Hoe bouw je je eigen file server cloud?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hiddaahh
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 18-03-2024
Beste Tweakers,

Ik heb een vraag. Wat is nou een gemakkelijke en goedkope manier om een eigen file server cloud te maken?
Wat heb ik daarvoor nodig?

Zelf heb ik een Raspberry pi 5 met OMV7 voor persoonlijk gebruik.

Wat wil ik precies:
- File cloud server hosten vanuit huis met eigen HDD's/ SSD's.
- Eigen branding gebruiken voor de interface.
- Users oplopend naar de 100+ naar verloop van tijd.
- Beveiliging
- Mensen kunnen bestanden bekijken op de cloud.

Iemand tips?

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:38

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Nextcloud?

Ik mis een beetje kosten / inzicht / onderzoek in de topicstart.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:06

Kraz

Saving the world

Hoe ga je het regelen met backups?

Heel kort door de bocht; Het lijkt erop alsof je het wiel opnieuw wilt uitvinden.
Ik gok dat er partijen zijn die dit beter en goedkoper kunnen dan jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15:39
- Users oplopend naar de 100+ naar verloop van tijd.

Als je 100+ users gaat hebben dan gaat het dus meer worden dan "je eigen" file server cloud.
Als het voor je eigen gebruik is dan kon je een heel eind met een NAS met nextcloid. Of met een server met iets als Unraid oid met nextcloud erop. Maar dan heb ik het over een server voor eigen gebruik.

Die 100+ gebruikers dat zal niet alleen voor eigen gebruik zijn. Zijn dat bekende, vrienden, collega's? Of worden dat betalende personen? Als je het wil gaan aanbieden aan (externe) gebruikers dan gaat het een heel ander verhaal worden. Denk aan back-up, snelheid van de verbinding, uptime, kosten. Vraag me af of de Raspberry pi 5 dan voldoende is als veel gebruikers gelijktijdig iets van je server willen. En waarom je dit dan zelf wil gaan doen.
Denk ook aan beveiliging, verantwoordelijkheden, kosten, uptime enz.

https://www.strava.com/athletes/ralfv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hiddaahh
Het gaat meer worden dan mijn eigen file server cloud.

Je hebt dan inderdaad over betalende personen. Cloud wordt aangeboden aan externe gebruikers.
Bestanden die op de cloud staan kunnen alleen worden bekeken. Geen mogelijkheid om zelf iets te plaatsen. Verwacht niet gelijktijdige veel gebruikers.

Keuze om zelf te doen is voornamelijk kosten besparen? Als er andere opties zijn om dit te kunnen doen sta ik daar zeker voor open! Daarnaast natuurlijk veiligheid van de bestanden omdat ze veilig op mijn eigen harde schrijf staan. zonder externe partijen die er bij kunnen.

Maar als er betere opties zijn via externe partijen ben ik erg benieuwd naar welke.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:19

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

hiddaahh schreef op maandag 15 januari 2024 @ 14:58:
Keuze om zelf te doen is voornamelijk kosten besparen?
Hoe dacht je dan te besparen? En hoe denk je dezelfde dienst te kunnen leveren als een grote partij?
Daarnaast natuurlijk veiligheid van de bestanden omdat ze veilig op mijn eigen harde schrijf staan. zonder externe partijen die er bij kunnen.
Als 'klant' wat maakt 'jouw' HDD veiliger dan die van een andere partij? Daarnaast, hoe zorg je dat externe partijen (zoals hackers) er niet bij kunnen?

Aanvullend, hoe waarborg je alles en regel je het qua aansprakelijkheid?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

hiddaahh schreef op maandag 15 januari 2024 @ 14:58:
Het gaat meer worden dan mijn eigen file server cloud.

...

Maar als er betere opties zijn via externe partijen ben ik erg benieuwd naar welke.
Er zijn duizenden opties; ik mis nog steeds "wat mag het kosten" en dan uitgesplitst naar startup-kosten (eenmalig), maandelijkse kosten (per maand) en wat een gebruiker mag hebben/verstoken (data-grootte en traffic).

En als dat eenmaal duidelijk is, dan hebben we mogelijk ook een duidelijker antwoord of het beter / goedkoper / veiliger kan dan bij jou thuis :)
omdat ze veilig op mijn eigen harde schrijf staan. zonder externe partijen die er bij kunnen.
En waar ga jij backuppen dan?

[ Voor 10% gewijzigd door MAX3400 op 15-01-2024 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06-05 08:33

Bolletje

Moderator Harde Waren
Wat voor service ga je aanbieden en wat voor type bestanden zullen er gehost worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hiddaahh
Om wat duidelijker te zijn. Mijn vriendin is video en fotograaf en verkoopt haar foto's en video's aan haar klanten. Maar leek ons leuk om ook een cloud service aan te bieden. Zodat klanten daarin dan in kunnen en zijn of haar foto's/ video's kan bekijken. Leuk is het dan als de cloud branding naam en logo van haar bedrijf heeft. Tuurlijk kan je als klant je materiaal ook in een bv. google drive zetten. Of je vindt het fijn en laat het door het bedrijf doen op de eigen zelfgemaakte cloud. Met het oogpunt natuurlijk ook dat er geen externe partij zoals google, microsoft of wat dan ook bij zit.

Kosten? dat zijn overwegingen, startup kosten mogen best €1.000,- zijn. Maar als je klant de cloud voor bv 5 euro per maand wil aanbieden moeten de maandelijke kosten voor het bedrijf niet meer zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Ik snap de vraag maar (doorzagen) mis heel veel requirements.

Hoeveel mag ik als klant inzien? Maakt jouw vriendin avondvullende films van 41GB per stuk? Zijn de foto's slechts 400KB/stuk. Wat is je upload-snelheid? Hoeveel concurrent users verwacht je? Waar ga je zelf backuppen? Wie beheert / patcht / onderhoud de eigen cloud? Hoe ga je mensen ondersteunen die willen inloggen (maar random foutmelding krijgen) met Linux, Windows, MacOS, iOS, Android, etc? Heeft je vriendin al eens gepolst bij like-minded professionals hoe zij dat doen?

Als betalende klant (hoeveel dan ook) heb ik een verwachting dat ik er dus altijd bij kan op de momenten en devices dat ik dat wil; dus ook als ik op mijn luie stoel ergens in Puglia op de camping zit. Maar dan ga ik natuurlijk wel klagen dat het te traag gaat.

Twee NAS'en met elk 8TB ruimte kan je vast voorzien van "een cloud oplossing"; de ene zet je primair thuis neer, de andere bij je ouders; backup onderling en klaar. Ben je wel meteen door je 1000 Euro startkapitaal heen.

[ Voor 6% gewijzigd door MAX3400 op 15-01-2024 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hiddaahh
De klant mag alleen de gekochte video/ foto bestanden bekijken. Die kunnen niet bestanden van anderen bekijken. Dat kunnen 4 films zijn maar ook 40. zelfde geldt voor foto's kunnen 10 foto's zijn maar ook 100 foto's. De video bestanden zullen max 15gb per stuk zijn. Foto's rond de 1mb. Tot nu toe geen verwachtingen dat er tegelijkertijd honderden mensen tegelijk in de cloud zitten. Dat zal met hooguit een paar wel op houden.

Upload snelheid van het internet is 500mbps

Backuppen zoals in twee verschillende huizen is zeker een optie.

Onderhoud, veiligheid zelf proberen doen? Als dit mogelijk is met nul ervaring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15:39
hiddaahh schreef op maandag 15 januari 2024 @ 16:12:
De klant mag alleen de gekochte video/ foto bestanden bekijken. Die kunnen niet bestanden van anderen bekijken. Dat kunnen 4 films zijn maar ook 40. zelfde geldt voor foto's kunnen 10 foto's zijn maar ook 100 foto's. De video bestanden zullen max 15gb per stuk zijn. Foto's rond de 1mb. Tot nu toe geen verwachtingen dat er tegelijkertijd honderden mensen tegelijk in de cloud zitten. Dat zal met hooguit een paar wel op houden.

Upload snelheid van het internet is 500mbps

Backuppen zoals in twee verschillende huizen is zeker een optie.

Onderhoud, veiligheid zelf proberen doen? Als dit mogelijk is met nul ervaring.
Met 0 ervaring kom je niet ver. Tuurlijk kun je veel opzoeken op internet en er zal genoeg te vinden zijn over mogelijke valkuilen, tips enz. Maar wat al vaker gezegd is....als je betalende klanten hebt dan gaan die ook een verwachting hebben en eisen hebben. Of het dan slim is om dit zelf te doen...... Grote aanbieders hebben hun servers in een datacenter staan met een aansluiting op een backbone van internet. Dat jij een snelheid hebt van 500 mbps zegt niks.
Kijk eens naar een partij die webhosting levert. Wellicht kun je daar een soort cloud servers gaan hosten. en die zijn wellicht ook te voorzien van eigen branding.
Het is niet zomaar een server aanzetten en data op de schijf zetten. Je hebt te maken met beveiliging, spam, hackers. En zeker als je het (betaald) gaat aanbieden dan moet je er ook voor gaan zorgen dat alles altijd beschikbaar is. Dat klanten bij problemen snel geholpen worden. Ondersteunen voor alle devices enz enz. Je geeft aan dat je geen kennis hebt, dan zou ik er nog eens goed over nadenken.

https://www.strava.com/athletes/ralfv

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

@hiddaahh net 0 ervaring kan het (soms) even duren voor je de handigheid en exacte settings allemaal bij elkaar hebt gevist. En ik kan me ook voorstellen dat het geen idee is dat je onbezonnen te werk gaat.

Wat je zou kunnen doen, puur om even te proeven: huur een VPS of low-power dedi; installeer daar een Linux-distro op; installeer NextCloud of Owncloud; kijk met een select aantal foto's, desnoods voor jezelf, voor je ouders en voor je beste vriend, of je mooie accounts, gesmoelde interface, goede (onderlinge) beveiliging etc allemaal voor elkaar krijgt.

Ben je misschien een tientje of 2 tientjes verder over een maand; heb je alvast geleerd en gevloekt; wie weet kom je erachter dat het veel werk is (waar je niet in thuis bent) of juist veel werk wat je heeeel snel leert en onder de knie hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 19:43

Sharky

Skamn Dippy!

Ik zou ergens een dienst afnemen met de software die je nodig hebt al geinstalleerd. AWS, Azure, opties genoeg. Dan betaal je een paar tientjes en zit het onderhoud e.d. er grotendeels bij in. Als je zelf iets moet aanschaffen en uitrollen ben je meer geld en meer tijd kwijt.

This too shall pass

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Of ga voor een standaard product zoals Synology of ga een externe partij inschakelen. Hier zelf aan lopen prutsen levert geheid downtime op en dat komt altijd op momenten dat jij even geen tijd hebt er naar te kijken.

Wat doe je als het hele systeem crasht? Ga je dan je vriendin vertellen dat het even een paar dagen duurt voor het weer werkt?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:24
Synology/NextCloud zijn dan de eerste mogelijkheden.

Maar hou er ook rekening mee, alles wat je op het Internet aanbied, kan gehacked worden. Je moet je dus heel goed in Security verdiepen, zodat je deze omgeving veilig kan neer zetten. Security updates moet je soms heel snel kunnen installeren, ook als je bijvoorbeeld op vakantie bent.

Je wilt niet dat iemand foto's op het darkweb of misbruikt worden.

Het is dus niet "even" een cloud opslag neer zetten. Security, zeker moet foto's, zal je goed over na moeten denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hiddaahh
Bedankt allemaal voor jullie expertise! Leuk project om in te verdiepen op de lange termijn.
Voor de korte termijn is een externe partij handiger.

Iemand ervaringen met bepaalde partijen die dit aanbieden? Die ook custom brand aanbieden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisje7
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 16:30
Kijk eens naar Shootstack, is een Nederlands bedrijf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:56
ik zou gewoon bij Hertzner een nextcloud dingetje afnemen en daar eens mee experimenteren.

verder zou ik vooral het business idee toetsen. Ik als klant ga namelijk geen bedrag per maand betalen voor toegang tot foto's die iemand in mijn opdracht heeft gemaakt. Wat veel fotograven doen is een eigen site/cloud waar je als klant bijv de bestanden kunt bekijken, downloaden etc met een inlog/toegangscode. En dat dit bijv. tot max 6 maanden na opdracht toegankelijk blijft oid.

maar goed dit hangt sterk af van de klanten en types opdrachten. Ik heb een hekel aan maandelijkse abbo's dus voor zoiets zou ik nooit op die manier betalen. Dan liever 50 euro meer bij opdracht betalen en klaar zijn.
Pagina: 1