Gipsplaat vastzetten in Velux dakraam

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 22:50
Gek genoeg kan ik hier weinig info over vinden op internet; hoe zet ik het beste een 9,5mm stucplaatje vast in een Velux dakraam? Ik wil de dagkanten namelijk mee laten stucen met het schuine plafond.

De dakraam is geplaatst in een 15cm dikke renovatiedakplaat welke op houten kepers ligt. Tussen de kepers en de dakraam kan ik de gipsplaten dus niet vastzetten, dus wil ik ze aan de dakraam ook nog vastzetten.

Doe ik dit het beste met kit in de sleuf van de dakraam? Of met RVS nieten? Of zelfs gewoon met gipsplaatschroeven? Al denk ik niet dat ik deze laatste er netjes in krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:03

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ik denk dat ik weet wat je bedoeld, maar heb je er een foto van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emot
Ja, een beetje onduidelijk en snel getypt. Bij deze een foto.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JLWAQmq7SG1n1QWL0bcoE-t9tsc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bZS2OZhWzM4lpdUsT9GPP3qZ.jpg?f=fotoalbum_large

In de Velux zit een gleuf waar een (gips)plaat in past. Rechts zie je het regelwerk zitten met net daar boven een lat waar ik de gipsplaat nog op kan schroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:58
emot schreef op zondag 14 januari 2024 @ 11:39:
Ja, een beetje onduidelijk en snel getypt. Bij deze een foto.

[Afbeelding]

In de Velux zit een gleuf waar een (gips)plaat in past. Rechts zie je het regelwerk zitten met net daar boven een lat waar ik de gipsplaat nog op kan schroeven.
Klein balkje vastschroeven aan het kozijn rechts naast de gleuf. De stucplaat valt dan nog steeds in het kozijn en kun je vastzetten aan het balkje ernaast. Na het stucen kun je de naad met kit vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrlten
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:56

Mrlten

Premium Deluxe Plus

Eens met @Zenomyscus en maak de gipsplaat vooral niet vast aan het raamkozijn (schroeven/spijkers). Als iemand later een keer het dakraam moet vervangen dan moet die gaan slopen (don't ask me how I know...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WeetIkHetNou
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 29-06 14:53
Ik heb m niet eens vastgezet bij het raam, maar ik hoefde ook maar 20cm te overbruggen. Hoe dan ook; werkt prima ;).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08-07 11:51
@emot
Je zou ook kunnen overwegen om ipv gips, multiplex te nemen en die netjes te lakken. Voordeel is dat multiplex met een mooie laklaag veel beter bestemd is tegen stoten en vocht. Rondom zo'n dakraam is alles toch best kwetsbaar.
Natuurlijk staat een strak gestuct wel netter maar ga maar eens over een aantal jaar kijken. Vaak (haar)scheurtjes, vochtplekken (condens of door regen).
Bijkomend voordeel is dat je de strook multiplex iets kan laten uitsteken en dan kan je er tegenaan stucen.

@emot
Ter inspiratie: https://www.dakraamprofi.nl/velux-montage/interieurafwerking

[ Voor 8% gewijzigd door chrisborst op 14-01-2024 17:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19:26
Ik kan niet zien of het nog lukt, maar bonuspunten als je de boven- en onderkant horizontaal en loodrecht aftimmert. Veel meer lichtinval.

Dus niet haaks op het dakraam.

[ Voor 7% gewijzigd door marcelcee op 14-01-2024 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:03

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
chrisborst schreef op zondag 14 januari 2024 @ 16:07:
@emot
Je zou ook kunnen overwegen om ipv gips, multiplex te nemen en die netjes te lakken. Voordeel is dat multiplex met een mooie laklaag veel beter bestemd is tegen stoten en vocht. Rondom zo'n dakraam is alles toch best kwetsbaar.
Natuurlijk staat een strak gestuct wel netter maar ga maar eens over een aantal jaar kijken. Vaak (haar)scheurtjes, vochtplekken (condens of door regen).
Bijkomend voordeel is dat je de strook multiplex iets kan laten uitsteken en dan kan je er tegenaan stucen.
"nieuwe" veluxdakramen lekken meestal ook als ze een klein beetje open staan. Dus dat vocht gaat er 100% een keer komen.. Het oude type kon je gewoon open laten staan op een kier zonder vocht binnen, maar die tijd is voorbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:36
Ik kan het niet beoordelen en ik weet ook niet of je het nog kunt aanpassen. Ik vind altijd dat er veel meer licht uit een velux lijkt te komen als het gat vanaf het raam naar binnen toe wijder wordt, als je begrijpt wat ik bedoel.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:41
Mrlten schreef op zondag 14 januari 2024 @ 11:46:
Eens met @Zenomyscus en maak de gipsplaat vooral niet vast aan het raamkozijn (schroeven/spijkers). Als iemand later een keer het dakraam moet vervangen dan moet die gaan slopen (don't ask me how I know...)
Ik heb 12mm MDF in die gleuven getimmerd. Denk niet dat dat zonder afzagen of veel geweld nog los gaat :P

Maar mocht het ooit nodig zijn dan is de afwerking in geheel ook wel te vernieuwen

Eens met hierboven om met latten of balkjes te zorgen voor iets om in te schroeven. Zelf heb ik die aan de rachels rondom gemaakt

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:54
marcelcee schreef op zondag 14 januari 2024 @ 16:43:
Ik kan niet zien of het nog lukt, maar bonuspunten als je de boven- en onderkant horizontaal en loodrecht aftimmert. Veel meer lichtinval.

Dus niet haaks op het dakraam.
Helemaal eens. Hier alle dakramen de betimmering eruit gehaald en netjes horizontaal afgetimmerd en gestuct. Gewoon met 9,5mm gips, aangezien die precies in de gleuf past. En inderdaad met een latje achter het dakraam zodat je daar de gipsplaat tegenaan schroeft.

Qua licht scheelt het echt gigantisch. Het oogt en is ook veel opener en ruimer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DmrgKdkPCwT_nqVswUFHZENaoHk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/90L8JM55tGopSicD07lH6pic.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-07 11:52

Barrycade

Through the...

Ik zou multiplex nemen en aftimmeren. Kan je mooi meelakken als je toch je Velux netjes gaat aflaken :p

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• emot
Dank voor jullie input! Ik heb in de dagkanten wat meer achterhout kunnen plaatsen om de gipsplaten op te schroeven. Verder schuif ik ze gewoon los in de gleuven van de Velux.

Dagkanten boven en beneden worden inderdaad horizontaal en verticaal afgewerkt zoals op de foto van @t14wo . Voor de oplettende kijkers; bij de dakraam van mijn foto hierboven inderdaad niet, hier zit precies een gording onder de dakraam waardoor ik niet verticaal maar toch haaks af moet werken aan de onderkant.
Pagina: 1