Mitsubishi Airco stopt periodiek met verwarmen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Vorig jaar airco's laten installeren voor koelen (zomer) en verwarmen (winter). Mijn 2,5 kW unit blaast regelmatig op zolder maar doet er soms lang over om echt warme lucht te blazen of stopt tussentijds enkele minuten met blazen.

Via het handige schema (die heeft dit in godsnaam bedacht 8)7 ) concludeer ik maar dat hij 'blijft knipperen' (ik zie geen start stop moment, en hij knippert inderdaad continue). Ik heb dat gemaild naar de installateur en die denkt aan 'de unit vriest in'. Ze zijn met die koude weer onmogelijk te bereiken...

Wat is hier nu aan de hand?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3B7AxQpgYh-nUT_VVKrRkpWSKm8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VcD3WFcbCqmkfvZlSXwDV4DI.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door iAR op 15-01-2024 13:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:25

paQ

Waarschijnlijk staat je buitenunit dan te ontdooien.
Is volkomen normaal en niet te voorkomen.
Zeker niet met hoge RLV en zo rond het vriespunt.
(voeg sneeuw of mist toe en het is huilen met de pet op)

[ Voor 16% gewijzigd door paQ op 15-01-2024 13:27 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Mitsubishi is niet zo goed in fatsoenlijke, gebruiksvriendelijke software of handleidingen schrijven helaas :+ Maar ik denk dat je buitenunit defrosts aan het draaien is vanwege de lage temperaturen (~2 graden). Dat doen L/W warmtepompen ook, soms wel tot 1x per 40/50 minuten.

[ Voor 3% gewijzigd door stin00 op 15-01-2024 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-09 12:57
Ik heb weliswaar een ander merk maar heb precies hetzelfde, een kleine 5 minuten stopt hij en dan begint hij weer, inderdaad defrosten.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online
Blijkbaar is dit een bekend maar (voor mij) nieuw fenomeen.
Op zich fijn dat het geen kortsluiting is, maar het is wel vervelend. Soms lijkt het echt wel 10 minuten te duren.

Er is helemaal niets aan te doen?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Arn0uDz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:38
Buitenunit in een warm land ophangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LTwinter
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 11-09 15:59
iAR schreef op maandag 15 januari 2024 @ 15:12:
Op zich fijn dat het geen kortsluiting is, maar het is wel vervelend. Soms lijkt het echt wel 10 minuten te duren.

Wat voor mij een wereld van verschil maakte is een goede ombouwkast voor de buitenunit.
Sindsdien defrost hij al veel minder. Waarschijnlijk omdat heel veel opvriest op de ombouw, and dus niet op de unit zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:14
Sowieso zou je met een L/L warmtepomp niet een verschil van >7 graden moeten willen overbruggen. Daar zijn ze eigenlijk niet geschikt voor. Dus net zoals je in de zomer bij 30 graden buiten niet lager dan 23 zou moeten willen zetten, moet je met deze temperaturen ook niet verwachten dat hij je binnenruimte aangenaam gaat verwarmen, hooguit wat bijverwarmen van de CV. En als het vriest dan moet de buitenunit regelmatig defrosted zoals hierboven ook al genoemd wordt. Is inherent aan de werking van split unit warmtepompen.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Berenkeutel
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 05-09 09:34
RobbieB schreef op maandag 15 januari 2024 @ 15:35:
Sowieso zou je met een L/L warmtepomp niet een verschil van >7 graden moeten willen overbruggen. Daar zijn ze eigenlijk niet geschikt voor. Dus net zoals je in de zomer bij 30 graden buiten niet lager dan 23 zou moeten willen zetten, moet je met deze temperaturen ook niet verwachten dat hij je binnenruimte aangenaam gaat verwarmen, hooguit wat bijverwarmen van de CV. En als het vriest dan moet de buitenunit regelmatig defrosted zoals hierboven ook al genoemd wordt. Is inherent aan de werking van split unit warmtepompen.
Dit vind ik een beetje een vreemde opmerking.
Ik verwarm mijn gehele huis zonder problemen reeds 2 jaar, ook met -5 >20 graden.
Dat de efficientie wat lager ligt oke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online
LTwinter schreef op maandag 15 januari 2024 @ 15:24:
Wat voor mij een wereld van verschil maakte is een goede ombouwkast voor de buitenunit.
Sindsdien defrost hij al veel minder. Waarschijnlijk omdat heel veel opvriest op de ombouw, and dus niet op de unit zelf.
En misschien een open deur domme vraag: wat versta je onder een goede ombouwkast?

En dat wordt het misschien wat technisch, maar dat weet ik dus zo niet eens, wat gebeurt er nu precies? Hij vriest dus blijkbaar aan, maar dat doet hij ook bij temperaturen boven 0.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LTwinter
iAR schreef op maandag 15 januari 2024 @ 16:11:
[...]

En misschien een open deur domme vraag: wat versta je onder een goede ombouwkast?

En dat wordt het misschien wat technisch, maar dat weet ik dus zo niet eens, wat gebeurt er nu precies? Hij vriest dus blijkbaar aan, maar dat doet hij ook bij temperaturen boven 0.
Gewoon een paar dingen om rekening mee te houden.

b.v
1: Sleuven moeten groot genoeg zijn i.v.m. aanzuigen lucht.
2: Liefst onder een hoek voor maximale efficientie
3: Materiaal keuze (Hout blijft "warmer" dan staal, en trekt dus minder ijzel aan).
4: Zorgen dat het geen klankkast wordt (Zorg dat de kast vrij in de ombouw staat, extra geluidsisolatie is mogelijk)

Nog even een vraag, wanneer is je airco voor het laatst onderhouden? Aanvriezen kan ook komen door te weinig koelmiddel (Humor, ik weet het. Maar wel waar.)
RobbieB schreef op maandag 15 januari 2024 @ 15:35:
Wat een kwatsch. Ik verwarm al jaren op alleen een L/L warmtepomp. Ik heb geeneens gas meer. Nooit problemen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-nJk8Tq1ETfCDpaQtzoQjsf3iGA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PWHAvqCbFIvDuamlAQgqHsxC.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 39% gewijzigd door LTwinter op 15-01-2024 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online
LTwinter schreef op maandag 15 januari 2024 @ 16:28:
Gewoon een paar dingen om rekening mee te houden.

b.v
1: Sleuven moeten groot genoeg zijn i.v.m. aanzuigen lucht.
2: Liefst onder een hoek voor maximale efficientie
3: Materiaal keuze (Hout blijft "warmer" dan staal, en trekt dus minder ijzel aan).
4: Zorgen dat het geen klankkast wordt (Zorg dat de kast vrij in de ombouw staat, extra geluidsisolatie is mogelijk)

Nog even een vraag, wanneer is je airco voor het laatst onderhouden? Aanvriezen kan ook komen door te weinig koelmiddel (Humor, ik weet het. Maar wel waar.)
Hij is nog niet onderhouden, hij is ¾ jaar geleden pas geïnstalleerd.

Thanks voor de tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:03

Barrycade

Through the...

iAR schreef op maandag 15 januari 2024 @ 16:11:
[...]

Uit dat laatste denk ik niet dat je helemaal helder hebt hoe hij werkt: het is een omgekeerde koelkast. Dus bij je koelkast is de buitenkant warm en je binnenkant koud, bij je airco waarmee je verwarmt is het net anders om. Omdat je veel warmte vraagt koelt je buiten unit zo veel af dat hij zo koud wordt dat hij onder het dauwpunt komt en zit je buitenunit vol met ijs. Dat dooit hij er af met een verwarmingselement.

Rinse and repeat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:25

paQ

Een ombouw zou alleen wat kunnen helpen tegen neerslag. Dus (mot)regen die minder snel aanvriest of sneeuw uiteraard. Verder maakt het kwa luchttemperatuur en -vochtigheid helemaal niets uit.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Sterker nog. Eem ombouw zorgt voor meer defrosts. Je beperkt altijd de luchtflow met zo'n ombouw. Dus unit moet harder werken om hetzelfde vermogen te bereiken met als resultaat meer defrosts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
iAR schreef op maandag 15 januari 2024 @ 15:12:

Jawel. Sowieso zorgen dat in de nacht en als je afwezig bent je niet afkoelt naar 15 graden binnen en dan weer opstookt naar 20 graden. Minimaal op 18/19 graden binnen houden. Dan hoeft je unit niet te stampen om weer naar 20 te gaan.

Niet je fansnelheid binnen teveel knijpen. Als je dat doet moet je unit buiten veel harder werken om hetzelfde vermogen je ruimte in te pompen met als resultaat eerder defrosts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LTwinter
MotorBeast schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 09:54:
Sterker nog. Eem ombouw zorgt voor meer defrosts. Je beperkt altijd de luchtflow met zo'n ombouw. Dus unit moet harder werken om hetzelfde vermogen te bereiken met als resultaat meer defrosts.
Als de vorst zou blijven liggen wel ja. Maar in de praktijk dooit het overdag al weer, en alle nachtdauw vriest vast op de ombouw. En de mindere luchtflow is verwaarloosbaar mits het een goede ombouw betreft.

Airco ombouw

Deze heb ik b.v. en geen verschil in verbuik, tijd om te koelen of verwarmen, maar wel veel minder defrosts, en pas bij een lagere temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
LTwinter schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 17:47:
[...]

Als de vorst zou blijven liggen wel ja. Maar in de praktijk dooit het overdag al weer, en alle nachtdauw vriest vast op de ombouw. En de mindere luchtflow is verwaarloosbaar mits het een goede ombouw betreft.

Airco ombouw

Deze heb ik b.v. en geen verschil in verbuik, tijd om te koelen of verwarmen, maar wel veel minder defrosts, en pas bij een lagere temperatuur.
Zoek maar eens in L/W topic. Hebben ze een heel onderzoek gedaan naar luchtflow. Het beperkt altijd de luchtflow.

Je krijgt de ijsvorming op je unit door de luchtvochtigheid in de lucht en die slaat neer op je ijskoude unit omdat die de warmte onttrekt aan de lucht, of je nu een ombouw hebt of niet. Ook jouw unit zuigt gewoon die vochtige lucht aan. Anders zou je ook geen warmte kunnen onttrekken aan de buitenlucht.

Een ombouw is voor de looks. Of je moet deze nemen https://www.groenehoedduu...kasting.html?id=221231376 Maar dat is tegen geluid en die kost een vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Een poging waard: wat is de temperatuur van het waterleidingwater momenteel? Ik heb ooit ergens gelezen dat in een mist situatie iemand opeens een gigantisch hoge COP had... Dus: vernevel eens wat water voor je buitenunit, zoveel dat het niet aanvriest, omdat er meer warmte inzit dan je binnen nodig hebt... zorg wel voor goede waterafvoer.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Pagina: 1