Desktop met scherm verbinden via DP Alt mode dock

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yeahright
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07-02-2024
Mijn vraag
Weet iemand of het mogelijk is om een desktop pc via een hdmi naar usb-c kabel op een DP Alt mode docking station aan te sluiten, waarbij ik de op het dock aangesloten schermen, toetsenbord en muis kan gebruiken?

De desktop heeft geen usb-c en tevens geen DisplayPort.

Ik heb veel gelezen op internet, waaronder de "20 USB-C-dockingstations Round-up" op Tweakers, maar ik vind nergens uitsluitsel.

Bij voorbaat hartelijk dank voor een reactie.

Beste antwoord (via yeahright op 17-01-2024 21:08)

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12-07 22:32

aawe mwan

Wat ook leuk is:

yeahright schreef op zondag 14 januari 2024 @ 21:40:
Weet iemand of het mogelijk is om een desktop pc via een hdmi naar usb-c kabel op een DP Alt mode docking station aan te sluiten, waarbij ik de op het dock aangesloten schermen, toetsenbord en muis kan gebruiken?
Hoe ik het zelf doe voor het incidenteel aansluiten van een "1 liter" desktop PC aan mijn docking station, is met 3 kabels naar de computer. Een USB-C kabel gaat van het dock via een adaptertje naar een USB-A poort, deze is voor toetsenbord, muis en videocamera. De andere USB-C kabel is voor voeding van de computer, via een andere adapter. Voor het beeld gaat er een aparte kabel naar de tweede HDMI input van de monitor.

Ik weet niet wat de usecase is van je desktop PC, maar het zou gemakkelijk zijn als je die zou kunnen vervangen door een tweedehandse laptop, of een mini-PC die wel een full-service USB-C poort heeft.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Lijkt me nogal logisch dat het niet werkt. Dat is dan ook de reden dat het werkelijk nergens besproken wordt.

HDMI=beeld en geluid. Hoe wou je daar een USB-signaal doorheen sturen?

En HDMI naar USB-C-“kabels” bestaan helemaal niet. Dat zijn USB-C naar HDMI-kabels. Dat is ook de enige richting waarop ze gebruikt kunnen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

White Feather schreef op zondag 14 januari 2024 @ 21:46:
En HDMI naar USB-C-kabels bestaan helemaal niet.
Die bestaan wel hoor, ze zijn namelijk net nieuw op de markt. Ze zijn bedoeld om een HDMI signaal te sturen naar een monitor die alleen USB-C input heeft. Er is een variant die ook voeding via USB-C naar de monitor stuurt, dat is bedoeld voor draagbare monitoren die zelf geen ingebouwde accu hebben.

Ze zijn alleen nog relatief duur (20 tot 40 euro), het nadeel is dat je ze voeding moet geven via USB(-A) en ik heb er nog geen gezien met een ingebouwde hub.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
  • Nu online
aawe mwan schreef op zondag 14 januari 2024 @ 22:05:
[...]

Die bestaan wel hoor, ze zijn namelijk net nieuw op de markt. Ze zijn bedoeld om een HDMI signaal te sturen naar een monitor die alleen USB-C input heeft. Er is een variant die ook voeding via USB-C naar de monitor stuurt, dat is bedoeld voor draagbare monitoren die zelf geen ingebouwde accu hebben.

Ze zijn alleen nog relatief duur (20 tot 40 euro), het nadeel is dat je ze voeding moet geven via USB(-A) en ik heb er nog geen gezien met een ingebouwde hub.
Dat is dus sowieso geen kabel, maar een adapter, terwijl dat andersom wel het geval kan zijn. Bovendien moeten ze gevoed worden met USB en kunnen ze geen USB-data doorgeven.

Dus in dit geval ook nutteloos.

@yeahright Welke monitor ga je aan de dock hangen en welke laptop heb je precies?

[ Voor 5% gewijzigd door White Feather op 15-01-2024 08:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:21

D4NG3R

kiwi

:)

Nee dit is niet mogelijk, er zijn een hand vol GPU's met een USB-C poort specifiek voor dit doel en nog minder moederborden welke het zelf kunnen.

Er zijn controllers welke DP-in vreten om een USB-C poort van video te voorzien, maar ook dat gaat 'em niet worden als je geen DP hebt.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

yeahright schreef op zondag 14 januari 2024 @ 21:40:
Hoe ik het zelf doe voor het incidenteel aansluiten van een "1 liter" desktop PC aan mijn docking station, is met 3 kabels naar de computer. Een USB-C kabel gaat van het dock via een adaptertje naar een USB-A poort, deze is voor toetsenbord, muis en videocamera. De andere USB-C kabel is voor voeding van de computer, via een andere adapter. Voor het beeld gaat er een aparte kabel naar de tweede HDMI input van de monitor.

Ik weet niet wat de usecase is van je desktop PC, maar het zou gemakkelijk zijn als je die zou kunnen vervangen door een tweedehandse laptop, of een mini-PC die wel een full-service USB-C poort heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yeahright
Heel erg bedankt voor jullie reacties! Ik weet genoeg, het gaat niet lukken met mijn Lenovo 10132 desktop. Ik ga het advies ter harte nemen om de desktop te vervangen door een laptop of mini-pc met usb-c.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yeahright
aawe mwan schreef op maandag 15 januari 2024 @ 08:48:
[...]

Heeft die pc geen eigen voeding en is die kabel dan wel nodig? Misschien een hele domme vraag hoor.

Mijn monitors hebben helaas maar één HDMI input (Philips 243V en Philips Brilliance 241B), dus dat gaat 'm ook niet worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

yeahright schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 20:13:
[...]
Heeft die pc geen eigen voeding en is die kabel dan wel nodig?
Ik gebruik de USB-C adapter als alternatief voor de standaard powersupply adapter die bij de mini-PC hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yeahright
@aawe mwan
In een ander topic schreef je:
Sinds kort heb je losse convertertjes van HDMI naar USB-C, die kan je gebruiken om een HDMI uitgang van een computer aan te sluiten op een monitor die alleen USB-C in heeft.

Werkt dit dan niet in mijn geval? Dus dat in jouw voorbeeld de HDMI kabel naar de USB-C in van mijn dock gaat, en van daaruit een HDMI kabel naar de monitor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
  • Nu online
yeahright schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 21:18:
@aawe mwan
In een ander topic schreef je:
Sinds kort heb je losse convertertjes van HDMI naar USB-C, die kan je gebruiken om een HDMI uitgang van een computer aan te sluiten op een monitor die alleen USB-C in heeft.

Werkt dit dan niet in mijn geval? Dus dat in jouw voorbeeld de HDMI kabel naar de USB-C in van mijn dock gaat, en van daaruit een HDMI kabel naar de monitor?
Er komt een HDMI-signaal uit je pc, die je door middel van een converter omzet naar Displayport. Door die conversieslag heb je niet meer de optie die Displayport native wel heeft, om een HDMI-signaal uit te sturen.

Het is wel mogelijk om dit te doen, maar dan moet je dus ook weer een actieve converter gebruiken om het Displayport-signaal uit de dock om te zetten naar HDMI.

Bovendien heb je dan nog steeds geen USB, dus je hebt het dock er voor jan-doedel tussen zitten.
Pagina: 1