Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T2000
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 09-06-2024
Wat ga je met je laptop doen?
Gamen. Af en toe tekst verwerken.

Welke programma's of welk OS wil je gaan gebruiken?
Windows. Office.

Wat is je budget?
Max 2200 euro.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Sporadisch.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee.

Wil graag n nieuwe laptop aanschaffen waar ik jaren mee vooruit kan. De nieuwste games op de hoogste settings kunnen draaien en belangrijk NIET TE VEEL HERRIE.
Heb vorige week een MSI vector GP68 HX 13V gekocht. I9 RTX 4080 16 GB 16 inch bij Bol.com. Prima laptop. maar nadat ik alle drivers had geupdate en n vrij lichte game ging opstarten werd ik weggeblazen door de fans. Zo erg dat ik het hinderlijk vind. Dit in silence mode en lage instellingen in de game. Zodoende wil het terug sturen.

Nou weet ik dat een laptop gekoeld moet worden en vooral bij n zwaar programma/game is. Maar dit is te storend voor mij en mn omgeving.

Weet niet of het normaal is bij n 4080 kaart dat het zoveel herrie maakt?
Iemand tips of ervaring hiermee?

Kan iemand mij adviseren welke high end laptop voor dit budget wel geschikt is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jppilot
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22-06 13:45
Toevallig ben ik ook opzoek in hetzelfde gamma. Ook de MSI vector GP68 staat op mijn lijst. Uit reviews inderdaad ook gelezen dat de fans standaard erg luid zijn, echter schijnt men dit te kunnen verhelpen met een bios update, het verlagen van de processer speed naar 97% en het aanmaken van een custom fan profile.
Wat links:

https://www.reddit.com/r/...hx_cooling_and_fan_noise/
https://www.reddit.com/r/...n_control_on_msi_gp68_hx/

Mocht dit niet helpen ben ik benieuwd naar andere suggesties. Zelf volg ik deze een beetje, maar net boven mijn (en jouw) budget. uitvoering: ASUS ROG Strix SCAR 16 G634JZ-N4004W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T2000
Zoals de reacties die jij hebt doorgestuurd van Reddit ook aan aangeven, middelmatige zware game loopt de temp meteen op naar 70c. De fans gaan dan veelste hard blazen mbt de load die ze uitvoeren.
Mijn vorige Msi laptop (6 jaar oud) hoor je bij dezelfde game niet.
Jammer maar deze laptop gaat het voor mij niet worden. Dacht n beetje de fans te horen dat het niet zo erg was. Maar dit is niet te doen. Vind dat het vanuit de fabriek al smooth moet lopen. Niet door zelf te moeten pielen.
Op naar n ander. Die jij door hebt gestuurd lijkt me ook wel wat. Misschien in de aanbieding met de btw-vrije dagen volgende week? Ff afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grotespeler
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 20-03-2024
@T2000 ik kan je alvast uit de droom helpen. Iedere gaming laptop gaat blazen zodra je hem zwaar belast. De ene een paar decibel meer/minder dan de ander, maar ze maken allemaal geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T2000
@Grotespeler
Uiteraard snap ik dat elke laptop geluid maakt omdat het moet koelen.
Maar als ik een minder zware game met n oude laptop speel, waar je vrijwel niks hoort. En dezelfde game met een high end laptop, waar de laptop nog net niet op stijgt en heel de ruimte met alle personen erin veel last heeft dan is dit geen geschikte laptop.
Binnen 2 minuten draaiden de fans op 6000 toeren. Wat niet normaal is bij vergelijkbare laptops.
Dus het werd niet zwaar belast maar het draait als of het volledige performance moet draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qwasd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22-06 03:59
jppilot schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 08:03:
Toevallig ben ik ook opzoek in hetzelfde gamma. Ook de MSI vector GP68 staat op mijn lijst. Uit reviews inderdaad ook gelezen dat de fans standaard erg luid zijn, echter schijnt men dit te kunnen verhelpen met een bios update, het verlagen van de processer speed naar 97% en het aanmaken van een custom fan profile.
Wat links:

https://www.reddit.com/r/...hx_cooling_and_fan_noise/
https://www.reddit.com/r/...n_control_on_msi_gp68_hx/

Mocht dit niet helpen ben ik benieuwd naar andere suggesties. Zelf volg ik deze een beetje, maar net boven mijn (en jouw) budget. uitvoering: ASUS ROG Strix SCAR 16 G634JZ-N4004W
Ik moest ook even buiten mijn budget maar deze heb ik ook besteld. Ik ben benieuwd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T2000
@qwasd
Welke is het geworden. De Strix Scar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qwasd
T2000 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 21:43:
@qwasd
Welke is het geworden. De Strix Scar?
Ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T2000
@qwasd
Hou me op de hoogte svp. Misschien wil ik die ook wel halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• qwasd
T2000 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 23:22:
@qwasd
Morgen komt ie binnen samen met een Lenovo Legion Slim 7. Ik zal beide testen en even wat laten weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• qwasd
T2000 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 23:22:
@qwasd
Ik heb beide binnengekregen vandaag.

Eerst met de Lenovo aan de slag gegaan. Wat een degelijk en mooi apparaat wat eigenlijk ook prima zakelijk mee kan naar een meeting zonder dat mensen in de gaten hebben dat je er in de avond nog leuk mee kan gamen. Wat me met deze enorm aanspreekt is het aluminium. Het enige nadeel vind ik dan toch de ligging/gevoel van de hand op het apparaat tijdens het gamen. Ik weet niet waarom maar het voelt niet fijn en zal wel aan mij liggen. Misschien omdat het apparaat wat dunner is of toch het koude van het aluminium. Verder kwa performance (I9/4070), beeld 2000P/430 nits zeer mooi en niks op aan te merken.

Zojuist de Rog Strix SCAR uitgepakt en geïnstalleerd. Wat een apparaat is dit zeg. Heel futuristisch maar ook zeer degelijk. Alleen al de ervaring als je de doos opent is geweldig. Hier voelt de ligging van de hand op het apparaat prima. Misschien toch door het materiaal of de wat meer uitstekende toetsen? Kwa performance uiteraard ook niks mis mee met de I9/RTX4080 maar ik ga hier nog verder mee spelen de rest van de avond. Beeldscherm met 1600P/500 nits is ook zeer mooi. Ik lees met de Strix wel wat nare situaties met coil whine maar ik hoop dat me dit bespaard blijft. Je moet er uiteraard wel van houden m.b.t. de rgb etc.

Voor nu weet ik al dat de Lenovo teruggaat. Wel zou ik deze aanraden als je de laptop ook bijvoorbeeld veel onderweg gaat gebruiken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z2ijCTDZ5BgTYr-47LUaH7fIWpc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3Lf9LjxQDcHZnmPRVxf5taYH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T2000
Dat zijn 2 mooie apparaten.
Oogt de Rog niet n beetje goedkoop met al dat plastic en lampjes?
Hoe zijn beide laptops onder flinke load. Is het als of er n vliegtuig op stijgt of merkbaar maar niet hinderlijk?
Ik lees overal dat de Lenovo Legion pro 7 gen8 n heel goede zou zijn. Maar is (tijdelijk) niet leverbaar. Die geniet op dit moment wel mijn voorkeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qwasd
T2000 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 12:34:
Dat zijn 2 mooie apparaten.
Oogt de Rog niet n beetje goedkoop met al dat plastic en lampjes?
Hoe zijn beide laptops onder flinke load. Is het als of er n vliegtuig op stijgt of merkbaar maar niet hinderlijk?
Ik lees overal dat de Lenovo Legion pro 7 gen8 n heel goede zou zijn. Maar is (tijdelijk) niet leverbaar. Die geniet op dit moment wel mijn voorkeur.
Ligt er maar net aan. Met de Asus heb ik Warzone gespeeld met Performance mode rond de 110-130 fps met high settings en dan is ie in mijn ogen redelijk stil. Uiteraard blaast ie wel wat maar ik heb toch een headset op. Ook kun je silent mode inschakelen maar dan lever je wat fps in. Met wat film kijken hoor je niks en je kunt in Armory crate ook nog optimized/eco mode draaien. De Lenovo eigenlijk precies hetzelfde. De Asus oogt zeker niet goedkoop maar je moet het mooi vinden. De Lenovo is kwa materiaal wel mooier inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T2000
Thx voor je snelle bericht. Prijs technisch is dit zeker een mooie laptop.
Coil whine lees ik ook verhalen over. Ben benieuwd of al die laptops daar last van hebben. Mocht je nog ergens tegen aanlopen of iets willen delen dan hoor ik dat graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qwasd
T2000 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 13:50:
Thx voor je snelle bericht. Prijs technisch is dit zeker een mooie laptop.
Coil whine lees ik ook verhalen over. Ben benieuwd of al die laptops daar last van hebben. Mocht je nog ergens tegen aanlopen of iets willen delen dan hoor ik dat graag.
Coil whine had ik ook gelezen inderdaad. Zoals eerder vermeld hoop ik dat me dat bespaard blijft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlaDeKke
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21-06 00:21
jppilot schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 08:03:
99% is laag genoeg. Wat dat doet is je cpu begrenzen tot baseclock. Geen turbo boost meer. Dat heeft een grote impact op zowel de thermals als performance.
Pagina: 1