Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hemmik
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:43
Na een lang traject waar ik veel werk aan gehad heb zijn er afgelopen december er op het dak van onze VVE 33 panelen geplaatst verdeeld over 11 appartementen. Elke appartement heeft 3 440 Wp panelen op het zuiden gekregen. Ze zijn enigszins willekeurig toegewezen aan de appartementen maar nu lijken er al grote verschillen te zijn in de opbrengst, tot wel het 10-voudige per dag. Uiteraard zal het over 1-2 maanden wat gelijker verdeeld worden maar aangezien ik de achterste panelen heb baal ik wel ontzettend. In 5 weken tijd heb ik 12 kWh opgewekt. Bijgevoegd een aantal fotos van de opstelling. Zijn er nog mogelijkheden om dit wat te optimaliseren? Ik zie dat de panelen in sommige gevallen nog wat in het frame opgeschoven kunnen worden zodat ze wat hoger liggen, maar de achterste winddeflectoren lijken de grote boosdoener te zijn voor de schaduw op de panelen er achter.

ps, er zijn nog 3 lege plekken waar nog een paneel zou passen, deze zijn gereserveerd voor het 12e appartement dat nog niet meedoet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XrKjy_QAD62YwAc8ZRrKHF5Y-K4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UdyKhRGlf2zDA85htom2kRbd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kW-L6a9UUS1XEikUTlYuGd7HWyE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4Xt3tz2AvjSVlrygYaVDLN9q.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yc0NvFslyKaJbbPdU38hZ0EwnVg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zCLtmO07dfrXntlvIrqFSq2v.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Laagstaande zon en je ziet schaduw. De rij zonder schaduw zal een hogere opbrengst hebben dan de rij er achter zo ook de rij die last heeft van schaduw door dakpijp. Maar aan de maanden november tm februari moet je niet teveel waarde hechten want procentueel is dat weinig van de jaar opbrengst

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14-09 22:57
Allereerst hulde dat je er zoveel moeite voor gedaan hebt. Het is niet makkelijk met een VvE.
Als al de panelen van 1 eigenaar zijn dan valt zo`n verschil nooit op. Dit is de eerste keer dat ik er iemand over zie klagen. Maar ik begrijp heel goed dat het heel lullig lijkt nu. Vooral die eerste weken dat je nog heel druk met de PV opbrengst app bent. Het was beter geweest als de panelen een beetje anders verdeeld waren over de appartementen.

Dat bevestigingsmateriaal is geschikt voor grotere panelen, vandaar dat die winddeflectoren zo ongunstig uitkomen.
Ik vermoed dat dat bevestigingsmateriaal onderaanslagen heeft. Op zich wel begrijpelijk dat het op deze manier gelegd is. Al zou het denk ik inderdaad wel mogelijk kunnen zijn om ze los te schroeven en een vaste hoeveelheid omhoog te schuiven. Bijvoorbeeld 20 mm oid. Dan is de schaduw een paar dagen per jaar minder aanwezig.

Mijn eigen schuindak panelen liggen onder 45 graden helling richting zuid zuid west (deze tijd van het jaar veel gunstiger dan plat dak panelen) en hebben de laatste 5 weken zo`n 81 kWh opgebracht. Maar dat is 4650 Wp. Dus 81 kWh / 4.65 kWp = 17.4 kWh / kWp.

Ik heb nog een ander setje platdak panelen die meer schaduw hebben dan die van jou. Die hebben de laatste 5 weken 20 kWh uit 3.3 kWp gehaald. Dus 20 kWh / 3.3 kWp = 6.1 kWh / kWp.

Jouw 12 kWh / 1.32 kWp = 9.1 kWh / kWp.

Als je buren over de laatste 5 weken meer dan 24 kWh hebben binnengehaald dan is er ook wat mis met mijn beide sets zonnepanelen. Hoe kom je bij een factor 10?

Nog een paar weekjes wachten en dan is de schaduw op je zonnepanelen weg. Dan doen ze weer hetzelfde als die van de buren.

Zie hier de opbrengst die mijn schaduw plat dak panelen in de laatste 12 maanden hadden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LAAszp0yD1NizdIEYiM0gRjgKFY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EtV8gNCVMnvadEKvksOQdBz3.jpg?f=fotoalbum_large
Nu is het winter effect bij mijn panelen nog wel iets sterker dan bij jou, maar het geeft toch een indicatie.

Conclusie is wat mij betreft gewoon nog een paar weken wachten en dan ben je van de schaduw af. Je verliest alleen een deel van de winteropbrengst, die toch al heel weinig is. Op jaarbasis heb je het over 2% denk ik.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:21

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Als je de onderlinge afstand nog kan vergroten, dan is je schaduwprobleem kleiner. Ik zou ook even aankijken hoe het eruit ziet als het zonnetje wat hoger staat.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@teacher Ik vermoed dat dat wel kan, maar dan moet er een rij panelen weg. Dat helpt niet voor de opbrengst.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hemmik
busscherski schreef op maandag 15 januari 2024 @ 18:53:
Allereerst hulde dat je er zoveel moeite voor gedaan hebt. Het is niet makkelijk met een VvE.

...

Als je buren over de laatste 5 weken meer dan 24 kWh hebben binnengehaald dan is er ook wat mis met mijn beide sets zonnepanelen. Hoe kom je bij een factor 10?

...

Conclusie is wat mij betreft gewoon nog een paar weken wachten en dan ben je van de schaduw af. Je verliest alleen een deel van de winteropbrengst, die toch al heel weinig is. Op jaarbasis heb je het over 2% denk ik.
Haha, jaaa dat was nog een hele klus, ben er 10 jaar ouder door geworden omdat ieder z'n mening had over hoe en wat.

Factor 10 moet ik even uitleggen en klopt natuurlijk niet helemaal. Dit is enkel op de zonnige dagen, niet over de hele 5 weken. Voelde gewoon beetje lullig, ik blij met de eerste zonnige dat vorige week, zag ik nauwelijks opbrengst. Bij buren toen factor 10. Over de hele 5 weken zal het eerder factor 2 zijn verwacht ik.

Ik denk dat je gelijk hebt, ik moet gewoon nog even afwachten. Precies wat je zegt, eerste weken let je er extra op en dan is het jammer als het zo'n verschil is. Ik ga proberen de panelen nog een beetje op te schuiven binnen de klemmen, wellicht kan ik zo een paar dagen winnen. Dank voor je uitgebreide reactie in ieder geval!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Factor 10 is ook weer moment specifiek in deze maanden.
Heb zelf 2 installaties, platdak waarbij dus onderling schaduw is in deze maanden. En een oost-west installatie met bijna geen schaduw.
In de zomer maanden is de opbrengst bij oost-west installatie (meer WP) ongeveer 30% meer dan schuur (25kWh vs 35kWh).
In deze maanden is dat soms ook zo, maar ook soms zijn beide installaties qua opbrengst gelijk. Sterk afhankelijk wanneer de zon heeft geschenen. (welk uur van de dag)

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KweNi
  • Registratie: Januari 2023
  • Nu online
Is er hier dan gewerkt met micro omvormers?
Of een 11 heel kleine omvormers (type Growatt MIC 1000 TL-X)?

Ik zie 5 rijen panelen, allemaal richting zuid.
Mocht je er dakjes van maken, dus 2 rijen naar het noorden, dan heb je geen schaduw meer.

Volgens PVcalc zou je 12856kWh per jaar opwekken met alles op zuid zonder shaduw.
Zuid zonder shaduw
Door 2 rijen naar noord te draaien zou dat op 11777kWh komen
3 rijzen zuid, 2 rijen noord zonder shaduw.

Dat is 8,5% minder, hoeveel zou je nu minder hebben door deze shaduw?
En die minderopbrengst is het grootst wanneer de zon laag staat, dus de prijzen duurder zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hemmik
Elke paneel heeft en IQ8plus micro omvormer. Deel naar Noord zou zeker kunnen maar aangezien ieder 3 panelen heeft is het de vraag of dat onder aan de streep gunstiger is. Verschil tussen zuid met schaduw en N/Z zonder schaduw is dan interessant. Dank voor de berekening!

Het was uiteindelijk beter geweest om de panelen iets anders te verdelen, rekeninghoudende met mogelijke schaduw. Ik heb hier echter niet te veel gedoe van gemaakt omdat ik allang bij was dat ik bijna iedereen zover kreeg dat we panelen mochten leggen op het dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 26-08 14:14
De rijafstand is helemaal niet correct, dit had nooit zo geplaatst moeten worden. De panelen staan veel te kort op elkaar en kunnen zo niet goed functioneren met alle nadelige gevolgen van dien. Bel die installateur maar op en zorg dat ze het aanpassen, hij weet precies hoe het wel moet, maar is gewoon een @$^$#^hooi

OOK nog de IQ8+ omvormer gebruiken, man man man, wat een waardeloos bedrijf. 440 Wp panelen op het zuiden plaatsen met omvormers die bij 290 Watt aftoppen, dus in het meest gunstige geval loop je 100 Watt PER paneel PER uur mis in de volle zon. Zinloze installatie die dus in de wintermaanden zijn max niet kan halen vanwege de schaduw en in de zomer niet vanwege het grof aftoppen van de omvormer.

Deze installateur benaderen en confronteren met het niet kunnen halen van de beloofde opbrengst, door deze feitelijke fouten die in het ontwerp gemaakt zijn, zeer zeer kwalijk dit.

[ Voor 47% gewijzigd door RobertV70 op 18-01-2024 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@RobertV70
Ik zie de rijafstand overal op deze manier. Waarop baseer je dat de rijafstand te weinig is?

De micro's lijken vrij licht, en zullen zeker vrij regelmatig aftoppen. Maar de hoeveelheid verlies is minder dan je denkt. Volgens de datasheet van Enphase is die micro bijvoorbeeld geschikt tot 440 Wp. En laat dit 2% per jaar meer aftoppen dan de AC versie (360 W) die zo`n 20 euro duurder is dan duurt het nog best lang voor je dat terugverdient.

Laat ik het anders zeggen. Stel de installateur had een 10 euro duurdere micro gepakt (de MC versie 325 W) en een 10 euro goedkoper paneel (laten we zeggen 410 Wp). Dan was het even duur geweest. Denk je dat dat op jaarbasis meer had opgebracht dan wat er nu ligt?
Vergeet niet dat wat er nu ligt, op alle momenten waar het niet aftopt, meer doet dan een situatie met 410 Wp panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
busscherski schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 20:53:
@RobertV70
Ik zie de rijafstand overal op deze manier. Waarop baseer je dat de rijafstand te weinig is?

De micro's lijken vrij licht, en zullen zeker vrij regelmatig aftoppen. Maar de hoeveelheid verlies is minder dan je denkt. Volgens de datasheet van Enphase is die micro bijvoorbeeld geschikt tot 440 Wp. En laat dit 2% per jaar meer aftoppen dan de AC versie (360 W) die zo`n 20 euro duurder is dan duurt het nog best lang voor je dat terugverdient.

Laat ik het anders zeggen. Stel de installateur had een 10 euro duurdere micro gepakt (de MC versie 325 W) en een 10 euro goedkoper paneel (laten we zeggen 410 Wp). Dan was het even duur geweest. Denk je dat dat op jaarbasis meer had opgebracht dan wat er nu ligt?
Vergeet niet dat wat er nu ligt, op alle momenten waar het niet aftopt, meer doet dan een situatie met 410 Wp panelen.
Ik ben zonnepanelen installateur, ik denk te weten dat dit niet correct is zo, je mag dat betwijfelen, vindt ik best, maar ik weet wel beter.

Het verschil in prijs tussen de verschillende micro-omvormers is bijzonder klein, er zit inkoop 30 euro tussen de IQ8+ (290 Watt) en de IQ8HC (380 Watt), dus wat is dan verstandig, leg dat maar eens uit. Je loopt dus voor die 30 euro minimaal 25 jaar lang 90 Watt per paneel per uur volle zon mis.

30 euro x 33 panelen = 990 euro / 25 jaar = nog geen 40 euro per jaar.
Ik ken de kWh prijs niet, maar een berekening is wel op zijn plaats.

Feit is dat de opgegeven opbrengst gebaseerd is op 440Wp, niet op een deel daarvan, daarmee is de opbrengst calculatie incorrect. Tevens had de installateur de klant hierover moeten informeren. De klant heeft uiteraard voor aanschaf ook de plicht om zich er in te verdiepen, en zich vervolgens te laten informeren, maar dit zijn bij navraag vaak dingen die door een installateur als niet belangrijk worden beschouwd en weg worden gewuifd.

[ Voor 17% gewijzigd door RobertV70 op 18-01-2024 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:17
busscherski schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 20:53:
@RobertV70
Dit oogt als een cm of 10 minder dan het normale minimum. Dat komt dan door legsysteem te gebruiken voor blijkbaar 125cm brede panelen waardoor die achterkappen zo dichtbij de volgende rij komen.

De cellen van een 440W 176x114 paneel zijn ~112/6 ~= 18cm breed, de ruimte tussen kap en paneel is dus niet veel meer dan 20cm...
Dat is echt belachelijk weinig.

En het was natuurlijk ontzettend makkelijk geweest om alle eigenaren een 1e, 2e en 3e rij paneel te geven.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Factor 10 klinkt voor mij heel erg ernstig fout.

Het zou ongeveer 2/3e moeten zijn - slechts 1 substring per paneel doet niet mee door de schaduw.

Zit die IQ8 incorrect te tracken? Factor 10 is wat de verwachting is als hij de MPP niet op 2/3e van de volle paneel spanning zet.

@Hemmik Hebben jullie ook volledige monitoring? Kun je paneel spanning en stroom zien?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Definieer normale rijafstand. Of minimale rijafstand. Dat is ook afhankelijk van de helling.

Deze is bij mij in de buurt aangelegd. Ik neem aan dat ze er goed over hebben nagedacht. Als het beter was om een rijtje panelen minder te plaatsen dan hadden ze dat vast gedaan.
https://www.tubantia.nl/a...ngen~a275c6bb8/162341789/
Ronald schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 22:11:
Dat vind ik ook wel

[ Voor 17% gewijzigd door busscherski op 18-01-2024 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
busscherski schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 22:19:
Definieer normale rijafstand. Of minimale rijafstand. Dat is ook afhankelijk van de helling.

Deze is bij mij in de buurt aangelegd. Ik neem aan dat ze er goed over hebben nagedacht. Als het beter was om een rijtje panelen minder te plaatsen dan hadden ze dat vast gedaan.
https://www.tubantia.nl/a...ngen~a275c6bb8/162341789/
Compleet niet relevant. Dat is 1 eigenaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Ronald schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 22:22:
[...]

Compleet niet relevant. Dat is 1 eigenaar.
Wat is het verschil dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Dat alle eigenaren precies evenveel betaald hebben voor precies een gelijk aandeel van de opbrengst.

Hoe moeilijk is het :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Ronald schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 22:26:
[...]

Dat alle eigenaren precies evenveel betaald hebben voor precies een gelijk aandeel van de opbrengst.

Hoe moeilijk is het :?
Natuurlijk was het verstandiger geweest om iedereen een paneel 1, 2 en 3 te geven. Zodat de opbrengst gelijksoortiger is. Eerlijk gezegd zou ik er van tevoren niet op zijn gekomen dat verschil een issue kan zijn.

Op jaarbasis heb je het nu over denk ik zo`n 3% verschil in opbrengst tussen de eigenaren. Elk verschil doet pijn. Maar ik vind het zo weinig dat je je er niet druk over zou moeten maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
die paar % gaat zonder salderen financieel een veel groter verschil maken. Het is echt niet goed, en het zou bij mij zeer zeker opgekomen zijn... en ik ben nog altijd geen prof.

Nog steeds niet lastig om op te lossen. Dat is dan wel weer het mooie aan micro's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Alternatief is alles oostwest of noordzuid leggen. Maar ik wed dat je dan op jaarbasis minder opbrengst hebt dan nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Dit is gewoon misgegaan in het voortraject, daar verdeel je immers de beschikbare lichtopbrengst en niet zozeer de beschikbare ruimte.

Wellicht is het laten vervangen van de omvormers zoals hierboven geschetst op kosten van de VVE wel een oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
De VVE zijn de eigenaren... op kosten van de VVE bestaat niet...

De boel moet gewoon opnieuw bekabeld worden om er zo gelijkwaardig mogelijke sets van 3 van te maken... Ja het zijn er maar 3 per eigenaar... Dus O/W/N/Z opties zijn ook niet gelijkwaardig te maken.

En dan na een jaar eventueel de kosten-opbrengst verdeelsleutel definitief definiëren... @Wolly heeft een goed punt ;-)

Of je gaat helemaal los met ArcGIS Pro... die kan PV opbrengstsimulaties maken tegenwoordig...
(Je leert nog eens wat als je bij een hoogheemraadschap gaat werken en helemaal los gaat met cursusmateriaal van de leverancier)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hemmik
Dank voor het meedenken allemaal. Goede tips! Het probleem is dat de afstand niet te vergroten is, zonder een rij weg te halen. Dan nog is het moeilijk omdat er simpelweg (lage) dingen op het dak staan die niet te verplaatsen zijn. Onder aan de streep zal de opbrengst minder zijn wanneer je iedereen bijvoorbeeld 2 panelen geeft ipv 3. Verdelen van voor naar achter was inderdaad beter geweest, wellicht dat we dat nog kunnen bespreken (zal wel weer gevecht binnen VVE worden) zodat de installateur dat nog kan aanpassen.

Volgens Enphase zelf zal een andere microomvormer niet veel schelen zeiden ze aan de telefoon. Ik heb ze net even laten kijken naar mijn panelen en die van de buren en het verschil is vrij groot. Op momenten waar ik een stroomsterkte had van ~0,8 A, hadden de buren 4 A. Enphase kon het ook niet echt verklaren hoe dat verschil zo groot is. De man aan de telefoon snapte ook niet helemaal wat ik bedoelde met by-pass diodes etc eerlijk gezegd.
Ronald schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 22:11:

Het zou ongeveer 2/3e moeten zijn - slechts 1 substring per paneel doet niet mee door de schaduw.

Zit die IQ8 incorrect te tracken? Factor 10 is wat de verwachting is als hij de MPP niet op 2/3e van de volle paneel spanning zet.

@Hemmik Hebben jullie ook volledige monitoring? Kun je paneel spanning en stroom zien?
Ik had geen toegang tot volledige monitoring maar heb een installeraccount aangemaakt en deze toegang gegeven. Deze csv kon ik er uit krijgen. Geen idee of daar wat aan te zien is :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Hemmik schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 16:14:
Volgens Enphase zelf zal een andere microomvormer niet veel schelen zeiden ze aan de telefoon. Ik heb ze net even laten kijken naar mijn panelen en die van de buren en het verschil is vrij groot. Op momenten waar ik een stroomsterkte had van ~0,8 A, hadden de buren 4 A. Enphase kon het ook niet echt verklaren hoe dat verschil zo groot is. De man aan de telefoon snapte ook niet helemaal wat ik bedoelde met by-pass diodes etc eerlijk gezegd.
En dat werkt bij een omvormer fabrikant :?

W...T...F...
[...]

Ik had geen toegang tot volledige monitoring maar heb een installeraccount aangemaakt en deze toegang gegeven. Deze csv kon ik er uit krijgen. Geen idee of daar wat aan te zien is :|
Ik denk niet dat ik in die log naar 3 verschillende panelen kijk...

Wat er te zien is is dat het paneel overdag op volle spanning draait, dus NIET de onderste 3e in bypass zet om zo die 4A uit de overgebleven 2/3e te krijgen.

En het gevecht met de VVE?
Dat ga je vrij eenvoudig winnen... meerderheid van de eigenaren heeft niet waar ze op gehoopt hebben zo te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
busscherski schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 22:19:
Rijafstand landscape heeft bij ons 3 rijafstand mogelijkheden, 132 cm, 150cm en 170 cm, die laatste is wat wij normaal gesproken toepassen. De panelen liggen nu op 132 vermoedelijk, maar wellicht nog korter bij. 170 is dus van voorzijde paneel tot voorzijde paneel wat er achter ligt. Dus doorgaans tussen 60 en 70 cm tussen de rijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@Ronald
Ik zie wel meer micro's slecht zoeken naar een optimum met een diode gesloten.

In de manual zie ik een minimale MPP-spanning van 27 V staan bij IQ8+. Het is nu wel erg koud maar omdat de panelen zo plat liggen schijnt de zon ook erg zwak op het paneel. Ik weet niet wat voor paneel het is maar ik vermoed dat 2/3 MPP van dat paneel (want 1/3 afgesloten) bij deze omstandigheden minder is dan 27 V. En ik vraag me af hoe goed die micro's op zoek gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hemmik
Ronald schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 17:28:
[...]

En dat werkt bij een omvormer fabrikant :?

W...T...F...

[...]

Ik denk niet dat ik in die log naar 3 verschillende panelen kijk...

Wat er te zien is is dat het paneel overdag op volle spanning draait, dus NIET de onderste 3e in bypass zet om zo die 4A uit de overgebleven 2/3e te krijgen.
Is dat wel mogelijk met dit paneel icm de iq8plus? En is dat iets dat softwarematig te regelen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
busscherski schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 20:58:
@Ronald
Ik zie wel meer micro's slecht zoeken naar een optimum met een diode gesloten.

In de manual zie ik een minimale MPP-spanning van 27 V staan bij IQ8+. Het is nu wel erg koud maar omdat de panelen zo plat liggen schijnt de zon ook erg zwak op het paneel. Ik weet niet wat voor paneel het is maar ik vermoed dat 2/3 MPP van dat paneel (want 1/3 afgesloten) bij deze omstandigheden minder is dan 27 V. En ik vraag me af hoe goed die micro's op zoek gaan.
Niet... Enphase lijkt met de IQ8 de ogen dichtgedaan te hebben voor de realiteit van 30-35V panelen (groostste deel van de panelen op de markt vóór de introductie van IQ8-serie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hemmik
Ik ben een complete n00b op dit gebied dus zeg misschien domme dingen, excuses daarvoor.

Gister hele dag zon en zie spanning pieken op 41-42 V ongeveer. 2/3 daarvan is ~27. Als zonkracht en temperatuur net iets hoger zou zijn zou spanning dan net hoger zijn waardoor hij dan wel 1 diode kan uitschakelen? En aangezien 1/6e in de schaduw ligt + wat diffuus ligt op dat schaduw deel, is het verschil dan te klein om dat deel af te schakelen? AKA, zou 1/3 in schaduw dan eerder leiden tot afschakeling van dat deel?

[ Voor 0% gewijzigd door Hemmik op 20-01-2024 08:21 . Reden: Edit: W vervangen in V ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Je schrijft een keer W in plaats van V.

1/6 schaduw zou in principe wel de onderste 1/3 uit moeten schakelen. Vooral omdat dat toch nog boven 27 V zit.
Lees dat Enphase topic maar en vraag daar eens hoe het zit met dit type schaduw en jouw specifieke hardware.

Pagina: 1