Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Honeywell Evohome warmtevraag bevriest/hangt vast

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Hagie
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 29-01-2024
Hallo,

Sinds een aantal weken heb ik het Honeywell Evohome systeem geinstalleerd. Zie beneden voor de onderdelen welke ik gebruik. Tot nu toe krijg ik het niet naar behoren werkend. Naar mijn inziens heeft het iets te maken met de warmtevraag zoals ik die zie in het "Configuratiemenu - Systeem overzicht" en de aansturing richting de radiatorknoppen.

De volgende situaties ben ik tegen gekomen:
* Warmtevraag van 100% terwijl de gemeten temperatuur al ver boven ingestelde temperatuur is.
* Warmtevraag die 0% blijft, terwijl gemeten temperatuur onder ingestelde temperatuur is.
* Warmtevraag van bepaalde zones lijkt alleen 0 of 100% in te stellen, niets er tussen in (terwijl enkel 1 zone wel alles tussen 0-100% instelt).
* De ruimte waar onze jonge dochter slaapt bleek 's ochtends 29 graden te zijn (17 graden ingesteld).
* Raam-open detectie een aantal keer spontaan ingeschakeld (zonder dat er een raam open stond oid.)
* Een radiatorknop die ineens vergrendeld was, zonder dat in te hebben gesteld.
* Temperatuur 5 graden hoger ingesteld dan gemeten temperatuur, warmtevraag blijft 0%. Radiatorknop ontvangt wel nieuw setpoint en zet de thermostaatkraan open.
* Radiatorknop lijkt niet te sluiten wanneer gemeten temperatuur hoger is dan ingestelde temperatuur.

De onderdelen die in het systeem zitten:
- CV ketel: Vaillant ecotec plus uit 2023.
- RF bridge (R8810A1018) aangesloten op CV ketel.

- Evohome Controller (ATC928G3000) welke in de keuken hangt.
- R87RF Round Wireless welke in de woonkamer hangt.

- De keuken en woonkamer hebben een aparte verdeler voor vloerverwarming, welke beide een HR92 knop in de aanvoerleiding hebben. Ik ben me er van bewust dat dit niet de door Honeywell aanbevolen oplossing is, maar heel vaak op deze manier wordt gebruikt naar tevredenheid.
- Slaapkamer 1 voorzien van HR92 knop.
- Badkamer voorzien van HR92 knop.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
* Een aantal keer een zone verwijderd (en knop gewist). Daarna opnieuw toegevoegd, waarbij ander gek gedrag begon.
* Radiatorknoppen onderling gewisseld. Lijkt weinig tot niks uit te maken.
* RF module iets verder van de CV ketel gehangen, zonder verbetering.

Hopelijk hebben jullie raad over wat de oorzaak kan doen, en hoe ik het kan verhelpen. Zie beneden een tekening van de installatie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_HzUD61b0rESaRvqki14Ayue3RE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PsAVwKNJDh5EYqhd9sVEyzbX.jpg?f=fotoalbum_large

Groeten, Hagie

Alle reacties

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:29

Edgarz

Tweako-active since1986

Even op basis van mijn eigen ervaringen met Honeywell RF... (niet met HR92).

Hoe is de connectiviteit van de HR92? In mijn geval had ik last van veel onderbrekingen, welke werd veroorzaakt (denk ik) door een andere draadloze RF thermostaat (apart badkamer IR paneel).

• roykamerman
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 29-08 12:23
Ik had gisteren ook opeens dat de temperatuur in huis ruim onder de ingestele temperatuur kwam. Via het menu van de evohome kon ik zien dat de warmtevraag vanuit iedere hr92 knop 0% was. Op de knoppen van de hr92 kon ik echter zien dat de kleppositie overal 100% was. Lijkt mij een communicatiefout tussen de evohome en de hr92. Dit echter bij 8 knoppen tegelijk. Na het verwijderen en opnieuw plaatsen van de batterijen in zowel de evohome ala de hr92 werkte het weer. Iemand een verklaring hiervoor?