NUC print reparatie gezocht

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:35

Tijgert

Let the Zen flow. Shit a leak!

Topicstarter
Mijn NUC8 is stuk. De USB-A poorten zijn allemaal unpowered, maar werken wel met external powered USB.
De USB-C poort werkt gelukkig wel nog gewoon.

Nu moet er dus iets op de print gefixed worden, maar welk bedrijf kan dat?
Bijna elke computer reparatie toko doet enkel onderdelen vervangen en geen print solderen.
Op YT zijn er wel kanalen die ook winkels zijn waar je ziet dat ze het kunnen, maar die zitten allemaal in de USA.

Weet iemand een bedrijf wat ook echt de electronica fixed?

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:21

MsG

Forumzwerver

Wellicht iets voor van die Elektronica-reparatie Facebook-groepen? Daar vind je wel veel mensen die het echt nog op component-niveau oplossen, ipv een printplaat dan wel hele Nuc vervangen.

Bijvoorbeeld zoiets? https://www.facebook.com/groups/895501537187590

Hier op Tweakers is het vaak "vervang maar met een nieuwe"-mentaliteit.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Topicstarter
Ja dat wil ik dus voorkomen. ALs je 4090 stuk is gaan ze die ook gewoon reballen en zo i.p.v. roepen 'koop maar een nieuwe'.
Ik ga eens checken daar. Thanks.

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 14:12
Kan je niet eenvoudig een usb-hub aansluiten op die USB-c? Dat lijkt me wat goedkoper dan repareren. Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

Tevens: check even de bios instellingen, daar kan je de power ook uitschakelen, staan ze daar geactiveerd of uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Topicstarter
Dat je de USB power kan uit zetten heb ik nog nooit van gehoord. Ik heb wel alles gechecked wat kon en zag daar niks bijzonders aan. Intel is niet zo ruimdenkend met biosen en zo...
De fout kwam spontaan, dus zonder iets aangepast te hebben, dus een bios aanpassing was het niet.

Ik draaide al met een USB-C hub, dus dat werkt idd prima, maarja, als ik het voor X geld kan laten fixen en het is het waard, dan doe ik het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 14:12
Intel is zeer ruimdenkend met de bios, om de paar maanden is er een nieuwe versie beschikbaar. Je kan ook proberen om eerst even de nieuwste bios versie van intel te downloaden en te installeren. Misschien dat dat het probleem oplost.

[ Voor 13% gewijzigd door aljooge op 14-01-2024 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Topicstarter
Een reflash is al eens gedaan, geen succes.
Ik vermoed een fuse op de PCB die poef zei.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NLMarcel194
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18-09 17:03
Tijgert schreef op zondag 14 januari 2024 @ 13:26:
Een reflash is al eens gedaan, geen succes.
Ik vermoed een fuse op de PCB die poef zei.
maak anders een ad op V&A vast wel een tweaker die het voor leuke prijs wilt fixen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:59
Hard bios/reset recovery via jumper toch ook al geprobeerd neem ik aan?
Naast natuurlijk bios batterij eruit en (lange tijd) stroomloos gemaakt.

USB power uitzetten kan blijkbaar wel ja:
Reddit r/intelnuc: Factory reset Nuc without a mouse or keyboard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Topicstarter
Ik ga die met hernieuwde aandacht nog eens bekijken.
To be continued!

Edit:
Heb met een USB-C hubje de BIOS weten te updaten naar v95. Geen sjoege, nog steeds geen USB-A power.

[ Voor 44% gewijzigd door Tijgert op 14-01-2024 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:59
Tijgert schreef op zondag 14 januari 2024 @ 13:55:
Edit:
Heb met een USB-C hubje de BIOS weten te updaten naar v95. Geen sjoege, nog steeds geen USB-A power.
Het gaat ook niet om het flashen updaten zelf, maar iets clearen/resetten van de bios settings blijkbaar.
It worked! At first I tried with no recovery USB, and it just hung at the Simply Nuc logo forever. Tried a few different ways with the jumper off, moved and the same result. Then I repeated the process with the recovery bios usb inserted and it INSTANTLY started my keyboard working again- without actually having to do a BIOS update. In other words, all my settings were still loaded in BIOS, but now I was able to change them and undo my mistake.
Maar ik zie ook niet veel opties meer zo natuurlijk.
Alleen is het de vraag of het nu een hardware of software issue is.
Want USB poorten waar alleen power van defect is is wel apart natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Topicstarter
The_Doman schreef op zondag 14 januari 2024 @ 15:44:
[...]

Het gaat ook niet om het flashen updaten zelf, maar iets clearen/resetten van de bios settings blijkbaar.
Na een bios defaults moet alles weer standaard staan lijkt me, daar valt niet veel meer aan te sleutelen.
Maar ik zie ook niet veel opties meer zo natuurlijk.
Alleen is het de vraag of het nu een hardware of software issue is.
Want USB poorten waar alleen power van defect is is wel apart natuurlijk.
Als ik de bios update en reset en hij geeft nog steeds geen power dan weet ik het ook niet meer.

Pagina: 1