Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Isoleren slaapkamervloer boven inpandig balkon

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Apaat
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19-09 14:50
Beste mede-tweakers,

Een tijd geleden heb ik een appartement gekocht, nu ben ik bezig om het wat comfortabeler te krijgen.

Onder mijn slaapkamer zit deels een inpandig balkon van de onderburen en deels de woonkamer/keuken van de onderburen.

De slaapkamer is moeilijk warm te krijgen, dit komt m.i. vooral doordat er veel kou door de vloer komt vanuit het balkon onder de slaapkamer. Daarnaast kan ik de onderburen vrij goed horen als zij in hun woonkamer/keuken zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s9Q7FyvYiVenFBp8P9K18I88GDc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/kjhRfK0GKEnNIYZ4DumtcIbH.png?f=user_large

Beide problemen (geluid en kou van beneden) wil ik verminderen door te isoleren.

Nu is mijn vraag: hoe? Ik heb veel gelezen over het isoleren van een (plat) dak en begrijp daaruit dat verkeerd isoleren van de buitenschil (dus ook: mijn slaapkamer naar het inpandige balkon) vochtproblematiek kan opleveren.

Kan ik simpelweg de vloer verwijderen en tussen de houten balken van de vloer isolatiemateriaal plaatsen? Of moet ik met dampschermen etc. werken?

Daarnaast is de vraag, als ik toch naar een nieuwe vloer moet gaan kijken, of het de moeite waard is vloerverwarming in te bouwen. Het appartement heeft overal dubbel glas, maar is verder matig geïsoleerd:
  • het platte dak is relatief recent vervangen door de (kleine) VVE, maar niet geïsoleerd 8)7
  • de muren zijn enkelsteens (dus zonder spouw).
Hebben jullie advies wat betreft isoleren van de vloer en eventueel kijken naar vloerverwarming?

Dank!

Alle reacties

• Apaat
Even een schopje, is er iemand die hier meer over kan zeggen? Of mist er informatie oid?

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:34
Als je iets wilt veranderen aan de houten vloer zul je dat sowieso via de VVE moeten spelen want als je een appartement hebt is in principe alleen de binnenkant van jou. Constructieve onderdelen als het vloerhout zijn van jullie allemaal gezamenlijk.

Zijn de muren ook niet geïsoleerd? Want vraag is of dat kleine stukje vloer dan gaat uitmaken want via dak en gevel vliegt de warmte er alsnog uit.

Er zijn vloerverwarmingsoplossingen voor houten vloer (droogbouw) maar let op dat vloerverwarming op een lagere temperatuur werkt dan de ouderwetse radiatoren. Dus de vraag is of je zo'n slecht geïsoleerde kamer dan wel warm krijgt.

Wel zonde dat ze dat dak niet geïsoleerd hebben toen het toch open lag. Dat zijn de momenten om dat te doen. Was het een slapende VVD waar de bewoners niet naar omkeken? Want idealiter bekijk je zo'n isolatieprobleem met zijn allen. Want de vloer boven dat balkon isoleer je het liefst aan de onder kant, waarbij de aansluiting met eventuele isolatie aan de binnenkant van je gevel dan wel weer heikel detail is.

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:33
Even mijn lekenkennis delen van wat jaren met een verduurzamingstraject bezig te zijn geweest. Het (inpandig) balkon is een thermische brug (koudebrug) naar jouw slaapkamer. Die zou je van binnen uit kunnen isoleren, maar ik ben wel bang dat je dan vochtproblemen krijgt omdat de warme lucht zal condenseren op de (te) koude onderzijde. Maar wellicht staat jouw radiator wel enorm gunstig en heb je daar geen last van. Want op die plek verwarmen maakt daar de lucht ook droger.

Aan de andere kant, warme lucht stijgt op. Dus de vloer zal altijd het meest koude gedeelte zijn. Je moet jezelf dus ook afvragen hoeveel winst je denkt te behalen en dat natuurlijk wegstrepen tegen de moeite om het te isoleren.

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Ken je de volledige constructie van de vloerlaag? Betreft het alleen een houten balkenvloer met daarop jouw vloer?

Dat balkon is inderdaad het probleem lijkt me. Bij slechte isolatie en je buren stoken zou je daar dan juist profijt van moeten hebben (warmte stijgt immers op).

Je kunt tussen de balken isoleren, maar dan moet je inderdaad oppassen met condensatie bij de overgang tussen balkon en inpandig. Hoe je dat precies moet oplossen is veelal afhankelijk van de situatie.

En bij alles, omdat het een gedeelde constructie betreft, zul je de VVE moeten inschakelen. Jij kunt niet zelfstandig aan een constructieve schil werken.

En enkelsteens kan ook nog een probleem veroorzaken qua koudebrug.

Zijn er bouwtekeningen voorhanden?

[ Voor 7% gewijzigd door BlueKeenan op 26-01-2024 14:52 ]

• Apaat
Dank allen voor jullie antwoorden. Het heeft door omstandigheden even geduurd voordat ik weer kon reageren.

Helder, de VVE moet betrokken zijn bij eventuele aanpassingen in de vloer, gezien het de constructieve schil is.

Een bouwtekening van de situatie vinden jullie hieronder. Als ik jullie antwoorden lees, zal het ingewikkeld worden de isolatie zo uit te voeren dat er op de overgang van binnen (woonkamer onderburen) en buiten (balkon onderburen) geen condensvorming en daarmee ellende ontstaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mZjozAKruu4nTVpphgE7V1WFhSk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xUX9tmP5jLcCv1gViIhYp5Br.png?f=fotoalbum_large
Pagina: 1