[Shelly] Rolluik met draaischakelaar slim maken?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bagje
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 04-03 18:22
Hallo

Ik heb een aantal rolluiken die ik met deze schakelaar bedien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JYuYgLXGEl93alQKl_jJGMzYMus=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8XEjqK0SiaOEsU9zpCzjt9g8.png?f=user_large
Is er een manier om dit slim te maken? Ik zou ze graag willen bedienen via een app en uiteindelijk Home Assistant.

Wat ik al geprobeerd heb is de Shelly plus 2pm wifi schakelaar.
Dat niet lijkt te werken, er komt maar geen nieuw apparaat in beeld in de Shelly app.
Of ik doe iets verkeerds qua aansluiting of het is gewoonweg niet geschikt. Daar twijfel ik over. Maar wellicht zijn er andere oplossingen die wel werken of juist ervoor geschikt zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LXy1SUjTmG7QthVJNw2Vy1Ddd7Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CV4CK7aEh5mCY0kFEHEFBRYz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NhpNgTuRK9iJHbSv6lfxd03xW6g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AVZj1JfsWXjFnMy6IxzJGEQr.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-09 16:17

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Het screenshot laat alleen devices zien die al aangemeld zijn op je wifi-netwerk. Je moet eerst zorgen dat je Shelly apparaat op je wifi netwerk in kan loggen voordat hij in dit scherm beschikbaar komt.

Ik vermoed dan ook dat je de handleiding niet helemaal goed geïnterpreteerd hebt.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bagje
Janoz schreef op maandag 15 januari 2024 @ 08:31:
Het screenshot laat alleen devices zien die al aangemeld zijn op je wifi-netwerk. Je moet eerst zorgen dat je Shelly apparaat op je wifi netwerk in kan loggen voordat hij in dit scherm beschikbaar komt.

Ik vermoed dan ook dat je de handleiding niet helemaal goed geïnterpreteerd hebt.
Hi dank voor je reactie. Het apparaat is niet vindbaar met bluetooth. Dat zou inderdaad de eerste stap zijn. vandaar dat ik vermoed dat de aansluiting niet helemaal goed zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:13
Heb je de kabel vanaf de bestaande schakelaar afgehaald en aangesloten op de Shelly?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09-09 16:42
Ik doe dit met een Zwave roller/shutter. De knop werkt hiermee ook nog steeds.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:03
Wellicht zit de bruine draad niet goed vast ergens?

Je hoeft ook maar 1 draadje aan te sluiten op een van de 2 "L" aansluitingen. De andere kun je dan later eventueel doorlussen naar het apparaat wat je bedient, dat is intern doorverbonden. 2x bruin aansluiten voor voeding heeft helemaal geen enkele toegevoegde waarde...

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

Zo'n shelly maakt gewoonlijk eerst een eigen Wifi. Als je met deze verbind kun je daarna in de web interface jouw eigen wifi instellingen invoeren. Daarna kun je hem toevoegen aan jouw account. Zie ook:

https://kb.shelly.cloud/k...s-2pm-web-interface-guide
Connect your device to a Wi-Fi network with a name (SSID) that follows this format: "DeviceName-XXXXXXXXXX", where ‘DeviceName’ is the name of the device you’d like to connect to, while 'XXXXXXXXXX' represents a unique combination of letters and numbers, constituting the device ID. For instance, the SSID might appear as "ShellyPlus1PM - 84CCA87D7CDC”.

After establishing a connection to the device’s Access Point / AP (the Wi-Fi network mentioned in step 1), accessing the web interface is done by entering the universal IP address for all Shelly devices 192.168.33.1 in your browser.

☻/
/▌
/ \

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaVaWa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:11
Toevoegen aan de app gaat vast wel lukken met bovenstaande instructies.
Combineren met de bestaande schakelaar gaat als volgt:
  • Haal de twee draden die van de schakelaar naar de rolluiken gaan en sluit die aan op O1 en O2 van de Shelly.
  • Breng nieuwe draden aan van de zojuist losgekoppelde contacten van de schakelaar naar S1 en S2 van de Shelly.

[ Voor 5% gewijzigd door JaVaWa op 15-01-2024 11:39 ]

Mijn GPS-collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bagje
dank alle! door een reset uit te voeren werkte het ineens, qua kabels zat het blijkbaar goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Marco
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 24-08 10:39
bagje schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 09:23:
dank alle! door een reset uit te voeren werkte het ineens, qua kabels zat het blijkbaar goed.
Heb jij van die opbouwschakelaars zeg maar? Want ik vind dit wel interessant maar dat Shellykastje past nergens achter ben ik bang :+ Ik heb er geen inbouwdozen achter zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:31
En een tip, kijk eens naar Wago connectors in plaats van kroonsteentjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grizzlywilde
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 07-09 23:45
Ik heb op het oog precies dezelfde schakelaars en wil dit ook gaan automatiseren. Sonoff heeft ook een rolluik schakelaar, maar zo te zien is die alleen wifi. Jammer, heb nu een Zigbee netwerk draaien met uitsluitend Sonoff spul en moet zeggen dat dat echt prima werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galosh_
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-09 15:58
Dit is ook iets wat nog bij mij op de planing staat
Zou je kunnen laten zien hoe je het in het geheel hebt aangesloten dus ook naar die draaiknop toe?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kixtart
  • Niet online

Kixtart

-Marco schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 11:33:
[...]

Heb jij van die opbouwschakelaars zeg maar? Want ik vind dit wel interessant maar dat Shellykastje past nergens achter ben ik bang :+ Ik heb er geen inbouwdozen achter zitten.
Dat had ik zelf ook. Ik heb een blindplaat bij de eerste met via HA een Hue schakelaar in gebruik. Bij latere rolluiken heb ik deze gebruikt die goed passen samen met de shelly 2.5 module: https://www.robbshop.nl/shelly-wall-switch-2-wit

☻/
/▌
/ \

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mischasoet
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 07-09 21:32
Ik heb ook opbouw schakelaars (4 stuks) op 4 ramen. Nu heb ik de Shelly 1 plus schakelaars , kan ik deze erop gebruiken? Er zit een automatische stop op de rolluiken.
Wil het namelijk zeker weten, ben een noob in electra 😬 tevens loopt er geen blauwe draad en is ook niet meer mogelijk om er eentje te trekken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ncQ04U6USx6k0jMKFPQZQCWbRMk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cWcbSlyJACk4ZlSgwavlKXQ1.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 51% gewijzigd door Mischasoet op 04-03-2024 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaVaWa
Met de Shelly Plus 1 kun je ze maar in één richting laten bewegen, niet zo handig met rolluiken... Je hebt dus de Shelly Plus 2PM nodig.

Mijn GPS-collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mischasoet
Oke, en die kunnen ook zonder die blauwe draad??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaVaWa
Nee, maar dat kan de Shelly Plus 1 ook niet. Op jouw foto zie ik overigens wel blauwe draden, dus waarom zou het zonder moeten?

Mijn GPS-collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mischasoet
Die blauwe draad komt vanaf de motor. Uit de muur is alleen bruin en zwart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaVaWa
Die blauwe draad van de motor moet toch ergens op aangesloten zijn, anders doet hij het niet…

Mijn GPS-collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mischasoet
Oke, maar hoe sluit je dan alles aan op de Shelly plus 2PM?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaVaWa
Even voor de beeldvorming: op de schakelaar zie ik drie draden, een zwarte links en een bruine rechts; die gaan naar de motor, samen met een blauwe en geelgroene. In het midden zit een bruine, die gaat ergens naar je elektriciteitsnet. Je duim zit op een blokje met twee blauwe draden, de ene gaat vast naar de motor, de andere als het goed is naar je elektriciteitsnet. De aarde zit zo te zien nergens op aangesloten, da's wat minder.
Wat bungelt er nu precies onder je schakelaar, met die blauwe en bruine draad?
Wil je de Shelly samen met de bestaande schakelaar gebruiken, en waar wil je de Shelly plaatsen?

Mijn GPS-collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mischasoet
Ik zal van de week even foto's maken hoe het nu zit. Nu even aangesloten op de normale schakelaar. Hoeft in principe geen schakelaar op, dan kan ik de Shelly makkelijk wegwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grizzlywilde
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 07-09 23:45
Mischasoet schreef op maandag 4 maart 2024 @ 16:00:
Ik heb ook opbouw schakelaars (4 stuks) op 4 ramen. Nu heb ik de Shelly 1 plus schakelaars , kan ik deze erop gebruiken? Er zit een automatische stop op de rolluiken.
Wil het namelijk zeker weten, ben een noob in electra 😬 tevens loopt er geen blauwe draad en is ook niet meer mogelijk om er eentje te trekken.
[Afbeelding]
Ik heb dezelfde opbouwschakelaars als op de foto van @bagje. Passen die Shelly 2PM relais in het opbouwkastje of zijn die te groot? Weet iemand of er ook Zigbee alternatieven zijn voor elektrische rolluiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaVaWa
De opbouwkastjes zijn doorgaans krapper dan de inbouwdozen, ik verwacht niet dat de Shelly er nog bij past...
Zigbee: https://www.robbshop.nl/robb-smarrt-zigbee-rolluikschakelaar

Mijn GPS-collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kixtart
  • Niet online

Kixtart

Kixtart schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 11:58:
[...]

Dat had ik zelf ook. Ik heb een blindplaat bij de eerste met via HA een Hue schakelaar in gebruik. Bij latere rolluiken heb ik deze gebruikt die goed passen samen met de shelly 2.5 module: https://www.robbshop.nl/shelly-wall-switch-2-wit
En ik heb deze erbij genomen, mooie dunne schakelaars met een inlay voor de shelly 2.5 :)

☻/
/▌
/ \

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mischasoet
Inmiddels 1 Shelly 2.5 aangesloten. Maar wat moet ik allemaal instellen in het Shelly menu via app om rolluik te laten werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kixtart
  • Niet online

Kixtart

Is al lang geleden, maar volgens mij niks. Zorgen dat hij in de app staat en verder identificeert deze hem dan als een shutter (geen signaal tegelijk op beide output kanalen).

☻/
/▌
/ \

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaVaWa
De 2.5 staat standaard ingesteld als twee afzonderlijke schakelaars. Dat moet dus eerst aangepast worden voor het gebruik met een rolluik. In het Engelstalige Shelly menu heet dit "Cover".
(Met de app ben ik niet bekend, die gebruik ik niet. Wel de web interface van de Shelly)

Mijn GPS-collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mischasoet
JaVaWa schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 14:22:
De 2.5 staat standaard ingesteld als twee afzonderlijke schakelaars. Dat moet dus eerst aangepast worden voor het gebruik met een rolluik. In het Engelstalige Shelly menu heet dit "Cover".
(Met de app ben ik niet bekend, die gebruik ik niet. Wel de web interface van de Shelly)
oke, ik kan hem ook via web interface benaderen. Kan ik dat daar ook instellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mischasoet
Gevonden!!! Hoe kan je dan een bepaalde tijd instellen dat ze omhoog of omlaag moeten gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaVaWa
Via "Schedule" kun je tijdstippen inprogrammeren wanneer die omhoog of omlaag moet. Nu heb ik zelf geen 2.5 maar een 2PM. Waarschijnlijk is het menu van beide types verschillend, dus kan ik niet precies aangeven waar je het kunt instellen.

Mijn GPS-collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mischasoet
JaVaWa schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 21:03:
Via "Schedule" kun je tijdstippen inprogrammeren wanneer die omhoog of omlaag moet. Nu heb ik zelf geen 2.5 maar een 2PM. Waarschijnlijk is het menu van beide types verschillend, dus kan ik niet precies aangeven waar je het kunt instellen.
oh sorry, ik heb ook de 2pm...ik ga even zoeken. Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mischasoet
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mj-cZexcoNPUtnL7KvgswrjkMPk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vwB1d882ddFfOKqJUFNZPrJ5.jpg?f=fotoalbum_large2e geïnstalleerd en werkt ook perfect..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mischasoet
Mischasoet schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 09:39:
[Afbeelding]2e geïnstalleerd en werkt ook perfect..alles eerst even testen. Dan mooi afwerken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaVaWa
…maar wel de verkeerde kabelkleur gebruikt, zou ik niet doen.

Mijn GPS-collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:26

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Mischasoet eens met mijn bovenbuurman, nooit groen/geel gebruiken voor iets anders dan aarde.

Verder:
  • Je hebt de aders te lang gestript. Je dient geen koper te zien, bij jou steken er hele sprieten uit bij de N. Goede manier om kortsluiting te krijgen tussen N en O1.
  • Heb je nou aan één kant twee aders in een kroonsteentje geduwd? :X Gewoon een degelijke lasklem voor gebruiken.
Ik zou deze situatie niet met een gerust gevoel achter de schakelaar duwen. Snel aanpassen.

[ Voor 17% gewijzigd door Gizz op 27-04-2024 12:20 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mischasoet
JaVaWa schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 11:10:
…maar wel de verkeerde kabelkleur gebruikt, zou ik niet doen.
inmiddels aangepast, had even geen slappe blauwe draad 😬

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mischasoet
Gizz schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 12:18:
@Mischasoet eens met mijn bovenbuurman, nooit groen/geel gebruiken voor iets anders dan aarde.

Verder:
  • Je hebt de aders te lang gestript. Je dient geen koper te zien, bij jou steken er hele sprieten uit bij de N. Goede manier om kortsluiting te krijgen tussen N en O1.
  • Heb je nou aan één kant twee aders in een kroonsteentje geduwd? :X Gewoon een degelijke lasklem voor gebruiken.
Ik zou deze situatie niet met een gerust gevoel achter de schakelaar duwen. Snel aanpassen.

Ja, ik weet het. Was even om alles te testen en installeren. Ben nog opzoek naar afdekkap aangezien ik het niet achter de schakelaar kan doen. Was allemaal opbouw en geen inbouw...zonder doos erachter.
Pagina: 1