lekke boiler - advies vervangen warmtepomp of toch reparatie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jlivermore
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19-12-2024
Beste,

Even een korte situatieschets:
enkele jaren geleden hebben wij een huis gekocht waar de verwarming gebeurd via vloerverwarming icm een Daikin Altherma warmtepomp van de eerste generatie. De Wp blijkt geinstalleerd te zijn geweest in 2010 en heeft een verwarmingvermogen van 16KW. Met deze warmtepomp hebben we al veel pech gekend: defect moederbord buitenunit, electromotor ventolators kapot en nu ben ik deze morgen wakker geworden en zie ik een plas onder de boiler en druppelt er water uit het vat voor SSW. Ik vermoed dus dat het sww vat aan vervaning toe is.

Deze morgen gebeld met de firma die de instalatie ooit is komen plaatsen en een offerte gekregen voor het vervangen van dit vat waar ik wel van achterover bij viel: +/- 3600 EUR voor het vervangen van dit vat.
in het huis staat een oudere versie van dit vat:https://www.123klimaatsho...lervat-200-250-300-liter/. Die firma moet natuurlijk ook winst maken en hun personeel betalen maar dit lijkt me toch wel gortig.

Gezien de hoge kost speelt het idee ook in mijn hoofd om de warmtepomp te vervangen, de steeds terug opduikende problemen, een grondleiding van 20 meter die amper geisoleerd is (als de sneeuw blijft liggen zie je na een dag soms al de plaats van de leiding door de oprit) en tot slot is de pomp ook nog eens sterk overgedimensioneerd wat zorgt voor een sterk pendelgedrag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a6o3gRRO3uhWvuNUfbJ6VLXOTMI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x4rbLSzCYhnJg7IMJwULVCJK.jpg?f=fotoalbum_large

bij het vorige mankement aan de warmtepomp (voorjaar 2022) speelde ik ook al met het idee om deze te vervangen maar omwille van de lange levertermijnen toch maar voor een reparatie gekozen. een winter zonder verwarming met kleine kinderen was geen optie. Toen is er wel een persoon gekomen die een warmteverliesberekening heeft gedaan en uitkwam op 9.8Kw.

Deze persoon heb ik opnieuw gecontacteerd en deze heeft een offerte opgemaakt voor een nieuwe warmtepomp, incl afbraak oude: Hij stelde een Thermia iTec Eco 12 Total Compact wamtepomp voor die kan moduleren van 3,4 Kw tot 12Kw incl geintegreerd vat voor SWW van 180l (momenteel hebben we er eentje van 300l) alles bij elkaar kwam dit uit op een 16k Eur waarbij ik ook nog een premie van 3K kan krijgen als ik de koeling laat uitschakelen.

Ik zit dus een beetje met het dillema, de oude, minder zuinige wp vervangen of enkel de bestaande boiler vervangen. Als ik enkel de bestaande boiler vervang dat ben beperk ik mij natuurlijk wel tot enkel daikin als er op termijn toch een andere WP zou moeten komen.
de nieuwe warmtepomp zou een SCOP hebben van: 4,63 (SCOP 14825 (Gemiddeld klimaat)) Lage temp.)
een scop van de huidige warmtepomp kan ik niet terugvinden, in de infobrochure die mee bij de aankoop van het huis zat heb ik volgende info kunnen terugvinden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GDbNS2NTahMrW5HNrq1kHUsDJyM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DpEYRHOlnFVFGKyeOjklPh9R.jpg?f=fotoalbum_large

Ik denk dat louter financieel gezien de oude boiler vervangen door een nieuwe de meest rendable beslissing is. Aan de andere kant, de oprit van het huis moet dit voorjaar toch open (defecte electriciteitskabel onder optit naast garage waar ook de buitenunit staat en plaatsen van een laadpaal voor een electrische wagen) waardoor ik denk, mss beter de korte pijn en gemoedsrust met de warmtepomp. Eventueel dacht ik er ook aan om de nieuwe buitenunit op het dak te plaatsen, op die manier kan ik de 20 meter grondleiding achterwege laten. een dakdoorvoor is er op de plaats waar de binnenunit staat alleen weet ik niet als een buitenunit van dat formaat zomaar op een dak gezet kan worden.

Alvast bedankt voor jullie info :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weezer-DC
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23-05 16:01
Op het dak plaatsen zou ik niet doen, slechte bereikbaarheid en geluid/trillingen bijv.

Is er nog winst te halen (op termijn) door betere isolatie van het huis en zo met een lagere capaciteit unit uit kunnen ?

En waarom kan de unit niet ergens naast het huis ? (en cv ketel hang je toch ook liever niet in de schuur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jlivermore
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19-12-2024
We wonen in een betonhuis dat langs buiten geisoleerd is en daarover bekleed met crepi. Dit vervangen is op termijn een optie maar zit niet direct in de planning. Het EPC van het huis is 59 dus marge om te verbeteren is er zeker maar dit is niet eenvoudig meer te realiseren.

naast het huis is helaas niet echt een optie, daar ligt de oprit naar onze garage. de garage gebruiken we niet meer als parkeerplaats voor de garage. maar de oprit wordt soms wel nog gebruikt om autos kwijt te kunnen.
momenteel staat de buitenunit tegen de garagemuur, op 1,5 meter van de erfgrens.