Op vrijdag 07 september 2001 23:30 schreef quazar het volgende:
Zo'n ATA-kaartje is ook nog goedkoper.
Maar hoe werkt dat ombouwen dan?
Maakt het nog uit welk merk ATA-controller je neemt?
Een ATA-kaartje is inderdaad goedkoper dan een RAID-kaartje, omdat het minder functionaliteiten heeft. Maar door enkele aanpassingen kun je zo'n ATA-kaartje ombouwen naar een RAID-kaartje. Hierover kun je onder andere lezen op
TweakHardware
Om het ombouwen mogelijk te maken moet je een controller hebben met een Promise- of een Highpoint-controller. Zelf heb ik alleen ervaring met een Promisecontroller.
De Promise-kaartjes werken over het algemeen beter dan een Highpoint-kaartje, dus als je overweegt om een ATA-kaartje te kopen, raad ik je een Promise-kaartje aan.
Er zijn nou 2 soorten Promise-ATA-kaartjes te koop in Nederland. De
oude en de
nieuwe, de TX2. De nieuwe kaartjes zijn wat moeilijker om te bouwen naar RAID, omdat ze een andere lay-out hebben gekregen dan de oude kaartjes, de controller en de bios zitten in 1 chip (correct me if i'm wrong)
De oude zijn heel simpel om te bouwen, je hoeft alleen 2 draadjes te solderen en 2 weerstandjes en natuurlijk de bios-flashen.
Het is eigenlijk wat jij wil, de TX2 hebben een betere performance dan de oude kaartjes, maar zijn daarentegen wat moeilijker om te bouwen.
Wil je RAID-functionaliteit, dan moet je een ouder kaartje kopen.