Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vraag

• Soldeerbout
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 08-11 19:21
Hallo,

Wij zijn bezig met het vergunningstraject voor een groepswoning met 3 zelfstandige woonruimtes met totaal 4 badkamers. Ik ben aan het nadenken over de SWW voorziening.

1. één warmtepomp met één boilervat van 1000 liter. Nadeel is dat als één woonruimte het er lekker van neemt, andere woonruimtes daar ook van mogen genieten in de vorm van lauw/geen SWW. Voordelen zijn geluid en kosten. Een relatief grote warmtepomp zorgt wellicht voor oneindige veel warm water voor 1 woonruimte al is dat onzeker met de gelaagdheid in de tank.

2. 3x warmtepompboiler (WPB). Is het water op dan is het jammer. Wel 3x2 ventilatiekanalen (buiten/buiten) ook misschien wat geluidsoverlast en hogere kosten. De kanalen samenvoegen tot 1 groot kanaal lijkt me niet wenselijk ivm over en onderdruk in de kanalen. Dit zorgt sowieso voor een flinke koof op de 1e etage ondanks de breedplaatvloer.

3. Bestaan er warmtepompen waar 3x een 3-wegklep op kunnen worden aangesloten? ik heb zelf een aantal datasheets doorgepluisd maar het lijkt er niet op. Systeem is makkelijk uit te breiden. De thermistor in de boilervaten en wegkleppen multiplexen met een eigen systeem is leuk en kan natuurlijk wel maar lijkt me onwenselijk in het kader van onderhoudbaarheid.

verder nog handige info;

- de badkamers grenzen aan een technische ruimte
- elke douche wordt voorzien van een DWTW
- voorziening van voldoende water en elektra is geen issue.

Hebben jullie nog ideeen? :)

Alle reacties

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:48
@flippy heeft dacht ik veel ervaring met de wat exotischere opstellingen, wellicht weet hij het.

Mij lijkt optie 1 de meest efficiënte, voordeligste en eenvoudigste installatie. Het liefste zou je dan kleppen hebben die het warm water gewoon afsluiten/beperken na een bepaalde tijd/volume om te voorkomen dat 1 woning alles opmaakt. Geen idee of zoiets standaard bestaat of eenvoudig te maken is.

Met douche wtw en eventueel besparende douchekoppen moet je het overigens wel heel bont maken om het vat leeg te krijgen. Als je de WP zo instelt dat deze gaat verwarmen onder een bepaalde temperatuur (ipv vast tijdstip op de dag) is het haast onmogelijk.