Dimmers vervangen of "slimmer" maken

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vivijs
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 17-01-2024
Hallo,

Heel mijn huis is voorzien van SVV kabel en drukknoppen om met 24V relais en dimmers te sturen. Heb alle Eltako relais vervangen door Shelly Plus 1 wat prima werkt.

Voor de LED verlichting in keuken en salon gebruik ik echter volgende dimmers van Niko:

https://www.niko.eu/en/article/05-715

Shelly blijkt geen dimmer te hebben die simpelweg mijn deze kan vervangen omdat deze niet kunnen gestuurd worden met gelijkspanning.

Iemand een idee hoe ik deze "slim" kan maken en toch kan blijven dimmen?

Bedankt,
P.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj1981
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21-05 22:56
Is het probleem dan dat er geen 230V over je SVV kabel kan of mag?

Volgens mij kan bij de Shelly 2 de schakelaars aansluiten op de N draad, zie de handleiding
In dat geval zal er toch geen of vrijwel geen stroom door je SVV kabels lopen, dus dat zou toch veilig moeten kunnen?

(als je SVV kabel 0,8mm is dan lijkt het mij alsnog geen probleem om daar met 230V je schakelaars aan te sluiten, want ook dan loopt er niet of nauwelijks stroom, maar ik weet niets van de regelgeving daaromtrent)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:15

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
N moeten we gewoon als 'onveilig' zien dus nee, niet doen. Dikte is ook niet het ding, dat is de isolatie rating.

Optie zou zijn om er gewoon een relais tussen te zetten (hoeft niet smart, mag gewoon standaard (DIN-rail) relais zijn. Deze stuur je aan met je drukknop en deze laat je vervolgens gewoon 230V schakelen voor op de SW ingang van de Shelly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:08
Als de SVV kabel gerate is voor netspanning, én je voorziet een zekering om die SVV kabel niet meer stroom te geven dan de draaddikte aankan, én je schakelaars zijn geschikt voor netspanning, dan kan je die optie gebruiken.
Andere optie is om een shelly I4 DC te gebruiken om de knoppen veilig uit te lezen, en dan draadloos door te sturen naar de dimmer. Je verliest in mijn ogen wel het voordeel dat bij platliggen van het netwerk alles nog op zichzelf blijft werken, maar dat moet je voor jezelf inschatten (kans is klein).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj1981
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21-05 22:56
Wellicht kan je de spotjes in de keuken vervangen door 24V DC led?
Dan kan je gewoon een shelley RGB dimmer gebruiken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArneBE
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 13-05 11:32
Ik zit wat met dezelfde situatie voor mijn woonkamer.

- SVV kabel die loopt naar een NIKO
- Eltako dimmers geschikt voor LED (werkt echt goed met warm-glow lampen van osram/philips)
- 24v via mijn bel-transformator die op de SVV kabel zit. Ik vermoed dat dit moet omdat de NIKO schakelaar 24v "nodig?" heeft om te werken? (of maximaal aan kan?)

Niko schakelaar: https://www.niko.eu/nl-nl...b5-5875-be1a-1df0e52a0a1e

Ik wil zo weinig mogelijk tussenstappen en met een i4 wil ik niet werken omdat je dan inderdaad een extra mogelijkeheid tot falen toevoegd.

Ik las dat je het zou kunnen oplossen door zo iets er tussen te hangen: https://benl.rs-online.co...rface-relays/7943761?gb=s (dit is volgens mij wel voor gelijkspanning, maar vermoedelijk bestaat dit ook voor 24v wisselspanning).

@Vivijs , je zegt dat je dit hebt opgelost met een Shelly Plus 1, hoe dan precies? Heb je de eltako's laten zitten? Kan je dit dan op dezelfde manier aansturen? Ik zou het natuurlijk beter vinden om de Eltako's te vervangen door een Shelly dimmer PRO 2PM omdat ik er dan maar 3 stuks van zou nodig hebben. Ook zie ik op het schema dat het de switch (sw1/2) volledig los zitten van het circuit waar de led lampen op zitten (230v). Of mis ik hier iets?

Sorry voor de vele vragen maar ik struggle al even om dit opgelost te krijgen. Thx!

https://www.shelly.com/bl...ion/shelly-pro-dimmer-2pm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieterG
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 30-01 12:51
@Vivijs Schakel je de Shelly's door je SVV met 230V of met 24V ?
Voor zover ik weet is de isolatieklasse van een SVV tot max 100V.
En ik dacht dat Shelly steeds dezelfde stuur spanning gebruikt als het vermogen.
Tenzij je toch kan aansturen met 24V en 230V schakelen, dan is mijn 'probleem' ook ineens opgelost :)
Pagina: 1