Slot zonder kruk/klink vervangen door slot met kruk/klink

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasBHJensen
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 13-06 13:33
In mijn schuurdeur zit een slot dat je met een sleutel opent en sluit. Geen kruk. Dat is niet handig omdat de deur kou binnenlaat omdat hij op een kier staat, tenzij hij op slot zit. Altijd een sleutel nodig dus. Ik zou het slot graag vervangen door een slot met kruk. Kan dit makkelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:35
@ThomasBHJensen
Waarschijnlijk zal je een nieuw slot moeten installeren. Vermoedelijk betekent dat je een nieuw slot moet infrezen. Niet super moeilijk maar ook niet heel makkelijk.
Heb je misschien een foto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:45
Als de slot functie belangrijk is dan moet je er voor gaan zorgen dat er een compleet slot met kruk binnenwerk in je deur past.
Als slot functie niet belangrijk is, dan zou je ook een knop cilinder kunnen plaatsen. Dan heb je geen sleutel meer maar een draaiknop die dus de sleutel functie overneemt. Een inbreker kan dan ook via dezelfde manier naar binnen dus zeer waarschijnlijk niet de oplossing die je zoekt.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:34
Eigenlijk zoek je een klink met ingebouwd slot. Ik zie ze wel voor aanhangwagens maar in Europa kan ik ze niet voor (huis)deuren vinden terijl dit (bijvoorbeeld) in de USA best "normaal" is. Met een sleutel van het slot, blijft van het slot tot het middendeel wordt ingedrukt. Of zoiets: https://www.masterlock.com/products/product/WL0115 . Het lijkt me dat je eens bij een goed bedrijf zo als Weijntjes zou kunnen informaren naar de opties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:41

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Het is gissen zo lang je niet vermeldt wat voor slot er in de deur zit. Wie weet is het een slot met dag- en nachtschoot, maar met (semi) blind schild. In dat geval is een nieuw schild en krukset voldoende. Maar het kan evengoed een kastslot zijn - en ja, dan komt er wat meer bij kijken :P

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasBHJensen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xGiO0QVxjn6ZVtGGVLFqkV6r1Cg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/L4ApgnL9guXeyYPaV3S16XZN.png?f=fotoalbum_large

Zou slim zijn geweest als ik idd meteen foto had geplaatst. Bij dezen. Foto van slot aan buitenkant en het slot zoals dat in de deur beweegt en aan de binnenkant hetzelfde als aan de buitenkant. Waar nu de sleutel op zit.

[ Voor 15% gewijzigd door ThomasBHJensen op 16-01-2024 13:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thijsmans

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Het slot heeft alleen een nachtschoot terwijl een deurkruk een dagschoot bedient. Als je een deurkruk wil, zul je het slot moeten vervangen. Hoeveel moeite dat gaat zijn, is lastig te zeggen op de foto. Dat hangt af van of je een dag-/nacht-slot kunt vinden met dezelfde afmetingen, en hoe de cilinder en krukgat daarop zitten.

Gezien het probleem tocht is, kun je ook denken aan een dictator op de deur en deurpost, zodat de deur zichzelf dichttrekt. Met een knop op de deur aan de buitenkant trek je 'm dan alsnog zo open. Van binnenuit kun je natuurlijk gewoon duwen.

Afbeeldingslocatie: https://www.veiligwonenwinkel.nl/image/cache/catalog/deurbeslag/deurvangers/Deuropvanger-Dictator-1400-horizontaal-600x600.png

[ Voor 12% gewijzigd door Thijsmans op 16-01-2024 14:20 ]

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasBHJensen
@Thijsmans interessante oplossing, die misschien wel zou kunnen werken. In combinatie met eenvoudige handgreep die ik op de deur schroef, zodat ik 'm dicht kan trekken want van zichzelf staat de deur open naar buiten als hij niet op slot zit. De dictator moet dan dus wel de deur op zijn plek houden ondanks dat er wat kracht op staat, omdat hij van zichzelf neigt open te gaan staan. Zou dat lukken?

[ Voor 24% gewijzigd door ThomasBHJensen op 16-01-2024 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Een dictator trekt de deur alleen het laatste eindje zelf dicht en houdt 'm dan dicht. De trekkracht verschilt per model. Maar als de deur vanzelf opengaat, kun je er misschien beter een dranger op plaatsen. De trekkracht daarvan is meestal instelbaar. Maar dan blijft de deur dus ook echt niet meer open staan: als je 'm op een warme dag open wil houden, moet je dat dus forceren - en daar kan een dranger dan weer niet zo goed tegen. Kortom: twee mogelijkheden met elk hun eigen karakteristieken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasBHJensen
Ik vind het prima om de deur zelf dicht te duwen, probleem is dat als ik m nu dicht duw dat hij dan weer open valt/zakt naar buiten toe. Dus gaat er vooral om dat ik hem 'in het slot' kan duwen. Dus ik monteer aan beide zijden handgrepen en als de dictator hem dan maar op zijn plek (dicht) houdt als ik m heb dichtgeduwd dan is het prima. Dan duw (vanaf binnen) of trek (vanaf buiten) ik m weer open als dat nodig is. Alles staat of valt dus met de vraag of de dictator sterk genoeg is om de deur op zijn plek te houden als ik 'm heb dichtgeduwd. Dictator besteld. We gaan het snel zien. Maar dank voor de tip want dit gaat, als het werkt, een stuk eenvoudiger en goedkoper zijn dan een nieuw slot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasBHJensen
Nooit gelukt helaas. Er was op de deurlijst zoveel verschil in hoogte en randjes, etc. dat er geen mogelijkheid was om de dictator fatsoenlijk te plaatsen. Aan de binnenkant van de schuur was er ook allerlei verschil in oppervlak/randjes, dieptes, etc.

Dus ik ben nog steeds op zoek naar een creatieve oplossing om de schuurdeur dicht te kunnen duwen zonder hem op slot te hoeven doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:23
Ik weet niet wat je budget is of hoe handig je bent.
Je kan altijd bij een slotenmaker vragen om het slot te vervangen door een versie met klink.
Dan doen hun al het zaag en schuur werk, maar dan is het wel gelijk netjes gedaan.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Pagina: 1