Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Asbesthoudend materiaal beschadigd tijdens renovatie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:44
Tijdens een renovatie van mijn badkamer door verhuurder is er schade opgetreden aan asbesthoudend materiaal. Het gaat om meerdere asbesthoudende tegels die (buiten) voor mijn voordeur liggen. Daarvan zijn er meerdere gebroken. Verhuurder wil echter de reparatie/sanering uitstellen naar een meer-jarenonderhoudsplan.

wat mag ik van de verhuurder verwachten/eisen? Ik ben er namelijk niet gerust op dat er geen losse deeltjes vrijkomen en zo in mijn woning terecht gaan komen.

- Ja, het is 100% zeker asbesthoudend.
- Ja, ik heb de verhuurder meerdere malen op de hoogte gesteld van de beschadigingen en gevraagd deze te saneren.
- Verhuurder is een middelgrote sociale verhuurder

[ Voor 3% gewijzigd door nachtnet op 15-01-2024 09:07 ]

Alle reacties

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-11 20:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Lastige; volgens mij is de verhuurder verplicht om dit te verhelpen. Ik weet echter niet wat jij met "buiten" bedoeld; als dit direct de stoep is, dan heb je kans dat de gemeente hier ook bij betrokken moet worden.

Sowieso lijkt het me nuttig, maar dat zal je vast zelf ook vinden, dat er geen mogelijkheid is dat er deeltjes door lopen of wind bij jou de woning in kunnen komen.

Je zou eventueel contact kunnen zoeken (extra) met de omgevingsdienst van de gemeente indien het betwist gebied is (stoep / tuin / pad) wat mogelijk zowel door verhuurder en gemeente onderhouden moet worden.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:15
Recht voor je deuropening of een stukje verderop in de stoep of de tuin?

Recht voor je deur leg je er een matje overheen en blijf je de verhuurder herinneren aan het feit dat ze er nog liggen. Verderop in de stoep of tuin, kun je ook wat overheen leggen maar dat kan lastig vol te houden zijn.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• nachtnet
MAX3400 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 09:10:
Lastige; volgens mij is de verhuurder verplicht om dit te verhelpen. Ik weet echter niet wat jij met "buiten" bedoeld; als dit direct de stoep is, dan heb je kans dat de gemeente hier ook bij betrokken moet worden.
Buiten is direct voor de deur, 1e etage, open portiek trap. Open maar overdekt. 100% deel van de woning/wooncomplex.
Sowieso lijkt het me nuttig, maar dat zal je vast zelf ook vinden, dat er geen mogelijkheid is dat er deeltjes door lopen of wind bij jou de woning in kunnen komen.
[...]

[ Voor 33% gewijzigd door nachtnet op 15-01-2024 09:17 ]

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-11 14:25

killercow

eth0

Opzich is asbest nou ook weer niet 'giftig' het blijft een statistisch gevaar voor mensen die er incidenteel mee in aanraking komen.

Epoxy er overheen gieten en de boel aan elkaar binden? Eventueel met wat zand erin zodat je grip houdt.

openkat.nl al gezien?

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:01
Het blijft een gehuurd object. In andere woorden, je moet/ mag er helemaal niks mee doen. Het is niet van jou, het is van de verhuurder.

Melding maken bij je gemeente zou nog een optie kunnen zijn. Of je rechtsbijstand inschakelen, de huur inhouden en het op die manier spelen.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 21:23
Panzer_V schreef op maandag 15 januari 2024 @ 09:17:
Het blijft een gehuurd object. In andere woorden, je moet/ mag er helemaal niks mee doen. Het is niet van jou, het is van de verhuurder.

Melding maken bij je gemeente zou nog een optie kunnen zijn. Of je rechtsbijstand inschakelen, de huur inhouden en het op die manier spelen.
De huur inhouden is geen goed idee. Wellicht deels de servicekosten maar de huurkosten hebben hier niets mee te maken.

• nachtnet
Ik heb ze in ieder geval wederom (via email & reparatie aanvraag(website)) gemeld niet akkoord te gaan met meer-jaren onderhoud en verzocht om de schade zsm te saneren.

Iemand nog een suggestie hoe mijn stok om ze mee te porren wat steviger te maken? Hoe zou de verhuurder moeten handelen? Hoe snel mag ik reactie en herstel verwachten?

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:15
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/asbest/asbestregels

Volg het stappenplan.
Vraag de verhuurder om een asbestbeheerplan aan te leveren.
Informeer gemeente en Omgevingsdienst. Dan zullen die de verhuurder wel informeren denk ik :)

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13:34
Als er momenteel losse stukken liggen, praat je sowieso over een "verontreiniging", dit kan je niet in een meer jaren onderhoudsplan opnemen, dit dien je direct te laten onderzoeken en te saneren.

Om wat voor tegels praten we hier, colovinyl? Een foto zou ook helpen in het beoordelen van de situatie.

Overigens als de verhuurder dit nu pas wil gaan opnemen in zijn onderhoudsplan, is die al zo'n 30 jaar te laat.

mocht de verhuurder niet willen meewerken, dan zou je een melding bij de gemeente kunnen maken, die kunnen de verhuurder verplichten het te saneren.

[ Voor 15% gewijzigd door daniel14 op 15-01-2024 11:18 ]

Pagina: 1