iAR schreef op maandag 15 januari 2024 @ 16:11:
[...]
En misschien een open deur domme vraag: wat versta je onder een goede ombouwkast?
En dat wordt het misschien wat technisch, maar dat weet ik dus zo niet eens, wat gebeurt er nu precies? Hij vriest dus blijkbaar aan, maar dat doet hij ook bij temperaturen boven 0.
Gewoon een paar dingen om rekening mee te houden.
b.v
1: Sleuven moeten groot genoeg zijn i.v.m. aanzuigen lucht.
2: Liefst onder een hoek voor maximale efficientie
3: Materiaal keuze (Hout blijft "warmer" dan staal, en trekt dus minder ijzel aan).
4: Zorgen dat het geen klankkast wordt (Zorg dat de kast vrij in de ombouw staat, extra geluidsisolatie is mogelijk)
Nog even een vraag, wanneer is je airco voor het laatst onderhouden? Aanvriezen kan ook komen door te weinig koelmiddel (Humor, ik weet het. Maar wel waar.)
RobbieB schreef op maandag 15 januari 2024 @ 15:35:
Sowieso zou je met een L/L warmtepomp niet een verschil van >7 graden moeten willen overbruggen. Daar zijn ze eigenlijk niet geschikt voor. Dus net zoals je in de zomer bij 30 graden buiten niet lager dan 23 zou moeten willen zetten, moet je met deze temperaturen ook niet verwachten dat hij je binnenruimte aangenaam gaat verwarmen, hooguit wat bijverwarmen van de CV. En als het vriest dan moet de buitenunit regelmatig defrosted zoals hierboven ook al genoemd wordt. Is inherent aan de werking van split unit warmtepompen.
Wat een kwatsch. Ik verwarm al jaren op alleen een L/L warmtepomp. Ik heb geeneens gas meer. Nooit problemen.
[
Voor 39% gewijzigd door
LTwinter op 15-01-2024 16:33
]