Instap gaming PC voor een 11 jarige

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• latjeknal
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 05-11 16:19
Hi allen,

Mijn neefje van 10 (bijna 11) wil voor zijn verjaardag een nieuwe PC kopen. Het liefst wil hij een kant en klare maar daar ben ik persoonlijk niet zo'n fan van omdat er vaak onbekendere of minder goede merken in zitten (of is dat tegenwoordig niet meer zo?) Ik heb aangegeven dat ik wil helpen om zelf een leuk systeem samen te stellen en te bouwen, zo kan ik uitleg geven over de onderdelen en wat ze doen in de hoop dat hij er iets van leert.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk gamen, spelletjes als Fortnite, Minecraft en Rocket League. Lijkt me dat programma's als FL Studio ook wel prima draaien op een PC als dit.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Maximum is 600 euro. Het is niet heel veel en er geen ruimte over. Hij heeft er zelf hard voor moeten sparen. Assemblage zal ik samen doen. Verder zou het mooi zijn als alles bij 1 webshop gehaald kan worden om de (verzend) kosten te drukken.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Monitor, toetsenbord en keyboard. Zelf stel ik mijn oudere RX6600 beschikbaar voor een zacht prijsje, deze moet ruim voldoende zijn voor de games die hij zal spelen op 1080p.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb al voorzichtig een lijst met onderdelen samengesteld (zie onderaan).

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Voorkeur gaat uit naar de bekendere merken met goede kwaliteit maar gezien het budget is dit niet altijd mogelijk.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Geen specifieke eisen of wensen, mooist zou zijn om later eenvoudig te kunnen upgraden naar bijvoorbeeld AM5.

Ga je overklokken?
Neen.

Wat verwacht je van ons?
Graag een kritische blik op de lijst die ik heb samengesteld. En advies waar er nog iets verbeterd kan worden. Zo heb ik mijn twijfels over de voeding, is 550W voldoende? Persoonlijk gaat mijn voorkeur uit naar modulair (ivm cable management), en is het essentieel dat er WiFi op het moederbord zit omdat er geen netwerkkabel ligt maar weet ik niet of dit een goede mobo is.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600 Boxed€ 132,-€ 132,-
1MoederbordenMSI B550M PRO-VDH WIFI€ 110,-€ 110,-
1VideokaartenMSI Radeon RX 6600 Mech 2X 8G€ 249,-€ 100,-
1BehuizingenCooler Master MasterBox Q300L€ 45,90€ 45,90
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2D3600C18€ 37,99€ 37,99
1VoedingenSeasonic B12 BC-550€ 59,90€ 59,90
1Solid state drivesLexar NM710 1TB€ 62,53€ 62,53
Totaal€ 547,32

Alle reacties

• Bouwer21000
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11-11 11:18

Bouwer21000

Bigger number better

Zelf een PC bouwen is leuk om op jonge leeftijd al te leren :) heb daar zelf nog goede herinneringen aan

Het ziet er uit als een mooi lijstje, dat moederbord is volgens mij prima.
Als je een semi-modulaire voeding wil kan je de uitvoering: Sharkoon WPM Gold ZERO nog overwegen voor een tientje meer. 550W zou overigens ruim voldoende moeten zijn, ik draai zelf een 5600 en 3060ti op 450W.

Als behuizing zou ik de uitvoering: Montech X3 Mesh Zwart nog aanraden als alternatief.

Als je voor de tray-variant van de 5600 gaat kan je voor een tientje meer op amazon nog de https://www.amazon.nl/The...uterkoeler/dp/B0CJDVRNKR/ halen, als hij van RGB houdt *O*

[ Voor 5% gewijzigd door Bouwer21000 op 15-01-2024 12:18 ]

https://www.youtube.com/watch?v=WRI94x5MEMM

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 13:29
deze moet ruim voldoende zijn voor de games die hij zal spelen op 1080p.
Met name voor fortnite ligt dat aan de settings. Op competitive settings is hij inderdaad ruim voldoende, maar op high of hoger is de ervaring minder optimaal, ook op 1080p. Niets om je zorgen over te maken, maar wel in je achterhoofd houden bij het instellen van de graphics settings.
Geen specifieke eisen of wensen, mooist zou zijn om later eenvoudig te kunnen upgraden naar bijvoorbeeld AM5.
Hiermee rekening houden wordt een beetje lastig. AM5 is een complete platform upgrade dus als je daaraan begint moeten cpu, moederbord en RAM sowieso vervangen worden. De rest van de componenten zijn niet zo gevoelig voor compatbility.

die behuizing heeft trouwens maar 1 fan, wat een beetje karig is.
uitvoering: Arctic F12 Zwart (1-pack)

[ Voor 43% gewijzigd door youridv1 op 15-01-2024 12:39 ]

• latjeknal
Bouwer21000 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 12:17:
Zelf een PC bouwen is leuk om op jonge leeftijd al te leren :) heb daar zelf nog goede herinneringen aan

Het ziet er uit als een mooi lijstje, dat moederbord is volgens mij prima.
Als je een semi-modulaire voeding wil kan je de uitvoering: Sharkoon WPM Gold ZERO nog overwegen voor een tientje meer. 550W zou overigens ruim voldoende moeten zijn, ik draai zelf een 5600 en 3060ti op 450W.

Als behuizing zou ik de uitvoering: Montech X3 Mesh Zwart nog aanraden als alternatief.

Als je voor de tray-variant van de 5600 gaat kan je voor een tientje meer op amazon nog de https://www.amazon.nl/The...uterkoeler/dp/B0CJDVRNKR/ halen, als hij van RGB houdt *O*
Die behuizing had ik wel gezien maar niet geselecteerd vanwege de molex aansluitingen.
Voeding ga ik naar kijken lijkt wel een goede vervanging. Hoe zit het met die ratings trouwens? Ik heb nu een bronze geselecteerd, de Sharkoon is Gold. Je zou zeggen Gold > Bronze maar die vlieger gaat niet altijd op volgens mij.
youridv1 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 12:27:
[...]

Met name voor fortnite ligt dat aan de settings. Op competitive settings is hij inderdaad ruim voldoende, maar op high of hoger is de ervaring minder optimaal, ook op 1080p. Niets om je zorgen over te maken, maar wel in je achterhoofd houden bij het instellen van de graphics settings.

[...]

Hiermee rekening houden wordt een beetje lastig. AM5 is een complete platform upgrade dus als je daaraan begint moeten cpu, moederbord en RAM sowieso vervangen worden. De rest van de componenten zijn niet zo gevoelig voor compatbility.

die behuizing heeft trouwens maar 1 fan, wat een beetje karig is.
uitvoering: Arctic F12 Zwart (1-pack)
Voor zover ik weet is hij geen hardcore/competitieve Fortnite speler en zou 60fps meer dan voldoende moeten zijn. Lijkt mij dat dat prima te halen is? Ik speel het zelf geen Fortnite niet maar ik haal met de hoogste settings in RDR2 een fps van ~60, welliswaar met een 5800X maargoed.

• Bouwer21000
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11-11 11:18

Bouwer21000

Bigger number better

latjeknal schreef op maandag 15 januari 2024 @ 12:55:
[...]

Die behuizing had ik wel gezien maar niet geselecteerd vanwege de molex aansluitingen.
Voeding ga ik naar kijken lijkt wel een goede vervanging. Hoe zit het met die ratings trouwens? Ik heb nu een bronze geselecteerd, de Sharkoon is Gold. Je zou zeggen Gold > Bronze maar die vlieger gaat niet altijd op volgens mij.

[...]

Voor zover ik weet is hij geen hardcore/competitieve Fortnite speler en zou 60fps meer dan voldoende moeten zijn. Lijkt mij dat dat prima te halen is? Ik speel het zelf geen Fortnite niet maar ik haal met de hoogste settings in RDR2 een fps van ~60, welliswaar met een 5800X maargoed.
Voedingen zijn altijd een ingewikkeld verhaal. In de regel is Gold inderdaad beter dan Bronze, maar wel met wat uitzonderingen omdat die certificatie maar een bepaald aantal punten test, vooral bij bronze-voedingen kunnen er dan nog dingen tussenuit schieten. De WPM Gold is volgens deze (italiaanse) in-depth review van goede kwaliteit, zonder ernstige zwakheden.

Fortnite zou volgens mij prima moeten draaien op die cpu/gpu, maar settings zullen waarschijnlijk niet op max kunnen met alle grafische features die ze er tegenwoordig in hebben zitten. Ik denk niet dat je je er zorgen om hoeft te maken :)

[ Voor 4% gewijzigd door Bouwer21000 op 15-01-2024 13:30 ]

https://www.youtube.com/watch?v=WRI94x5MEMM

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 13:29
60 fps is altijd wel te doen ja. Ik houd voor fps altijd rekening met 100, ook als het om jonge gamers gaat. :) vandaar.

• latjeknal
Ik heb de case vervangen door een case zonder RGB verlichting. Modulaire voeding laten we ook zitten aangezien je in deze case de kabels toch niet ziet. Ik kom nu dan op onderstaande lijst.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600 Boxed€ 132,-€ 132,-
1MoederbordenMSI B550M PRO-VDH WIFI€ 110,-€ 110,-
1VideokaartenMSI Radeon RX 6600 Mech 2X 8G€ 249,-€ 100,-
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500 Zwart€ 73,95€ 73,95
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2D3600C18€ 37,99€ 37,99
1VoedingenSeasonic B12 BC-550€ 59,90€ 59,90
1Solid state drivesLexar NM710 1TB€ 62,53€ 62,53
Totaal€ 575,37 Exclusief bezorgkosten

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
uitvoering: Team Group T-Force Vulcan Z TLZGD416G3200HC16F01 nog paar euro goedkoper.
uitvoering: Montech X3 Mesh Zwart kan leuk alternatief zijn.

Van geld dat je overhoudt kan je uitvoering: Thermalright Assassin X 120 Refined SE kopen.
Pagina: 1