Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• gebruiker001
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14-11 08:16
We hebben nu een CV en koken op gas en willen van het gas af en een L/W warmtepomp. Na veel gelezen te hebben blijven toch wat vragen over en wat adviezen hierover zouden mij erg helpen.
Woninggegevens:
Vrijstaande woning nabij Gouda 2016 met beneden vvw (65 m2 ø15x2 hoh 150mm V = 42 Liter 7 groepen altijd open) en radiatoren boven maar die staan nooit aan. In de toekomst zullen die wel aangaan met 3 opgroeiende kinderen. Bijverwarmen met elektrische kachels is dan een optie. Ik denk dat de bestaande leidingen naar boven te klein/ te lang zijn voor voldoende warmtetransport als de warmtepomp wordt uitgelegd op de vvw.
Verbruik:
Historisch gasverbruik: 850-1050 m³/jaar (incl. winter '20/21). Door nachtverlaging staat de vvw max. 14 u per dag aan met een piekverbruik van 0,82 m3/uur (= 8,2 kW). Per etmaal gebruiken we max 11 m3 (=110 kWh/24u = 4,6 kW). De maximale temperatuur van de CV is beperkt op 48 graden. Bij een lagere temperatuur werkt de verdeler van de vvw niet goed meer, maar deze gaat er als ik het goed begrijp uit bij een warmtepomp.
Berekend vermogen L/W warmtepomp:
Volgens Koevlaas 1050*8/1650 = 5 kW -> 6 kW (afgerond). Dit lijkt mij ook volgens bovenstaande gegevens een voldoende grote pomp? Zal de vvw voldoende flow hebben voor een 6 kW pomp zonder buffervat?
Sanitair/boiler:
Waterverbruik douche 9,4 liter per minuut en voorzien van DWTW.
Bad (120 liter) wordt 2 maal per maand gebruikt.
1* bad + 4 personen douchen 5 min -> 20*10 = 120 + 188 liter = 308 liter à 380. Water van 600 mengen met water van 7 C0 vereist 185 liter van 60 0C wat reserve -> 220-250 liter. Deze past nog wel op zolder naast de huidige CV ketel. Is de 6 kW warmtepomp ook voldoende met de SWW? Belasting lijkt mij toch geen probleem op een breedplaatvloer in een woning uit 2016?
Warmtepompvoorkeur:
L/W met Goede prijs/kwaliteit verhouding. Het lijkt mij dat een monoblock aan de gevel kan worden gemonteerd? De leiding kan direct door de gevel een koof in en de afstand naar de vvw is totaal ca. 4 m. Ik heb liever geen binnenunit ivm ruimtebeslag.
Leidingen:
De vvw is helaas uitgevoerd met ø15x2 hoh 150 mm. Vanaf de warmtepomp kunnen eenvoudig nieuwe leidingen toegepast worden naar de vvw. Kunnen voor de radiatoren en de boiler de bestaande leidingen tussen CV ketel en radiatoren gebruikt worden? Het aanleggen van extra leidingen door de woning zal namelijk erg lastig/zijn.
Wie gaat het installeren?
Alles wordt uitbesteed.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eMMIB62JbX4vFHvJpiVKcCdb6gI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wOminT9TKGQXFEJzKfBuPwa6.png?f=fotoalbum_large

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13-11 21:16
I.p.v. een boilervat zou ik kiezen voor een zelfstandige WPB.
Het is namelijk niet mogelijk om je boilervat op je radiatoren aan te sluiten volgens mij.
Een 6kW pomp lijkt mij dan prima.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05:33

paQ

Jim423 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 15:58:
I.p.v. een boilervat zou ik kiezen voor een zelfstandige WPB.
Het is namelijk niet mogelijk om je boilervat op je radiatoren aan te sluiten volgens mij.
Een 6kW pomp lijkt mij dan prima.
Ik zou het ook altijd los houden. Zo ben je nooit afhankelijk van je warmtepomp of onderbreking van warmte als je warm water op is. Bovendien heeft een WPB een verwarmingsweerstand mocht je snel warm water willen hebben.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• gebruiker001
Begrijp ik het goed dat een WPB zijn warmte haalt uit de lucht in de woning? Voor een doorvoer voor het dak is niet heel veel ruimte ivm zonnepanelen.

Wordt het dan in de woning niet te koud en droog in de winter?

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 01:12
gebruiker001 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 17:04:
Begrijp ik het goed dat een WPB zijn warmte haalt uit de lucht in de woning? Voor een doorvoer voor het dak is niet heel veel ruimte ivm zonnepanelen.

Wordt het dan in de woning niet te koud en droog in de winter?
Bij je nieuwe WPboiler zit al een doorvoer van de CV ketel, die vervalt toch?

Trouwens ik zou de unit op het platte dak zetten en dan de leidingen invoeren in de oude CV ruimte

Nooit je WP op een plek zetten waar je niet heel makkelijk bij kunt.

[ Voor 6% gewijzigd door Technician- op 15-01-2024 17:12 ]

• gebruiker001
O ja die bestaande doorvoer kan gebruikt worden als daar voldoende lucht doorheen kan.

Ik lees ook dat een WPB aangesloten kan worden op de ventilatie (afzuiging Zehnder Comfo air). Ik weet alleen niet of daar voldoende warmte uit te halen is. Je wil ook niet dat de ventilatie 3 keer zo veel lucht door het huis trekt omdat anders de boiler onvoldoende verwarmt kan worden.

En in de zomer vind ik het wel weer interessant om de bovenverdieping te koelen en wat te drogen aangezien de was er hangt te drogen.

Bestaan er systemen die gebruik kunnen maken van alledrie de bronnen (buitenlucht, ventilatielucht en binnenlucht)? En die dan eventueel in de winter om te zetten zijn?
Pagina: 1