Thermostaatkraan in dunne buis op dikke buizen radiator

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Ammo123
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 03-04-2025
Goedemorgen,

Ik heb laatst goedkoop een aantal thermostaatkranen kunnen verschaffen en die wil ik thuis toepassen op mijn radiatoren.

Nu merk ik dat de diameter van de buis waar de thermostaatkraan aanvast zit kleiner is dan de buis van de radiator.

Mijn vraag is nu, kan dit er zonder problemen tussen worden gezet met koppelstukjes of ga ik dit erg merken qua warmteafgifte e.d.?

De radiatoren zitten "parallel" en niet in "serie" aangesloten op de CV leidingen.

Zie foto voor wat ik bedoel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vHcmBHvcLgICx_MTLflOPQmGNIU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/f0llo1ISQ0ZHyoR5cLmzpbzj.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• Mitch
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-01 23:26
Inch maten versus mm

Zo te zien dikwandig staal, ziet er groter uit, maar de binnen diameter verschilt niet veel. Dus ja, je kunt met verloop (1/2 inch —> 15 mm) werken, de vraag is alleen of de lengtemaat overeenkomt (of het ertussen past, met verloopjes).

• Ammo123
Heb je misschien tips over hoe ik het werkend krijg? Had een keer van marktplaats een set aan thermostaatkranen gekocht voor goedkoop, maar het past dus niet.
Denk je dat het misschien op te lossen is door gewoon een stuk buis weg te snijden en dan wat koppelstukken ertussen te doen zodat het past?

Is het enige nadeel hier vanwege de maatvoering dat het het vervelend is om te installeren of ga ik ook wat merken in de werking van de radiator o.i.d.? misschien dat het langzamer opwarmt vergeleken met andere radiatoren?

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:38
Dit ziet eruit als een Danfoss radiatorkraan die niet instelbaar is. Als je toch bezig gaat dan zou ik kranen plaatsen die voorinstelbaar zijn (zilverkleurige ring). Je kunt dan de benodigde instelling berekenen met een app en op die manier vrij eenvoudig en snel je installatie waterzijdig inregelen: Gas besparen door middel van CV tuning deel IV

Afbeeldingslocatie: https://media.cdn.bauhaus/m/490177/13.webp
https://nl.bauhaus/radiat...onderblok-ra-n/p/13486676

De thermostaatknop kun je wel gebruiken, dat zou gewoon moeten passen.

[ Voor 23% gewijzigd door ThinkPad op 15-01-2024 13:48 ]

• Ammo123
Ik wilde er een tado slimme thermostaatkraan op zetten, maakt het dan uit of het voorinstelbaar is?

Ik heb het na geteld en ik heb 5 halfduimse kranen en 3 kleinere dus denk dat het toch wel moet lukken met de halfduimse, misschien als ik de zesde radiator aan wil sluiten dat ik de kleinere gebruik.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:38
Ammo123 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 14:14:
Ik wilde er een tado slimme thermostaatkraan op zetten, maakt het dan uit of het voorinstelbaar is?
[...]
Nee, maar voor het waterzijdig inregelen van je installatie (zie gelinkt topic, kan maar zo 20% gas besparen) is het wel errrrug makkelijk ;)
Pagina: 1