordt als 2e drive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
The_Doman schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 20:54:
Kan je nu misschien toch weer starten van de Lexar SSD?
In UEFI of Legacy/CSM mode?
Als dat wel werkt kan je in ieder geval zien of de NVME goed herkend wordt al 2e drive.
Nope, ik krijg 'm zover dat ik kan booten vanaf die lexar, maar dan krijg ik een knalblauw scherm waarop staat dat mijn PC hersteld moet worden, met 4 f-toets opties die leiden tot een reboot, waarna het zelfde scherm terugkomt. Dat is op zich al gek want die lexar is werkend uit deze pc getrokken gisterochtend,

Wat ik niet begrijp is dat de windows installatie de nvme ssd wel herkent, daar ook partities op kan maken maar vervolgens toch stukloopt. Overigens betwijfel ik of die Intel drivers uberhaupt iets zouden doen, aangezien het een AMD systeem is en ik nergens in de manual van het moederbord terugvind van welke fabrikant de SATA of nvme controller is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Nu online
Dat Windows niet meer goed van de SSD start en de (eerder werkende) Windows installatie USB stuk loopt geeft mij toch wel te denken dat er een hardware (geheugen?) probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname55
Kun je die NVME er even uithalen? En dan eerst opstarten vanaf SSD weer werkend maken.

Euhm... \n ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname55
Welk M.2 socket gebruik je? Want er zitten er 2 op? Gebruik je M.2_1?

Euhm... \n ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
The_Doman schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 21:06:
Dat Windows niet meer goed van de SSD start en de (eerder werkende) Windows installatie USB stuk loopt geeft mij toch wel te denken dat er een hardware (geheugen?) probleem is.
Ik ben even bij een buurman binnengestapt en met rufus een nieuwe usb stick gemaakt. In de bios csm uitgezet en secureboot op uefi gezet, ding is nu aan het installeren, fingers crossed..
Nickname55 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 21:22:
Welk M.2 socket gebruik je? Want er zitten er 2 op? Gebruik je M.2_1?
De voorste inderdaad, volgens mij is dat m2.1. Die kan op sata en pci-e mode werken, maar waar je dat in kan stellen heb ik nog niet gevonden. Het achterste slot werkt alleen op pci-e dacht ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
Nou.. ik type dit vanaf de pc die niet wilde werken, dus dat is succes :) Uiteindelijk dus met Rufus een andere installatiestick gemaakt en in de BIOS alles wat met CSM te maken heeft uitgezet. PC loopt prima nu en de installatie ging als een zonnetje..

Ik heb in Rufus wel de optie aangevinkt 'remove requirement for 4GB ram, Secureboot' heet, stond standaard aan, weet niet of dat ook geholpen heeft maar ik heb het zo gelaten.

bedankt voor alle hulp _/-\o_

[ Voor 23% gewijzigd door Pixeltje op 17-01-2024 13:17 ]

Pagina: 1