Vermoedelijk opgelicht

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordpapiPietur
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
Hoi mede tweakers,

Ik heb onlangs (donderdag avond) een rtx 2080ti gekocht via V&A. één uur later nadat ik gecommuniceerd had met de verkoper kreeg ik een bericht van tweakers dat ik vermoedelijk te maken had met een oplichter. ik had toen al betaald, en ik was aan het wachten op de t&t code die ik de volgende ochtend zou krijgen, maar niet heb gekregen omdat het account van de verkoper verbannen was. Ik hoopte heel erg dat het een false positive was, maar heb de kaart op moment van schrijven niet ontvangen. na het lezen van meerdere topics hier op tweakers over dit onderwerp , en kan ook door slordige communicatie komen. en ik las ook iets over onderzoek wat tweakers zou doen in deze gevallen, daar ben ik dan wel benieuwd naar. Ik leg de schuld ook wel een beetje bij mij neer, omdat mijn oude kaart problemen heeft dat het beeldsignaal constant ermee ophoudt onder load. en daardoor wilde ik zo snel mogelijk een nieuwe, die ook nog wat sterker is. En wat ook meespeelde is dat ik dit platform vertrouwde na meerdere succesvolle aankopen te hebben gedaan, ook eentje van een nieuwer account als ik het mij goed kan herinneren.

Het iBan nummer staat niet op de blacklist van de politie en nepwekker.nl

Ik ben benieuwd naar ervaringen van tweakers met soortgelijke dingen zoals dit, en hoe het bij hun is gelopen, en of mods mij verder kunnen helpen, las dat in een van de forum topics over dit onderwerp

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:48

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Laat ik beginnen met te zeggen dat we met je mee balen. We doen ons uiterste best om V&A zo veilig mogelijk te houden. Helaas wordt V&A ook door kwaadwillende mensen bezocht. We hebben een stappenplan ontwikkeld, dan kan je hier vinden:

How to - Help! Ik ben opgelicht!!

Tweakers is geen partij in jullie onderlinge overeenkomst. Dat staat ook uitdrukkelijk in de voorwaarden die bij V&A horen. Tweakers kan en mag je op grond van onze voorwaarden en ons privacy statement geen gegevens geven. We raden je aan om aangifte te doen. De politie kan deze gegevens wel bij ons opvragen via een vordering. Op deze manier kunnen de gegevens gebruikt worden om de oplichter te vervolgen.

Verder willen we je wijzen op de Procedure NAW-gegevens Begunstigde bij niet-bancaire Fraude (PNBF) welke sinds begin 2021 van kracht is. Na aangifte van de politie kan je hiermee de NAW gegevens van de oplichter opvragen bij de bank.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MrXzombie
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20:50
Is het een regulier bankrekening nummer?

In het verleden maakte ik als het gebeurde elke dag een cent over onder vermelding dat de rekening gebruikt word door een oplichter. In twee situaties na enkele dagen het geld terug gekregen.

Het lijkt erop dat ze dan het overzicht kwijtraken en de bankafschriften nergens meer kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:07

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

MrXzombie schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 09:40:

In het verleden maakte ik als het gebeurde elke dag een cent over onder vermelding dat de rekening gebruikt word door een oplichter. In twee situaties na enkele dagen het geld terug gekregen.

Het lijkt erop dat ze dan het overzicht kwijtraken en de bankafschriften nergens meer kunnen gebruiken.
even een serieus bedoelde vraag:

Heb je wat meer informatie hierover hoe dat gelopen is? Ging jouw bank contact opnemen met je? Monitoren ze dat soort vreemde transcaties? Op die cent of het woord oplichter/oplichting in de omschrijving?

Want die storten toch niet zonder verder onderzoek jouw bedrag terug dat je overgemaakt hebt naar iemand anders?

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanthine
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 13-09 00:44
Jammer dat dit je moet meemaken, maar wel goed dat Tweakers hier zo snel actie op neemt. Is er geen mogelijkheid om V&A enkel toe te staan voor members die x aantal maanden lid zijn en x aantal forumreacties hebben?

Los daarvan merk ik zelf op dat er hier heel erg voorzichtige Tweakers zitten. Ik woon in Belgie, en vaak haken kopers af als ik vraag om via bankoverschrijving te betalen (ik weet nog steeds niet wat een tikkie is) :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrXzombie
Fraggert schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 09:48:
[...]

Heb je wat meer informatie hierover hoe dat gelopen is? Ging jouw bank contact opnemen met je? Monitoren ze dat soort vreemde transcaties? Op die cent of het woord oplichter/oplichting in de omschrijving?

Want die storten toch niet zonder verder onderzoek jouw bedrag terug dat je overgemaakt hebt naar iemand anders?
In mijn geval hebben beiden personen het geld zelf terug overgemaakt vermoedelijk om die overboekingen uit hun overzicht te krijgen (te stoppen dus) en het totale bedrag inclusief de centen zijn terug overgemaakt.

Of dit meer geluk dan wijsheid is waarschijnlijk, ooit de tip online gelezen en het heeft voor mij twee keer geholpen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iW2Lw_b50vF9u-YXC6QSTPeWQag=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g4EfDI9ck3HbyrrnkInKLgOK.jpg?f=fotoalbum_large

De laatste die ik kan terugvinden.

[ Voor 27% gewijzigd door MrXzombie op 16-01-2024 10:26 . Reden: Commentaar over persoonsgegevens oplichter ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:07

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

MrXzombie schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 10:15:
[...]

In mijn geval hebben beiden personen het geld zelf terug overgemaakt vermoedelijk om die overboekingen uit hun overzicht te krijgen (te stoppen dus) en het totale bedrag inclusief de centen zijn terug overgemaakt.

Of dit meer geluk dan wijsheid is waarschijnlijk, ooit de tip online gelezen en het heeft voor mij twee keer geholpen.
[Afbeelding]

Helder, bedankt voor je uitleg erbij d:)b , goede tip

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 19:32
[...]

<knip plaatje>

Is het je bedoeling om naam & nummer hier neer te zetten? Lijkt me ongebruikelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 19:32
Xanthine schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 09:50:
Jammer dat dit je moet meemaken, maar wel goed dat Tweakers hier zo snel actie op neemt. Is er geen mogelijkheid om V&A enkel toe te staan voor members die x aantal maanden lid zijn en x aantal forumreacties hebben?

Los daarvan merk ik zelf op dat er hier heel erg voorzichtige Tweakers zitten. Ik woon in Belgie, en vaak haken kopers af als ik vraag om via bankoverschrijving te betalen (ik weet nog steeds niet wat een tikkie is) :D
Ik zou het gek vinden om V&A afhankelijk te maken van het aantal transacties reacties. Ik zit al jaaaaren op Tweakers maar heb me pas recent (2018) geregistreerd om te kunnen reageren. Had nooit tijd om me in de discussies te verdiepen. Maakt dat mij minder betrouwbaar? Ook tweakers zijn een doorsnee van de maatschappij, overal zitten rotte appels tussen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrXzombie
DjoeC schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 10:23:
[...]

Is het je bedoeling om naam & nummer hier neer te zetten? Lijkt me ongebruikelijk.
Foto aangepast, we zullen uiteraard uitkijken dat we geen oplichters bekend maken online…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
[...]

[Afbeelding]

Goede tip! Moet je alleen wel het geluk hebben dat er geen katvanger gebruikt is, want dan valt er meestal weinig meer te halen. Maar jouw methode lijkt mij de moeite van het testen waard.

Off topic: doet mij denken aan een anecdote van twee schakers die op afstand schaakten in de tijd voor email en sms, en hun schaak-zetten communiceerden via overmaken van 1ct heen en weer om porto van brieven te vermijden 😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordpapiPietur
  • Niet online
MrXzombie schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 09:40:

Volgens mij is het een regulier nummer, en het is ook Nederlands. En dat van een cent over maken vind ik een goeie, paar centen is niks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordpapiPietur
  • Niet online
Fraggert schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 09:48:
[...]

Ik heb niks van mijn bank gehoord, het bericht van dat het vermoedelijk om oplichting ging kwam via tweakers. Ik weet niet of ze vreemde transacties monitoren

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrXzombie
LordpapiPietur schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 09:59:
[...]

Volgens mij is het een regulier nummer, en het is ook Nederlands. En dat van een cent over maken vind ik een goeie, paar centen is niks.
Zolang het maar geen Revolut rekening is, schijnbaar kan een ieder onder valse voorschriften daar een rekening openen. Die paar centen kosten je inderdaad bijna niks en wetend dat zijn bankafschriften niet meer gebruikt kunnen worden voor leningen/woningen/leaseovereenkomsten is ook wat waard haha.

Vergeet uiteraard geen aangifte te doen, dan heb je een stok achter de deur en kan je persoonsgegevens bij de bank opvragen.

[ Voor 10% gewijzigd door MrXzombie op 18-01-2024 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordpapiPietur
  • Niet online
MrXzombie schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 10:06:
[...]

Zolang het maar geen Revolut rekening is, schijnbaar kan een ieder onder valse voorschriften daar een rekening openen. Die paar centen kosten je inderdaad bijna niks en wetend dat zijn bankafschriften niet meer gebruikt kunnen worden voor leningen/woningen/leaseovereenkomsten is ook wat waard haha.

Vergeet uiteraard geen aangifte te doen, dan heb je een stok achter de deur en kan je persoonsgegevens bij de bank opvragen.
Helaas is het een Revolut rekening, er stat REVO in. Betekent dat dat telkens 1 cent overmaken geen zin gaat hebben? en zo wel, hoelang is verstandig vol te houden, mochten ze het niet meteen overmaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrXzombie
LordpapiPietur schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 11:18:
[...]

Helaas is het een Revolut rekening, er stat REVO in. Betekent dat dat telkens 1 cent overmaken geen zin gaat hebben? en zo wel, hoelang is verstandig vol te houden, mochten ze het niet meteen overmaken?
Het probleem met die revolut bank is dat het een bank uit Litouwen is die veel gebruikt word voor oplichtingen en zwarte handel. Het is dus een bank die niet als standaard bank word gebruikt maar als extra betaalrekening.

De 1ct overmaken truc is uiteraard om iemands overzicht in bankzaken te verpesten en ervoor te zorgen dat als die ergens bankafschriften moet overleggen iedereen kan zien dat het een oplichter is. In dit geval maakt hij het geld vanuit zijn revolut rekening weer over naar zijn eigen rekening en zal het hem waarschijnlijk een worst wezen dat er centen worden overgemaakt. Ook ben ik bang dat revolut geen persoonsgegevens bekend maakt na aangifte omdat die regeling alleen voor NL banken geld (dus iban moet beginnen met NL).

Vind het echt klote voor je en je kan wellicht met die paar centen nog een persoonlijk bericht versturen naar diegene maar in dit geval verwacht ik geen geld terug voor je.

Laat in de toekomst al die Revolut rekeningen links liggen, als iemand daarmee aankomt is de kans 99,9% dat je opgelicht word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordpapiPietur
  • Niet online
MrXzombie schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 11:31:
[...]

Het probleem met die revolut bank is dat het een bank uit Litouwen is die veel gebruikt word voor oplichtingen en zwarte handel. Het is dus een bank die niet als standaard bank word gebruikt maar als extra betaalrekening.

De 1ct overmaken truc is uiteraard om iemands overzicht in bankzaken te verpesten en ervoor te zorgen dat als die ergens bankafschriften moet overleggen iedereen kan zien dat het een oplichter is. In dit geval maakt hij het geld vanuit zijn revolut rekening weer over naar zijn eigen rekening en zal het hem waarschijnlijk een worst wezen dat er centen worden overgemaakt. Ook ben ik bang dat revolut geen persoonsgegevens bekend maakt na aangifte omdat die regeling alleen voor NL banken geld (dus iban moet beginnen met NL).

Vind het echt klote voor je en je kan wellicht met die paar centen nog een persoonlijk bericht versturen naar diegene maar in dit geval verwacht ik geen geld terug voor je.

Laat in de toekomst al die Revolut rekeningen links liggen, als iemand daarmee aankomt is de kans 99,9% dat je opgelicht word.
Dat is balen helaas. Het iban begint wel met NL met daarna 2 cijfers, daarna REVO en daarna een hele reeks cijfers. Zojuist een melding gemaakt op Nepwekker.nl, dat werd aangeraden in het bericht wat ik van Tweakers heb ontvangen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrXzombie
LordpapiPietur schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 11:36:
[...]

Dat is balen helaas. Het iban begint wel met NL met daarna 2 cijfers, daarna REVO en daarna een hele reeks cijfers. Zojuist een melding gemaakt op Nepwekker.nl, dat werd aangeraden in het bericht wat ik van Tweakers heb ontvangen
https://www.consumentenbo...vragen-gegevens-oplichter

Volg in elk geval deze stappen en inderdaad het rekeningnummer bekend maken wat je al hebt gedaan. Wellicht dat (omdat Iban begint met NL) je nog kans hebt dat dit traject je ergens brengt. Ik zou ik elk geval alles proberen ondanks het tijd, energie en frustratie kost. De meeste mensen geven het op na aangifte te doen of daarvoor al waardoor dit soort oplichters heel lang door kunnen gaan terwijl die paar extra stappen zetten het belangrijkste is en resultaat kan opleveren.

Het is geen garantie maar dan heb je in elk geval alles geprobeerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LordpapiPietur
  • Niet online
MrXzombie schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 11:40:
[...]

https://www.consumentenbo...vragen-gegevens-oplichter

Volg in elk geval deze stappen en inderdaad het rekeningnummer bekend maken wat je al hebt gedaan. Wellicht dat (omdat Iban begint met NL) je nog kans hebt dat dit traject je ergens brengt. Ik zou ik elk geval alles proberen ondanks het tijd, energie en frustratie kost. De meeste mensen geven het op na aangifte te doen of daarvoor al waardoor dit soort oplichters heel lang door kunnen gaan terwijl die paar extra stappen zetten het belangrijkste is en resultaat kan opleveren.

Het is geen garantie maar dan heb je in elk geval alles geprobeerd.
Ik ga ook nog aangifte doen. En heel erg bedankt voor alle tips! Ik waardeer het enorm! Ik zal updates over dit gedoe posten in dit topic

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:29

OMD

En Tweakers doet hun best om dit soort zaken tegen te gaan:

❗ Let op: Oplichting middels Revolut rekeningen ❗

Revolut is echt no-go tegenwoordig.

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skizzik0
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 25-09 22:36
MrXzombie schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 11:31:
[...]
Ook ben ik bang dat revolut geen persoonsgegevens bekend maakt na aangifte omdat die regeling alleen voor NL banken geld (dus iban moet beginnen met NL).

Revolut geeft sinds eind vorig jaar Nederlandse IBAN's uit aan haar Nederlandse klanten. Wordt sindsdien ook gereguleerd door DNB en klachten kunnen naar KIFID.
Of het daar nu echt zoveel beter geregeld is dan voorheen heb ik (gelukkig) geen ervaring mee maar je claims gaan in ieder geval niet meer helemaal op, hopelijk geeft dit slachtoffers zoals OP wat meer opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• locke960
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09:58
Microkid schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 06:39:
We raden je aan om aangifte te doen. De politie kan deze gegevens wel bij ons opvragen via een vordering. Op deze manier kunnen de gegevens gebruikt worden om de oplichter te vervolgen.
Vraag uit maatschappelijke interesse :) Hoe vaak komt de politie daadwerkelijk gegevens bij jullie opvragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Nu online
OMD schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 15:26:
En Tweakers doet hun best om dit soort zaken tegen te gaan:

❗ Let op: Oplichting middels Revolut rekeningen ❗

Revolut is echt no-go tegenwoordig.
Ik heb geen ervaring met Revolut, maar kan mij voorstellen dat je daar dus zelf ook beter geen rekening kunt afsluiten omdat je - door aanleiding van dit soort terechte waarschuwingen - dan door mensen als minder betrouwbaar wordt gezien om mee te handelen…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:51

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

locke960 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 16:57:
[...]

Vraag uit maatschappelijke interesse :) Hoe vaak komt de politie daadwerkelijk gegevens bij jullie opvragen?
Daar kunnen we helaas geen mededelingen over doen.
Laten we stellen dat we een warme band hebben. :)

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:22
Valorian schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 17:25:
[...]

Ik heb geen ervaring met Revolut, maar kan mij voorstellen dat je daar dus zelf ook beter geen rekening kunt afsluiten omdat je - door aanleiding van dit soort terechte waarschuwingen - dan door mensen als minder betrouwbaar wordt gezien om mee te handelen…
Je kan prima een rekening openen daar. Ik gebruik Revolut - zoals velen - vooral in het buitenland in combinatie met een prepaid Mastercard, naast de Nederlandse bank. Je kan het ook overdrijven. Niet iedere Revolut gebruiker is ineens een oplichter en crimineel. :+

[ Voor 5% gewijzigd door Cheezborger op 18-01-2024 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrXzombie
Cheezborger schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 18:26:
[...]

Je kan prima een rekening openen daar. Ik gebruik Revolut - zoals velen - vooral in het buitenland in combinatie met een prepaid Mastercard, naast de Nederlandse bank. Je kan het ook overdrijven. Niet iedere Revolut gebruiker is ineens een oplichter en crimineel. :+
Maar het begint er wel op te lijken dat ieder die in Nederland handelt met Revolut er een is 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Nu online
Cheezborger schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 18:26:
[...]

Natuurlijk, dat snap ik ook wel. En het is vast een prima bank om een rekening bij te hebben. Mogelijk begrijp je mij verkeerd. Wat ik namelijk bedoel is dat als je dus kiest voor een rekening bij Revolut en spulllen verkoopt dat mensen dan mogelijk eerder twijfels zullen hebben bij je intenties (lees: of het geen oplichting is), omdat partijen als tweakers, die ik en velen andere mn toch wel hoog heb zitten qua expertise/advies, actief waarschuwen om zeer op je hoede te zijn als een verkoper een revolut-bankrekening heeft. Ik snap de beweegredenen van tweakers en ik snap ook dat een revolut bankrekening op zich prima is, en dat je onmogelijk kan stellen dat een verkoop via een revolut rekening per definitie oplichting betreft. Maar feit is dat met dit soort waarschuwingen een verkoper met een revolut rekening door sommigen dus op de stapel wordt gelegd met “riskant”: niet per definitie oplichting, wel vaak een red flag. Als je als koper dan twee gelijke opties hebt dan ga je dus eerder voor de optie met een NL bankrekening.

[ Voor 14% gewijzigd door Valorian op 18-01-2024 22:50 ]

Pagina: 1