Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11-05 21:52
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk thuiswerken (met twee schermen). Daarvoor draai ik een paar intensieve-Java applicaties maar verder niet veel bijzonders. Ik heb een aardig budget voor een computer waar ik de komende jaren niets aan hoef te vervangen. Ik wil er graag een mid-range videokaart in zodat ik over een paar jaar nog een 3d-spelletje zou kunnen spelen, mocht ik dat willen (Baldur's Gate III lijkt me ooit nog leuk). Dat hoeft niet op ultieme resoluties of op de allerhoogste settings.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Mijn concept zit rond de 2000 euro, maar het budget is behoorlijk flexibel. Laat ik zggen: 1500 - 2500 euro is prima.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Twee Dell schermen (HDMI), verder niks bijzonders.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik wil graag dat de computer stil is als ik hem gebruik voor thuiswerken.

Ga je overklokken?
Nee. Die tijd heb ik gehad!

Wat verwacht je van ons?
Ik ben tegenwoordig niet meer zo op de hoogte van alle hardware. Ik heb vooral op basis van de Best Buy guides en populariteit / reviews in de Pricewatch wat spullen bij elkaar gezocht. Waar ik met name benieuwd naar ben is:
- Heb ik geen domme fouten gemaakt? :P Past alles in deze kast, passen de componenten bij elkaar? Ben ik iets essentieels vergeten?
- Zijn er componenten die er uit schieten als zijnde veel te duur (overkill) of veel te goedkoop of oud (zonde als je wat geld stukslaat op een mooie computer voor de komende jaren)? Ik twijfel een beetje over de kast, die lijkt redelijk goedkoop t.o.v. de rest - maar is wel stil?
- Blijft de geluidsproductie van deze setup binnen de perken bij normaal gebruik?

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 7900X Boxed€ 409,-€ 409,-
1MoederbordenASUS TUF Gaming X670E-PLUS WIFI€ 279,90€ 279,90
1VideokaartenInno3D GeForce RTX 4070 Twin X2€ 597,-€ 597,-
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500 Zwart€ 73,95€ 73,95
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock Pro 4€ 84,62€ 84,62
1Geheugen internKingston Fury Beast KF560C36BBEK2-32€ 118,90€ 118,90
1VoedingenCorsair RM850x (2021) Zwart€ 134,51€ 134,51
1Solid state drivesWD Black SN770 2TB€ 117,90€ 117,90
Totaal€ 1.815,78

Ik heb het voorbeeldtopic overgenomen, hopelijk voldoet deze post aan de verwachte kwaliteitseisen :) . Alvast bedankt voor jullie bijdrages.

Onvoorstelbaar!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07:00
Deze PC gaat niet veel meer dan 500 Watt gebruiken onder volle belasting, en neem een ATX 3.0 gespecificeerde voeding met het oog op eventuele toekomstige upgrades, bv Thermaltake Toughpower GF A3 Gold 650W - TT Premium Edition.

Je kiest een behoorlijk prijzig moederbord, de ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI voldoet.

De koeler was een paar jaar geleden de beste, maar is inmiddels voorbijgelopen door bijvoorbeeld de Scythe Fuma 3.

Neem een kast die wat beter ventileert, zoals bv de Fractal Design Pop Air Black Solid

Neem wat sneller RAM, bv Corsair Vengeance CMK32GX5M2B6000Z30 heeft een latency van 10 ns

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bouwer21000
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 06-05 10:43

Bouwer21000

Bigger number better

Gebruiken die Java-applicaties meerdere cores efficient? Anders kan je beter voor een goedkopere processor gaan, zoals een uitvoering: AMD Ryzen 5 7500F Tray, dat is meer dan genoeg voor de meeste moderne games.

Een X670-bord heb je niet nodig, ook voor high end AM5-processors. Je kan hier flink op besparen door een bord zoals de uitvoering: ASRock B650M Pro RS te nemen. Die is wel microATX, maar heeft heel veel features en is van goede kwaliteit.

Je zou nog wat op RAM kunnen besparen, die kleine verschillen in latency leveren in de praktijk heel weinig performance gain op: uitvoering: Patriot Viper Venom PVV532G600C36K

Wat voor resolutie/refresh rate zijn die schermen? Als het om 1080p en 60fps gaat is een 4070 eigenlijk overkill, dan zou ik eerder voor een uitvoering: XFX Speedster SWFT 210 AMD Radeon RX 6650 XT Core gaan.

Een budget ssd zoals de uitvoering: WD Blue SN570 2TB zal voor je wensen waarschijnlijk ook ruim voldoen.

Als alternatief voor de kast zou je de uitvoering: Lian Li Lancool 216 Zwart nog kunnen overwegen, die is wel wat aan de grote kant maar wel een van de beste cases op de markt en erg stil.

De Dark Rock Pro 4 is redelijk prijzig, een uitvoering: Thermalright Peerless Assassin 120 SE kost de helft en is net zo goed (ja, echt!)

850W heb je niet echt nodig met een 4070, ik zou een wat goedkopere voeding nemen zoals de uitvoering: Corsair RM650 (2023).

https://www.youtube.com/watch?v=WRI94x5MEMM