Toon posts:

Ghz-limiet voor mobo's?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Vroeger had je bij een mobo vaak een Mhz-limiet... dus dat 'r bijv. maximaal een 200Mhz Pentium MMX inkom ofzo...

Hoe zit dat tegenwoordig, kan dat Soltek mobo van mij als ik over bv. een half jaar de nieuwste (best-overklokbare) 1,5Ghz TB koop en die overklok naar 1,8Ghz dat wel aan :? Is er een limiet :?

• stok
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
MHz = Multiplier x geheugensnelheid

Vul voor multiplier en geheugensnelheid de max in, en voilà de max speed die het mobo aankan :)

Verwijderd

denk dat max multiplier x FSB je limiet is van je MoBo

bijv:

8 x 100 = 800 Mhz -> als 8 je max multiplier is en 100 je max FSB (systeembus) dan zul je niet hoger komen.

Petje af voor stokkie ;)

Verwijderd

Er is wel degelijk een limiet aan het aantal mhz op bepaalde mobo's.

Maar het verleden heeft ons gewezen dat er bij de bekende mobo fabrikanten, nieuwe bios updates worden vrijgegeven, waardoor hij nieuwe cpu's ondersteunt.

Let op dit geld niet voor nieuwe cpu's met een andere socket.

Verwijderd

Topicstarter
Mmm... dus me geheugen zou voor 1,8Ghz en mp van 12,5 op 144Mhz moeten lopen... dat kan me mobo niet, alleen 140Mhz en 150Mhz geloof ik... dan maar mp van 12*150=1,8Ghz >:)

ps. mijn max. is dus 1,875Ghz :9

Verwijderd

Ja klopt, lekker snel dus ;)

Verwijderd

Topicstarter
Das wel mooi zeg... scheelt i.p.v. dat je eerst de snelste 200Mhz Pentium kocht ofzo en dat je wist dat als je snellere CPU wilde je ook nieuwe mobo moest kopen ;(

• quazar
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 30-07 08:54
Volgens mij is de max multiplier niet afhankelijk van het moederbord. De multiplier zit ingebakken in de meeste processors. Deze overruled de multiplier van het moederbord en kan dus hoger!

Verwijderd

Bij intel maakt het niks uit, als ik een 100 Ghz p3 op mijn moederbord wil plaatsen kan dat (als tie zou bestaan)

Verwijderd

Wel grappig is bijvoorbeeld dat duidelijk te zien is dat voor mijn moederbord nooit een 1Ghz p3 is geanticipeerd, bij het opstarten geeft hij nl aan "p3 running at #?0 Mhz" Terwijl hij gewoon perfect op 1100Mhz loopt!

Verwijderd

Hoe zat dat dan eigenlijk ook al weer met die PII's? Ik weet nog wel dat ik in mijn 440LX niet verder kon dan 333MHz, maar in BX mobo's kon je tot de 450 geloof ik.

Verwijderd

Volges mij is het niet alleen simpel FSBxmultiplier.
Want dan zou op m'n MSI K7T Turbo 133x15=1995 (2Ghz dus) passen. Maar dat zie ik zo gauw nog niet gebeuren, want er worden steeds hogere eisen gesteld aan de stroomtoevoer (geen pieken/dalen) en voor zulke aantal Mhzen is het dan gewoon niet meer stabiel genoeg. Maar zeker weet ik dit ook niet, meen het slechts ooit es gelezen te hebben toen ik mij ook afvroeg wat er nou maximaal op dat mobo kon.

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 08 september 2001 13:25 schreef PsyFlux het volgende:
Volges mij is het niet alleen simpel FSBxmultiplier.
Want dan zou op m'n MSI K7T Turbo 133x15=1995 (2Ghz dus) passen. Maar dat zie ik zo gauw nog niet gebeuren, want er worden steeds hogere eisen gesteld aan de stroomtoevoer (geen pieken/dalen) en voor zulke aantal Mhzen is het dan gewoon niet meer stabiel genoeg. Maar zeker weet ik dit ook niet, meen het slechts ooit es gelezen te hebben toen ik mij ook afvroeg wat er nou maximaal op dat mobo kon.
Gooi je gewoon een 400+W voeding erin + stevige koeling + 1,5Ghz TB dan zit je zo op 1,8Ghz over een paar maanden denk ik :P

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:48
Denk dat je als amd de 1.8 ghz of 2 ghz zou releasen dat ze een nieuwe core gaan bakken :) 0.13micron of zo :+ en dan neemt de warmte weer af ...

Verwijderd

Op zaterdag 08 september 2001 17:44 schreef Termin8or het volgende:
Denk dat je als amd de 1.8 ghz of 2 ghz zou releasen dat ze een nieuwe core gaan bakken :) 0.13micron of zo :+ en dan neemt de warmte weer af ...
Precies, maar dan zijn de eisen aan de stroomtoevoer qua pieken&dalen wel weer gelijk hoger als ik me niet vergis...

Verwijderd

Topicstarter
Ja maar die zal wel weer een stuk duurder zijn. Het is bv. voor mij met me 1@1,4Ghz TB over een half jaar ofzo aantrekkelijk de 1Ghz TB voor een 1,5Ghz TB te vervangen als blijkt dat die (dan nieuwe core)1,5Ghz bv. zo op 1,7Ghz loopt ;)

ps. of zal zo'n nieuwe proc. van AMD nog steeds Socket A zijn en op mijn mobo passen :?
Pagina: 1