golf1025 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 11:42:
Ik zoek een bedrade thermostaat die ik via wifi en Home Assistant kan bedienen en die mijn Remeha Calenta (modulerend) aanstuurt. Ik heb in de reviews gelezen dat de eigen thermostaat en app van Remeha niet goed wordt beoordeeld. Ik zoek dus een alternatief dat wel voldoet. Ik heb gezien dat Nest, Honeywell en andere compatible thermostaten hebben. Dit lijken echter 'lerende' thermostaten te zijn.
Aangezien wij kantoor aan huis hebben en als regel daar dagelijks aanwezig zijn, vraag ik mij af of zo'n 'lerende' thermostaat wel zin heeft. Er is mij namelijk ooit verteld dat de meest zuinige manier van stoken is als de ketel de woning zoveel op een constante temperatuur kan houden. In Home Assistant kan ik zien dat normaal gesproken de ketel zich ieder anderhalf uur even inschakelt, behalve als wij na kantoortijd thuis wat extra warmte in het de woonkamer en keuken willen. Op zich voldoet de 'domme' thermostaat wat dat betreft prima. Alleen als wij een weekend weg of op vakantie zijn, zou het handig zijn de thermostaat op afstand te kunnen bedienen.
Ik houd mij dus aanbevolen voor advies en suggesties!
Bij nest kunt je het zelf ingeleerde schema ook gewoon uitschakelen / niet gebruiken.
Ik zou persoonlijk wel kijken hoe fijn je een thermostaat kunt afstellen.
Hele graden zouden voor mij echt een no-go zijn. Per 0.5 graad... mwa... per 0,1

Nu kun je een nest met de hand per 0,1 insellen, in de app per 0,5.
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.