Gasaansluiting verwijderen en naar propaan in gasfles

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pokemon321
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10-04 23:27
Ik begin een nieuw topic omdat ik deze nog nergens kon vinden op Tweakers.

In het voorjaar heb ik een airco (L/L warmtepomp) laten plaatsen om te verwarmen (heb meer dan voldoende zonnepanelen) en ik heb een elektrische boiler (50 l) 600W geplaatst (zo’n laag vermogen en gaat aan om 11 uur aan om zoveel mogelijk zonnepaneel elektra te gebruiken). Bevalt uitstekend en nu de winter aardig gevorderd is, ben ik tot de conclusie gekomen dat de CV-ketel (Remeha Calenta 40L) niet meer nodig is. Sinds het voorjaar heb ik 4m3 gas gebruikt, omdat de vorstbeveiliging van het boilervat aangaat en dan 0,4m3 gebruikt om het weer op te warmen naar 60 graden (water dat ik dus niet gebruik).

De CV ketel is 10 jaar oud en is niets meer waard (€ 100 zie marktplaats). Ik wil hem laten hangen als back-up bij boiler of airco problemen of als het -30°C buiten wordt. De CV-ketel kan zonder fysieke aanpassingen op propaan draaien alleen moet een installateur de gasmengsel verhouding bij vollast en laaglast aanpassen en er een sticker opplakken dat de ketel op propaan draait.

Ik wil dus naar propaan maar niet met een tank in de tuin maar met flessengas. De CV ketel staat in een apart schuurtje (ventilatie aan de grond is aanwezig). Ik wil de gasfles onder de CV ketel neer zetten met een slang van pakweg 75 cm. De vaste lasten voor een gasaansluiting met gebruik < 500m3 zijn €250 en ik denk op zijn hoogst 1 gasfles van 10,5kg propaan (is gelijk aan 16m3 aardgas qua kW) per 2 jaar te gebruiken. Kortom als ik gasaansluiting laat verwijderen bespaar ik ruim €200 per jaar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xLdiu8PXsObTAvGjGmsMViJUyEI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3sRAZvEauNHqQ5YNwMyNByNp.jpg?f=user_large
Ik moet uiteraard een gevulde propaan gasfles hebben met een gasdrukregelaar van 30-50mbar en een hoge doorvoersnelheid b.v. 4 of 10kg/h. Ik had de ketel trouwens al een paar jaar geleden “teruggedraaid” van 25kW naar 12kW. Ik weet dat een gasfles geschikt is voor gasapplicaties tot 10kW dus dat zou net kunnen als ik het toerental van de ventilator nog een tikkie terugschroef.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0MpgHDmEdK0TyAp5s8TzVYvR6ss=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7uPl6cBihyaw5b3XDQyQ1V63.jpg?f=user_large

Graag wil hierbij een discussie opstarten. En misschien een start voor anderen om ook over dit alternatief na te denken bij laag gasverbruik. En ik ben ook nieuwsgierig of ik iets over het hoofd zie!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 24-05 17:02

Zenix

BOE!

Voor zo'n beetje gas zou ik gewoon COP1 gaan doen. Met infrarood, elektrische radiatoren. En als het echt CV moet zijn, zoiets: https://www.econo.nl/cv-doorstroom-verwarmer-model-g2

Lekker simpel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Ik zou toch echt zeggen: bespaar je al die moeite voor een backup die je toch niet nodig heb. Zorg anders dat je 1 of 2 2000W elektrische heatertjes klaar hebt staan voor als het toch nét te koud zou worden.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

BCC

Je moet hem wel elk jaar laten nakijken - zeker als hij niet draait is er risico op kapot vriezen en dergelijke . Ik zou eerder een gas aggregaat kopen als backup met een fles camping gas.

[ Voor 7% gewijzigd door BCC op 14-01-2024 12:34 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
Het vraagstuk heb ik zelf ook, maar ik denk niet dat je nog enigszins aan gas moet vasthouden.

De doorstroomverwarmer zoals hierboven lijkt me prima. Zit zelf ook te denken aan zoiets, eventueel in combinatie met een kleine L/W warmtepomp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pokemon321
Alvast bedankt voor de reacties. COP1 kacheltjes en IR panelen heb ik al want ik heb vorige winter op die manier in de winter verwarmt maar kwam toen nog 1000kW tekort (van de zonnepanelen) en daarom nog 200m3 gas verbruikt voor verwarming (+13m3 per maand sanitair) om uiteindelijk op 20kW teruglevering uit te komen. Nu ga ik meer dan 1000kW terugleveren na saldering; begin maart is de jaarrekening.
Punt is dat ik het zonde vind een prima CV ketel weg te doen. Maar ik vond het eigenlijk ook al een overbodige backup en inderdaad moet je dan ook nog dat ding laten onderhouden!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pokemon321
Net via mijnaansluiting.nl mijn gas aansluiting opgezegd. In week 49 gaat Liander starten met mijn aanvraag en ze verwachten dat pas in week 9 2025 de aannemer de werkzaamheden gaat uitvoeren! Ik heb dus nog dik een jaar aardgas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Heb je een specifieke reden dat je niet voor een warmtepomp boiler bent gegaan? Die verbruiken veel minder elektriciteit.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
pokemon321 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 22:40:
Net via mijnaansluiting.nl mijn gas aansluiting opgezegd. In week 49 gaat Liander starten met mijn aanvraag en ze verwachten dat pas in week 9 2025 de aannemer de werkzaamheden gaat uitvoeren! Ik heb dus nog dik een jaar aardgas.
nee hoor, je kunt gewoon opzeggen bij je leverancier. je bent niet afhankelijk van wanneer de netbeheerder een keer tijd maakt. Is een mega-topic hier op Tweakers over het opzeggen van je gasaansluiting.

Verder proficiat! dit lijkt me verruit de beste optie. Dat die cv ketel nog wel 'goed' was boeit weinig en zou geen reden moeten zijn nog langer moeilijk te doen met gas/propaan etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

BCC

Erasmo schreef op zondag 14 januari 2024 @ 22:50:
Heb je een specifieke reden dat je niet voor een warmtepomp boiler bent gegaan? Die verbruiken veel minder elektriciteit.
Er loopt hier ook al een COP1 topic - COP1 is veel simpelere techniek en als je naar de TCO kijkt hangt het maar van je sutatie af wat goedkoper is.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pokemon321
BCC schreef op maandag 15 januari 2024 @ 12:48:
[...]

Er loopt hier ook al een COP1 topic - COP1 is veel simpelere techniek en als je naar de TCO kijkt hangt het maar van je sutatie af wat goedkoper is.
Klopt! Dat was inderdaad mijn overweging. Ik heb een oude boiler (Inventum met koperen vat) via marktplaats op de kop getikt en geïnstalleerd puur om te kijken of 50 liter voor ons voldoende zou zijn. Dat blijkt het geval en als ie kapot gaat neem ik weer 1 van 50l. Ik had al eerder uitgerekend dat een warmtepomp boiler nooit financieel uitkomt. De boiler gebruikt nu minder dan 2kW per dag dus 700kW per jaar; met een setje van 2 zonnepanelen met micro inverters - die 700kW per jaar opleveren - ben je 500 euro kwijt + 800€ voor een nieuwe COP1 onderhoudsvrije boiler ben je dus in totaal ongeveer €1300 kwijt. En geen draaiende delen en geen jaarlijks onderhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pokemon321
Fr33z schreef op zondag 14 januari 2024 @ 22:55:
[...]
nee hoor, je kunt gewoon opzeggen bij je leverancier. je bent niet afhankelijk van wanneer de netbeheerder een keer tijd maakt. Is een mega-topic hier op Tweakers over het opzeggen van je gasaansluiting.
Wist ik niet! Bedankt voor det tip!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:38

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

pokemon321 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 22:46:
[...]

Wist ik niet! Bedankt voor det tip!
Leesvoer: Gas de deur uit doen: Gratis!

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-05 17:30
pokemon321 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 22:44:
[...]

Klopt! Dat was inderdaad mijn overweging. Ik heb een oude boiler (Inventum met koperen vat) via marktplaats op de kop getikt en geïnstalleerd puur om te kijken of 50 liter voor ons voldoende zou zijn. Dat blijkt het geval en als ie kapot gaat neem ik weer 1 van 50l. Ik had al eerder uitgerekend dat een warmtepomp boiler nooit financieel uitkomt. De boiler gebruikt nu minder dan 2kW per dag dus 700kW per jaar;
Even voor de goede orde, als ik een klein beetje mag kicken, deze boiler is enkel voor SWW? En verwarming gaat geheel via je L/L?

Ik speel met het idee van een hybride WP+propaan-ombouw ketel (voor verwarming enkel), vandaar dat ik even wil vaststellen met zekerheid dat dat NIET is wat jij hier hebt ;)

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pokemon321
Brent schreef op maandag 29 januari 2024 @ 11:36:
[...]

Even voor de goede orde, als ik een klein beetje mag kicken, deze boiler is enkel voor SWW? En verwarming gaat geheel via je L/L?

Ik speel met het idee van een hybride WP+propaan-ombouw ketel (voor verwarming enkel), vandaar dat ik even wil vaststellen met zekerheid dat dat NIET is wat jij hier hebt ;)
Klopt helemaal!! Verwarming geheel via L/L en CV ketel wordt niet meer gebruikt. Niet met aardgas en niet met propaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flozem
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07:06
1) dat wordt vaak gasflessen wisselen, want een beetje ketel gaat daar zo doorheen
2) aardgas en propaan zijn andere gasmengsels; je zult de brander moeten aanpassen voor correcte verbranding
3) je tikt het even aan qua ventilatie, maar laat voor andere diy-ers even duidelijk maken dat propaan alsook butaan itt aardgas zwaarder dan lucht is, en bij een lek in een gesloten ruimte dit niet opgelost is door ff een raampje open te zetten. Levensgevaarlijk dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-04 16:27
pokemon321 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 22:44:
[...]

Klopt! Dat was inderdaad mijn overweging. Ik heb een oude boiler (Inventum met koperen vat) via marktplaats op de kop getikt en geïnstalleerd puur om te kijken of 50 liter voor ons voldoende zou zijn. Dat blijkt het geval en als ie kapot gaat neem ik weer 1 van 50l. Ik had al eerder uitgerekend dat een warmtepomp boiler nooit financieel uitkomt. De boiler gebruikt nu minder dan 2kW per dag dus 700kW per jaar; met een setje van 2 zonnepanelen met micro inverters - die 700kW per jaar opleveren - ben je 500 euro kwijt + 800€ voor een nieuwe COP1 onderhoudsvrije boiler ben je dus in totaal ongeveer €1300 kwijt. En geen draaiende delen en geen jaarlijks onderhoud.
Zodra de salderingsregeling er vanaf gaat zal de situatie misschien nog wel iets gaan veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pokemon321
frennek schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 08:57:
[...]

Zodra de salderingsregeling er vanaf gaat zal de situatie misschien nog wel iets gaan veranderen.
Voor de boiler SSW juist niet want dat is juist de reden dat ik voor eentje met maar 650 W verwarmingselement gekozen heb; zodat ik zoveel mogelijk "eigen stroom" gebruik. Nu doe ik hem om 11 uur aan. Maar slimmer is dat natuurlijk via een P1 dongeltje te doen en de boiler alleen bij teruglevering aan te zetten. Alleen in de winter voldoet het niet en moet ik stroom van het net hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-04 16:27
pokemon321 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 17:28:
[...]

Voor de boiler SSW juist niet want dat is juist de reden dat ik voor eentje met maar 650 W verwarmingselement gekozen heb; zodat ik zoveel mogelijk "eigen stroom" gebruik. Nu doe ik hem om 11 uur aan. Maar slimmer is dat natuurlijk via een P1 dongeltje te doen en de boiler alleen bij teruglevering aan te zetten. Alleen in de winter voldoet het niet en moet ik stroom van het net hebben.
Ik heb het inderdaad over de herfst/winter situatie met weinig eigen productie.
Pagina: 1