Aftakking van CV leiding verwijderen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ammo123
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 03-04 14:50
Goedemiddag,

Ik heb in de keuken twee CV leidingen lopen die vroeger aangesloten waren met een radiator via een aftakking. Sinds de schuifpui geinstalleerd is, is deze radiator verwijdert en is de aftakking afgedopt.

Deze aftakking steekt alleen wel uit, waardoor het meer ruimte inneemt dan gewenst.
Heeft iemand hier ervaring/ideëen met/over het verwijderen van diit soort aftakkingen? kan ik een stuk in de centrale buis eruit halen en dan een koppelstuk ertussen doen met knelfittingen oid?

Gaat om CV buizen in een rijtjes huis die ik bezit. Ik kan bij de CV ketel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CFoUj8Hl5S8D5gZhhtMJT5hadYg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cH8cWisYbmBkxr6ihh9zmm3j.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Ammo123 op 15-01-2024 14:16 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:43
Deze buis deel je met de buren? Normaal moet het water er helemaal uit, maar dat is lastig dan.

Je kan de leidingen laten bevriezen, afzagen en dan opnieuw laten lassen zonder de splitsingen. Doe dit wel in de zomer als er geen water doorheen hoeft te stromen.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ammo123
LED-Maniak schreef op maandag 15 januari 2024 @ 14:13:
Deze buis deel je met de buren? Normaal moet het water er helemaal uit, maar dat is lastig dan.

Je kan de leidingen laten bevriezen, afzagen en dan opnieuw laten lassen zonder de splitsingen. Doe dit wel in de zomer als er geen water doorheen hoeft te stromen.
Nee sorry, ik heb het verkeerd verwoord, gemeenschappelijk voor alle radiatoren bij mij thuis. Dit is gewoon een rijtjes huis dus ik kan overal bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:54

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Zou het ook in de zomer doen. Gewoon aftappen, beide buizen onder en boven doorzaken en nieuw stuk er tussen met knel zoals je zelf ook al aangeeft.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Ammo123 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 14:15:
[...]

Nee sorry, ik heb het verkeerd verwoord, gemeenschappelijk voor alle radiatoren bij mij thuis. Dit is gewoon een rijtjes huis dus ik kan overal bij.
Dat maakt het significant makkelijker. :)
Ik zou even de diameter opmeten, als dat standaard 22mm is dan kan je doorzagen en met knel(reparatie)koppelingen doortrekken. Zijn het andere diameter dan is het wat lastiger.

[ Voor 6% gewijzigd door LED-Maniak op 15-01-2024 14:21 ]

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:03
Zo te zien wel dikwandige buizen (klopt dat?).. Die kan je niet zonder meer aan elkaar vast maken (laten zich niet knellen).. Ik zie even kijken of je ergens schroefdraad hebt zitten, anders zal je dat moeten tappen en een puntstuk erop moeten monteren zodat je kan knellen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:23
Ik zou de dunne uitstekende stukken inkorten als deze inderdaad 22mm of kleiner is en daar een kneldop op maken. Dan is die al een heel stuk korter.

https://www.hornbach.nl/p...p-22-mm-verzinkt/7601725/

Wel genoeg overlaten zodat de knelring er ook op kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ziet er uit als dikwandige CV-buis, od is het hardsoldeer koper ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ammo123
De aftakking is een 22mm stalen buis, de centrale buis waar die van aftakt is ook 22mm. Ik heb de aftakking afgedopt met een knelkoppeling + dop dus volgens mij kan een knelkoppelling wel op de centrale buis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ammo123
Zat te denken om het met een slijptol zo recht mogelijk daar waar de aftakking start gewoon uit te snijden en dan met zoiets:
https://www.gamma.nl/asso...m-staalverzinkt/p/B204916
weer verbinding te maken. Iemand met meer verstand/ervaring die hier een mening over kan delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname55
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-06 11:29
Als je dat t-stuk er tussen uit wilt zagen, zo minimaal mogelijk, dan ben je toch al snel 3 of 4 cm buis kwijt. Dat krijg je niet overbrugt met 1 koppeling.

Euhm... \n ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Ammo123 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 14:36:
Zat te denken om het met een slijptol zo recht mogelijk daar waar de aftakking start gewoon uit te snijden..
Een pijpsnijder voor af en toe gebruik heb je al voor 2 tientjes, rechter en braamloos ga je het niet krijgen.

En ik zou hem onder én boven doorzagen en zoveel mogelijk lengte vervangen, de knel zit dan niet in het gezichtsveld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Dit is in ieder geval geen dunwandige 22mm buis (want daar wordt voor zover ik weet niet mee gelast).

Dan kom je op zulke knelringen als je een moderne 22mm buis ertussen wilt doen.
https://www.wildkamp.nl/p...ng-dikwandig-22-mm/849624

Vraag het eens na bij Warmteservice.

[ Voor 49% gewijzigd door Wolly op 15-01-2024 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ammo123
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/buHS0ruT7mPdq6upU_UjpaglOCI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/fdppPZ3JzfX1NS5EYwRhg5bg.png?f=fotoalbum_large

Had toevallig nog een stuk afgesneden buis liggen. Zoiets is het. Ik heb het afgedopt met een messing knelkoppeling + dop volgens mij, maar zal het dubbelchecken met warmteservice inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ammo123
DukeBox schreef op maandag 15 januari 2024 @ 14:40:
[...]

Een pijpsnijder voor af en toe gebruik heb je al voor 2 tientjes, rechter en braamloos ga je het niet krijgen.

En ik zou hem onder én boven doorzagen en zoveel mogelijk lengte vervangen, de knel zit dan niet in het gezichtsveld.
Ik heb gekeken naar pijpensnijders maar de hoeveelheid ruimtev bij mijn buizen is best klein, vandaar dat ik had besloten om een slijptol te gebruiken. Plus het is best een dikke stallen buis dus ik weet niet of ik dat makkelijk gesneden krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Dat is idd dikwandig, daar gaat ook niet iedere pijpensnijder soepel doorheen.

Je hebt ze overigens die prima in kleine ruimtes kunnen werken maar die zijn gelijk een stuk duurder. Die goedkope krijg je ook wel door dikwandig heen maar kost wat moete en tijd en zijn snel bot.

[ Voor 133% gewijzigd door DukeBox op 15-01-2024 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:43
nee pijpsnijder wordt niks, mutitool ook niet in mijn ervaring. Dikwandig staal is rottig om mee te werken en alleen de slijptol gaat je helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ammo123 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 14:51:
[Afbeelding]

Had toevallig nog een stuk afgesneden buis liggen. Zoiets is het. Ik heb het afgedopt met een messing knelkoppeling + dop volgens mij, maar zal het dubbelchecken met warmteservice inderdaad.
slijptol huren en muur goed afplakken

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

let wel op, omdat het gebogen is, dat er nog wel genoeg ruimte is voor afdoppen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ikzelf zou er eerder een koof omheen maken btw

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ID-College
  • Laatst online: 18:03
Dikwandig staal is meer gedoe.. Je kan het niet zomaar snijden met een snijder (vaak te dik) dus je moet inderdaad slijpen. Nadeel van slijpen is dat er veel gruis je leidingen in komt, en dus weer wordt rondgepompt in je circuit. Als je een filter hebt gaat het er wel uit, maar zijn wel dingen om rekening mee te houden.

Ook is waterdicht afsluiten vaak wat lastiger dan knellen. Je hebt wel ringetjes (zoals hierboven), maar veelal wordt het gedaan met draadeindes omdat je niet kan knellen (met daarbij hennep of loctite). Als je draadeinden ergens kan vinden zou ik daar op verdergaan, dat is veruit het makkelijkst en voorkomt eventueel lekken als je het goed aansluit weer.

De adviezen van "afslijpen en knellen" werkt bij dikwandig staal minder makkelijk dan bij reguliere 15/22mm buizen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

ID-College schreef op maandag 15 januari 2024 @ 15:36:
Dikwandig staal is meer gedoe.. Je kan het niet zomaar snijden met een snijder (vaak te dik)
Ja, het is meer gedoe maar met het juiste materiaal gaat dat prima. Zelf gebruik ik daar een rigid openslaande buissnijder voor, deze heeft 4 snijwielen waardoor je ook prima in kleine ruimtes zoals TS deze kan snijden. Zelfs gietijzer werkt daar prima mee. Maar, die heb je niet voor 2 tientjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rene_db
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 20-08-2024
Zo te zien is het een gelaste installatie met dikwandige pijpen.
Wil je die juist doen, zul je schoefdraad op de afgezaagde uiteinden moeten snijden. Heb je wel de juiste gereedschap voor nodig.
op de "afgedopte" uiteinden zit waarschijnlijk al een schroefdraad op. vandaar dat het afdoppen eenvoudig was.

Ik zou eens een offerte vragen bij een goede installateur, die hebben echt wel oplossingen voor dit soort klusjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PotatoChip
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 18:46
rene_db schreef op maandag 15 januari 2024 @ 16:09:
Zo te zien is het een gelaste installatie met dikwandige pijpen.
Wil je die juist doen, zul je schoefdraad op de afgezaagde uiteinden moeten snijden. Heb je wel de juiste gereedschap voor nodig.
op de "afgedopte" uiteinden zit waarschijnlijk al een schroefdraad op. vandaar dat het afdoppen eenvoudig was.

Ik zou eens een offerte vragen bij een goede installateur, die hebben echt wel oplossingen voor dit soort klusjes.
Dit valt ook nog wel te persen met een Megapress schuifsok eventueel.... Misschien moet TS de lokale installateur even bellen of hij de perstang eventjes vast mag houden in ruil voor gebak....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:39

ericplan

5180 Wp PV

Zomerklus. Gewoon de staande leidingen tot aan de eerste schroefkoppeling vervangen voor dunwandig 22 mm. Al het andere is het recept voor lekkage, nu of over een paar jaar.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Draad snijden of persen.
En niet gaan slijpen, zo'n vonkenregen is niet goed voor je vloer/wand of je moet alles gaan afdekken.
Reciprozaag werkt het beste.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Gewoon doorslijpen en een setje megapress koppelingen er op.. en even ergens een perstang + bek regelen voor een kist bier

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ammo123
ericplan schreef op maandag 15 januari 2024 @ 16:57:
Zomerklus. Gewoon de staande leidingen tot aan de eerste schroefkoppeling vervangen voor dunwandig 22 mm. Al het andere is het recept voor lekkage, nu of over een paar jaar.
Dit is ook wel een leuk idee, alleen het is een buis zonder schroefdraad op deze verdieping. Hij loopt door het plafond rechtstreeks de vloer in. van wat ik ook kon zien is het allemaal gesoldeerd boven deze verdieping en onder de grond.

Het liefst heb ik deze buizen compleet weg, maar ik weet niet hoe ze precies lopen en het werkt nu dus maak liever niets kapot.

Ik zat te denken om de buizen misschien door te slijpen, draad op tappen en dan een koppelstuk om een andere soort buis ertussen te doen.

Dus van boven naar onder:
Dikwandige buis -> koppelstuk -> andere type buis -> koppelstuk -> dikwandige buis

Ik wilde er sowieso een koof omheen bouwen, alleen ik wilde wat meer ruimte creëren. We hebben een U-keuken waarbij de doorgang tussen de buizen en het einde van de U van de keuken zit. Extra ruimte daar is erg gewenst, ookal is het een paar centimeter, vandaar deze vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:39

ericplan

5180 Wp PV

@Ammo123 Er zitten zeker schroefkoppelingen in, vermoedelijk onder de beganegrond vloer en in de verdiepingvloer. Maar het blijft een zomerklus met aftappen en vullen van je CV en mogelijk werk in een (vochtige/natte) kruipruimte.
Zoiets:
Afbeeldingslocatie: https://leidingshop.nl/images/products/252958/sok-gegalvaniseerd-2x-binnendraad_0bdcc.jpg

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart©
  • Laatst online: 30-05 11:58
Guys, ik wil geen topic kapen maar hoe zouden jullie dit aanpakken?
De twee dunnere leidingen die rechts in de muur verdwijnen zou ik het liefste voor de muur dicht hebben. URL="https://tweakers.net/i/XbDPaAGjz0egDPkyr4MVsVehASs=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Je2O06Q53jbL1rphleilHXoD.jpg?f=user_large",,"1"]Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sZKUtV27VCu6jM2J7p0MgdfVPAc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Je2O06Q53jbL1rphleilHXoD.jpg?f=fotoalbum_large[/URL]

Enig idee hoe ik dat het beste aan kan pakken?
Is een CV leiding zoals deze net als een koperen waterleiding te solderen of knellen?[

[ Voor 20% gewijzigd door Bart© op 19-02-2025 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Bart© schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 10:53:

Enig idee hoe ik dat het beste aan kan pakken?
Is een CV leiding zoals deze net als een koperen waterleiding te solderen of knellen?[
Je woont in een appartement? Dit soort leidingen worden vaak bevroren, afgezaagd en daarna dichtgelast.
Zou het in de zomer doen, als er geen warm water doorheen stroomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart©
  • Laatst online: 30-05 11:58
LED-Maniak schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 10:58:
[...]

Je woont in een appartement? Dit soort leidingen worden vaak bevroren, afgezaagd en daarna dichtgelast.
Zou het in de zomer doen, als er geen warm water doorheen stroomt.
Nope, een gewone woning uit 1978. Ik weet alleen niet of deze twee aftakkingen ook uit die tijd stammen. De badkamer is wel eens eerder aangepakt, echter voordat ik er kwam wonen.
Dit zit in de hoek van de slaapkamer van mijn dochter die aan de badkamer grenst. Die twee leidingen gaan door de muur naar de radiator aldaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Viega megapress koppelingen kan je op dikwandig staal persen...

404 Signature not found

Pagina: 1