Update:
Mijn probleem is opgelost, wat de uiteindelijke oplossing was:
- In BIOS alles wat met CSM te maken heeft uitzetten
- Secureboot naar 'Windows UEFI' gezet
- Rufus gebruikt om een nieuwe installatie USB te maken omdat we twijfels hadden bij de eerste (die het daarvoor dus wel gewoon gedaan heeft..)
- Installeren.
Originele vraag:
Ik zit met een probleem waar ik niet meer uitkom. Ik heb een PC staan (specs onder) waar ik een NVME SSD in gezet heb. Op die SSD wil ik windows 11 installeren maar dat lukt niet. In eerste instantie kon ik de setup starten en kreeg ik onderstaande foutmelding:
:strip_exif()/f/image/jm04KQBEP2Tifh8MJSRjOxYp.jpg?f=fotoalbum_large)
Relevante software en hardware die ik gebruik
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Dit is waar het echt mis gaat. Ik heb zitten zoeken naar waarom de installatie met deze SSD mislukt, en op een microsoft forum zag ik een verhaal over het disablen van CSM (Compatibility Support Module) in de BIOS. Dat heb ik gedaan. Daarnaast werd gemeld dat ik Secure Boot op Windows UEFI moest staan in plaats van Other OS. Ook dat gedaan. Met die settings herkent de computer de SSD niet meer in het BIOS. Als ik de installatie van windows start krijg ik de SSD wel te zien en kan ik de installatie daarop verder klikken. Vrijwel meteen bij het 'kopieren van bestanden'. krijg ik de foutmelding uit de eerste afbeelding weer.
Als ik de CSM aanzet ziet het BIOS de SSD weer, maar de foutmelding bij de installatie blijft. Secure boot aanpassen naar Other OS heeft geen effect op de foutmelding tijdens installatie.
Ik zag nog een post over het resetten van de secure boot keys, dus dat heb ik ook gedaan. Geen effect. Ik zit dus nu met een PC waar ik met geen mogelijkheid windows op krijg, en inmiddels weet ik niet meer wat ik moet doen om het ding weer aan de praat te krijgen. Wie kan me helpen?
Twee screenshots uit de BIOS:
:strip_exif()/f/image/Sm400XKFExRsdFdC366qVbKP.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit zijn de settings waarmee de SSD in het BIOS herkent wordt, het aanpassen van de secure boot instelling (Windows UEFI of Other OS) maakt niet uit.
:strip_exif()/f/image/iWdRxQglXdG6yTvpN2eJETXs.jpg?f=fotoalbum_large)
Verder van belang:
De Lexar SSD heeft nog een windows installatie, maar ook daar kan ik inmiddels niet meer van booten. Die SSD ligt nu op het bureau, is dus niet aangesloten op de computer tijdens bovenstaand verhaal. Ik ben bang dat ik iets verziekt heb met de secure boot instellingen, maar dat niet gereset krijg. Either way, een beetje met mijn handen in het haar. Wie kan me helpen?
Mijn probleem is opgelost, wat de uiteindelijke oplossing was:
- In BIOS alles wat met CSM te maken heeft uitzetten
- Secureboot naar 'Windows UEFI' gezet
- Rufus gebruikt om een nieuwe installatie USB te maken omdat we twijfels hadden bij de eerste (die het daarvoor dus wel gewoon gedaan heeft..)
- Installeren.
Originele vraag:
Ik zit met een probleem waar ik niet meer uitkom. Ik heb een PC staan (specs onder) waar ik een NVME SSD in gezet heb. Op die SSD wil ik windows 11 installeren maar dat lukt niet. In eerste instantie kon ik de setup starten en kreeg ik onderstaande foutmelding:
:strip_exif()/f/image/jm04KQBEP2Tifh8MJSRjOxYp.jpg?f=fotoalbum_large)
Relevante software en hardware die ik gebruik
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | AMD Ryzen 5 5600G Boxed | € 124,99 | € 124,99 |
1 | Moederborden | ASUS ROG Strix B450-I Gaming | € 0,- | € 0,- |
1 | Videokaarten | MSI GeForce RTX 2080 Gaming X Trio | € 0,- | € 0,- |
1 | Behuizingen | Fractal Design Define 7 Mini Black Solid | € 121,77 | € 121,77 |
1 | Behuizingen | i 100 Pro Zilver, tempered glass | € 143,67 | € 143,67 |
1 | Processorkoeling | Noctua NH-L9i Bruin | € 47,95 | € 47,95 |
1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2D3000C16 | € 77,90 | € 77,90 |
1 | Voedingen | Corsair CX650F RGB Zwart | € 0,- | € 0,- |
1 | Solid state drives | Lexar NQ100 960GB | € 55,67 | € 55,67 |
1 | Solid state drives | Samsung 970 Evo Plus 1TB | € 89,95 | € 89,95 |
Totaal | € 661,90 |
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Dit is waar het echt mis gaat. Ik heb zitten zoeken naar waarom de installatie met deze SSD mislukt, en op een microsoft forum zag ik een verhaal over het disablen van CSM (Compatibility Support Module) in de BIOS. Dat heb ik gedaan. Daarnaast werd gemeld dat ik Secure Boot op Windows UEFI moest staan in plaats van Other OS. Ook dat gedaan. Met die settings herkent de computer de SSD niet meer in het BIOS. Als ik de installatie van windows start krijg ik de SSD wel te zien en kan ik de installatie daarop verder klikken. Vrijwel meteen bij het 'kopieren van bestanden'. krijg ik de foutmelding uit de eerste afbeelding weer.
Als ik de CSM aanzet ziet het BIOS de SSD weer, maar de foutmelding bij de installatie blijft. Secure boot aanpassen naar Other OS heeft geen effect op de foutmelding tijdens installatie.
Ik zag nog een post over het resetten van de secure boot keys, dus dat heb ik ook gedaan. Geen effect. Ik zit dus nu met een PC waar ik met geen mogelijkheid windows op krijg, en inmiddels weet ik niet meer wat ik moet doen om het ding weer aan de praat te krijgen. Wie kan me helpen?
Twee screenshots uit de BIOS:
:strip_exif()/f/image/Sm400XKFExRsdFdC366qVbKP.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit zijn de settings waarmee de SSD in het BIOS herkent wordt, het aanpassen van de secure boot instelling (Windows UEFI of Other OS) maakt niet uit.
:strip_exif()/f/image/iWdRxQglXdG6yTvpN2eJETXs.jpg?f=fotoalbum_large)
Verder van belang:
De Lexar SSD heeft nog een windows installatie, maar ook daar kan ik inmiddels niet meer van booten. Die SSD ligt nu op het bureau, is dus niet aangesloten op de computer tijdens bovenstaand verhaal. Ik ben bang dat ik iets verziekt heb met de secure boot instellingen, maar dat niet gereset krijg. Either way, een beetje met mijn handen in het haar. Wie kan me helpen?

[ Voor 5% gewijzigd door Pixeltje op 17-01-2024 13:33 ]
And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust