Na een lang traject waar ik veel werk aan gehad heb zijn er afgelopen december er op het dak van onze VVE 33 panelen geplaatst verdeeld over 11 appartementen. Elke appartement heeft 3 440 Wp panelen op het zuiden gekregen. Ze zijn enigszins willekeurig toegewezen aan de appartementen maar nu lijken er al grote verschillen te zijn in de opbrengst, tot wel het 10-voudige per dag. Uiteraard zal het over 1-2 maanden wat gelijker verdeeld worden maar aangezien ik de achterste panelen heb baal ik wel ontzettend. In 5 weken tijd heb ik 12 kWh opgewekt. Bijgevoegd een aantal fotos van de opstelling. Zijn er nog mogelijkheden om dit wat te optimaliseren? Ik zie dat de panelen in sommige gevallen nog wat in het frame opgeschoven kunnen worden zodat ze wat hoger liggen, maar de achterste winddeflectoren lijken de grote boosdoener te zijn voor de schaduw op de panelen er achter.
ps, er zijn nog 3 lege plekken waar nog een paneel zou passen, deze zijn gereserveerd voor het 12e appartement dat nog niet meedoet.
:strip_exif()/f/image/UdyKhRGlf2zDA85htom2kRbd.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/4Xt3tz2AvjSVlrygYaVDLN9q.jpg?f=fotoalbum_large)
ps, er zijn nog 3 lege plekken waar nog een paneel zou passen, deze zijn gereserveerd voor het 12e appartement dat nog niet meedoet.
:strip_exif()/f/image/UdyKhRGlf2zDA85htom2kRbd.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/4Xt3tz2AvjSVlrygYaVDLN9q.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/zCLtmO07dfrXntlvIrqFSq2v.jpg?f=fotoalbum_large)