Rookmelder gaat zonder duidelijke reden af

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:25
Een paar nachten geleden is 's nachts m'n rookmelder in de woonkamer af gegaan. Het was zo'n goedkoop ding van de action en hij hing er alweer even. Vervolgens heeft hij een paar dagen zonder batterij gelegen tot ik een nieuwe had gehaald en die heb ik gisteravond weer opgehangen. Dit keer was het een met een 10 jaar werkende batterij. Deze: https://www.action.com/nl...wares-rookmelder-pd-8829/

En nu gaat dat ding weer 's nachts af. Er was niets te ruiken, er was geen zichtbare rook of stof, helemaal niets. Wel viel het op dat het deze tweede keer precies om 3 uur was. Kan toeval zijn, kan ook van niet.

Nu het bij twee verschillende melders op dezelfde manier gebeurd is geloof ik niet meer zo heel erg in toeval. Het zijn geen gekoppelde melders, maar zou het toch kunnen zijn dat ze op de een of andere manier een extern signaal oppikken? Ik heb hier de afgelopen jaren nooit dit soort problemen mee gehad. Meestal vervangen we die melders elke paar jaar dus het is ook niet zo dat dit een stokoud apparaat was.

Google wijst richting een stoffige rookmelder. Maar die eerste was dat al niet, en de tweede was splinternieuw dus die was dat al helemaal niet. Iemand enig idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 05-09 00:35
Hoe zit het met de vochtigheid van je woonkamer en hoe warm is het?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

insecten etc. kunnen dit ook veroorzaken, spinnetje ofzo.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18:59
Maareh, heb je nu een nieuwe rookmelder gehaald of een nieuwe batterij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
99ruud99 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 07:50:
Maareh, heb je nu een nieuwe rookmelder gehaald of een nieuwe batterij?
Nieuwe rookmelder. Dat is juist het vreemde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
com2,1ghz schreef op maandag 15 januari 2024 @ 07:46:
Hoe zit het met de vochtigheid van je woonkamer en hoe warm is het?
Een graad of 14. Vochtigheid zou ik eens moeten meten. die ligt bij iedereen hoog in de winter maar we hebben regelmatig een paar uur een luchtontvochtiger aan als aanvulling op de mechanische ventilatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 99ruud99
14 graden? Dan denk ik dat je een hoge luchtvochtigheid hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:09
Meet hij wellicht ook CO gehalte, en ventileer je de woonkamer 's nachts niet/slecht? Dan zou hij daarom af kunnen gaan. Zou ik wel ff serieus uitzoeken, vooral als de bron van de CO misschien je ketel is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 99ruud99
Nee dat ding meet optisch , en enkel rook. Op CO gaat hij niet af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:30
Hangt de rookmelder aan of nabij een koudebrug waardoor hij condenseert?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:04

bonzz.netninja

Niente baffi

Verkeerde plek van de rookmelder (veel tocht bijv.) kan hem idd doen laten afgaan. Ik zou het verplaatsen en kijken wat dat doet.

Teven goed om te weten, rookmelders moet je paar keer per jaar schoon maken, bijv ff met de stofzuiger erop.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:14

Barrycade

Through the...

Denk inderdaad dauwpunt, als het nattig is in huis bereik je blijkbaar het punt van condensatie.en 3 uur is waarschijnlijk omdat je kachel dan een aantal uur daarvoor is uitgegaan.

Laatst ook gehad in een onverwarmde kamer waar wel de was te drogen hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
jeroen3 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 08:03:
Hangt de rookmelder aan of nabij een koudebrug waardoor hij condenseert?
nee gewoon aan het plafond met daarboven slaapkamers. Het is jaren goed gegaan en er is verder niets veranderd. Maar ik zal eens de luchtvochtigheid meten. Gevoelsmatig zit het daar niet, maar het is natuurlijk goed om het het uit sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
Barrycade schreef op maandag 15 januari 2024 @ 08:07:
Denk inderdaad dauwpunt, als het nattig is in huis bereik je blijkbaar het punt van condensatie.en 3 uur is waarschijnlijk omdat je kachel dan een aantal uur daarvoor is uitgegaan.

Laatst ook gehad in een onverwarmde kamer waar wel de was te drogen hangt.
Ik snap op zich de denkrichting wel en ik geef toe dat het logisch klinkt, maar het klinkt zo onwaarschijnlijk dat het ineens vanuit het niets is. Zeker aangezien we sinds dit jaar om de paar dagen een paar uur een ontvochtiger preventief aan hebben staan. Ik denk dat dat zo'n liter per week uit de lucht trekt. Dat klinkt veel, maar uiteindelijk is de vochtigheidsgraad overal gewoon best hoog in de winter.

edit: met dat laatste bedoel ik dat die liter niet perse wil zeggen dat het hier sowieso enorm vochtig is. Meer dat je op de meeste plaatsen wel zo'n oogst zult hebben maar dat die liter er iig wel uit is.

[ Voor 11% gewijzigd door Yucon op 15-01-2024 08:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:30
Als hij niet bij een koudebrug hangt moet de temperatuur van kamer wel heel erg snel veranderen, ik denk niet dat zoiets waarschijnlijk is.

Wellicht heb je pech. Ik had ook zulke domme 10-jaar melders, enkele waren er spontaan mee gestopt. De kwaliteit is matig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:04

bonzz.netninja

Niente baffi

Nouja opeens, de nieuwe melder kan gewoon wat gevoeliger zijn toch?

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erdee
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 24-06 10:59
Ik had precies hetzelfde met 3 van die Action rookmelders (het type met 10 jaar batterij). Paar maanden oud en midden in de nacht afgaan. Oorzaak nog steeds niet gevonden, maar ze met een klacht teruggebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:38
Ik snap de reacties van de anderen in dit topic niet echt.
Deze rookmelder bevat alleen maar een photocell verder niets..

dus luchtvochtigheid en temperatuur daar reageert dat ding niet eens op.. en dat heeft er ook allemaal niets mee te maken..

het reageert alleen op rook.. en dan alleen door de verandering van lichtintensiteit die dat met zich mee brengt.

dat ding mag je dan ook niet naast een lichtbron hangen of in de buurt van elektronische apparaten.. ook is het zeer gevoelig voor stof in de melder maar ook in de kamer waar deze hangt..
een ventilator, airco, stofzuiger kunnen deze melder allen later afgaan.

Als rookmelder misschien wel betrouwbaar.. als er echt brand is .. maar bij dit soort melders is het aantal vals negatieve meldingen extreem hoog..

dus zon rookmelder alleen gebruiken als het niet erg is als dat ding nogal eens afgaat.. dus bijv. in een schuur of zo

ik zou hem nooit in de slaapkamer hangen.. want dan kan je voor niets wakker schrikken.. daarvoor kun je beter bijv. een Nest Protect of zo gebruiken..

conclusie:

er is denk ik niets mis met je rookmelder.. die gaat af en toe wel eens af als er niets aan de hand is.
dat hoort bij de normale werking van dit product met een enkele photocell sensor

[ Voor 15% gewijzigd door boyette op 12-11-2024 04:47 ]

Pagina: 1