Hi iedereen, recent een warmptepomp Thermia Atlas 4-18kw laten installeren in een nieuwbouw. De bouw is gesloten, maar nog niet geïsoleerd langs buiten. Wel staan de ramen erin.
Aangezien de bouw nog moet drogen en het koude weer, werd de warmtepomp aangezet, en 2 bouwdrogers geinstalleerd. Aangezien het koud is, ging ik wel uit van een stevig verbruik. Ik stelde een week terug vast dat het verbruik gigantisch was. Een bouwdroger afzetten had maar een beperkte impact op het verbruik.
Maand december was het verbruik 6.200 kWh.
Dit weekend heb ik dan zelf de instellingen op de pomp eens doorgenomen, en zie foto's in bijlage. Blijkbaar staat de warmtepomp al sinds beging december op maximum elektrische weerstand te draaien. Zo lees is het toch, correct? Ik zou verwacht hebben dat de compressor ook constant draait (veel efficienter dan de weerstand)?
Is dit normaal op basis van wat jullie op de foto's kunnen zien (bv ook de aanvoerleiding)?
PS uiteraard al de aannemer en technieker gecontacteerd, maar nog geen antwoord...
:strip_exif()/f/image/xuCa1XwwF7zvA1XylqUlUkmi.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/XTu0LO4Y8z9zDfvlqrsPyRvF.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/QpOSDx900o4ZAJdNWIhIWX5J.jpg?f=fotoalbum_large)
Aangezien de bouw nog moet drogen en het koude weer, werd de warmtepomp aangezet, en 2 bouwdrogers geinstalleerd. Aangezien het koud is, ging ik wel uit van een stevig verbruik. Ik stelde een week terug vast dat het verbruik gigantisch was. Een bouwdroger afzetten had maar een beperkte impact op het verbruik.
Maand december was het verbruik 6.200 kWh.
Dit weekend heb ik dan zelf de instellingen op de pomp eens doorgenomen, en zie foto's in bijlage. Blijkbaar staat de warmtepomp al sinds beging december op maximum elektrische weerstand te draaien. Zo lees is het toch, correct? Ik zou verwacht hebben dat de compressor ook constant draait (veel efficienter dan de weerstand)?
Is dit normaal op basis van wat jullie op de foto's kunnen zien (bv ook de aanvoerleiding)?
PS uiteraard al de aannemer en technieker gecontacteerd, maar nog geen antwoord...
:strip_exif()/f/image/xuCa1XwwF7zvA1XylqUlUkmi.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/XTu0LO4Y8z9zDfvlqrsPyRvF.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/QpOSDx900o4ZAJdNWIhIWX5J.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/KrHsTC4KJlLwQCwkbwBAh0wK.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/qJ9wCWPcDINPb37aaa5EyVrb.jpg?f=fotoalbum_large)