Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje 2
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
Mijn vraag

Binnenkort wordt de vloerverwarming geplaatst en geven ze aan dat de meeste verdelers in de trapkast komen. Deze wordt tegen de muur aan de kamer kant geplaatst zodat dan de buizen gelijk de woning in gaan en het niet door de trapkast loopt.

De kast willen we gebruiken voor voorraad, zal alleen de verdeler ervoor zorgen dat ook de omliggende ruimte opwarmt van de kast dat dit een probleem wordt met etenswaren of valt dit mee/of op te lossen met een omkasting?

Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:56

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik heb het zo al 11 jaar en dat gaat dikke prima. Kan je bij deze melden dat die trapkast dan niet veel warmer wordt dan de temperatuur van de woonkamer. Logisch ook, want er ligt vloerverwarming.
Warmtestraling van de verdeler zelf is te verwaarlozen. Het is geen radiator ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luckei
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 29-05 13:23
Hangt er ook van af hoe veel groepen je krijgt. Ik heb zelf 8 groepen in de trapkast met de verdeler tegen de garagemuur (met spouw). De trapkast zelf warmt wel een paar graden meer op dan de woonkamer nu het buiten wat kouder is en de verwarming meer draait.

Hoe sneller de buizen de kast verlaten hoe minder warm lijkt me. Bij mij lopen ze het minst efficiënt, achteraf gezien. Namelijk, direct tegenover de deur de verdeler met dus 8 groepen (aan + afvoer) langs elkaar onder de deur door. Ik 'verlies' dus wat warmte in de trapkast, die natuurlijk met tijd wel doorlekt naar de rest van het huis :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:58

Reptile209

- gers -

Ik zou het inderdaad even in de praktijk aankijken. Met de temperatuur van vloerverwarming en lengte van de leidingen daar zal het vast wel meevallen. Aan de andere kant kan de warmte ook niet goed weg uit die kast, dus dan kan het best relatief warm worden.

Mocht het te warm worden: begin dan met isoleren van de leidingen zelf. Als dat niet helpt, zou je er een kastje met isolatie omheen kunnen bouwen (zorg wel dat het weer open kan voor onderhoud!). Evt zou je ook nog een ventilatierooster in de deur of in de hoogste traptrede kunnen maken.

En tot slot: je kan ook nog kijken wat je in die kast bewaart. Wijn en bederfelijke waren zijn misschien geen goed idee. WC-papier heeft schijt aan de temperatuur. Idem met schoonmaakmiddelen. Eten in blik kan het aan zonder blikken of blozen.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje 2
  • Nu online
Bedankt voor alle reacties die meegenomen zijn in de overweging en toch gekozen voor een andere plek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:50

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Ga er maar van uit dat het lekker comfortabel wordt in de trapkast. Je hebt daar een aantal warme leidingen naar de vloer, en ook de hete aanvoer. Alles bij elkaar genoeg om het genoeg op te warmen, in elk geval meer dan een trapkast zonder verdeler.
Bij m'n moeder zit stadsverwarming, aanvoer 70 graden. Verdeler met 8 groepen. Daar werd het zo warm in de trapkast dat ik boven de deur een ventilatierooster heb gemaakt. Je voelt de warme lucht er gewoon uitstromen als je je had ervoor houdt... Dan kan de warmte in elk geval een beetje weg en komt de woonkamer in.

[ Voor 39% gewijzigd door Microkid op 17-01-2024 21:49 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06:36

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Bij mij warmde de trapkast te veel op. Ik heb uiteindelijk een geisoleerde omkasting gemaakt voor de verdeler. Toen was het beter maar nog steeds te warm. Later het stuk tegelvloer in de trapkast afgedekt met een klein stuk goedkoop laminaat + isolatie. Toen bleef het goed.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje 2
  • Nu online
Vervelend om te horen maar bevestigt dan in iedergeval wel dat we de juiste keuze gemaakt hebben om hem niet in de trapkast te doen.
Pagina: 1