Upgrade voor TV Barebone

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frederik.boven
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 06-05 19:51
Hallo iedereen.

Ik heb een Barebone aan mijn televisie gekoppeld.
Deze gebruik ik om TV en streaming diensten te bekijken.
Ik merk dat met de huidige configuratie het allemaal niet meer soepel werkt.
Zodra die bijv. moet updaten kan dit niet in de achtergrond omdat het teveel rekenkracht gebruikt.
Gezien ik niet dagelijks dat ding aan heb staan ben ik nu vaak eerst een kwartier aan het wachten totdat ik dan eindelijk TV kan kijken.
Daarom heb ik het idee om mijn Barebone een upgrade te geven en ik ben op zoek naar mensen die hun mening willen geven over mijn idee.

Huidige situatie:
ASRock DeskMini A300
AMD Athlon 200GE Boxed
Crucial CT8G4SFS824A
HP EX900 120GB

Mijn idee is om de processor en werkgeheugen te vervangen met:
AMD Ryzen 5 5600G Boxed
G.Skill Ripjaws 4 F4-3200C22D-16GRS

Dingen om rekening mee te houden
- De televisie heeft een 4K scherm, ik wil dus ook 4K video kunnen afspelen.
- De hoogte van de koeler moet in de behuizing passen, ik kon dat alleen zelf nergens vinden. (Support MAX Height ≦46mm CPU Cooler)
- ik wil niet meer van 200,00 euro uitgeven

Wat vinden jullie, en hebben mensen misschien nog alternatieven die mogelijk beter zijn ?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07-05 15:38

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Zie https://www.asrock.com/ne...00%20Series/index.asp#CPU

Tenzij ik verkeerd kijk; daar staat geen 5600G tussen?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:47
3400G is het snelste dat gaat werken in de A300. Voor de 5600G is een X300 nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:51
Uszka schreef op zondag 14 januari 2024 @ 22:08:
3400G is het snelste dat gaat werken in de A300. Voor de 5600G is een X300 nodig.
Officieel volgens ASRock wel, maar ze hadden één enthousiaste werknemer die een bios versie heeft gemaakt voor Renoir die eigenlijk alleen voor de X300 bedoeld was.

Met bios 3.60x werkt een uitvoering: AMD Ryzen 5 4600G Boxed (Renoir) daarom ook.

[ Voor 62% gewijzigd door Djarune op 15-01-2024 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:30

M2M

medicijnman

niks weerhoud je het om te proberen. Gewoon doen dus :). En als de processor niet wil, dan kun je altijd nog de x300 halen. Met een 5600G heb je in principe een full-size machine met dito processor, genoeg GPU-kracht en is het ding <5W idle. Je zou 'm dan ook gewoon aan kunnen laten staan.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07-05 13:56
Zodra die bijv. moet updaten kan dit niet in de achtergrond omdat het teveel rekenkracht gebruikt.
Gezien ik niet dagelijks dat ding aan heb staan ben ik nu vaak eerst een kwartier aan het wachten totdat ik dan eindelijk TV kan kijken.
Je kunt Windows instellen om niet te zoeken naar updates voor een bepaalde periode (5 weken op mijn systeem). Zolang je dan voor die tijd zelf eens zoekt naar updates, ze installeert, en opnieuw uitstelt, kun je de updates wel plannen. Want dat ze vanzelf installeren zodra je het systeem opstart, vind ik zelfs op mijn desktop (R7 5800X3D) en laptop (Core i7 13850HX) bloed irritant.

Anders is zoals gezegd een 3400G of 4600G (kopen op eBay) het beste wat je in een A300 kunt zetten, maar die updates gaan een probleem blijven.

Alternatief kun je overschakelen naar Linux, de meeste distributies (en zeker LibreELEC bv) installeren pas updates als jij die updates start. Voor de streaming services is dat dan weer waarschijnlijk geen optie of aan lagere resolutie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frederik.boven
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 06-05 19:51
Bedankt voor de reacties allemaal!

Ik denk dat ik mijn Bios ga flashen i.c.m. AMD Ryzen 5 4600G Boxed.
Die zal voorlopig wel genoeg snelheid kunnen bieden om alles soepeltjes te laten lopen.
Pagina: 1