Rukapul schreef op zondag 14 januari 2024 @ 21:37:
Gegeven de plattegronden ligt de verdiepingsvloer mogelijk hoger. Slopen levert je dan een vide op. Andere oplossing is slopen en herbouwen
Met een leuninkje wen je er vast aan.
Het echte antwoord op de vraag ligt in de bouwtekeningen. De verkoper en anders de gemeente zal die wel hebben.
De plafonds beneden zijn gelijk aan elkaar. Ik hoop erop dat er alleen een verhogend effect is gemaakt.
De bouwtekeningen opvragen is idd verstandig, dat is inmiddels gebeurd.
Midden onderin de afbeelding van de 1e verdieping.
Joe28965 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 07:17:
[...]
In principe als het een jaren 70 huis is, dan ja. Je kan het op de raarste plekken tegen komen.
In mijn huis ben ik ook wel het een en ander tegen gekomen (wel een ouder huis waar in de asbest tijd het een en ander en is verbouwd). Een stuk zeil waar gewoon de nieuwe vloer overheen gelegd was. Een plaat die ze als gipsplaat gebruikt hadden (waarschijnlijk hadden ze gewoon 1 gipsplaat te kort en hadden ze dit nog liggen). Een stukje die ze tijdens solderen van de leidingen gebruikt hebben als 'druipplaatje' en gewoon hadden laten liggen.
Ik neem aan dat je een asbest clausule in je koopcontract hebt zitten. Je houdt altijd risicos dat je het dan tegen komt.
Bedankt voor de input. Die neem ik mee in een kostenberekening.
jurjen_g schreef op maandag 15 januari 2024 @ 07:25:
[...]
Als je geen split level woning wilt, kun je beter geen split level woning kopen? Ik denk dat verbouwen, als het al kan, veel duurder is dan op zoek gaan naar een beter passende woning.
Tenzij er iets speelt dat je deze woning sowieso kunt krijgen o.i.d., het krijgen van een woning is natuurlijk sowieso erg moeilijk momenteel. Maar dan zou ik proberen split level mooi te vinden...
Crazy D schreef op maandag 15 januari 2024 @ 07:43:
Wat echte foto's zouden het misschien duidelijker maken. Mijn hele huis is split-level. Alles is een halve verdieping gescheiden. Garage -> halve trap -> Woonkamer -> halve trap -> slaapkamer en badkamer -> halve trap -> slaapkamers, waarbij de laatste slaapkamers ook weer met een trappetje verdeelt zijn. Niet per se praktisch wel speels en sfeervol.
Als de indeling van het huis eigenlijk niet is wat je wilt ("kunnen er mee leven" als het over beneden gaat) moet er wel een verdraaid goede reden zijn om dit per se te willen kopen, ik denk dat je er spijt van gaat krijgen.....
Dat was idd ook mijn 1e ingeving, maar het huis is qua oppervlakte, soort woning (vrijstaand) en grootte perceel tegenover de prijs wel echt een interessante optie. Of zoals onze hypotheekadviseur het benoemde: eerst ligging, dan grootte huis, dan grootte perceel, dan de rest

Het is vrij beperkt qua 'split-level'. Hoogteverschil is zo'n 40cm en loopt zoals ik hierboven aangaf beneden in het plafond niet door.
Voor de rest is de indeling van het huis wel echt top. Beneden 'mee kunnen leven' is misschien wat negatief uitgedrukt. Het is voor ons geen selling point, maar vrij neutraal.
Boven geeft het echter een vreemd effect, maar als het weg te breken is, kan het een kostentechnisch verantwoorde keuze zijn.
bvdbos schreef op maandag 15 januari 2024 @ 08:17:
Een bekende heeft een keer een split-level woning kaal op moeten leveren aan verhuurder. Het hoger deel was een houten vloer, bleek gewoon niets onder te zitten. Gesloopt en toen was het een normale woning. En een ander appartement bleek gewoon een 3D-puzzel te zijn van beton, daar waren de verhoogde vloeren gelijktijdig de verhoogde plafonds van de onderliggende ruimtes.
Dus: bouwtekeningen nakijken!
Dat zou de perfecte situatie zijn haha. Bouwtekeningen zijn inmiddels opgevraagd.
FRANQ schreef op maandag 15 januari 2024 @ 08:23:
Ik denk ook dat je het huis moet laten gaan als je geen split level woning wilt.
Het zal erop neer komen dat je de verdiepingsvloer eruit moet slopen. En lager (of hoger) weer moet terugplaatsen.
Hierbij zullen raamkozijnen te hoog of te laag komen naar je zin.
Stopcontacten en lichtknoppen moeten verplaatst worden.
De hele elektrische installatie loopt naar centraaldozen in het plafond, dus van de onderliggende verdieping moet de hele elektrische installatie nieuw aangebracht worden.
De trap heeft meer ruimte nodig voor de extra treden.
Ook als je het hoge deel omlaag haalt zal beneden het plafond erg laag worden.
Je gaat zoveel extra problemen creëren doordat je de vloer gelijk wilt trekken, dat ik denk dat het een erg kostbaar project wordt, en dat je het beter niet kunt doen.
No Hands schreef op maandag 15 januari 2024 @ 08:44:
[...]
Dit ja, als het echt split level is dan is de hele constructie van het huis zo. Dan kun je wel vloeren willen weghalen en nieuw plaatsen maar daaraan is alles verbonden, hoogtes van kozijnen, lengtes locatie van trappen, elektra, etc.
Bezint eer gij begint

Het betreft feitelijk maar de vloer van 1 kamer. Vanaf beneden is er dus geen hoogteverschil, dus mogelijk is het puur omhoog gebouwd. Doordat het hoogteverschil maar zo'n 40cm is en de ramen in die ruimte nu relatief laag zitten, zullen ze straks wat aan de hoge kant zitten, maar niet te gek.
Mocht het puur extra beton zijn, is het een karwei van beton slopen, paar stopcontacten wat verlagen (indien nodig), stucen en nieuw vloertje leggen (dat laatste moet toch al gebeuren). Dit alles in een kamer van 4x8m.
De rest van het huis is in hele goede staat, het betreft echt puur dat stukje.
De huidige bewoners hebben het huis top onderhouden en mooi uitgebouwd, echter waren die wel blij met het split-level stukje en hebben daar dus niet verder naar gekeken.