Geheugenintegriteit uitgeschakeld + Apparaatbeveiliging?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strijker94
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 15-01-2024
Hallo iedereen,

Ik heb een paar dagen geleden mijn laptop (LENOVA IdeaPad Gaming 3 15ACH6 met Windows 11) teruggezet naar de fabrieksinstellingen met een nieuwe installatie van Winows. Aanvankelijk leek alles goed te gaan, maar sinds vanochtend krijg ik continue een melding dat mijn geheugenintegriteit is uitgeschakeld. Het icoontje van de Windows-beveiliging zegt mij dat er acties worden aanbevolen, maar wanneer ik dit venster open en naar apparaatbeveiliging wil gaan krijg ik een melding dat de pagina niet beschikbaar is en geen ondersteunende functies heeft. Ik vrees dat ik na de installatie een paar applicaties verwijderd heb die toch wel belangrijk waren. Ik merk nu ook dat de laptop wat langzamer werkt, vooral bij het kijken van videos op JuToeb.

Gebruikte laptop: LENOVA IdeaPad Gaming 3 15ACH6, Windows 11

Ik heb al gecontroleerd of de optie beveiligd opstarten is ingeschakeld, CPU-virtualisatie ingeschakeld, alle drivers en besturingsprogramma's gecontroleerd op updates (ook de optionele).

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1576590

Strijker94 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 20:34:
Ik heb een paar dagen geleden mijn laptop (LENOVA IdeaPad Gaming 3 15ACH6 met Windows 11) teruggezet naar de fabrieksinstellingen met een nieuwe installatie van Winows. Aanvankelijk leek alles goed te gaan, maar sinds vanochtend krijg ik continue een melding dat mijn geheugenintegriteit is uitgeschakeld.
De reden dat je nog geen reacties kreeg is vermoedelijk dat je veel te weinig details geeft: wat is de exacte foutmelding die je krijgt, en waarom je denkt dat dit een gevolg is van een securityprobleem (in plaats van een incompatibele driver, waarschijnlijk postte je in het verkeerde subforum). Dat je LENOVO 2x verkeerd spelt helpt ook niet.

Zelf ben ik al vele jaren geen gamer meer (wel een securityman), maar op verschillende plaatsen op internet lees ik lees dat kernisolatie en geheugenintegriteit relatief veel performance kost, en dat is logisch als je de techniek snapt. De vraag is dus of je beide op een game-PC überhaupt wel aan wilt hebben.

Terzijde, wat een vreselijke NL- pagina's heeft MS, zoals ook deze over "Apparaatbescherming in Windows-beveiliging". Als je effectiever wilt kunnen Googlen bij problemen, kies dan overal Engels (en-us) - als je dat voldoende machtig bent. Op internet zoeken naar:

"LENOVO IdeaPad Gaming" memory integrity

(inclusief die dubbele aanhalingstekens) leverde mij veel hits op de jou verder zouden kunnen helpen bij de problemen die je lijkt of leek te hebben.

Of het verstandig is om een voor gaming geoptimaliseerde PC ook voor security-kritische zaken (zoals een wachtwoordmanager en/of internetbankieren) te gebruiken, is een heel ander verhaal; ik zou dat niet doen.

Overigens ben ik ook niet zo'n fan van alle halve beveiligingsmaatregelen die Microsoft blijft toevoegen. Windows is te complex en fundamenteel veel te onveilig om te denken dat je (deels) beschermd blijft als er malware draait of heeft gedraaid op jouw PC.

Succes verder!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kodak
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-05 08:22

kodak

FP ProMod
@Strijker94 mocht je probleem inmiddels opgelost zijn dan is het handig om hier even te laten weten wat je oplossing was.

@Anoniem: 1576590 heeft al prima hints gegeven waar het aan kan liggen en dat je keuzes hebt hoe je de laptop gebruikt.

Als je een melding van een beveiligingsfunctie zonder de oorzaak te weten gaat negeren kan dat behoorlijke problemen geven. Het doel is je namelijk te laten weten dat de beveiliging onvoldoende zou zijn. En daar zijn een aantal mogelijke oorzaken voor.

Helaas is Microsoft vaak heel onduidelijk wat de oorzaak is, terwijl je als gebruiker dus maar zelf moet uitzoeken of een melding redelijk is. Dat gaat overigens omgekeerd net zo goed op voor de beweringen dat alles in orde zou zijn. Microsoft is niet zo van het verantwoording afleggen voor meldingen.

Deze geheugenbeveiliging werkt alleen onder geschikte omstandigheden. Die zijn er alleen als software geschikt is en dus de beveiliging niet tegen werkt.
  • malware kan de werking blokkeren.
  • een ongeschikte driver kan de werking blokkeren.
  • corrupte installatie kan de werking blokkeren
Je noemt zelf dat je vermoed te veel verwijderd te hebben. Maar je hebt waarschijnlijk eerder iets te veel van het verkeerde of iets wat defect is.

Je noemt dat je de melding pas na enkele dagen kreeg. Als het niet de drivers zijn, heb je dan misschien software geinstalleerd die je beter niet had kunnen installeren? Zoals betrouwbaar lijkende applicaties of cheats die je van niet zo betrouwbare sites gedownload hebt? Zelfs als als je dat niet meent te hebben is scannen op malware hoe dan ook verstandig. En als het onduidelijk blijft kun je voor de zekerheid de installatie terugdraaien tot het moment dat het wel nog goed werkte, of geheel opnieuw installeren.