wegvallen korting door opladen auto verrekenen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Topicstarter
Ik krijg een laadpaal van de baas, op zich heel mooi want dan grijp ik niet meer mis in de straat en scheelt lopen.
baas betaalt het hele feest en de verrekening word gedaan door de leasetoko dus alles in de hand lijkt me op het eerste gezicht.

grove schatting is echter dat ik rond de 9000kWh ga verstoken per jaar extra door de bestelbus op te laden aan huis. an zich niet zo'n probleem, ik stook al 6500kWh per jaar weg aan stroom. (warmtepomp is deel hiervan)

truc is alleen dat ik door deze combinatie over de 10.000kWh ga en de energiemaatschappij dan stopt met 25% korting geven. mijn "eigen" energieverbruik komt zo een klap duurder uit. afgelopen jaar was die 25% korting een 650 euro korting op het eigen verbruik.

straks ga ik dus door die 10.000kWh grens en valt mijn korting dus weg wat betekent dat mijn eigen energie veel duurder word ondanks dat de laadpaal de enigste verbruiker is die daarvoor zorgt.

vraag is hoe is dit het beste te verrekenen/aanpakken of zou ik moeten gaan voor een extra meetpunt en aparte energietoko voor die 2e meter?

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-05 14:41

Barrycade

Through the...

Dat zou ik lekker scheiden inderdaad, maar daar ben je wellicht wat laat mee maar zou echt voor een 2e aansluiting gaan. Lekker alles op de baas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:46

de Peer

under peer review

Dan reken je toch gewoon een iets hoger kWh tarief om het te compenseren?

Het werkt met een staffel toch? Dus het is niet zo dat je voor al je stroom meer gaat betalen. Alleen de kwh's boven de 10000kwh?

[ Voor 47% gewijzigd door de Peer op 15-01-2024 21:52 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
de Peer schreef op maandag 15 januari 2024 @ 21:48:
Dan reken je toch gewoon een iets hoger kWh tarief om het te compenseren?
vraag is dan hoe dat tof te berekenen. als je teveel berekent is dat belastingtechnisch weer "loon" dus wil het wel netjes doen.
heb nu niet zo goed opgelet bij wiskunde vroeger dus zit te zoeken naar een goede manier om dit te berekenen, in de tijd dat ik zulke dingen moest berekenen was ook in de tijd dat leraren riepen dat je moest leren hoofdrekenen want "je zal in de toekomst echt niet de hele dag rondlopen met een rekenmachine in de achterzak"....

en ja, het gaat om het deel boven de 10.000kWh, maar aangezien ik zelf "maar" 6500 of zo wegtik is dat lastig te verrekenen in wat ik dan moet invullen in het het portaal van de laadpaal.
Barrycade schreef op maandag 15 januari 2024 @ 21:47:
Dat zou ik lekker scheiden inderdaad, maar daar ben je wellicht wat laat mee maar zou echt voor een 2e aansluiting gaan. Lekker alles op de baas.
die 2e meter kan ik nog rustig aanvragen, dat is geen probleem. die kan ik ook aanvragen als de paal al hangt. meterkast aanpassen is geen issue. kost wel iets van 300 euro om die meter op te laten hangen.

[ Voor 10% gewijzigd door flippy op 15-01-2024 21:56 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

flippy schreef op maandag 15 januari 2024 @ 21:53:
[...]

vraag is dan hoe dat tof te berekenen. als je teveel berekent is dat belastingtechnisch week "loon" dus wil het wel netjes doen.
Helemaal 100 procent netjes /kloppend is bijna niet te doen. Gebruiksgemak is ook wat waard.

Je zou iets kunnen schatten en als het dan op jaarbasis 100 euro in je voordeel uitkomt lijkt me dat niet zo'n ramp hoor. Is wel te verdedigen (100 procent nauwkeurig is bijna niet uitvoerbaar)

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:43
de Peer schreef op maandag 15 januari 2024 @ 21:48:
Het werkt met een staffel toch? Dus het is niet zo dat je voor al je stroom meer gaat betalen. Alleen de kwh's boven de 10000kwh?
Boven de 10.000kWh wordt het toch juist goedkoper (minder belasting)?

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

VidaR-9 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 21:57:
[...]

Ik dacht minder belasting ja maar wel hoger stroomtarief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
VidaR-9 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 21:57:
[...]

volgens mijn tarievenopgave blijft die effectief hetzelfde echter valt mijn 25% korting weg boven die 10.000 die je krijgt als lange klant. ik ga dus over 4 a 5000kWh 25% meer betalen.

truc is dus hoe ga ik dat percentage goed doorrekenen. of moet ik de kosten voor de aanleg van een 2e meter neerleggen bij de baas en een extra energiecontract afsluiten voor alleen de laadpaal...

[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 15-01-2024 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:28
flippy schreef op maandag 15 januari 2024 @ 22:04:
[...]
of moet ik de kosten voor de aanleg van een 2e meter neerleggen bij de baas en een extra energiecontract afsluiten voor alleen de laadpaal...
Ook als je dat niet doet is het beter dan die 625 korting kwijt raken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
Even ter verduidelijking. Raak je nou al je korting kwijt of ga je boven de 10.000kWh een hoger tarief betalen? En hoeveel cent per kWh scheelt dat dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
jadjong schreef op maandag 15 januari 2024 @ 22:05:
[...]

Ook als je dat niet doet is het beter dan die 625 korting kwijt raken.
VidaR-9 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 22:07:
Even ter verduidelijking. Raak je nou al je korting kwijt of ga je boven de 10.000kWh een hoger tarief betalen? En hoeveel cent per kWh scheelt dat dan?
het is niet zo dat ik die korting kwijtraak maar dat ik geen 25% korting meer krijg over de ~5000kWh die ik over de 10.000 limiet heen ga.

het basistarief voor de stroom zelf is ~20 cent en daar gaat dus die 25% vanaf en daar komt dan nog die energiebelasting overheen wat het totaal iets van 32 cent maakt. boven de 10.000 valt die 25% dus weg en dat krikt de prijs dan richting de 40 cent per kWh. wat dus ook geld voor de stroom die ik zelf verbruik en niet de paal ingaat. immers is daar voor de meter geen verschil in. ik ga dus zelf voor honderden euros het schip in zogezegd.

[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 15-01-2024 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:03

CyBeRSPiN

sinds 2001

De energiebelasting per kWh is volgens mij wel 6ct/kWh lager boven de 10.000 kWh?
In mijn geval zou dat juist 25% goedkoper zijn, maar heb een lage all-in prijs van 24ct per kWh.
In jouw geval ga je dan wellicht van 32ct naar 34 ct?

[ Voor 13% gewijzigd door CyBeRSPiN op 15-01-2024 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:28
flippy schreef op maandag 15 januari 2024 @ 22:12:
[...]

[...]

het is niet zo dat ik die korting kwijtraak maar dat ik geen 25% korting meer krijg over de ~5000kWh die ik over de 10.000 limiet heen ga.

het basistarief voor de stroom zelf is ~20 cent en daar gaat dus die 25% vanaf en daar komt dan nog die energiebelasting overheen wat het totaal iets van 32 cent maakt. boven de 10.000 valt die 25% dus weg en dat krikt de prijs dan richting de 40 cent per kWh. wat dus ook geld voor de stroom die ik zelf verbruik en niet de paal ingaat. immers is daar voor de meter geen verschil in. ik ga dus zelf voor honderden euros het schip in zogezegd.
Dan is 300.- voor een tweede meter toch de beste keus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
Lastig ja. Wel ook meenemen dat je minder belasting boven de 10.000kWh betaald.

Ik zou het zelf pragmatisch aanpakken en een gemiddeld tarief berekenen. Uiteindelijk hanteert bijna iedereen een niet exact tarief. Ik hanteer bijv het gemiddelde tarief van piek/dal. Zou niet weten hoe ik dat “correcter” zou moeten doen.

Bijv:
9.000kWh voor de bedrijfsauto waarvan 4.000kWh * 0,32 en 5,000kWh * 0,40 = gemiddeld 0,364 cent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
jadjong schreef op maandag 15 januari 2024 @ 22:18:
[...]

Dan is 300.- voor een tweede meter toch de beste keus?
dat is dus waar ik mee zit. is dat de betere keus of mis ik ergens wat? heb niet zoveel moiete om die 300 euro rekening bij de chef op tafel te leggen.....
VidaR-9 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 22:19:
Lastig ja. Wel ook meenemen dat je minder belasting boven de 10.000kWh betaald.

Ik zou het zelf pragmatisch aanpakken en een gemiddeld tarief berekenen. Uiteindelijk hanteert bijna iedereen een niet exact tarief. Ik hanteer bijv het gemiddelde tarief van piek/dal. Zou niet weten hoe ik dat “correcter” zou moeten doen.

Bijv:
9.000kWh voor de bedrijfsauto waarvan 4.000kWh * 0,32 en 5,000kWh * 0,40 = gemiddeld 0,364 cent
het verschil in belasting is letterlijk 1 cent. -O-

enigste puntje met 2 meters word dan alleen de load balancing. de laadpaal hangt immers aan eentje en weet dus niet wat het huis verbruikt dus er is niks om hem te zeggen dat ie moet dimmen als de kookplaat aangaat of zo.

[ Voor 14% gewijzigd door flippy op 15-01-2024 22:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:26

dragonhaertt

@_'.'

Je kant toch gewoon een kWh meter plaatsen en/of het gebruik bijhouden in de laadpaal?
En dan reken je gewoon alle laadpaal-stroom van bovenaf je energierekening.

Als je 6000 hebt gebruikt en 8000 hebt geladen, dan is dat 4000 zonder korting en 4000 met je korting.
Niet een heel ingewikkelde som toch?

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
flippy schreef op maandag 15 januari 2024 @ 22:20:
[[...]

het verschil in belasting is letterlijk 1 cent. -O-
1,8 cent :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
dragonhaertt schreef op maandag 15 januari 2024 @ 22:22:
Je kant toch gewoon een kWh meter plaatsen en/of het gebruik bijhouden in de laadpaal?

Als je 6000 hebt gebruikt en 8000 hebt geladen, dan is dat 4000 zonder korting en 4000 met je korting.
Maar dat is achteraf. Terwijl verrekening direct plaatsvindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
dragonhaertt schreef op maandag 15 januari 2024 @ 22:22:

het verrekenen gaat automagisch met de laadpas en een tarief-portaal in de paal zelf. dat gaat dus niet pas aan einde van het jaar of zo.

de buren zouden dus ook gewoon kunen opladen aan dat ding.

[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 15-01-2024 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Vice
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:56
Dus dan gewoon van tevoren bij je baas aankaarten.

Overigens kan je ook kijken wat een willekeurig andere contract scheelt. Volgens mij kaan je via gaslicht.com of een andere site best een contract onder die 25% korting afsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27535

Zonnepanelen leggen en netto onder de 10MWh blijven en doordat baas vergoedt een snelle terugverdientijd hebben waar je sowieso zelf ook voordeel van hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
Bij de meeste laadpunten kun je zelf de stroomprijs invoeren. Dus maak een berekening waarvan je kunt aantonen dat het ergens klopt en voer die prijs in..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
flippy schreef op maandag 15 januari 2024 @ 22:12:
[...]

[...]

De kortste klap is het tarief van 40 cent rekenen voor de volle 9000 kWh die je bedrijfsauto verbruikt. Het verschil in jouw voordeel is een vergoeding voor het vastrecht (al dan niet van de tweede aansluiting) dat je niet doorrekent aan je werkgever. Exact twee cijfers achter de komma ga je het toch niet krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Anoniem: 27535 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 23:50:
Zonnepanelen leggen en netto onder de 10MWh blijven en doordat baas vergoedt een snelle terugverdientijd hebben waar je sowieso zelf ook voordeel van hebt?
Die baas gaat echt de panelen niet vergoeden hoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:28
Ik zou op basis van je huidige schatting een gemiddelde tarief berekenen:

3500 kWh x tarief onder 10MWh = bedrag 1
5500 kWh x tarief boven 10MWh = bedrag 2

Gemiddelde bedrag = (bedrag 1 + bedrag 2) / 9000kWh.

Als je dat gewogen bedrag aanhoudt als kWh-tarief, zit je in mijn ogen goed.

[ Voor 3% gewijzigd door marcop23 op 16-01-2024 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KweNi
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 20:42
Mag je niet het bedrag zonder korting aanrekenen?
Uiteindelijk betaalt je werkgever dan hetgene aangerekend wordt en je krijgt daar een korting op, maar dat is zijn zaak niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsvr
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-04 11:51
In principe is dit een contract tussen jou en je baas. Hoe jij vervolgens je energie inkoopt; is weer zijn zaak niet. Mijn inziens reken je dus gewoon het duurste tarief (exclusief de korting). Alles wat mee valt; is in jouw voordeel. Maar als je naar een nieuwe contract gaat zonder korting; heeft een baas daar ook niets mee te maken. Zolang het gangbaar is, zal daar niemand iets van vinden.

Zo krijg je ook 'gewoon' thuislaad vergoeding als de zon schijnt; terwijl je geen kWh afneemt, dat is momenteel ook gewoon gangbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:53
flippy schreef op maandag 15 januari 2024 @ 22:24:
[...]

het verrekenen gaat automagisch met de laadpas en een tarief-portaal in de paal zelf. dat gaat dus niet pas aan einde van het jaar of zo.

de buren zouden dus ook gewoon kunen opladen aan dat ding.
Je kan je paal ook zo (laten) instellen dat deze maar 1 pas accepteert (of meerdere als ze in je systeem zijn aangemeld)
Dan kunnen er geen 'gasten' laden

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Of je legt je werkgever het probleem voor. Kom met een korte rekensom en inschatting van je verlies en vraag of hij dat via een maandelijkse algemene onkostenvergoeding kan compenseren.

Allermakkelijkste weg. Lijkt me raar dat je werkgever voor die 50 tot 100 euro per maand moeilijk gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27535

de Peer schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 13:42:
[...]

Die baas gaat echt de panelen niet vergoeden hoor
Als de baas normale marktprijs vergoedt, kan je beter je eigen electriciteit verkopen. Zeker als je daarmee binnen een 25% kortingsstaffel blijft. Het gecompenseerde extra verbruik helpen gewoon met de terugverdientijd van de installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tele
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
En een secundair allocatiepunt (SAP) hiervoor aanvragen?

https://www.liander.nl/co...sluitingen/extra_meetpunt
Pagina: 1