Advies gevraagd betreffende luchtvochtigheid

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BqL
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 04-01 21:29
Beste allen,

Ik ben op zoek naar advies voor wat volgens mij een te hoog vochtpercentage is op mijn bovenverdieping.

De situatie is als volgt:

Het huis dateert uit 1930, en we hebben het afgelopen twee jaar volledig gerenoveerd. De benedenverdieping is voorzien van vloerverwarming, de ramen hebben HR++ glas, en op sommige plaatsen zijn kozijnen vervangen. De gemiddelde temperatuur ligt tussen de 19 en 22 graden, met een gemiddeld vochtpercentage van 40%.

De bovenverdieping is een ander verhaal. Hier maken we gebruik van radiatoren. De voorgevel is onlangs voorzien van HR++ glas, en aan de achterzijde van de woning zijn we momenteel bezig met het vervangen van kozijnen die meer dan 30 jaar oud zijn. Wij stoken boven af en toe, bijvoorbeeld wanneer de kinderen naar bed gaan of als ik thuis aan het werk ben, en dit doen we met behulp van een Tado-systeem. De gemiddelde temperatuur schommelt hierdoor enorm, ergens tussen de 14 en 19 graden met een gemiddeld vochtpercentage van tussen de 60 en 70%.

Het dak heeft geen isolatie.

Op de bovenverdieping hebben we veel last van condens op de ramen, aanzienlijk meer dan aan de achterzijde van wegen het oude glas, en er is regelmatig sprake van schimmelvorming. Nu ben ik vastbesloten hier iets aan te doen.

Afgelopen week heb ik een Duco-systeem geleend omdat ik het idee had dat ventilatie type-C voor mij de oplossing zou zijn. Ik heb het Duco-systeem 2 dagen laten draaien, de ventilatieroosters open gezet, en met goede moed de Tado-app bekeken om het vochtpercentage te zien zakken. Echter, tot mijn verbazing gebeurde er werkelijk niets. Geen enkele procent vermindering.

Nu heb ik drievragen die wellicht met elkaar in verbinding staan:
  1. Welk advies hebben jullie om het vochtpercentage op de bovenverdieping te verlagen?
  2. Moet ik hier voor een ventilatie systeem plaatsen?
  3. Binnen 3 weken moet ik een besluit nemen of ik voor de achtergevel triple glas neem of HR++ glas met ventilatieroosters. Triple glas met roosters is ook een overweging. wat afviseren jullie naar aanleiding van het bovenste verhaal.
Hopelijk hebben jullie tips of tricks aangezien ik het gewoon niet meer weet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Advies: De temperatuur niet onder de 16 graden laten zakken. Je zit waarschijnlijk met een dauwpuntprobleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:26
"Volledig gerenoveerd"... "Dak heeft geen isolatie" ;)
Maar ja dat terzijde. Ik heb beneden temperatuur van ongeveer 20 a 21 graden en luchtvochtigheid van 39% (dat vind ik zelf te laag maar heb nog geen ventilatie systeem)
Boven 20c en ook luchtvochtigheid van 40%.
Lijkt mij dat temperatuur verhogen de relatieve vochtigheid snel zal laten afnemen. En als je die warme lucht gaan ventileren dan zou je met koudere lucht toch ook weer een lagere RV kunnen behalen.

edit: over glas advies.
Ik heb overal kunststof kozijnen met triple beglazing genomen zonder ventilatie roosters omdat ik nog naar empathie WTW ventilatie systeem ga. Dat staat voor het voorjaar gepland.

[ Voor 18% gewijzigd door The-Source op 15-01-2024 09:25 ]

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruidasilva
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Ruidasilva

Funky & Creative

Ik zou vooral beginnen met het isoleren van het dak.

Woon zelf ook in een jaren 30 huis, dus herken mij in bovenstaand.
Sinds dat wij vorige jaar ons dak geisoleerd hebben met 12cm pir plaat en de spouw hebben laten vullen met 7cm EPS parels zitten wij op dit moment op 59%. Wij hebben ook radiatoren boven en stoken alleen in de loop van de avond. De temperatuur kan op onze slaapkamers daarom ook nog teruglopen tot 14,5 graad. Maar het vochtpercentage blijft op dit moment rond de 59%.

Bij veel regen en niet stoken loopt het vochtpercentage op naar 69%. Wij hebben een ventilatiesysteem-C en overal luchtroosters in de slaapkamers.

Music is no longer an expression of the soul or the work of an artist; it's a 'product' that is manufactured, packaged, catalogued, distributed, managed, regulated, and above all sold!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08:22
Ventileren en stoken. Ik ben wel benieuwd naar hoe je die ventilatietest opgezet had als je 0 verschil merkte.

Ventilatie is vaak een ondergeschoven kindje bij renovaties. Oude huizen ventileren zichzelf omdat het een gatenkaas is, bij renovatie worden die gaten gedicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Pejdref schreef op maandag 15 januari 2024 @ 09:39:
Ventileren en stoken. Ik ben wel benieuwd naar hoe je die ventilatietest opgezet had als je 0 verschil merkte.

Ventilatie is vaak een ondergeschoven kindje bij renovaties. Oude huizen ventileren zichzelf omdat het een gatenkaas is, bij renovatie worden die gaten gedicht.
Je kunt ventileren, maar de buitenlucht heeft nu 97% relatieve luchtvochtigheid. Dan wordt door ventileren het binnen niet veel minder vochtig, zeker bij slechts 14 graden binnentemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruidasilva
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Ruidasilva

Funky & Creative

pagani schreef op maandag 15 januari 2024 @ 09:41:
[...]

Je kunt ventileren, maar de buitenlucht heeft nu 97% relatieve luchtvochtigheid. Dan wordt door ventileren het binnen niet veel minder vochtig, zeker bij slechts 14 graden binnentemperatuur.
Precies is ook relatief in dit geval. Maar als ik bijvoorbeeld de hele dag zou stoken bij dit weer op de bovenverdieping dan loop ik leeg in mijn jaren 30 huis.

Music is no longer an expression of the soul or the work of an artist; it's a 'product' that is manufactured, packaged, catalogued, distributed, managed, regulated, and above all sold!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Ruidasilva schreef op maandag 15 januari 2024 @ 10:04:
[...]

Precies is ook relatief in dit geval. Maar als ik bijvoorbeeld de hele dag zou stoken bij dit weer op de bovenverdieping dan loop ik leeg in mijn jaren 30 huis.
Op schimmel in je dakconstructie loop je uiteindelijk nog harder leeg ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:33
Als het buiten zoals nu rond de nul graden is en daarvan de relatieve vochtigheid 90% is zijn en je warmt die lucht op naar 15 graden dan is de relatieve vochtigheid ervan nog maar 40% dus het verhaal van niet ventileren omdat je vochtige lucht van buiten haalt gaat echt niet op.

Dat is wat relatief betekent, warme lucht kan heel veel meer vocht bevatten dan koude lucht

Waterdamp neerslag los je op door ofwel hogere temperatuur ofwel meer ventileren ofwel een combinatie van beiden.
Beter isoleren helpt wel tegen warmte verlies maar verbetert de vochtbalans niet.

Bedenk ook dat de grootste bron van water in huis de mensen zelf zijn (we ademen water uit) en koken op gas (gas verbrand naar CO2 en Water) en als je dus niet ventileert loopt de vochtigheid dus op.

[ Voor 34% gewijzigd door Ben(V) op 15-01-2024 11:00 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tukkertje-RaH
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10-09 11:51
Zou het kunnen dat warme lucht van de woonkamer met een 'normale' relatieve luchtvochtigheid opstijgt naar boven, daar afkoelt en daardoor een hoge relatieve luchtvochtigheid krijgt?

Er komt ergens vocht vandaan: of van buiten, of van een bron binnen. Van buiten kan door een lekkage, maar dat lijkt me hier niet aan de orde. Van buiten kan ook door ventilatie, maar hierboven is al aangegeven dat de relatieve luchtvochtigheid van buitenlucht die binnen opwarmt best oke is.
Dan blijft binnen over als bron van vocht. Een badkamer die niet ventileert, of lucht van elders dus - de woonkamer.
Een ontvochtiger zou je kunnen helpen: deze halen met relatief weinig energie het vocht uit de lucht in plaats van de hele bovenverdieping te verwarmen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BqL
Tukkertje-RaH schreef op maandag 15 januari 2024 @ 11:54:
Zou het kunnen dat warme lucht van de woonkamer met een 'normale' relatieve luchtvochtigheid opstijgt naar boven, daar afkoelt en daardoor een hoge relatieve luchtvochtigheid krijgt?

Er komt ergens vocht vandaan: of van buiten, of van een bron binnen. Van buiten kan door een lekkage, maar dat lijkt me hier niet aan de orde. Van buiten kan ook door ventilatie, maar hierboven is al aangegeven dat de relatieve luchtvochtigheid van buitenlucht die binnen opwarmt best oke is.
Dan blijft binnen over als bron van vocht. Een badkamer die niet ventileert, of lucht van elders dus - de woonkamer.
Een ontvochtiger zou je kunnen helpen: deze halen met relatief weinig energie het vocht uit de lucht in plaats van de hele bovenverdieping te verwarmen...
Bedankt voor het meedenken. mijn badkamer is ingesloten tussen de slaapkamers. We hebben daar een simpel badkamer MV en sinds twee weken een dakraam wat open kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BqL
Bedank voor alle opmerkingen tot nu toe. Ik hoop dat er nog meer adviezen komen. Eigenlijk lees ik een beetje het volgende terug
  1. Het toevegen van een ventilatie unit type-c is zowiezo goed om te doen. Lost niet direct het vocht probleem op maar kan hier licht aan mee helpen + een gezonder leef klimaat
  2. Stoken om de temparatuur om hoog te kijken. Ik ben het met @Ruidasilva eens dat als ik boven op dit moment toe dan loop ik daar letterlijk op leeg
  3. Ik moet dus iets doen aan isolatie.
Daarnaast nog even over vraag 3 hebben jullie daar advies over? Ik heb het idee dat als ik nu niet voor 3trippe glas ga ik hier over 2 jaar spijt van krijg. Met een nieuw kozijn zijn de koste veel lager dan als ik het over 2 jaar moet vervangen. Zouden jullie dan wel of geen roosters nemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:39
Ruidasilva schreef op maandag 15 januari 2024 @ 10:04:
[...]

1 keer dakisolatie plaatsen helpt daar goed tegen. je verliest 30% van je warmte door het dak. Dat is het hoogste percentage van je gehele woningschil.
Je gehele renovatie is dus nog niet af.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Tukkertje-RaH schreef op maandag 15 januari 2024 @ 11:54:

Een wasrek is vaak een bron van veel vocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Nogmaals, de grootste bron van vocht zijn mensen, we produceren per dag ongeveer 8 liter vocht.
Daar komen nog ander bronnen bij zoals koken, douchen en gewoon water verdampen bij.

Al dat vocht krijg je alleen weg via ventilatie.
En verder zal overal waar de temperatuur onder het dauwpunt komt er vocht condenseren hoe laag de luchtvochtigheid ook is.
Dus om je niet arm te stoken moet je isoleren en een niet geïsoleerd dak aanpakken is "low hanging fruit".

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Ben(V) schreef op maandag 15 januari 2024 @ 17:09:
Nogmaals, de grootste bron van vocht zijn mensen, we produceren per dag ongeveer 8 liter vocht.
Daar komen nog ander bronnen bij zoals koken, douchen en gewoon water verdampen bij.

En verder zal overal waar de temperatuur onder het dauwpunt komt er vocht condenseren hoe laag de luchtvochtigheid ook is.
Dus om je niet arm te stoken moet je isoleren en een niet geïsoleerd dak aanpakken is "low hanging fruit".
8 liter vocht per persoon per dag?

Lijkt mij sterk, dan moet je wel serieus veel drinken/eten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BqL
Ben(V) schreef op maandag 15 januari 2024 @ 17:09:

Dakisolatie is een serieuze overweging. Bij ventilatie type C ventileer je alleen de natte ruimtes. Raden jullie aan om ook buizen aan te brengen in de slaapkamers om deze af te zuigen door een MV?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Wolly schreef op maandag 15 januari 2024 @ 17:57:
[...]

8 liter vocht per persoon per dag?

Lijkt mij sterk, dan moet je wel serieus veel drinken/eten.
https://renson.net/nl-nl/...20ga%20zo%20maar%20verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Dit geloof jij?
Vocht is overal. Allereerst is er ons lichaam. Als we uitademen, komen er vochtdeeltjes in de lucht terecht. Per dag komt er zo per persoon zo’n 300 à 400 milliliter water in de lucht terecht. Als mens zweten we bovendien ook - zelfs als je niet in beweging bent. Per dag produceren mensen zo tot 8 liter water, dat verdampt en ook in de lucht terecht komt.
Dan komt dit meer in de buurt, en dat is dus inclusief 'ander bronnen zoals koken, douchen en gewoon water verdampen':
Door een huis te bewonen produceert u veel vocht. Elke volwassene transpireert per dag, bij rustige activiteiten, 1 liter vocht uit. Samen met koken en wassen brengt dat dagelijks 10 tot 20 liter vocht in de woning.
https://perfectkeur.nl/vocht

[ Voor 22% gewijzigd door Wolly op 15-01-2024 22:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
BqL schreef op maandag 15 januari 2024 @ 21:37:
[...]

Dakisolatie is een serieuze overweging. Bij ventilatie type C ventileer je alleen de natte ruimtes. Raden jullie aan om ook buizen aan te brengen in de slaapkamers om deze af te zuigen door een MV?
Wat vaak bij ventilatie vergeten wordt is de aanvoer van verse lucht.
Als je alleen afzuigt en niet op de juiste plaatsen buitenlucht aanvoert trekt je alleen warme droge lucht weg, wat alleen maar geld kost en niets aan je vochtprobleem doet.

Juist in de slaapkamers het je aanvoer nodig van buitenlucht, niet alleen om de vochtbalans goed te krijgen maar ook voor je eigen gezondheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Die 8 liter is misschien wat overdreven en daar is uiteraard ook de vochtproductie bij het douchen, koken, wasdrogen etc meegenomen.
Maar ga naar eens met een paar mensen in een goed afgesloten ruimte zitten dan merkt je wel hoe snel de ramen daar gaan beslaan en dat loopt exponentieel op als ze fysieke inspanningen gaan leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djpeterl1
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 07-09 21:56
Als het buiten veel regent loopt de luchtvochtigheid hier ook op, MV lost het op dat moment niet op.
Heb voor de vochtige periodes een lucht ontvochtiger gekocht, probeer het onder de 60% te houden
De DUCO zou ik persoonlijk wel installeren, hier ook gedaan, niet alleen om je LV maar ook om de Co2 PPM gezond te houden

[ Voor 23% gewijzigd door djpeterl1 op 15-01-2024 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Als ik het goed begrijp dan is er schimmelvorming op de kozijnen boven. Dat zal dan waarschijnlijk de koudste plek zijn. Maar dat is ook op te lossen door, in deze supervochtige periode, om de paar dagen met een doek even langs die kozijnen te poetsen. Een luchtvochtigheid tussen de 60 en 70 % binnen is niet extreem hoog namelijk. En zolang je geen uitgebreide schimmelvorming op de muren of de vloer hebt dan lijkt het mij nog wel mee te vallen. Zodra de luchtvochtigheid buiten weer wat gaat zakken zul je zien dat het binnen ook minder wordt. Overigens was dat vorige week met die vorst al het geval. Zag je toen geen daling van het vochtpercentage? Want wanneer dat niet het geval was dan is er iets in je ventilatiesysteem niet in orde, de vochtige lucht moet er (nadat eventueel een deel van de warmte er uit is gehaald) uit en er moet verse lucht (verwarmd met de lucht die er uit gaat) naar binnen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Ben(V) schreef op maandag 15 januari 2024 @ 22:56:
[...]

Die 8 liter is misschien wat overdreven en daar is uiteraard ook de vochtproductie bij het douchen, koken,
wasdrogen etc meegenomen.
Die bronnen sloot je je in je eerdere post juist uit.
Maar ga naar eens met een paar mensen in een goed afgesloten ruimte zitten dan merkt je wel hoe snel de ramen daar gaan beslaan en dat loopt exponentieel op als ze fysieke inspanningen gaan leveren.
Tuurlijk. Maar ga niet strooien met getallen dat puur de mens ongeveer 8 liter water per dag produceert. Dat is gewoon onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BqL
djpeterl1 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 23:05:
Als het buiten veel regent loopt de luchtvochtigheid hier ook op, MV lost het op dat moment niet op.
Heb voor de vochtige periodes een lucht ontvochtiger gekocht, probeer het onder de 60% te houden
De DUCO zou ik persoonlijk wel installeren, hier ook gedaan, niet alleen om je LV maar ook om de Co2 PPM gezond te houden
Hoe heb jij de aanvoer van verse lucht geregeld? Laat je bij de duco ook de slaapkamers afzuigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BqL
Ben(V) schreef op maandag 15 januari 2024 @ 22:50:
[...]

Wat vaak bij ventilatie vergeten wordt is de aanvoer van verse lucht.
Als je alleen afzuigt en niet op de juiste plaatsen buitenlucht aanvoert trekt je alleen warme droge lucht weg, wat alleen maar geld kost en niets aan je vochtprobleem doet.

Juist in de slaapkamers het je aanvoer nodig van buitenlucht, niet alleen om de vochtbalans goed te krijgen maar ook voor je eigen gezondheid.
Ventilatie type d zijn vaak enorme kasten. Welke ik niet kwijt kan. Naast ventieroosters in de slaapkamers heb ik nog meer opties? Hebben jullie advies wat zowel kan afzuigen als schone lucht kan toevoegen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djpeterl1
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 07-09 21:56
Aanvoer door de ventilatie roosters van de slaapkamers, heb op iedere kamer een afzuig ventiel gemaakt… achteraf was 1 op de hal misschien ook wel voldoende geweest.

Als het buiten regent zet ik de roosters dicht, anders loopt de LV te snel op.
In de herfst gebruiken we de luchtontvochtiger om het enigszins onder controle te houden.

We hadden hier extreem veel last van zilvervisjes, deze beestjes gedijen zeer goed met hoge LV, nu is alles onder controle. *O*

[ Voor 47% gewijzigd door djpeterl1 op 16-01-2024 07:38 ]

Pagina: 1