Buren met een houtkachel, filteren in WTW unit?

Pagina: 1
Acties:
  • 5.349 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Topicstarter
We hebben sinds 3 jaar een nieuwbouwwoning en onze buren hebben bij de bouw een rookkanaal laten aanleggen, zodat ze kunnen genieten van een houtkachel in de woonkamer.
Nu is het zo dat alle huizen zijn voorzien van een gesloten systeem voor de ventilatie (een Brink Flair 300), die de verse lucht van buiten haalt.
Deze winter hebben de buren de houtkachel in gebruik genomen, en zodra ze de houtkachel aansteken, merken wij dat we in het hele huis de rooklucht ruiken...
Dit komt natuurlijk omdat het ventilatiesysteem zijn verse lucht van buiten haalt; de ingang hiervoor zit op het dak. Weliswaar wat lager op het dak dan het rookkanaal van de buren, maar toch word er genoeg rooklucht naar binnen gezogen.
Vanwege energienormen is het huis ook verder helemaal dicht; dit is de enige vorm van 'frisse' lucht naar binnen.

Is er iets wat ik kan doen om ervoor te zorgen dat we deze lucht niet in huis krijgen?
Momenteel heb ik de standaard filters (G4) in de ventilatieunit zitten, maar er zijn ook duurdere F7 filters beschikbaar. Gaat dat helpen tegen deze rooklucht, of maakt dat niet uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-06 19:14
Ik ga dit even volgen. Ik heb hetzelfde probleem, als de wind verkeerd staat krijg ik ook de brandlucht in huis. Ik heb een Itho Daalderop WTW unit met F7 filters.

Ik denk dat je (actieve) houtskool filters nodig hebt om enigszins geuren te verwijderen, maar of die dan ook brandlucht kunnen verwijderen vraag ik me af.

Een snelle zoekopdracht bracht mij op dit: https://www.wtwfilterstor...2-12-mm-dik-afpro-filters
Ik ga het zelf denk ik ook maar eens proberen voor 27,50. Op maat te knippen en voor/na de huidige filters te plaatsen. Als zal het bij sommige WTW units wel krap worden qua ruimte, eerst even controleren of er extra dikte mogelijk is dus.

[ Voor 36% gewijzigd door Saeverix op 15-01-2024 15:34 ]

Chookity-pok

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik kan je al vertellen dat een F7 filter niets doet tegen de rooklucht. Ik heb zelf het voorrecht van te mogen genieten van de geur van één houtstoker in de buurt en die zit op een meter of 60 van mijn huis. Dat is al genoeg om duidelijk in huis te ruiken als de wind van die kant staat.

Omdat het niet elke dag en niet heel de dag is, heb ik maar geaccepteerd dat ik op die momenten de ventilatie uitzet maar het is knap vervelend. Naar verluid zou een actieve koolfilter wél helpen tegen de geur maar dat is nog een hele investering en verlaagt ook de capaciteit van je ventilatiesysteem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-06 13:21

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Wat wil je precies beperken. De geur van verbrand hout of de (schadelijke) effecten van hun partikels?

Persoonlijk zou ik me meer zorgen maken over de partikels in verschillende vormen en samenstellingen die mogelijk van invloed zijn op jouw / jullie gezondheid.

Heb je al een gesprek gehad met de betreffende buren over hun stookgedrag? Is er misschien een mogelijkheid (al dan niet samen) om hun rookkanaal te verhogen of te verplaatsen zodat er minder tijd / wind is waardoor jij er last van hebt?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeleFles
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Topicstarter
Saeverix schreef op maandag 15 januari 2024 @ 15:26:
Een snelle zoekopdracht bracht mij op dit: https://www.wtwfilterstor...2-12-mm-dik-afpro-filters
Ik ga het zelf denk ik ook maar eens proberen voor 27,50. Op maat te knippen en voor/na de huidige filters te plaatsen. Als zal het bij sommige WTW units wel krap worden qua ruimte, eerst even controleren of er extra dikte mogelijk is dus.
Goeie! Ik gooi hem ook even in de bookmarks ;)
MAX3400 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 15:32:
Wat wil je precies beperken. De geur van verbrand hout of de (schadelijke) effecten van hun partikels?

Persoonlijk zou ik me meer zorgen maken over de partikels in verschillende vormen en samenstellingen die mogelijk van invloed zijn op jouw / jullie gezondheid.

Heb je al een gesprek gehad met de betreffende buren over hun stookgedrag? Is er misschien een mogelijkheid (al dan niet samen) om hun rookkanaal te verhogen of te verplaatsen zodat er minder tijd / wind is waardoor jij er last van hebt?
Ik denk beide, de schadelijke effecten wil ik uiteraard niet en als de geur ook kan verdwijnen is dat nog beter natuurlijk ;)

We hebben een goede relatie met de buren en ik gun hun ook het plezier van de houtkachel.
Ik vraag me af of het verhogen van het rookkanaal gaat helpen, de uitgang zit nu al zeker 1 tot 1,5 meter hoger dan onze ingang. horizontaal zijn ze zo'n 7 a 8 meter van elkaar vandaan.

[ Voor 20% gewijzigd door GeleFles op 15-01-2024 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 02-07 19:04
Dit lijkt me niet oke, ik heb een 2 onder 1 kap met WTW en hier heeft de vorige eigenaar een speksteen kachel geplaatst. De uitlaat van de kachel gaat verticaal door het dak heen en heeft voldoende lengte, de lucht inlaat van de WTW gaat via de zijgevel en dus een stuk lager niveau (misschien wel 3 meter lager) en door de zijgevel (onder de dakrand). Bij dit puntdak komt de kachel pijp in dakvlak 1, en de WTW zit aan de andere kant onder dakvlak 2.Dat is zoals je het moet doen in mijn ogen, ik heb dus nooit problemen gehad met mijn eigen lucht inlaat en of overlast bij mijn buren. Alleen 1 keer toen het echt windstil was, maar dat was mijn fout dan moet je gewoon niet stoken.

Kan je zien waar de luchtinlaat van de WTW van de buren is, zit die ook bovenop het dak ? Dan moeten die mensen zelf toch ook helemaal vergast worden ?

[ Voor 9% gewijzigd door Lollercopter op 15-01-2024 16:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saeverix
Lollercopter schreef op maandag 15 januari 2024 @ 15:48:
[...]

Kan je zien waar de luchtinlaat van de WTW van de buren is, zit die ook bovenop het dak ? Dan moeten die mensen zelf toch ook helemaal vergast worden ?
Vergeet niet dat heel veel oude huizen geen actieve ventilatie hebben. Die zijn zo lek als een mandje en hebben ventilatie genoeg. En dat zijn ook vaak de mensen die een houtkachel aanschaffen.

Chookity-pok

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Laatst online: 02-07 19:04
Saeverix schreef op maandag 15 januari 2024 @ 15:54:
[...]

Vergeet niet dat heel veel oude huizen geen actieve ventilatie hebben. Die zijn zo lek als een mandje en hebben ventilatie genoeg. En dat zijn ook vaak de mensen die een houtkachel aanschaffen.
Dit is 3 jaar oud nieuwbouw. Ik kan me voorstellen dat bij nieuwbouw en zonder een houtkachel dat de WTW inlaat + uitlaat in het zelfde dakvlak zitten met misschien een paar meter afstand, en dan uit de buurt van een CV ketel afvoer en riool ontluchting of iets dergelijks. Dat is bouwtechnisch het goedkoopst en dat is prima volgends de norm en nooit problemen.

Maar ga je nu een houtkachel installeren in datzelfde dakvlak, dan kan je ineens enorme problemen krijgen. De stank + volume van verbrandingsgassen van een houtkachel zijn van een hele andere orde grote, en waaien gewoon vrolijk over het dak heen en in de WTW inlaat. Je moet dan echt goed nadenken over de plaatsing.

OP, dit is echt niet oke, je ademt gewoon bakken met fijnstof en andere narigheid in, en je kan er niks aan doen behalve de ventilatie uitzetten. Je moet echt proberen de WTW inlaat te laten verplaatsen, al dan niet in combinatie met het verlengen van de kachelpijp. Filters heeft geen enkele zin, dit kan je niet wegfilteren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Saeverix
Lollercopter schreef op maandag 15 januari 2024 @ 16:01:
[...]

Dit is 3 jaar oud nieuwbouw. Ik kan me voorstellen dat bij nieuwbouw en zonder een houtkachel dat de WTW inlaat + uitlaat in het zelfde dakvlak zitten met misschien een paar meter afstand, en dan uit de buurt van een CV ketel afvoer en riool ontluchting of iets dergelijks. Dat is bouwtechnisch het goedkoopst en dat is prima volgends de norm en nooit problemen.

Maar ga je nu een houtkachel installeren in datzelfde dakvlak, dan kan je ineens enorme problemen krijgen. De stank + volume van verbrandingsgassen van een houtkachel zijn van een hele andere orde grote, en waaien gewoon vrolijk over het dak heen en in de WTW inlaat. Je moet dan echt goed nadenken over de plaatsing.

OP, dit is echt niet oke, je ademt gewoon bakken met fijnstof en andere narigheid in, en je kan er niks aan doen behalve de ventilatie uitzetten. Je moet echt proberen de WTW inlaat te laten verplaatsen, al dan niet in combinatie met het verlengen van de kachelpijp. Filters heeft geen enkele zin, dit kan je niet wegfilteren.
Misschien stond de woning van de buren er al langer, en is dat geen nieuwbouw. Ik denk dat @GeleFles dat voor het beeld misschien even kan toelichten.

Ik snap uberhaubt niet wat je in een nieuwbouwwoning van 3 jaar oud met een houtkachel moet. Tenzij je het "gezellig" vind en niets geeft om de uitstoot en overlast die anderen ervaren.

[ Voor 9% gewijzigd door Saeverix op 15-01-2024 16:13 ]

Chookity-pok

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:44
GeleFles schreef op maandag 15 januari 2024 @ 15:39:
[...]

Goeie! Ik gooi hem ook even in de bookmarks ;)

[...]

Ik denk beide, de schadelijke effecten wil ik uiteraard niet en als de geur ook kan verdwijnen is dat nog beter natuurlijk ;)

We hebben een goede relatie met de buren en ik gun hun ook het plezier van de houtkachel.
Ik vraag me af of het verhogen van het rookkanaal gaat helpen, de uitgang zit nu al zeker 1 tot 1,5 meter hoger dan onze ingang. horizontaal zijn ze zo'n 7 a 8 meter van elkaar vandaan.
Ik zou je buren vragen om ook hun uitstoot anders te organiseren, kan niet zo zijn dat jouw frisse lucht uit hun open haard moet komen.

Mijn WTW heeft filters van deze winkel, met de G3 filteroptie die de houtkachel van de buren vrijwel niet door laat:

https://www.filterfabriek.../wtw-filters/brink/flair/

Andere apparaten/filters zijn goed te vinden. Filter is bij mij na de wintermaanden pikzwart, dus er gaat genoeg zooi door de lucht. Dit was niet zo voor de houtkachel, dus dat kost mij wel degelijk geld om G3 filters te gebruiken. En het feit dat ik frisse lucht belangrijk vind - en onze buren wonen 30 meter verderop.
Saeverix schreef op maandag 15 januari 2024 @ 16:09:
[...]

Ik snap uberhaubt niet wat je in een nieuwbouwwoning van 3 jaar oud met een houtkachel moet. Tenzij je het "gezellig" vind en niets geeft om de uitstoot en overlast die anderen ervaren.
Gas duur. Hout goedkoop.

Das wel tijdje de retoriek (geweest), met soortgelijke buurman dillema verderop in de straat.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeleFles
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Topicstarter
Saeverix schreef op maandag 15 januari 2024 @ 16:09:
[...]

Misschien stond de woning van de buren er al langer, en is dat geen nieuwbouw. Ik denk dat @GeleFles dat voor het beeld misschien even kan toelichten.

De hele straat is nieuwbouw, dus de buren hebben ook een 3 jaar oude woning ;)
De houtkachel is vooral voor de sfeer, hij staat gelukkig niet de hele dag te branden. Meestal dat we gedurende de avond ineens merken dat ze de kachel aan hebben.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Laatst online: 15:46
GeleFles schreef op maandag 15 januari 2024 @ 15:39:
[...]
en ik gun hun ook het plezier van de houtkachel.
Hmm. tja..
Ik zou hier denk ik toch ietsje anders tegenaan kijken richting de buren.

Het recht voor de ene persoon om ergens plezier van te hebben houd wat mij betreft toch echt op bij het punt waar er bij anderen bewust gezondheidsschade veroorzaakt wordt.... wat hier wel degelijk het geval is.
(nog los van gewoon de overlast die het veroorzaakt).

Heb je de problemen die je ervaart ook al eens aangekaart bij de buren?
Hoe kijken zij er tegenaan?
Blijkbaar hebben zij er geen enkel probleem mee om jullie (en vele andere buren) in de stank en vieze schadelijke lucht te zetten omdat ze zelf willen 'genieten' van hun houtkachel ? Wat zegt dat over hoe zij de relatie met jullie waarderen?
Je maakt je eigen gezondheid (en die van je huisgenoten) ondergeschikt aan het plezier van de buren om de relatie met de buren goed te houden... En dat kost je dan ook nog eens flink wat geld ook nog.
Als je het van de andere kant bekijkt: Vinden de buren dan niet dat hun acties juist de relatie met jullie (en de buurt) op spanning zetten? Is het dan maar aan jullie om dit allemaal zomaar te accepteren?

Het recht van de buren om te genieten van de houtkachel weegt zwaarder dan het recht van jullie om gezonde schone lucht te kunnen inademen?

Dat terzijde: ik snap werkelijk niet dat het in nieuwbouwwijken met deze luchtdichte bouw met geforceerde huisventilatie uberhaupt is toegestaan om houtkachels in te bouwen op meters afstand van de inlaat van ventilatiesystemen.

Zijn de buren er misschien niet van op de hoogte dat het zoveel overlast veroorzaakt?
(maar zoals hierboven ook al genoemd: ik kan me ook niet voorstellen dat de buren met hun mechanische ventilatie dan zelf niet hetzelfde probleem hebben).

Voor het beter inzichtelijk krijgen van de overlast op landelijk niveau raad ik je in ieder geval aan om ook op het landelijk platform stookoverlast een melding te doen op moment dat je de overlast ervaart.. dat kan op de site van de stookwijzer:
www.stookwijzer.nu

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
BrainCrash schreef op maandag 15 januari 2024 @ 17:00:
[...]

Hmm. tja..
Ik zou hier denk ik toch ietsje anders tegenaan kijken richting de buren.

Het recht voor de ene persoon om ergens plezier van te hebben houd wat mij betreft toch echt op bij het punt waar er bij anderen bewust gezondheidsschade veroorzaakt wordt.... wat hier wel degelijk het geval is.
(nog los van gewoon de overlast die het veroorzaakt).

Heb je de problemen die je ervaart ook al eens aangekaart bij de buren?
Hoe kijken zij er tegenaan?
Blijkbaar hebben zij er geen enkel probleem mee om jullie (en vele andere buren) in de stank en vieze schadelijke lucht te zetten omdat ze zelf willen 'genieten' van hun houtkachel ? Wat zegt dat over hoe zij de relatie met jullie waarderen?
Je maakt je eigen gezondheid (en die van je huisgenoten) ondergeschikt aan het plezier van de buren om de relatie met de buren goed te houden... En dat kost je dan ook nog eens flink wat geld ook nog.
Als je het van de andere kant bekijkt: Vinden de buren dan niet dat hun acties juist de relatie met jullie (en de buurt) op spanning zetten? Is het dan maar aan jullie om dit allemaal zomaar te accepteren?

Het recht van de buren om te genieten van de houtkachel weegt zwaarder dan het recht van jullie om gezonde schone lucht te kunnen inademen?

Dat terzijde: ik snap werkelijk niet dat het in nieuwbouwwijken met deze luchtdichte bouw met geforceerde huisventilatie uberhaupt is toegestaan om houtkachels in te bouwen op meters afstand van de inlaat van ventilatiesystemen.

Zijn de buren er misschien niet van op de hoogte dat het zoveel overlast veroorzaakt?
(maar zoals hierboven ook al genoemd: ik kan me ook niet voorstellen dat de buren met hun mechanische ventilatie dan zelf niet hetzelfde probleem hebben).

Voor het beter inzichtelijk krijgen van de overlast op landelijk niveau raad ik je in ieder geval aan om ook op het landelijk platform stookoverlast een melding te doen op moment dat je de overlast ervaart.. dat kan op de site van de stookwijzer:
www.stookwijzer.nu
Je hebt helemaal gelijk hoor, maar het blijft een gevoelig punt zo'n houtkachel. Ik vergelijk het vaak met hondeneigenaren, een opmerking/klacht over hun hond wordt vaak als een persoonlijke aanval ervaren.

En tegenwoordig is het helaas een feit dat veel mensen een kort lontje hebben, en direct in de verdediging gaan in plaats van een fatsoenlijk gesprek voeren.

Chookity-pok

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02-07 23:09
Waar hebben ze de rookgasafvoer geplaatst. Bij een WTW systeem heb je zowel aanvoer als afvoerpijp. Bij aanleggen wordt daar vaak rekening mee gehouden en worden ze juist bewust van elkaar weg geplaatst, om juist aanzuiging van vieze lucht te voorkomen. Hebben ze daar rekening mee gehouden?

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tom2828
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 15:11
Ik heb geen technische oplossing, maar wellicht kun je het probleem alvast verminderen met een stukje voorlichting. Veel mensen stoken namelijk 'verkeerd' in de houtkachel. Wat zorgt voor veel meer rookgassen en uitstoot van fijnstof dan nodig.

Als je echt 'goed' stookt dan zou je op het dak moeten klimmen en naast de kachelpijp moeten gaan staan om te merken dat er gestookt wordt.

In Scandinavië wordt ontzettend veel gestookt in houtkachels en daar heeft mijn heel weinig last van rook of fijnstof. Zelfs in drukbevolkte wijken waar 80% op houtkachels stookt. Dit omdat de bevolking goed wordt voorgelicht door de overheid over hoe je het beste en efficiëntst stookt in houtkachel.

Er is hier online veel over te vinden, zoals bijvoorbeeld de 'Zwitserse methode' van een kachel aansteken. Goed stoken in een houtkachel is echt een kunstje dat je kunt leren. Ik raad persoonlijk het boek 'De Man & Het Hout' van Lars Mytting aan, mocht je ze een boek willen schenken of er zelf meer over willen lezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark
  • Nu online

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Controleer even, samen met je buren, of de afvoer van hun rookgas wel volgens de regels gebouwd is. Met name de verdunningsfactor is een belangrijke.

Houtkachels: regels bij nieuwbouw

Aangezien je er last van hebt zou het zomaar kunnen dat de afvoer te dicht op jouw aanvoer zit, en dat is niet toegestaan. Dat is dan aan de aannemer om op te lossen.

Overigens siert het je dat je de buren hun pleziertje gunt, maar dat mag niet ten koste gaan van jullie plezier en gezondheid (en de relatie met je buren). Vandaar de tip om dit even samen te controleren. :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Laatst online: 13:11

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ik zit tussen de houtstokers dus het maakt niet uit hoe de wind staat. En er is er altijd wel 1 die niet optimaal stookt op een moment op de dag. Daarom hebben wij een extra filter box in de planning staan. dan verplaatst de wtw (die nog moet komen) het in iedergeval niet door het hele huis. In jouw geval @GeleFles kan je ook kijken om de inlaat van de wtw te verplaatsen naar een andere dakvlak of zelfs naar de gevel.

[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 15-01-2024 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Nu online

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

twain4me schreef op maandag 15 januari 2024 @ 17:32:
In jouw geval @GeleFles kan je ook kijken om de inlaat van de wtw te verplaatsen naar een andere dakvlak of zelfs naar de gevel.
Tja, dan ben ik misschien wat harder. Maar in mijn ogen moet degene die de overlast veroorzaakt maar zorgen voor een oplossing. Laat hem zijn rookkanaal maar verplaatsen met lelijke koven door zijn woning om het nog een beetje weggewerkt te krijgen.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Question Mark schreef op maandag 15 januari 2024 @ 17:38:
[...]

Tja, dan ben ik misschien wat harder. Maar in mijn ogen moet degene die de overlast veroorzaakt maar zorgen voor een oplossing. Laat hem zijn rookkanaal maar verplaatsen met lelijke koven door zijn woning om het nog een beetje weggewerkt te krijgen.
Aanvoer en afvoer omdraaien kan al veel schelen, bv omdat de toevoer dan niet in de dominante windrichting ligt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

omdat het voorlopig lijkt op een instalatievraag een schopje naar DEI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeleFles
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Topicstarter
Question Mark schreef op maandag 15 januari 2024 @ 17:21:
Controleer even, samen met je buren, of de afvoer van hun rookgas wel volgens de regels gebouwd is. Met name de verdunningsfactor is een belangrijke.

Houtkachels: regels bij nieuwbouw

Aangezien je er last van hebt zou het zomaar kunnen dat de afvoer te dicht op jouw aanvoer zit, en dat is niet toegestaan. Dat is dan aan de aannemer om op te lossen.

Overigens siert het je dat je de buren hun pleziertje gunt, maar dat mag niet ten koste gaan van jullie plezier en gezondheid (en de relatie met je buren). Vandaar de tip om dit even samen te controleren. :)
Als ik zo naar de regels kijk, dan denk ik dat alles wel in orde is.

De inlaat van onze WTW zit lager dan de uitlaat (in hetzelfde dakvlak), dus omwisselen lijkt me geen goede optie.

Ik weet ook dat de buren ons echt niet tot last willen zijn, dus we gaan binnenkort wel even een drankje doen en kijken naar oplossingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 12:03
Wat voor houtkachel hebben zij geïnstalleerd? Je hebt ze met externe luchttoevoer of gewoon ouderwets vanuit de leefruimte. Gezien de huidige nieuwbouwhuizen potdicht zitten (zoals je zelf al zegt), is de vraag of de kachel wel voldoende zuurstof kan krijgen voor een fatsoenlijke trek. Zijn ze zich hiervan bewust? Een niet goed brandend houtvuur gaat natuurlijk ook extra stinken.

Ook kan er gekeken worden naar een houtkachel katalysator in de afvoerbuis, wat bij goed gebruik de uitgestoten fijnstof en onvolledige verbrandingsgassen drastisch doet reduceren. Dit zou eigenlijk verplicht moeten worden.

Dus ik zou eerst het probleem bij de bron aanpakken, daar is echt het meeste te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:26

Videopac

Rommelt wat aan.

Tom2828 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 17:17:
Ik heb geen technische oplossing, maar wellicht kun je het probleem alvast verminderen met een stukje voorlichting. Veel mensen stoken namelijk 'verkeerd' in de houtkachel. Wat zorgt voor veel meer rookgassen en uitstoot van fijnstof dan nodig.

Als je echt 'goed' stookt dan zou je op het dak moeten klimmen en naast de kachelpijp moeten gaan staan om te merken dat er gestookt wordt.

In Scandinavië wordt ontzettend veel gestookt in houtkachels en daar heeft mijn heel weinig last van rook of fijnstof. Zelfs in drukbevolkte wijken waar 80% op houtkachels stookt. Dit omdat de bevolking goed wordt voorgelicht door de overheid over hoe je het beste en efficiëntst stookt in houtkachel.

Er is hier online veel over te vinden, zoals bijvoorbeeld de 'Zwitserse methode' van een kachel aansteken. Goed stoken in een houtkachel is echt een kunstje dat je kunt leren. Ik raad persoonlijk het boek 'De Man & Het Hout' van Lars Mytting aan, mocht je ze een boek willen schenken of er zelf meer over willen lezen.
Houtstook, ongeacht de stookmethode, stoot altijd enorm veel fijnstof en andere kankerverwekkende stoffen uit. Het kan gewoon echt niet (meer), zeker niet in een dichtbevolkt land als Nederland

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom2828
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 15:11
Videopac schreef op maandag 8 april 2024 @ 11:36:
[...]

Houtstook, ongeacht de stookmethode, stoot altijd enorm veel fijnstof en andere kankerverwekkende stoffen uit. Het kan gewoon echt niet (meer), zeker niet in een dichtbevolkt land als Nederland
Hallo VideoPac, bedankt voor je reactie. Ik heb nooit beweerd dat er geen stoffen werden uitgestoten, enkel dat men er minder last van heeft als je beter stookt. Dit topic ging specifiek over geur.

Jij verwarmt je huis met alleen duurzaam opgewekte energie waarbij geen enkele fijnstof of kankerverwekkende stof wordt uitgestoten neem ik aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond19792
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16:09
Dit is niet constructief: niet reageren (of een TR maken) is ook een optie

[ Voor 71% gewijzigd door We Are Borg op 08-04-2024 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inverted_World
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15:41
Raymond19792 schreef op maandag 8 april 2024 @ 11:51:
Bijna 3 maanden na de laatste reactie in een topic komt stichting houtrookvrij nog even z'n politieke keutel over de schutting kieperen.
Bah bah.
Het is dan ook gruwelijk irritant ;) Hier ook vaak vuurkorfjes aan. En je hele nieuwbouwhuis ruikt instantly in elke kamer alsof er een open haard aan staat.

Een keertje kan echt wel, maar consistent is gewoon niet fijn.

Ik zou er ook in investeren als er een optie was dit tegen te gaan. Helaas is dat niet te doen. Buiten is voor mij echt geen enkel probleem, maar heel naar als je hele huis er naar ruikt.

[ Voor 16% gewijzigd door Inverted_World op 08-04-2024 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Dit gaat niet weer een pro/anti houtstook discussie worden..
@Videopac liever niet nog een keer een oude discussie kicken en offtopic trekken.

[ Voor 43% gewijzigd door teacher op 08-04-2024 12:04 ]

Wise enough to play the fool

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.