Geluidsisolatie verdiepingsvloer easycell/steenwolf/glaswol

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerlijnD
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17-05 20:03
Beste Tweakers,

Ben momenteel aan het klussen in mn huis (twee onder 1 kap). Daarbij is het bekend dat het geluid tussen mij en de buren vrij behoorlijk is qua overdracht. Beneden is er vooral wat luchtgeluid wanneer men dicht bij de muur praat; dit neem ik voor lief aangezien een voorzetwand teveel ruimte verlies geeft.

Wat mij meer interessant leek is het isoleren van de verdiepingsvloeren (tevens ter isolatie). Boven hoort men vooral het contactgeluid door de houten vloeren heen. De verdiepingsvloeren bestaan uit massief houten balken (20x10) met daarop houten planken. Wat dus resulteert in grote holle ruimtes in de vloer. De vloer schuift een soort van in elkaar en is demonteerbaar.

Ben van plan om egalsoft te plaatsen (of ben ik overrompeld door de marketing?) met daarop tapijt. Maar de klankkasten ala holle ruimten.... Is het het waard om dit op te vullen tbv geluid en een beetje isolatie? Zo ja; is easycell een optie of toch iets van glaswol erin proppen aangezien de vloer toch demonteerbaar is.

Zoldervloer zelfde verhaal maar dat wordt meer voor opslag dan actieve leefruimte dus m.i. buiten beschouwing

Graag hoor ik jullie mening.

Met vriendelijke groet,
Merlijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 07:22

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Even voor de zekerheid:

Wil je isoleren tegen stemgeluid (= luchtgeluid)?
Of tegen contact geluid (= bv lopen, deuren slaan etc)?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:32

paQ

Ik heb het met papierpulver gedaan en zeer content mee. :Y
Inblaasmachine huren en gaan met die banaan.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerlijnD
twain4me schreef op maandag 15 januari 2024 @ 21:31:
Even voor de zekerheid:

Wil je isoleren tegen stemgeluid (= luchtgeluid)?
Of tegen contact geluid (= bv lopen, deuren slaan etc)?
Oeps, heb de beginpost aangepast. Beneden gaat het om luchtgeluid. Boven om contactgeluid; daar is ook tevens wel luchtgeluid maar dit lijkt mij onontkoombaar zonder voorzetwand. Laat mij ook stellen dat ik het ook belangrijk vind dat als ik een drukke draaierige nacht heb in bed, ik de buren dit geluid zoveel mogelijk wil kunnen beperken.

[ Voor 16% gewijzigd door MerlijnD op 15-01-2024 21:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MerlijnD
paQ schreef op maandag 15 januari 2024 @ 21:39:
Ik heb het met papierpulver gedaan en zeer content mee. :Y
Inblaasmachine huren en gaan met die banaan.
Wat voor voordelen heb jij er aan gehad? Helpt het voor het geluid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

MerlijnD schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 17:24:
[...]

Wat voor voordelen heb jij er aan gehad? Helpt het voor het geluid?
Ik heb het tegen het (loop)geluid gedaan op de bovenverdieping.
Verdieping 1 is hout, verdieping 2 van beton (Geen waarom, maar dat scheen zo te gaan vroeger)
En ik ben enorm blij dat ik dat gedaan heb!
Het is heus niet zo dat je niets meer hoort, maar het maakt serieus veel verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 09:06
paQ schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 17:52:
[...]

Ik heb het tegen het (loop)geluid gedaan op de bovenverdieping.
Verdieping 1 is hout, verdieping 2 van beton (Geen waarom, maar dat scheen zo te gaan vroeger)
En ik ben enorm blij dat ik dat gedaan heb!
Het is heus niet zo dat je niets meer hoort, maar het maakt serieus veel verschil.
Hoe heet dat spul precies wat je hebt gebruikt? Ik vraag dit voor een vriend :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:46

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Even googlen naar cellulose.

Ik heb goede ervaringen in noord Holland.
Wij hebben tegen al het geluid proberen te isoleren van beneden naar de slaapkamers. Alle etages volgeblazen. 60 rond gaten in vloer of plafond. Daar weer kurk conische stukken in en klaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

@paQ @ApC_IcE
Heb je dat inblazen zelf gedaan?

[ Voor 122% gewijzigd door JBS op 16-01-2024 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-05 17:18
Ik heb er glaswol in laten blazen, scheelt enorm qua loopgeluid.

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

JBS schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 18:47:
@paQ @ApC_IcE
yep :)
Is geen rocket science, wel zo handig om 1 extra persoon bij de machine te hebben om bij te vullen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

TwingyTwingy schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 18:41:
[...]

Hoe heet dat spul precies wat je hebt gebruikt? Ik vraag dit voor een vriend :P
https://www.easycell.nl/?...2BVw3IEAAYASAAEgJlrPD_BwE

Op hun website volgens mij kwa prijs helemaal niet gek. Bouwmaat heeft ze gewoon liggen, dat is wel zo handig met retourneren wat je over hebt.

inblaasmachine huur je bij Boels voor iets van 70 euro geloof ik.

[ Voor 25% gewijzigd door paQ op 16-01-2024 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

JBS schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 18:47:
@paQ @ApC_IcE
Nee dat heb ik laten doen. Maar zag hoe mega simpel het was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-04 16:27
Je verdiepingsvloer vullen met isolatiemateriaal heeft vooral zin om eigen geluid van boven te dempen, maar ik denk dat het resultaat in dempen van geluiden van de buren tegen gaat vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerlijnD
frennek schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 16:16:
Je verdiepingsvloer vullen met isolatiemateriaal heeft vooral zin om eigen geluid van boven te dempen, maar ik denk dat het resultaat in dempen van geluiden van de buren tegen gaat vallen.
Bedankt voor je reactie, daar zocht ik een beetje na. We hebben heel erg het gevoel dat het luchtgeluid door de muur versterkt wordt door de balken in de vloer. Vandaar ook mijn vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-04 16:27
Wat natuurlijk wel kan is dat er luchtlekken rondom de draagbalken zitten. Mogelijk zitten de draagbalken kop aan kop met die van de buren en is de specie rondom niet netjes aansluitend. Luchtlekken zijn de grootste geluidslekken. Vroeger werd aan zulke bouwdetails erg weinig aandacht gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:06
Wij hebben een houten huis, dus contactgeluid is heel snel een probleem. Mijn verdiepingsvloer is letterlijk een plaat 21mm underlayment en klaar.

Wij zijn gegaan voor https://www.fermacell.nl/nl/vloersystemen. Op een gegeven moment hadden we de helft van de vloer gedaan. Resultaat: Op de ene helft kon ik letterlijk aanwijzen waar iemand liep, op de Fermacell kon ik een (rustige) loper niet eens horen lopen.

En later heb ik ook nog extra geluidsisolatie onder de verdieping geplaatst, maar dat was specifiek voor onze situatie, daar heb je niet zoveel aan. Onder onze vloer lagen i-balken, tussen twee balken konden we dit doen: https://www.easy-noisecon...isse-akoestische-isolatie

Complimentje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bleet
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bleet

Losing my edge.

Ik heb zelf alle vloeren geïsoleerd met 16cm steenwol. Alle verdiepingen zijn bij mij van hout. Op de eerste verdieping heb ik ook rubberen matten van 8kg neergelegd voor extra geluidsisolatie.

Qua geluid hoor je niets op de andere verdiepingen, hoe hard je je geluidssysteem ook aanzet (oké er zijn grenzen). Contactgeluid daartegenin heb ik mezelf niet tegen gewapend, dus als je beneden bent en boven staat muziek aan dan hoor je de subwoofer wel. Maar omdat er vinyl op ligt is dat logisch, daarvoor zou je een ontkoppelde vloer neer moeten leggen om dat ook tegen te gaan.

Tips en trucs zou ik even op https://www.akoestiekwinkel.nl/geluidsisolatie kijken als je echt de diepte in wilt gaan, maar naar mijn mening doet de steenwol (relatief goedkoop) het ook erg goed.

Last.fm |
If bullshit could fly, i'd be an astronaut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-05 12:55
@ApC_IcE, @paQ
Hebben jullie dampremmende folies gebruikt bij het isoleren middels cellulose?

Ik ben voornemens om onze tussenvloeren ook te isoleren met cellulose/easycell, maar ik maak mij een beetje zorgen betreffende vocht ophoping in de cellulose, wat de houten balken vervolgens weer kan aantasten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

Abom schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 20:24:
@ApC_IcE, @paQ
Hebben jullie dampremmende folies gebruikt bij het isoleren middels cellulose?

Ik ben voornemens om onze tussenvloeren ook te isoleren met cellulose/easycell, maar ik maak mij een beetje zorgen betreffende vocht ophoping in de cellulose, wat de houten balken vervolgens weer kan aantasten.
Nee niks. Gewoon tussen de balken en gips aan de onderkant (stucplaat) en bovenop underlayment en daarop soort egaliserende platen en daarop weer klik pvc

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• paQ

paQ

nope hier ook niet.
gat zagen, erin blaffen :P, wachten op weerstand van de inblaasmachine, stoppen, kurk erin meppen, volgende stukje, repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-05 12:55
ApC_IcE schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 20:41:
[...]

Nee niks. Gewoon tussen de balken en gips aan de onderkant (stucplaat) en bovenop underlayment en daarop soort egaliserende platen en daarop weer klik pvc
Zo wil ik het ook ongeveer doen, gips, stucplaten, raggels, balken, underlayment, softboard en daarop laminaat.
Jij hebt het uit laten voeren, toch? Hebben zij iets gezegd over eventueel vocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

Abom schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 21:03:
[...]

Zo wil ik het ook ongeveer doen, gips, stucplaten, raggels, balken, underlayment, softboard en daarop laminaat.
Jij hebt het uit laten voeren, toch? Hebben zij iets gezegd over eventueel vocht?
nee niks over vocht.
We hebben het nu ruim een jaar en geen problemen. denk dat je het ook niet moet opsluiten. weet niet of het nu genoeg ademt. Merk wel dat alle warmte beneden blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerlijnD
Net iemand over de vloer gehad die de zolder komt afwerken. En ik had het met hem over het inblazen van de vloer boven. Hij gaf aan om dat niet zomaar te doen. Dat het hem spannend leek of het plafond het beneden wel kon houden. aangezien het plafond beneden tevens direct tegen dezelfde vloerbalken boven is aangeschroefd. (Vezelachtige gipsplafond platen). Hier had ik zelf nog helemaal niet over nagedacht. De ruimte tussen de vloer boven en het plafond beneden is best wel groot, zeker 20-25cm.

Easycell schrijft: "Bij een dikte van 20 cm is het gewicht gemiddeld 7 kg per m2." heb echt bij god geen idee hoeveel een plafond normaal kan houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18-05 20:48
Als je gyproc deftig bevestigd is, kan dat volgens mij geen probleem zijn. Je hebt gyproc pluggen die tot 30kg kunnen dragen. Het is niet 1-op-1 overdraagbaar want dat zal vast gemeten zijn aan een muur en geen plafond maar het lijkt mij dat 7kg/m2 toch een stuk minder belasting is dan 30kg aan de wand. Het is uiteraard wel maar een buikgevoel ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grasmaaier
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 28-04 12:50
Toevallig krijgen wij eenzelfde situatie. Houten vloer met balken.

Ik ben benieuwd of je de onderkant tussen de balken volledig zou vullen, of een laag van bijvoorbeeld 10 cm steenwol voldoende zou zijn. Het gaat grotendeels om het tegengaan. Van het klankkast effect toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerlijnD
grasmaaier schreef op zondag 21 januari 2024 @ 18:15:
Toevallig krijgen wij eenzelfde situatie. Houten vloer met balken.

Ik ben benieuwd of je de onderkant tussen de balken volledig zou vullen, of een laag van bijvoorbeeld 10 cm steenwol voldoende zou zijn. Het gaat grotendeels om het tegengaan. Van het klankkast effect toch?
Correct, met uitstraling van dit klankkast effect naar de buren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmaaier
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 28-04 12:50
MerlijnD schreef op zondag 21 januari 2024 @ 19:10:
[...]

Correct, met uitstraling van dit klankkast effect naar de buren.
Bedoel je nu te zeggen dat 10 cm voldoende is? Of juist niet? Ga jij het helemaal opvullen?

[ Voor 29% gewijzigd door grasmaaier op 21-01-2024 19:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MerlijnD
grasmaaier schreef op zondag 21 januari 2024 @ 19:22:
[...]
Bedoel je nu te zeggen dat 10 cm voldoende is? Of juist niet? Ga jij het helemaal opvullen?
Sorry ik bedoelde te reageren op het laatste deel. Dat het het klankkast effect tegengaat. Ik wil het zelf helemaal opvullen. Zo duur is het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerlijnD
A.s vrijdag ga ik de vloer volblazen. Heb op het plafond gestaan om te testen of het kan, en het hield mij, dan moet het wel goed gaan haha.

Blaasmachine gehuurd van Boels en n hoop van dat easycell spul bij de bouwmaat gekocht. Ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirage
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-05 16:46
Ben heel benieuwd naar je bevindingen ivm buren geluid. Heb zelf het idee dat je tussen de balken veel winst kunt halen met lucht dicht maken. Balken vloer is altijd lastig qua lek geluid zonder isolatie. En minder klank kast. Ik overweeg het ook al lang dus ben benieuwd naar je ervaringen.

Heb eigenlijk precies dezelfde klachten en zelfde constructie als jij.

https://www.afrikareisopmaat.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerlijnD
Ik houd jullie ook zeker op de hoogte.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-2Q9Wb2EouRzYKPyhZWHELPE5Q4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GoF2XQd4NYAhjXMNEmh9Hzh2.png?f=fotoalbum_large

Bouwtekeningen kan ik niet zo goed lezen, maar t lijkt ook wel bijna alsof de balken doorlopen tussen de huizen. (Links huis van de buren - rechts mijn alleen heb geen balkon dus t is direct gespiegeld hetzelfde)

[ Voor 9% gewijzigd door MerlijnD op 24-01-2024 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

Wat doen jullie met (LED) inbouwspots in de verdiepingsvloer bij het volblazen met cellulose? Afzandskapjes zoals https://www.techniekwebsh...oogvolt-armaturen-ja.html of echt brandwerende zoals https://www.easycell.nl/p...vanaf-onderzijde-plafond/ of https://www.kitcentrum.nl...d/fernocover-small-p:505/?

@MerlijnD En? Hoe is 't gegaan gisteren?

[ Voor 3% gewijzigd door JBS op 27-01-2024 21:45 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MerlijnD
Ho ja, wilde nog foto's maken maar ja, in de drukte niet aan toe gekomen. Alles is gelukt. Toch wel lang doorgegaan. Dacht rond 11:00 te willen beginnen i.v.m. transport en mijn partner die met de trein moest komen, enzovoort. Werd toch een uur of 14:30 vanwege het uitzoeken van hoe alles moet en een beetje klooien/proberen. Tot ongeveer 17:45.

Easycell pakken ophalen bij de bouwmarkt. Ik ging ervan uit dat dit compacte pakken zouden zijn, maar dat is niet echt het geval. Als je een redelijke hoeveelheid pakken wilt meenemen, moet je wel een busje hebben. Met mijn 17 pakken had ik de VW Caddy redelijk vol. Dus de machine tegelijkertijd halen ging niet echt.

Het Boels inblaasapparaat paste prima in de lege bus. (God, wat is dat ding zwaar en moeilijk te tillen). Het is een hoog apparaat, maar het gewicht zit onderin. Dus met 3 man het busje in en uit tillen, tenzij je heel raar je rug wilt bezeren.

Het spul achter in de tuin gezet, slang over het dak naar binnen. Gat boren en gaan met die banaan. Helaas toch weer 15 minuten verloren omdat de machine niet werkte (iets met het lezen van de *** handleiding ;P). Eenmaal begonnen met inblazen ging het super soepel. Let op dat de spuitmond voor de gaten mist met al deze machines na al deze jaren. De oplossing is een toelopende set plastic bekers bij de Action kopen voor n euro en een rol ducttape. En dan een plastic beker afsnijden zodat deze in de te boren gaten past en deze vakkundig met de ducttape aan de slang bevestigen.

Wel een paar opmerkingen: Easycell schrijft voor om 70 cm van de muur te beginnen en dan de gaten maximaal 140 cm van elkaar te boren en vol te spuiten. Dit is leuk als de machine en slang en alles nieuw zijn. Met een oudere machine die al wat langer bij Boels meegaat, zou ik hier al gauw een cm of 15-20 vanaf halen. Mijn vloerbalken liggen ook vrij dicht bij elkaar, dus vanwege de afsluiting tussen de balken moest ik al meer gaten boren. Het zijn er 16 geworden op 12,5 m².

Ook absoluut niet meer in het inblaasapparaat doen dan de spuitmond vraagt. Als je er namelijk te veel in gooit, creëer je te veel loos volume onderin het apparaat, waardoor de "shredder/aanzuiger" het materiaal niet meer oppakt en je moet stoppen en lopen aandrukken met een stokje.

Omdat we toch bezig waren, hebben we de overloop ook maar meegenomen. Totaal 13,5 m² volgespoten. Met een balkdiepte van 32 cm kwamen we uit op een verbruik van 12 zakken (let op dat Easycell normaal berekent met een balkdiepte van 20 cm). Ongeveer 3 uur bezig geweest. Toen alles was volgeblazen, maakte het plafond eenmalig een tikkend geluid over de gehele breedte (alsof je hout hoort uitzetten). En toen was het klaar.

Het afsluiten van de gaten met kurken werkt echt super en voelt heel solide aan.

En de conclusie. Ja, god, ik kan nog niet echt vertellen qua geluid naar de buren (en bijkomende thermische isolatie). Wat ik wel kan vertellen is dat het klankkastgeluid compleet verdwenen is binnen de woning. Eerst klonk het alsof je op een holle houten vloer liep, nu klinkt het alsof je over een betonvloer loopt, maar je loopt toch echt op planken.

De zolder hebben we niet gedaan. Dit heeft dezelfde constructie. Maar voor het geluid durf ik wel te stellen dat ik in de toekomst dit op een zaterdag zo nog eens zou willen doen, mits de vloer dan nog niet is afgewerkt :p

Voor de tweede keer, nu we alles weten, zou het een stuk soepeler gaan! De totale prijs was 338 euro (13 m² x 32 cm balkdiepte + machinehuur), hierin zijn de 5 pakken die niet zijn gebruikt, retour meegenomen. Alleen al voor het wegnemen van het klankkasteffect vind ik dit persoonlijk geen geld.

[ Voor 4% gewijzigd door MerlijnD op 28-01-2024 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stutfuss
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 11-05 11:44
Goed om te lezen. Ik ben ook voornemens om dit te doen. Bedankt voor je uitgebreide verslag :).

Hoe is de ervaring een jaar later merlijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerlijnD
De ervaring is nog sterk verbeterd.

Over de houten vloer is hoge kwaliteits vloerbedekking gekomen met de relatief beste ondervloer die ik samen met de vloerbedekkingwinkel kon vinden (Royale 700 7 mm rubber absorptie), de vloerbedekking is op latten gespannen. Sindsdien hoor je op de slaapkamer vrijwel niets meer.

Een klein nadeel is wel dat ik hierdoor vrij actief moet stoken op de slaapkamer om het ca 15 graden te houden aangezien er geen warmte meer van beneden door het plafond gaat. Heb daarom ook maar afgezien van het isoleren van de zolder op deze manier (kom er toch nauwlijks).

Op de tweede slaapkamer ligt dezelfde ondervloer met vloerbedekking maar hebben we de vloer niet volgejankt met easycell, deze is ook erg stil maar wel duidelijk iets holler bij beloping.

De buren zijn inmiddels verhuisd en er woont nu een alleenstaand iemand, dus leefgeluid is uberhaupt al minder geworden.

Ik schreef dat de kurken waarmee je de easycell gaten afdicht super zijn. Naderhand blijkt dit niet helemaal de perfecte oplossing, ik kan bij sommige kurken duidelijk voelen, zelfs met de ondervloer en hoogpolige vloerbedekking, waar ze zitten. Men voelt dan een klein kuiltje of hoogte verandering. Dit is verder niet zichtbaar met het blote oog, maar ik kan begrijpen dat dit misschien voor sommigen niet acceptabel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

MerlijnD schreef op maandag 17 februari 2025 @ 18:36:
Ik schreef dat de kurken waarmee je de easycell gaten afdicht super zijn. Naderhand blijkt dit niet helemaal de perfecte oplossing, ik kan bij sommige kurken duidelijk voelen, zelfs met de ondervloer en hoogpolige vloerbedekking, waar ze zitten. Men voelt dan een klein kuiltje of hoogte verandering. Dit is verder niet zichtbaar met het blote oog, maar ik kan begrijpen dat dit misschien voor sommigen niet acceptabel is.
Ik heb ervaren dat sommige kurken, ondanks dat ze nogal strak in het geboorde gat geslagen zijn, door erop te lopen wat de vloer ingedrukt zijn. Een enkele is zelfs helemaal doorgedrukt waardoor het gat niet meer is opgevuld. Als er geen harde vloer óver de kurken gelegd is, wordt geadviseerd de kurken van onderuit vast te zetten.. Ik wil dan ook op op de plekken waar gelopen kan worden een latje onder het gat door bevestigen zodat de kurk ook van onderaf ondersteund wordt.
Pagina: 1