Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• jwpi
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 12-11 17:54
Hi iedereen, recent een warmptepomp Thermia Atlas 4-18kw laten installeren in een nieuwbouw. De bouw is gesloten, maar nog niet geïsoleerd langs buiten. Wel staan de ramen erin.

Aangezien de bouw nog moet drogen en het koude weer, werd de warmtepomp aangezet, en 2 bouwdrogers geinstalleerd. Aangezien het koud is, ging ik wel uit van een stevig verbruik. Ik stelde een week terug vast dat het verbruik gigantisch was. Een bouwdroger afzetten had maar een beperkte impact op het verbruik.

Maand december was het verbruik 6.200 kWh.

Dit weekend heb ik dan zelf de instellingen op de pomp eens doorgenomen, en zie foto's in bijlage. Blijkbaar staat de warmtepomp al sinds beging december op maximum elektrische weerstand te draaien. Zo lees is het toch, correct? Ik zou verwacht hebben dat de compressor ook constant draait (veel efficienter dan de weerstand)?

Is dit normaal op basis van wat jullie op de foto's kunnen zien (bv ook de aanvoerleiding)? :?

PS uiteraard al de aannemer en technieker gecontacteerd, maar nog geen antwoord...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bJR9O3GhaS3FjvhHj2d0bfC6KuY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xuCa1XwwF7zvA1XylqUlUkmi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9ZeUrzyjXoWMVYAHNtGwZJXjqgA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XTu0LO4Y8z9zDfvlqrsPyRvF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mb8JJmOuEOtkmMPwVJ0fY73jDrY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QpOSDx900o4ZAJdNWIhIWX5J.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HdvkwJhf-XH5OzjZAiZAZd5tigw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3pTVstEKzloXaKsAe2kZp1Bh.jpg?f=fotoalbum_large

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14-11 13:47
Dat gaat niet lekker neen. 6.2 mWh....wow....dat wordt champagne bij je jaarnota van de energiemaatschappij.

Uitgaande van 35 cent per kWh is dit ruim €2.000 euro!!!

Ga effe heeeeeel snel die aannemer bellen! Dit kan echt niet....als ie deze maand ook al zo bezig is, heb je nu al een nota van meer dan €3.000.

Sterkte.

[ Voor 32% gewijzigd door Panzer_V op 15-01-2024 10:27 ]

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

• jessy100
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:01
Het feit dat je intern elektrisch verwarmingselement aanstaat is niet goed. Je bent dus puur en alleen elektrisch aan het verwarmen. Ook lijken de aanvoertemperaturen me veel te laag. Zou even wat harder aan de boom schudden bij de aannemer

[ Voor 41% gewijzigd door jessy100 op 15-01-2024 10:31 ]

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
976 uur heeft je interne electrische element ge :X draaid.

Dat is niet goed :X

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:41
Yep, dat gaat een pijnlijke rekening worden. Er zal vast een instelling niet goed staan waardoor hij veel te snel het hitte-element (COP=1) gebruikt, want dit is een W/W pomp zo te zien aan de gegevens, dus waarom die dat uberhaupt heeft is ook een vraag - maar goed.

Hier moet de installateur z.s.m. naar kijken.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
De compressor heeft toch ruim 4 minuten gedraaid. 8)

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Het lijkt erop dat de back-up heater constant heeft lopen vlammen, die wordt eigenlijk alleen ingezet bij extreme koud of als er een legionalla run naar 60 graden moet worden gedaan. Met COP = ~1 wordt dit een hele dure grap..

• jessy100
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:01
ASW1 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 10:33:
De compressor heeft toch ruim 4 minuten gedraaid. 8)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-mHHXKYMOWAWZJ9hjSWCoBtLqxo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/KrHsTC4KJlLwQCwkbwBAh0wK.png?f=fotoalbum_large

offtopic daar gelaten: Zou de aannemer aansprakenlijk kunnen zijn voor de rekening als het een foute installatie betreft?

• G-addict
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 08:29
Je bent nu dus een ongeisoleerd nieuwbouwproject wat half af is droog aan het stoken op het bijverwarmingselement van de warmtepomp, de compressor heeft amper vijf minuten gedraaid.

Doorgaans zijn de nutskosten gedurende de bouw voor de aannemer.

Als de woning volledig afgebouwd, en dus geïsoleerd én ingeregeld is dan zal het allemaal wat gunstiger werken.

• Naliya
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 06-09 08:32
Ik zou ook meteen eisen dat de aannemer de elektriciteitskosten gaat betalen. Dit kan echt niet.

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
Staat de levering überhaupt al op jouw naam? Ik zou me over de kosten niet al teveel zorgen maken, maar je aannemer er op attenderen wordt misschien ook wel op prijs gesteld...

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 08:19
Ik zou je installateur vragen om het elektrisch verwarmingselement (tijdelijk) uit te schakelen. Lijkt me niet gewenst dat je WP deze permanent op maximaal laat draaien.

• jwpi
stin00 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 10:34:
Het lijkt erop dat de back-up heater constant heeft lopen vlammen, die wordt eigenlijk alleen ingezet bij extreme koud of als er een legionalla run naar 60 graden moet worden gedaan. Met COP = ~1 wordt dit een hele dure grap..
Veel dank voor alle reacties, ik had al een vermoeden - prijs per kWh van mijn contract rond de 18c per kWh. Dus inderdaad een pittige factuur voor een maand. Al goed dat ik er nu achterkom, want 0 communicatie hieromtrent.

Wat ik niet begrijp is waarom de compressor niet loopt.

Het is een grond waterpomp, met alle boringen gedaan reeds in november, dus die compressor moet toch ook draaien?

Edit: uiteraard al contact met de aannemer sinds vorige week...

[ Voor 6% gewijzigd door jwpi op 15-01-2024 12:26 ]

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

jwpi schreef op maandag 15 januari 2024 @ 12:24:
[...]

Veel dank voor alle reacties, ik had al een vermoeden - prijs per kWh van mijn contract rond de 18c per kWh. Dus inderdaad een pittige factuur voor een maand. Al goed dat ik er nu achterkom, want 0 communicatie hieromtrent.

Het is een grond waterpomp, met alle boringen gedaan reeds in november, dus die compressor moet toch ook draaien?

De reden waarom die loopt op het element en niet de compressor is simpelweg omdat de installateur een prutser is.

Als de energierekening al op jouw naam stast MOET je NU de aannemer schriftelijk verantwoordelijk stellen.
Niet bellen, op papier moet dat staan.
En stop eventuele betalingen tot men akkoord gaat met het lappen van de energierekening en dat men eventueel een 3e neutrale partij erbij wilt halen om de warmtepomp in te laten stellen als ze de hakken in het zand zetten.

De aannemer is niet je vriend, dus ALLES op papier en hou het zakelijk.

[ Voor 22% gewijzigd door flippy op 15-01-2024 12:35 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:30
Wilke schreef op maandag 15 januari 2024 @ 10:33:
Yep, dat gaat een pijnlijke rekening worden. Er zal vast een instelling niet goed staan waardoor hij veel te snel het hitte-element (COP=1) gebruikt, want dit is een W/W pomp zo te zien aan de gegevens, dus waarom die dat uberhaupt heeft is ook een vraag - maar goed.
De "waarom" kent meerdere kanten. De machine heeft het nodig om tapwater naar 60 graden te kunnen jagen voor legionellaruns. In sommige gevallen worden de elementen bij extreme kou bijgeschakeld. De gedachte is dan het niet gunstig is om een compressor te dimensioneren op vermogen dat maar 2 of 3 dagen per jaar nodig is. En een laatste reden is simpelweg voor geval van nood, als er een probleem is met de bron of de compressor zit je niet gelijk in de kou -- alleen met hoge kosten.

In dit geval lijkt de machine in de noodloop te staan. Dat kan allerlei oorzaken hebben, als het goed is heeft de machine wel ergens een foutenlijst. Als ik zou moeten gokken zou ik inzetten op de brondruk. Bij een nieuwe bron is het niet gek als er wat lucht in de leidingen zit. Als de pomp even gedraaid heeft en de ontluchter zijn werk doet kakt de druk wel in.

Regeren is vooruitschuiven

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 08:32
[...]

Je hebt zelf ook een plicht (vind ik altijd) in het monitoren van je installatie en energieverbruik.

Het kan best zijn dat de installateur de leverancier had laten Inbedrijfstellen, dat alles goed was en zogauw ze de deur dichttrokken er een storing ontstond (ik zeg maar wat)
Nu kom je daar wel heel laat achter wat ook weer door omstandigheden zo kan lopen. Maar je ziet dit vaak in of na nieuwbouw. Daar lopen weinig mensen met echte kennis of verantwoordelijkheden

Verwijderd

Technician- schreef op maandag 15 januari 2024 @ 13:11:
[...]
Je hebt zelf ook een plicht (vind ik altijd) in het monitoren van je installatie en energieverbruik.
Precies… als je zo’n grootverbruiker laat plaatsen dan is het niet meer dan normaal dat je vanaf dag1 het verbruik in de gaten gaat houden. Juist om dit soort dingen snel te zien.

Verwijderd

jessy100 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 10:30:
Ook lijken de aanvoertemperaturen me veel te laag.
Hoe warm verwacht jij de aanvoer uit een bodembron dan?

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-11 15:23
Bij een lucht/water warmtepomp komt het wel vaak voor dat de retourtemperatuur 15 graden o.i.d. moet zijn voordat de compressor opstart, omdat die anders geen defrost kan doen. In een situatie zoals bij jou, met een koud huis, ben je dan gewoon de l*l.

Bij een water/water WP zou ik de reden niet weten. Van defrosts is geen sprake.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14-11 09:56
flippy schreef op maandag 15 januari 2024 @ 12:28:
[...]

De reden waarom die loopt op het element en niet de compressor is simpelweg omdat de installateur een prutser is.

Als de energierekening al op jouw naam stast MOET je NU de aannemer schriftelijk verantwoordelijk stellen.
Niet bellen, op papier moet dat staan.
En stop eventuele betalingen tot men akkoord gaat met het lappen van de energierekening en dat men eventueel een 3e neutrale partij erbij wilt halen om de warmtepomp in te laten stellen als ze de hakken in het zand zetten.

De aannemer is niet je vriend, dus ALLES op papier en hou het zakelijk.
Een energierekening van 2k is peanuts vergeleken met bouwtermijnen. Zoals je zegt, hou het zakelijk.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• jwpi
Señor Sjon schreef op maandag 15 januari 2024 @ 13:25:
[...]

Een energierekening van 2k is peanuts vergeleken met bouwtermijnen. Zoals je zegt, hou het zakelijk.
Inderdaad, ik heb het gemerkt na een dikke maand. Zoals gezegd had ik me wel aan een stevige factuur verwacht, maar dit is wel een extreem verbruik.

Maar nog altijd begrijp ik niet waarom de warmtepomp niet gewoon aanstaat en enkel op elektrisch verwarmen staat - ik kan begrijpen dat er bij opstart een speciaal programma moet worden gebruikt, maar toch geen 40 dagen. Dan had ik evengoed warmteblazers in kunnen zetten aan 5kWh of zo, om de bouw warm te houden.

Een foutmelding is er niet...

In ieder geval, ik heb de vragen gesteld, maar zoals zo vaak in de bouw, is het achteraf moeilijk iemand te pakken te krijgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ln8baXp4q-4diQp2RCDcumifAiA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qJ9wCWPcDINPb37aaa5EyVrb.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door jwpi op 15-01-2024 13:43 ]

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
Verwijderd schreef op maandag 15 januari 2024 @ 13:20:
[...]

Precies… als je zo’n grootverbruiker laat plaatsen dan is het niet meer dan normaal dat je vanaf dag1 het verbruik in de gaten gaat houden. Juist om dit soort dingen snel te zien.
“Vanaf dag 1”. Wat is dag 1 in dit geval? Lijkt erop alsof de woning nog niet af is. Dag 1 zou ik beschouwen als datum oplevering.

Maar daar is nog geen eenduidig antwoord op gekomen.

Verwijderd

jwpi schreef op maandag 15 januari 2024 @ 13:36:
[...]
Maar nog altijd begrijp ik niet waarom de warmtepomp niet gewoon aanstaat en enkel op elektrisch verwarmen staat - ik kan begrijpen dat er bij opstart een speciaal programma moet worden gebruikt, maar toch geen 40 dagen. Dan had ik evengoed warmteblazers in kunnen zetten aan 5kWh of zo, om de bouw warm te houden.

Een foutmelding is er niet...
Het is toch wel duidelijk dat je installateur de zaak gewoon niet goed heeft ingesteld. Het is iets meer dan alleen de stekker erin en draaien. Zal vast een redelijk basic instelling zijn die verkeerd staat, iets heel anders dan een foutmelding.

En je zal er jezelf ook gewoon in moeten gaan verdiepen, weinig installateurs die de beste instellingen voor jouw installatie gaan uitzoeken.

Verwijderd

Gramser schreef op maandag 15 januari 2024 @ 13:39:
[...]
“Vanaf dag 1”. Wat is dag 1 in dit geval? Lijkt erop alsof de woning nog niet af is. Dag 1 zou ik beschouwen als datum oplevering.
Dit heeft alle schijn van eigenbouw in BE. Dan is dag1 dus gewoon na plaatsing in je eigen woning.

• jwpi
Verwijderd schreef op maandag 15 januari 2024 @ 13:42:
[...]

Dit heeft alle schijn van eigenbouw in BE. Dan is dag1 dus gewoon na plaatsing in je eigen woning.
Inderdaad in Belgie. Dit doet er niet zoveel toe, maar we werken met een aannemer die het geheel van de ruwbow (beton, muren, verwarming, ramen, etc) coördineert. Dat is onze contractspartij, die de leverancier van de warmtepomp zelf. We hoopten dat dit efficienter zou zijn, maar eigenlijk gewoon duurder en trager.

Maar elektriciteit staat wel op onze naam dus wil ik wel begrijpen hoe het nu zit.

Alleszins heb ik zelf contact opgenomen met leverancier, want geen antwoord van de aannemer sedert afgelopen woensdag.

En ja: een warmtepomp is nieuw voor mijn, vandaar ook mijn verrassing over verbruik - al goed dat dit tegenwoordig in real time kan.

• flippy
  • Niet online

flippy

De reden waaeom de warmtepomp dit doet is simpelweg dat deze verkeerd in bedrijf is gesteld en dua verkeerde instellingen heeft.
En nee, dat is niet een per ongelukje, dat is opzet of onkunde, of beide.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Verwijderd

jwpi schreef op maandag 15 januari 2024 @ 13:48:
[...]
Maar elektriciteit staat wel op onze naam dus wil ik wel begrijpen hoe het nu zit.

Alleszins heb ik zelf contact opgenomen met leverancier, want geen antwoord van de aannemer sedert afgelopen woensdag
Des te meer reden toch om gelijk na plaatsing te monitoren hoe het verbruik is en of dat aansluit bij je verwachting…

En gelijk je leverancier aanspreken op het hoge gebruik lijkt ook op zijn plaats, tenzij er wat anders is afgesproken. Maar weet je waar je verbruik nu vandaan komt, die bouwdrogers draaien natuurlijk ook niet voor niets…

• jwpi
UPDATE: uiteraard ben ik serieus beginnen rondbellen naar aannemer en rechtstreeks ook naar de installateur na jullie reacties.

Resultaat: telefoon gekregen van de technieker die deze donderdag de warmtepomp (geothermisch) volledig in werking komt zetten. Volgens hem moest de warmtepomp bij opstart volledig elektrisch beginnen.

Maar uiteraard zal hier nog een woordje over gesproken worden, ik kan namelijk niet geloven dat dit 40 dagen moest. Fout zit bij aannemer of installateur. Dus nu verder door mij op te volgen.

• BadConnection
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14-11 17:39
Je hebben gesloten bron? Dan kan je niet je huis in deze staat verwarmen met je warmtepomp, Als je dat doe put je je bron compleet uit.

Dus begrijpelijk dat hij op elektrische element staat. Je moet je huis geïsoleerd zijn, dan opwarmen tot minimaal 15 graden retourwater (bescherming compressor). Beste is eigenlijk de gewone temperatuur 19 a 20 graden.

Maar dit had wel goed gecommuniceerd worden. Je kan beter een bouwdroger neerzetten is veel efficiënter.

• flippy
  • Niet online

flippy

jwpi schreef op maandag 15 januari 2024 @ 15:45:
Volgens hem moest de warmtepomp bij opstart volledig elektrisch beginnen.
onzin.
BadConnection schreef op maandag 15 januari 2024 @ 18:08:
Je hebben gesloten bron? Dan kan je niet je huis in deze staat verwarmen met je warmtepomp, Als je dat doe put je je bron compleet uit.

Dus begrijpelijk dat hij op elektrische element staat. Je moet je huis geïsoleerd zijn, dan opwarmen tot minimaal 15 graden retourwater (bescherming compressor). Beste is eigenlijk de gewone temperatuur 19 a 20 graden.

Maar dit had wel goed gecommuniceerd worden. Je kan beter een bouwdroger neerzetten is veel efficiënter.
de bron heeft een bepaalde capaciteit. die moet de bron gewoon kunnen leveren. de staat van de woning heeft daar niks mee te maken. die bron/warmtepomp moet gewoon 24/7 kunnen lopen onder vollast zodra deze waterzijdig is aangesloten.

als de bron invriest als deze een dag of meer onder vollast gedraaid heeft moet je gewoon de installateur terugfluiten en in gebreke stellen.

[ Voor 73% gewijzigd door flippy op 15-01-2024 18:23 ]

• BadConnection
De bron wordt bepaald door een een warmteverliesbereking.
En die gaat uit van een woning die af is, dus volledig geïsoleerd is en op temperatuur is.
100% zeker dat je een ijspegel in de grond ga creëer en je bron voor de komende jaren beschadig als je de warmtepomp in deze staat aanzet

• flippy
  • Niet online

flippy

BadConnection schreef op maandag 15 januari 2024 @ 18:31:
De bron wordt bepaald door een een warmteverliesbereking.
En die gaat uit van een woning die af is, dus volledig geïsoleerd is en op temperatuur is.
100% zeker dat je een ijspegel in de grond ga creëer en je bron voor de komende jaren beschadig als je de warmtepomp in deze staat aanzet
dus de bron is te klein. zoals ik ze ook altijd al in het veld tegenkom. als je een WP van 10kW neerzet moet je ook een bron hebben die 10kW kan leveren. zo simpel is het.

[ Voor 9% gewijzigd door flippy op 15-01-2024 18:44 ]

• BadConnection
Als de warmtepomp eenmaal in bedrijf is heb je amper bron vermogen nodig. Bij de opstart is het gewoon kritisch.

En om alleen voor de eerste opstart je bron gigantisch over te dimensioneren is een hele kostenpost. Tis niet 10 meter dieper boren zal neerkomende een extra boring te doen

• flippy
  • Niet online

flippy

BadConnection schreef op maandag 15 januari 2024 @ 20:49:
Als de warmtepomp eenmaal in bedrijf is heb je amper bron vermogen nodig. Bij de opstart is het gewoon kritisch.

En om alleen voor de eerste opstart je bron gigantisch over te dimensioneren is een hele kostenpost. Tis niet 10 meter dieper boren zal neerkomende een extra boring te doen
in mijn ervaring zijn bronnen ook na "eerste start" gewoon te klein. ik heb ook al bij tientallen locaties geadviseerd om de bron te vergroten of bij nieuwbouw de aannemer terug te slepen omdat eind november al de ijspegels aan de bron groeiden.

als een installatie niet een herstart na 2 weekjes wintersport kan trekken zonder backup heater is het gewoon een slechte bron, punt uit.

• Technician-
flippy schreef op maandag 15 januari 2024 @ 20:53:
[...]

in mijn ervaring zijn bronnen ook na "eerste start" gewoon te klein. ik heb ook al bij tientallen locaties geadviseerd om de bron te vergroten of bij nieuwbouw de aannemer terug te slepen omdat eind november al de ijspegels aan de bron groeiden.

als een installatie niet een herstart na 2 weekjes wintersport kan trekken zonder backup heater is het gewoon een slechte bron, punt uit.
Dat is wel zo ja, tot dik aan het einde van de winter moet je dik boven de 2C blijven, liever nog hoger.

• flippy
  • Niet online

flippy

Technician- schreef op maandag 15 januari 2024 @ 22:29:
[...]

Dat is wel zo ja, tot dik aan het einde van de winter moet je dik boven de 2C blijven, liever nog hoger.
ik zie meer bronnen die meer onder de 4 graden zitten dan erboven rond deze tijd. -O-

het is letterlijk efficienter om gewoon een L/W machine aan te trappen dan een grondsysteem te gebruiken als het zo'n prutsbron is.

ben tot zover pas op 1 locatie geweest waarbij de bron het hele jaar snaarstrak op 12 graden bleef ongeacht de belasting en dat was het kantoor van een boorbedrijf zelf en hun werkplaat achter het pand was voorzien van wel 30 bronnen. _O-

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
[...]

met @flippy , dit. is het zoveelste (nieuwbouw)project waarbij werkelijk crimineel. slecht ingestelde warmtepompen worder neergezet. 100% prutswerk maar wat zal het de aannemer boeien, de klant betaalt die kwh's wel.

• Technician-
flippy schreef op maandag 15 januari 2024 @ 22:33:
[...]

ik zie meer bronnen die meer onder de 4 graden zitten dan erboven rond deze tijd. -O-

het is letterlijk efficienter om gewoon een L/W machine aan te trappen dan een grondsysteem te gebruiken als het zo'n prutsbron is.

ben tot zover pas op 1 locatie geweest waarbij de bron het hele jaar snaarstrak op 12 graden bleef ongeacht de belasting en dat was het kantoor van een boorbedrijf zelf en hun werkplaat achter het pand was voorzien van wel 30 bronnen. _O-
Ja eens, ik zie ze ook nauwelijks.
Wel een paar die nog best redelijk presteren maar inderdaad is het ook in de winter gemiddeld buiten vaak warmer dan de brontemp :P

Daarbij heeft W/W vaak tal van pompen meer dan een L/W die ook weer veel verdoen.

[ Voor 5% gewijzigd door Technician- op 15-01-2024 23:26 ]

Pagina: 1