RAID of gewone ATA100 controller

Pagina: 1
Acties:

• quazar
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12-04 19:28
Beste mensen.
In mijn puter zitten nu 2 HDs, 1DVD en 1 brander. De ruimte is nu dus bezet. Graag zou ik een grotere HD bij plaatsen. Kan ik nu beter een RAID controller plaatsen, of is een gewone ATA100 controller net zo goed?

de groeten

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

een gewone ata100 kaartje zal het wel doen ja :)

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

• FoxzMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-03 20:35
Koop gewoon een ATA-kaartje, mocht je nog een keer een RAID-controller willen hebben hoef je maar een paar weerstandjes en draadjes te solderen.

(Let wel op dat het ombouw-project van de nieuwste Promise ATA-kaartjes naar RAID-niet kan, omdat de nieuwste kaartjes, de TX2 ...., geen bios op het kaartje hebben.)

-

• quazar
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12-04 19:28
Zo'n ATA-kaartje is ook nog goedkoper.
Maar hoe werkt dat ombouwen dan?
Maakt het nog uit welk merk ATA-controller je neemt?

• FoxzMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-03 20:35
Op vrijdag 07 september 2001 23:30 schreef quazar het volgende:
Zo'n ATA-kaartje is ook nog goedkoper.
Maar hoe werkt dat ombouwen dan?
Maakt het nog uit welk merk ATA-controller je neemt?
Een ATA-kaartje is inderdaad goedkoper dan een RAID-kaartje, omdat het minder functionaliteiten heeft. Maar door enkele aanpassingen kun je zo'n ATA-kaartje ombouwen naar een RAID-kaartje. Hierover kun je onder andere lezen op TweakHardware

Om het ombouwen mogelijk te maken moet je een controller hebben met een Promise- of een Highpoint-controller. Zelf heb ik alleen ervaring met een Promisecontroller.

De Promise-kaartjes werken over het algemeen beter dan een Highpoint-kaartje, dus als je overweegt om een ATA-kaartje te kopen, raad ik je een Promise-kaartje aan.

Er zijn nou 2 soorten Promise-ATA-kaartjes te koop in Nederland. De oude en de nieuwe, de TX2. De nieuwe kaartjes zijn wat moeilijker om te bouwen naar RAID, omdat ze een andere lay-out hebben gekregen dan de oude kaartjes, de controller en de bios zitten in 1 chip (correct me if i'm wrong)
De oude zijn heel simpel om te bouwen, je hoeft alleen 2 draadjes te solderen en 2 weerstandjes en natuurlijk de bios-flashen.

Het is eigenlijk wat jij wil, de TX2 hebben een betere performance dan de oude kaartjes, maar zijn daarentegen wat moeilijker om te bouwen.
Wil je RAID-functionaliteit, dan moet je een ouder kaartje kopen.

-