Windows 10 tot oktober 2025 gaat dit echt de einddatum zijn?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r.marijnissen
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-09 10:20

r.marijnissen

sapphire512mb

Topicstarter
Zomaar een discussie.

Denken jullie echt dat Windows 10 tot oktober 2025 echt het eindpunt gaat zijn betreft ondersteuning?

Al paar kennissen gezien die het omzeilt hebben en toch windows 11 erop hebben maar meeste krijgen meldingen dat er geen beveiligings update geinstalleerd kan worden.
Tja dan is nu windows 10 met update veiligger dan 11 zonder.

Maar over een kleine 2 jaar zit je met een onveilig systeem.....
Ik zat er zoeens naar te kijken en bij heeeeeeeeel veel bedrijven en zeker zoveel particulieren draait een windows 10 systeem die niet naar windows 11 wil en omzeilen heeft gevolgen voor updates dus echt zinnig vind ik dat niet.

Heb hier b.v nog een Windows 10 systeem met 3570K overklokt op 4.5Ghz, 24Gb geheugen en rtx 2060.
Kan ik nog de nieuwste games op draaien. Laat staan wat gewoon office gebruik....Is toch knettergestoord dat ik zon pc straks bij het grofvuil moet zetten? En er zijn nog veel recentere pc,s die net gekocht zijn zonder ondersteuning. Relatief recent (2017). Dat is toch knettergestoord?

Ik zie op mijn werk honderden pc,s die niet naar windows 11 kunnen.
Ik zie dat niet binnen 2 jaar overgaan....
Hier thuis 2 laptop,s en 2 pc,s die lekker vlot draaien maar dadelijk oudvuil?
Misschien me maar is verdiepen in b.v linux.....? Al heb ik niet zon trek in dat werkt wel, dat weer niet...

Mijn punt:
Ik kan begrijpen dat Microsoft ervoor kiest om voor windows 11 andere eisen te stellen, best, hun keuze.
Maar dan zou de ondersteuning voor windows 10 in mijn ogen eerder richting 2030 moeten al is het maar om giga E-waste te verkomen.

Dit gaat een gigantische vervuiling voor het milieu zijn.
Usa overheid zou jaren langere ondersteuning bijna moeten eisen.

Of zou de datum opgeschoven gaan worden?
Hebben jullie problemen met windows 11 updates? Want windows 11 erop door het te omzeilen is leuk maar als half jaarlijkse update niet werkt ga ik het niet eens overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElementriX
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Ik heb zelf een cpu die niet ondersteunt wordt door Windows 11. i5-6600K. Met wat tweaks tijdens de installatie kan je zonder problemen alsnog Windows 11 installeren.

Overigens kan je met een Windows 10 key prima Windows 11 installeren. Wat let je om te upgraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.marijnissen

r.marijnissen

sapphire512mb

Topicstarter
Ja maar krijg je ook een halfjaarlijkse update? Dat werkt dan soms niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:12
r.marijnissen schreef op maandag 15 januari 2024 @ 21:19:
Al paar kennissen gezien die het omzeilt hebben en toch Windows 11 erop hebben maar meeste krijgen meldingen dat er geen beveiligings update geïnstalleerd kan worden.
Ik heb zelf en bij kennissen op veel systemen Windows 11 op niet ondersteunde hardware draaien.
Problemen met (beveiligings) updates die niet geïnstalleerd konden worden ben ik daarbij nog niet tegengekomen, afgezien dan van de gebruikelijke Windows 10/11 updates van Microsoft die wel eens fout gaan.
De (half) jaarlijkse grote feature updates krijg je dan inderdaad (nog?) niet vanzelf.
Voor 22H2 naar 22H3 kan je zelf de benodigde update daarvoor downloaden.
Google: 23H2 Enablement Package 11 download
Anders moet je handmatig updaten via de laatste ISO/USB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:12
Verder blijft het vreemd met die zogenaamde "systeemvereisten" van Windows 11.

Als je officiële Windows 11 ISO start met een schone installatie is TPM 1.2 / Secureboot (hoeft niet actief te zijn) en een Sandy Bridge CPU al voldoende om Windows 11 te mogen installeren zonder de bekende patches/workarounds te gebruiken.
Dat werkt ook met de laatste 23H2 ISO versie (December).
Mijn HP Prodesk 600 G1's en Dell Latitude E6530's worden zo gewoon geaccepteerd met het installeren van Windows 11.
Bij een upgrade-installatie krijg je dan weer wel de melding dat het systeem moet voldoen aan de TPM2.0 en een ondersteunde CPU moet hebben.
Zie ook reacties hier op Microsoft voegt 34 eerder verwijderde Intel Xeon-cpu's toe aan Windows 11-eisen
Ik heb een setje HP desktops gekocht, met een i3 6100 en tpm 1.2, maar kan Windows 11 pro direct met de officiële image installeren en is dan ook gelijk geactiveerd.

Ik verbaas mij erover - want op andere - niet ondersteunde systemen - krijg ik wel de melding en moet ik terugvallen op de Rufus methode.

Iemand een idee? Of..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan22
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
Als ik me niet vergis kunnen particulieren na 2025 betalen voor updates om zo langer ondersteuning te verkrijgen voor Windows 10 (neemt niet weg dat Microsoft uiteindelijk toch nog kan besluiten de gratis ondersteuning te verlengen zoals met Windows XP).

Linux is natuurlijk ook nog altijd een optie, dan kan je de PC ook nog prima jaren gebruiken zonder een nieuwe te hoeven aanschaffen. Echter waarschijnlijk laten de de meeste mensen, net als na de EOL van Windows XP, deze optie aan zich voorbij gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-09 12:11
Tegen die tijd is er ook al een tijd Windows 12, geen idee wat dat voor invloed gaat hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-09 12:11
r.marijnissen schreef op maandag 15 januari 2024 @ 23:10:
Ja maar krijg je ook een halfjaarlijkse update? Dat werkt dan soms niet?
Ik krijg gewoon *alle updates op mijn i5 7500. Ik heb tot nu in 2 jaar tijd 1x moeten update via de media creation tool, maar dat kan ook zijn omdat ik er snel bij was, mogelijk als ik even gewacht had was alles normaal binnen gekomen.

[ Voor 28% gewijzigd door pennywiser op 16-01-2024 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16-09 12:44
Of je na het installeren van Win11 op een niet ondersteunde CPU updates krijgt lijkt in mijn ervaring vrij willekeurig op de een of andere manier. Bij de meeste gaat het wel goed, maar ik ben ook bekend met iig 2 systemen die geen updates krijgen en je dit dan altijd handmatig moet doen... oftewel, grote kans dat het goed werkt op niet ondersteunde CPU's, maar het kán ook niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dyckie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 04:53
Kijk anders eens naar tiny11, is een soort lite versie van Windows 11.

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 06:58

nelizmastr

Goed wies kapot

Je kunt het schandalig vinden maar Microsoft geeft Windows 10 een lifecycle van 10 jaar en daarmee heb je het te stellen. De nieuwste hardware die niet meer ondersteund wordt was ten tijde van het uitkomen van Windows 11 4 jaar oud (technisch dan, niet qua productiedatum).

Ja het is vanuit ewaste perspectief zonde, maar alle grote softwareboeren vliegen het zo aan. Een Apple MacBook Pro uit 2018 kan ook de nieuwste macOS 14 niet draaien en die is jonger dan Zen 1 en Kaby Lake.

Bedrijven hebben daarin ook geen keuze, die behoren een degelijk lifecycle management proces te hebben en schrijven de meeste apparatuur toch in 3-5 jaar af, dan raakt de W10 lifecycle je als bedrijf niet. Anders neem je een bewust risico.

Alternatief: geen Microsoft of Apple apparatuur en software kopen, dan heb je van hun beleid geen last.
Deze bedrijven laten zich niet dwingen tot het langer ondersteunen van apparatuur onder het mom van "maar het werkt toch nog prima?". Dat is niet "goed voor de business". Zo zwart/wit is deze wereld.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.marijnissen

r.marijnissen

sapphire512mb

Topicstarter
nelizmastr schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 10:28:
Je kunt het schandalig vinden maar Microsoft geeft Windows 10 een lifecycle van 10 jaar en daarmee heb je het te stellen. De nieuwste hardware die niet meer ondersteund wordt was ten tijde van het uitkomen van Windows 11 4 jaar oud (technisch dan, niet qua productiedatum).

Ja het is vanuit ewaste perspectief zonde, maar alle grote softwareboeren vliegen het zo aan. Een Apple MacBook Pro uit 2018 kan ook de nieuwste macOS 14 niet draaien en die is jonger dan Zen 1 en Kaby Lake.

Bedrijven hebben daarin ook geen keuze, die behoren een degelijk lifecycle management proces te hebben en schrijven de meeste apparatuur toch in 3-5 jaar af, dan raakt de W10 lifecycle je als bedrijf niet. Anders neem je een bewust risico.

Alternatief: geen Microsoft of Apple apparatuur en software kopen, dan heb je van hun beleid geen last.
Deze bedrijven laten zich niet dwingen tot het langer ondersteunen van apparatuur onder het mom van "maar het werkt toch nog prima?". Dat is niet "goed voor de business". Zo zwart/wit is deze wereld.
We gaan het wel zien. Deze bedrijven laten zicht niet dwingen? Ik vind dat de overheid dat dus wel moet doen. In dit geval dus daar in Washington, dwing ze tot ondersteuning... dat nieuwe OS er niet op kan oke maar oude moet blijven werken. Miljarden stuks aan apparatuur de kliko in omdat we niks regelen maar wel met zijn allen een wereldtop voor het klimaat bezoeken...
Ach ja gaan het zien.

Evt maar upgraden of toch windows 11 erop slingeren.
Want de updates zijn blijkbaar handmatig erop te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

r.marijnissen schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 20:57:
[...]

We gaan het wel zien. Deze bedrijven laten zicht niet dwingen? Ik vind dat de overheid dat dus wel moet doen. In dit geval dus daar in Washington, dwing ze tot ondersteuning... dat nieuwe OS er niet op kan oke maar oude moet blijven werken. Miljarden stuks aan apparatuur de kliko in omdat we niks regelen maar wel met zijn allen een wereldtop voor het klimaat bezoeken...
Ach ja gaan het zien.

Evt maar upgraden of toch windows 11 erop slingeren.
Want de updates zijn blijkbaar handmatig erop te zetten.
En waarom is dit voor Windows 10 anders dan voor 7, XP, Vista of zelfs 2000? Die systemen hebben ook maar 10 jaar officiële updates gehad (XP dan bij uitzondering 13 omdat de overheden te incompetent waren om te upgraden).

Vraag ze gelijk of ze weer updates willen maken voor Windows 98, dat werkt ook nog prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r.marijnissen

r.marijnissen

sapphire512mb

Topicstarter
nelizmastr schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 21:26:
[...]

En waarom is dit voor Windows 10 anders dan voor 7, XP, Vista of zelfs 2000? Die systemen hebben ook maar 10 jaar officiële updates gehad (XP dan bij uitzondering 13 omdat de overheden te incompetent waren om te upgraden).

Vraag ze gelijk of ze weer updates willen maken voor Windows 98, dat werkt ook nog prima.
Omdat je Windows 11 niet zomaar op een meer dan krachtige pc kan installeren voor de gewone gebruiker....
Omdat hij niet aan een paar voorwaarden voldoet....
Windows 10 kon je er gewoon op zetten als je van 7 kwam. Als je pc dat niet trekt dan is dat eigen probleem.

Nu krijg je op honderden miljoenen pc,s: win 11 wil er niet op, win 10 onveilig. Ofwel gewone gebruiker moet een goede pc maar in de kliko gooien. En de gewone gebruiker is geen tweaker die dan maar naar Linux overstapt.

Dan zou het dus wel netjes zijn als ondersteuning win 10 nu langer door zou gaan.
Al is het maar om miljarden onnodige ewaste te verkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

r.marijnissen schreef op maandag 29 januari 2024 @ 21:04:
[...]

Omdat je Windows 11 niet zomaar op een meer dan krachtige pc kan installeren voor de gewone gebruiker....
Omdat hij niet aan een paar voorwaarden voldoet....
Windows 10 kon je er gewoon op zetten als je van 7 kwam. Als je pc dat niet trekt dan is dat eigen probleem.

Nu krijg je op honderden miljoenen pc,s: win 11 wil er niet op, win 10 onveilig. Ofwel gewone gebruiker moet een goede pc maar in de kliko gooien. En de gewone gebruiker is geen tweaker die dan maar naar Linux overstapt.

Dan zou het dus wel netjes zijn als ondersteuning win 10 nu langer door zou gaan.
Al is het maar om miljarden onnodige ewaste te verkomen.
Ik zal dan maar herhalen wat ik al geschreven heb:

Wat maakt Windows 10 anders qua ewaste dan Windows XP? Genoeg PC’s die XP prima konden draaien 10 jaar na dato, maar ze konden geen Windows 8 draaien want processorinstructies waren niet voldoende voor veel PC’s, die zijn ook naar de stort gegaan. Netjes of niet, software heeft een houdbaarheidsdatum en daar moet je in mee.

Je mag Microsoft gewoon betalen voor updates als je je PC niet wil vervangen, hoeveel dat gaat kosten leren we dit danwel volgend jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04:49
Voor degenen die niet ondersteunde hardware willen gebruiken met Windows 11 kan ik dit Github project van harte aanbevelen: https://github.com/AveYo/MediaCreationTool.bat .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Ik zie het over anderhalf jaar wel, kan me er niet druk om maken.

Roomba E5 te koop

Pagina: 1