mapped drives pas zichtbaar naar herstart van verkenner

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16-09 12:44
Mijn vraag

Sinds enige tijd zijn mijn mounted netwerkschijven pas zichtbaar nadat ik verkenner heb herstart. Dit heeft tot een aantal weken geleden gewoon gewerkt... er is zover ik mij kan herinneren ook niets veranderd wat dit zou kunnen veroorzaken.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows 10 22h2

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Uiteraard heb ik hierover flink gegoogled maar kom eigenlijk niet verder dan de standaardoplossingen.

-lokale drives zijn wel zichtbaar
-unmounten en weer mounten werkt niet (het zijn meerdere drives die ik via een .bat mount, wordt altijd eerst een unmount gedaan btw)
-enabled linked connections in het register nagekeken, staat ingesteld zoals het hoort
-nodrives niet aanwezig in register
-drives zijn wel zichtbaar via cmd -> net use
-drives zijn wel zichtbaar via "opslaan als" dialoogvensters e.d.

Iemand nog een idee?

[ Voor 3% gewijzigd door MicGlou op 15-01-2024 14:11 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
schopje... niemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:46

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Doe eens een sfc /scannow
Kan nooit kwaad. :)

Dus handmatig via 'net use z: \\hostname\share' werkt het wel?
Als je dit in een *.bat zet, niet?

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
Uiteraard heb ik een sfc /scannow gedaan :) Vond het niet nodig om dat te vermelden. Net zoals het 'standaard instellingen' herstellen onder opties, of zoals onder het tabje 'weergave' mappen herstellen te selecteren... leek mij iets tè voor de hand liggend om dat ook nog te noemen aangezien ik al dingen geprobeerd heb die wat verder gaan.

Had ook nog een zogenaamde 'verkenner reset' gevonden op Microsoft forum die ook niets uithaalde, onderstaande regkeys verwijderen.

HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\ShellNoRoam\BagMRU
HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\ShellNoRoam\Bags

Als ik die .bat uitvoer dan zie je ze 1 a 2 seconden in de verkenner verschijnen en verdwijnen dan weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:46

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Vreemd dat ze in dialoogvensters wel gewoon zichtbaar zijn.

Als je met Powershell de drive koppelt, misschien dat de verkenner het dan beter snapt. Gigantische longshot, ik weet... Heel vaag.
Een nieuw user profile aanmaken of herinstallatie van Windows is ook zo rigoureus.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
Via powershell zelfde verhaal... en ik probeer uiteraard te voorkomen dat ik de boel opnieuw moet instellen, zoveel tooltjes e.d. die ik dagelijks gebruik... gaat mij weer minstens een dagje kosten om alles naar wens ingesteld te krijgen... en dat is het paardemiddel, dit moet in principe te genezen zijn alleen de de meest voorkomende oplossingen en wat ik verder heb kunnen vinden werken helaas niet.

[ Voor 4% gewijzigd door MicGlou op 18-01-2024 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuPaToLL
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 09-04 19:55
oke, probeer is

net use A: \Networkpath /persistent: yes

hoor het wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
Dit is wat ik gebruik... dacht dat ik het al in de startpost had gezet

net use x: "\\stor01.domein.local\path" /persistent:yes

Ik denk dat ik gewoon tegen een lelijkheidje in Windows ben aangelopen... kan er gewoon geen oplossing voor vinden, verkenner is denk ik gewoon een klein beetje stuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11:52

DataGhost

iPL dev

Is er een bepaalde reden dat je hier een batchbestand voor gebruikt? Windows kan dit prima zelf onthouden namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
Nee, policies voorkomen dat en moet ook altijd op een bepaalde lijn zitten om drives te mogen koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11:52

DataGhost

iPL dev

Ah, het was niet helemaal duidelijk dat het om werk-machines ging aangezien je wel admin-rechten leek te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
DataGhost schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 18:36:
Ah, het was niet helemaal duidelijk dat het om werk-machines ging aangezien je wel admin-rechten leek te hebben.
Heb ik :) Dat is het probleem niet... maar bepaalde policies kan ik niet omheen, kan ze wel uitzetten maar de eerst volgende keer dat mijn machine zich aanmeldt op het domein staan ze er weer. Hoef de drives ook niet altijd te koppelen, maar wel fijn als het gewoon werkt zoals het hoort te werken... en zelfs het herstarten van verkenner is natuurlijk 10 seconden werk, maar het stoort gewoon.

Maar goed, dat mag het probleem niet zijn... het heeft gewerkt, gebruik het al jaren, maar dus sinds een aantal weken ineens dit geneuzel. Denk dat ik toch maar gewoon een vers profiel ga doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuPaToLL
Probeer het is op IP ipv naam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
Zelfde resultaat... ik ben er inmiddels vrij sterk van overtuigd dat het een omgevallen bitje is in verkenner. Ga straks eens met een ander profiel proberen, als dat niet werkt dan wordt het opnieuw inspoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuPaToLL
MicGlou schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 09:26:
[...]

Zelfde resultaat... ik ben er inmiddels vrij sterk van overtuigd dat het een omgevallen bitje is in verkenner. Ga straks eens met een ander profiel proberen, als dat niet werkt dan wordt het opnieuw inspoelen.
Click on “Start” and in the program box type in “regedit”. Click Enter. Step 2.. Find this sub-key “ HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Policies\System ”. Sep 23, 2021 · Right-click Configuration, select New, and then select DWORD (32-bit) Value. Name the new registry entry as EnableLinkedConnections. Double-click the EnableLinkedConnections registry entry. In the Edit DWORD Value dialog box, type 1 in the Value data field, and then select OK. Exit Registry Editor

Deze al geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
SuPaToLL schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 09:33:
[...]

Click on “Start” and in the program box type in “regedit”. Click Enter. Step 2.. Find this sub-key “ HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Policies\System ”. Sep 23, 2021 · Right-click Configuration, select New, and then select DWORD (32-bit) Value. Name the new registry entry as EnableLinkedConnections. Double-click the EnableLinkedConnections registry entry. In the Edit DWORD Value dialog box, type 1 in the Value data field, and then select OK. Exit Registry Editor

Deze al geprobeerd?
yup... zie start post ;)
Pagina: 1