Ongeveer een jaar geleden heb ik 14 zonnepanelen a 400 kwh in serie laten leggen. Totaal dus 5600kwh. Had toen iets van 30 of 35 amp in de meterkast. Ik heb een Goodwe GW5000D-NS met een piek van 22.8 kwh. Nu heb ik een EV gekocht en is de meterkast verzwaard naar 3×25 amp. Nu wordt er geroepen dat ik met huidge zonnepanelen en de Goodwe het gevaar loop dat de boel eruit klapt als de Goodwe bijvoorbeeld boven de 25 amp zou komen. Je zou de groepen maar 80% mogen belasten. Dus met maximaal 20 amp. Ook verzekeringstechnisch zou je een probleem kunnen hebben. Ik heb al een beetje zitten lezen in deze groep. Las ook ergens dat de teruglevering niet over de 3x25 amp zou lopen. Ik heb er zelf niet veel verstand van. Wil wellicht ook nog wat panelen bij plaatsen. Klopt bovenstaand verhaal en moet ik misschien een andere omvormer laten plaatsen en wellicht zonnepanelen laten afkoppelen on zo niet boven de 20amp uit te komen? Hoe zit het nu precies?
Vraag
Alle reacties
Het vermogen is maximaal 5000 W van de omvormer, dat mag nog net op 1 fase. Eventuele extra panelen moet je op de andere fases aansluiten.
Alleen eventuele extra omvormers moeten op een andere fase.grlk schreef op zondag 14 januari 2024 @ 10:28:
Het vermogen is maximaal 5000 W van de omvormer, dat mag nog net op 1 fase. Eventuele extra panelen moet je op de andere fases aansluiten.
Wat zegt je logging over de maximale AC-Out, dan heb je de praktijk, en niet theorie.
Het is een flinke scheefbelasting, maar op netniveau niet meer dan het was voor de verzwaring.
5kW is wel weinig voor een 3-fase omvormer, zou die alleen vervangen als je het andere dakvlak ook vol klapt en dus op beide MPPTs 5kWP kan aansluiten.
EV lader heeft wel loadbalancing? Wat overigens niet nodig is voor de PV aangezien die stroom de andere kant op vloeit.
Het is een flinke scheefbelasting, maar op netniveau niet meer dan het was voor de verzwaring.
5kW is wel weinig voor een 3-fase omvormer, zou die alleen vervangen als je het andere dakvlak ook vol klapt en dus op beide MPPTs 5kWP kan aansluiten.
EV lader heeft wel loadbalancing? Wat overigens niet nodig is voor de PV aangezien die stroom de andere kant op vloeit.
Ik heb inderdaad een laadpaal met loadbalacing. De maand juni 2023 heeft het meeste opgelverd. Kom ik uit op 26 mei 2023. zie ik staan MPPT1 max 13 amp. MPPt2 max 13 amp. Is dat wat je bedoelt?bbbrumbrum schreef op zondag 14 januari 2024 @ 10:52:
Wat zegt je logging over de maximale AC-Out, dan heb je de praktijk, en niet theorie.
@mavical Je zit met de 5 kW 1-fase omvormer en de 14 panelen precies goed, is tenminste mijn eigen ervaring.
Hier een vergelijkbare configuratie met dezelfde omvormer en 14 x 380 Wp (niet kwh!) = 5320 Wp vol op zuid
AC: maximaal 21 A voor minder dan 30 minuten - Spanning is hier niet zo spannend.
3-fase is misschien zinvol i.v.m. de laadpaal, maar niet voor de panelen in de huidige configuratie.
Hier een vergelijkbare configuratie met dezelfde omvormer en 14 x 380 Wp (niet kwh!) = 5320 Wp vol op zuid
AC: maximaal 21 A voor minder dan 30 minuten - Spanning is hier niet zo spannend.
3-fase is misschien zinvol i.v.m. de laadpaal, maar niet voor de panelen in de huidige configuratie.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Waarom zijn je panelen opgedeeld over 2 MPPT’s? Schaduw?mavical schreef op zondag 14 januari 2024 @ 11:19:
[...]
Ik heb inderdaad een laadpaal met loadbalacing. De maand juni 2023 heeft het meeste opgelverd. Kom ik uit op 26 mei 2023. zie ik staan MPPT1 max 13 amp. MPPt2 max 13 amp. Is dat wat je bedoelt?
Kun je de specs van je panelen posten en hoe de 2 strings verdeeld zijn?
Maar MPPT is PV-zijdig en dus DC. Je wilt de AC waarde weten.
Het meest verstandige is om te kijken wat de spanning per fase is tijdens opwek.
Dus bij voorkeur wanneer je tegen de piek van opwek zit, aangezien iedereen dan ook het meeste teruglevert.
Grote 1 fase omvormers zijn funest voor een 3 fase netwerk door de scheefbelasting.
Wij hebben hier gewoon een 3 fase omvormer met 21 panelen op het oosten die op piekt op 6kW teruglevering. In de nacht is de spanning 230v en tijdens maximale teruglevering zitten we op 237v.
Maar goed, als er geen problemen zijn en de spanning ook niet rond de 250v zit, zou ik als particulier daar niet in investeren. Nieuwe 3 fase omvormer is al snel weer meer dan 1000 euro die je dan uitgeeft
Dus bij voorkeur wanneer je tegen de piek van opwek zit, aangezien iedereen dan ook het meeste teruglevert.
Grote 1 fase omvormers zijn funest voor een 3 fase netwerk door de scheefbelasting.
Wij hebben hier gewoon een 3 fase omvormer met 21 panelen op het oosten die op piekt op 6kW teruglevering. In de nacht is de spanning 230v en tijdens maximale teruglevering zitten we op 237v.
Maar goed, als er geen problemen zijn en de spanning ook niet rond de 250v zit, zou ik als particulier daar niet in investeren. Nieuwe 3 fase omvormer is al snel weer meer dan 1000 euro die je dan uitgeeft
Klopt. 3 fase omvormer met installatie 2000 euro.Ollie1998 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 11:59:
Het meest verstandige is om te kijken wat de spanning per fase is tijdens opwek.
Zie uitleg hier: https://mastersinsolar.nl...veren-via-mijn-meterkast/
Wat is mijn hoofdaansluiting, en welke omvormer past daarbij?
De meeste huishoudens hebben een hoofdaansluiting van 1 x 35A of 3 x 25A. De hoofdaansluiting wordt ook wel de hoofdzekering of de gemeente zekering genoemd. Op dit moment moet je je houden aan de “selectiviteit” bij een zonnepanelen installatie. Dat houdt in dat als je een 35A hoofdzekering hebt, je een apparaat van maximaal 25A mag aansluiten. Dit is om te voorkomen dat de hoofdzekering smelt wanneer je op meerdere groepen tegelijk apparaten gebruikt. Op een 25A hoofdzekering mag je dus een omvormer van 25A aansluiten.
Daarnaast is het wellicht iets om rekening te houden met het terugleveren per fase. Hier kan iemand anders misschien beter antwoord op geven. maar volgens mij wordt het verbruik/opbrengst per fase tegen elkaar weggestreept.
Wat is mijn hoofdaansluiting, en welke omvormer past daarbij?
De meeste huishoudens hebben een hoofdaansluiting van 1 x 35A of 3 x 25A. De hoofdaansluiting wordt ook wel de hoofdzekering of de gemeente zekering genoemd. Op dit moment moet je je houden aan de “selectiviteit” bij een zonnepanelen installatie. Dat houdt in dat als je een 35A hoofdzekering hebt, je een apparaat van maximaal 25A mag aansluiten. Dit is om te voorkomen dat de hoofdzekering smelt wanneer je op meerdere groepen tegelijk apparaten gebruikt. Op een 25A hoofdzekering mag je dus een omvormer van 25A aansluiten.
Daarnaast is het wellicht iets om rekening te houden met het terugleveren per fase. Hier kan iemand anders misschien beter antwoord op geven. maar volgens mij wordt het verbruik/opbrengst per fase tegen elkaar weggestreept.
Er zijn drie panelen (3x 400 wp) die wat schaduw hebben en liggen apart met 3x Tigo. De andere groep (11x400wp) zit op de andere string. Ik zie zo geen AC output. Specificatie Goodwe geeft max 23.8 AC output.bbbrumbrum schreef op zondag 14 januari 2024 @ 11:42:
[...]
Waarom zijn je panelen opgedeeld over 2 MPPT’s? Schaduw?
Kun je de specs van je panelen posten en hoe de 2 strings verdeeld zijn?
Maar MPPT is PV-zijdig en dus DC. Je wilt de AC waarde weten.
Zonde, met Goodwe Shadow scan functie had je die Tigo's niet nodig.mavical schreef op zondag 14 januari 2024 @ 12:08:
[...]
Er zijn drie panelen (3x 400 wp) die wat schaduw hebben en liggen apart met 3x Tigo. De andere groep (11x400wp) zit op de andere string. Ik zie zo geen AC output. Specificatie Goodwe geeft max 23.8 AC output.
Je had waarschijnlijk 1x35 A, je hebt nu 3x25A. Ik neem aan dat het smeltzekeringen zijn en geen automaten.mavical schreef op zondag 14 januari 2024 @ 09:58:
Ongeveer een jaar geleden heb ik 14 zonnepanelen a 400 kwh in serie laten leggen. Totaal dus 5600kwh. Had toen iets van 30 of 35 amp in de meterkast. Ik heb een Goodwe GW5000D-NS met een piek van 22.8 kwh. Nu heb ik een EV gekocht en is de meterkast verzwaard naar 3×25 amp. Nu wordt er geroepen dat ik met huidge zonnepanelen en de Goodwe het gevaar loop dat de boel eruit klapt als de Goodwe bijvoorbeeld boven de 25 amp zou komen. Je zou de groepen maar 80% mogen belasten. Dus met maximaal 20 amp. Ook verzekeringstechnisch zou je een probleem kunnen hebben. Ik heb al een beetje zitten lezen in deze groep. Las ook ergens dat de teruglevering niet over de 3x25 amp zou lopen. Ik heb er zelf niet veel verstand van. Wil wellicht ook nog wat panelen bij plaatsen. Klopt bovenstaand verhaal en moet ik misschien een andere omvormer laten plaatsen en wellicht zonnepanelen laten afkoppelen on zo niet boven de 20amp uit te komen? Hoe zit het nu precies?
De Goodwe GW5000D-NS heeft een maximale terugleverstroom van 22,8 A.
Dat is geen probleem voor de hoofdzekering, maar wel voor de regelgeving. In de handleiding staat beschreven (p29, power limit) hoe je de maximale terugleverstroom lager kan instellen. Ik zou deze instellen op 20A*230V = 4600W. Alleen op zonnige dagen lever je dan minder, op een dag als vandaag doen gewoon alle panelen mee. En er hoeft niemand het dak op. Ook is je apparaat dan minder dan 5000W en hoeft het dus niet op 3 fase te worden aangesloten.
De omvormer voorzien van een zekering 20A met B karakteristiek. (Met een smeltzekering van 25A is selectiviteit eigenlijk onhaalbaar bij grote kortsluitstroom van b.v. > 3 kA.. Vaak wordt een ook factor 1,6 tussen hoofd een eindzekering aangehouden, maar ook dan is er geen selctiviteit. Ik zou een 20A automaat nemen.)
Dan de uitbreidingen. De huidige omvormer zit op 1 fase. Het goedkoopste is om 1 of 2 nieuwe 1 fase sets te nemen en die op de andere fase te plaatsen. Ook die tot maximaal 4600W. terugleveren.
Wat betreft eruit klappen. Een smeltzekering van 25A kan uren op 27A belast worden zonder eruit te klappen. Als de omvormer gewoon goed werkt is er niks aan de hand.
Terugleveren op fase 1 en gebruiken op fase 2 wordt volgens mij direct in de meter gecorrigeerd. Alleen totale verbruik of opwek komt op de rekening. (maar gebruik zelf nog een draaischijf, dus dat weet ik niet zeker)
Ik heb hier 2x12 panelen van 280Wp (ZO, ZW) op een sunny boy 5.0, afgezekerd op 25A. Hoofdzekering is een jaar na installeren van 1xC40A naar 3xC25A omgezet. Ja het is scheef, maar de wijk heeft geen spanningsproblemen en ik ook niet. 2x enkelfase omvormer was beter geweest, maar ook duurder. Driefase is weer net niet interessant, de stringspanning ligt mooi rond de 380-400V en dat is perfect voor een enkelfase.
Ik heb sinds gebruikname in 2017 vele zomermiddagen op een afgetopte 5000W AC output gezeten en exact 0 problemen gehad. Geen trippende automaten, geen spanningsissues, geen warmteissues.
Als jouw installatie in orde is en de wijk niet overbelast lijkt me dit allemaal geen probleem.
Ik heb sinds gebruikname in 2017 vele zomermiddagen op een afgetopte 5000W AC output gezeten en exact 0 problemen gehad. Geen trippende automaten, geen spanningsissues, geen warmteissues.
Als jouw installatie in orde is en de wijk niet overbelast lijkt me dit allemaal geen probleem.
12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV
Pagina: 1