Vaatwasser: steeds minder water in de loop van het programma

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zifnab
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 17-08 13:55
Bij het gebruik van mijn Bosch vaatwasser vermindert de hoeveelheid water in de loop van het programma.
Bij de start is er een normale hoeveelheid water in de machine. In de loop van het programma vermindert dit echter en op het einde is er nog amper water in de machine. Je hoort ook lucht i.p.v. water door de armen stromen.
Ik heb de machine al enkele keren gereinigd en ook de filters zijn proper.
Ik zie niet direct een lek: dat zou van onder de plint moeten stromen?

Beste antwoord (via Zifnab op 05-02-2024 07:00)

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:17
Zifnab schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 20:18:
Bedankt om mee te denken!
Ik heb de andere solenoid losgemaakt en gecheckt. Die leek me normaal te bewegen. Het zou uiteraard wel kunnen dat die niet correct werkt als het te warm wordt, maar 'k zou niet weten hoe ik dat zou moeten testen of uitsluiten?
Nummer 410 is het inlaathuis van je vaatwasser. Hoe dat precies werkt weet ik niet maar die zou je er eens uit kunnen halen en schoonmaken. Het is allemaal plastic wat last kan hebben van temperaturen, beetje vuil of kalk kan al genoeg zijn.

https://www.bosch-home.nl...97570#/Togglebox=manuals/

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nodri2000
Kun je ook type van de vaatwasser aangeven.

Ik vermoed dat een solenoid klepje niet meer helemaal sluit. De pomp kan afvoeren en kan circuleren, dat wordt geregeld mbv klepjes. Als de klep van de afvoer niet goed sluit (of helemaal niet) zal als de pomp aangaat langzaam wat water weg gepompt worden.
Start een programma en als het pompen klaar is en de vaatwasser draait, haal de afvoerslang eens los en kijk eens of daar water uit komt.
We kunnen je hier verder helpen als je het typenummer doorgeeft van de vaatwasser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zifnab
Bedankt voor je antwoord, nodri2000!
Het gaat om een Bosch SGV58MO3EU/21.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:59
Yep, misschien zit er wel iets tussen zo'n klepje, een stukje glas bijvoorbeeld - dus wel oppassen als je dingen openmaakt, kan scherp zijn.

Dan moet je wel eerst de boel zo ver open willen maken dat je daar bij kunt. Ik weet niet of je daar makkelijk bij gaat komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nodri2000
Zifnab schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 20:01:
Bedankt voor je antwoord, nodri2000!
Het gaat om een Bosch SGV58MO3EU/21.
Als je dat typenummer in Google zoekt ko je bij de Bosch website uit. Klik daar op onderdelen en je kunt zien hoe het in elkaar zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zifnab
Ik vermoed dat het om onderdeel 460 gaat (afvoerpomp)?
Ik heb vroeger ooit de linkerkant van de machine geopend en de niveaukamer van de inlaat vervangen, maar de afvoerpomp lijkt me wel een stuk moeilijker bereikbaar. Kan iemand bevestigen dat de solenoid effectief daar zit, voor ik het ding demonteer?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VEFWlxpIbtjDQUmYPp_qh1unKm8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KM17i8x9kDIdzydVJCjGJ6QF.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nodri2000
Zifnab schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 07:59:
Ik vermoed dat het om onderdeel 460 gaat (afvoerpomp)?
Ik heb vroeger ooit de linkerkant van de machine geopend en de niveaukamer van de inlaat vervangen, maar de afvoerpomp lijkt me wel een stuk moeilijker bereikbaar. Kan iemand bevestigen dat de solenoid effectief daar zit, voor ik het ding demonteer?

[Afbeelding]
429

Zit onder het labyrinth in de afvoerkamer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zifnab
Vandaag de machine geopend en de solenoid eruit gehaald. Ik zag er niets verkeerds aan.

Maar nu ik wat meer aandacht had voor het programma, merkte ik dat er eigenlijk iets anders gebeurt:
Tot ongeveer 30 minuten voor het einde van het programma is alles OK: veel water. De machine reinigt.
Dan wordt het water weggepompt en start (vermoed ik?) het spoelen. Het is op dat moment dat er geen water meer in de machine zit. Alsof de machine dus geen water naar binnen pompt voor het spoelen. De armen draaien rond maar enkel met lucht i.p.v. met water.
Tot op 30 minuten van het einde is er echter wel water, dus er is wel degelijk toevoer. Zit hier logica in?

Alvast bedankt voor jullie input!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zifnab
Ondertussen heb ik ook het labyrint eruit gehaald en met bleekwater (javel) gereinigd.
Alles terug in elkaar gezet maar hetzelfde fenomeen herhaalt zich: reinigen werkt perfect maar wanneer het toestel moet gaan spoelen, hoor ik enkel lucht uit de armen komen. Als ik dan water toevoeg (gewoon een kom heet water in de machine gieten), gaat alles correct verder.

Hoe los ik dit op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nodri2000
Zifnab schreef op maandag 22 januari 2024 @ 20:15:
Ondertussen heb ik ook het labyrint eruit gehaald en met bleekwater (javel) gereinigd.
Alles terug in elkaar gezet maar hetzelfde fenomeen herhaalt zich: reinigen werkt perfect maar wanneer het toestel moet gaan spoelen, hoor ik enkel lucht uit de armen komen. Als ik dan water toevoeg (gewoon een kom heet water in de machine gieten), gaat alles correct verder.

Hoe los ik dit op?
Zo maar een "brainfart". Heb je ook de andere solenoid opgehaald? Waarom ik dit vraag: het kan zijn dat die het niet goed doet als die warm is. Dat is tot nu toe de enige variabele in het systeem.

Systeem vult als het koud is, systeem gaat draaien en opwarmen. Warm water wordt rond- en daarna weg gepompt, koud water wordt gevraagd om te spoelen en ik denk dat het daar fout gaat.

Just my €0,02

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zifnab
Ik heb de andere solenoid losgemaakt en gecheckt. Die leek me normaal te bewegen. Het zou uiteraard wel kunnen dat die niet correct werkt als het te warm wordt, maar 'k zou niet weten hoe ik dat zou moeten testen of uitsluiten?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• nodri2000
Zifnab schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 20:18:
Nummer 410 is het inlaathuis van je vaatwasser. Hoe dat precies werkt weet ik niet maar die zou je er eens uit kunnen halen en schoonmaken. Het is allemaal plastic wat last kan hebben van temperaturen, beetje vuil of kalk kan al genoeg zijn.

https://www.bosch-home.nl...97570#/Togglebox=manuals/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-02-2024
Je zou misschien kunnen testen door ook eens op andere programma's te wassen, minder warme bijvoorbeeld. Gebuerd dan exact hetzelfde op hetzelfde moment?
Het klinkt mij een beetje als een fout in de aansturing van het programma, of een foute waarde van een niveauregelaar. want normaal zou de machine (als hij dus op 30 minuten voor het einde geen water inneemt) dus een paar minuten een beetje nutteloos moeten stana brommen, op het moment dat hij anders water inneemt. of slaat hij dat water innemen helemala over en gaat hij gelijk proberen te wassen? in dat geval is er een niveauregelar die een verkeerde waarde teruggeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Heb je de slang bij 0414 al van binnen schoon gemaakt? De afvoerslang zeg maar.

In ervaring zat daar vet en andere zooi vast en zorgde voor problemen met watertoevoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zifnab
dicksterk schreef op zondag 28 januari 2024 @ 10:22:
Je zou misschien kunnen testen door ook eens op andere programma's te wassen, minder warme bijvoorbeeld. Gebuerd dan exact hetzelfde op hetzelfde moment?
Het klinkt mij een beetje als een fout in de aansturing van het programma, of een foute waarde van een niveauregelaar. want normaal zou de machine (als hij dus op 30 minuten voor het einde geen water inneemt) dus een paar minuten een beetje nutteloos moeten stana brommen, op het moment dat hij anders water inneemt. of slaat hij dat water innemen helemala over en gaat hij gelijk proberen te wassen? in dat geval is er een niveauregelar die een verkeerde waarde teruggeeft.
Ik liet de machine eens draaien op een lagere temperatuur. Zelfde resultaat: op iets meer dan een half uur voor 't einde hoor ik de machine even 'ronken', waarna het spoelen start zonder water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nodri2000
Zifnab schreef op zondag 28 januari 2024 @ 20:38:
[...]

Ik liet de machine eens draaien op een lagere temperatuur. Zelfde resultaat: op iets meer dan een half uur voor 't einde hoor ik de machine even 'ronken', waarna het spoelen start zonder water.
Oke de machine neemt dus water aan het begin van een programma, alleen he spoelen gaat niet goed.
Laat de machine een was draaien en als die aan spoelen toe is trek dan de deur open.

Paar uur later de deur weer dicht doen, als de machine dan wel water neemt dan weet je dat het in het inlaathuis of nivoregelaar/ sensor zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zifnab
Ik kreeg ondertussen van een medewerker van Bosch het zelfde advies als van nodri2000 en Vorkie.
De afvoerbuis was helemaal proper en het inlaathuis leek me wel OK. Ik heb het toch maar gedemonteerd en verschillende keren met azijn gespoeld en en enkele uurtjes laten weken.
Terug gemonteerd en ... het ding lijkt weer te werken!

Bedankt allemaal om mee te denken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nodri2000
Zifnab schreef op maandag 5 februari 2024 @ 07:00:
Ik kreeg ondertussen van een medewerker van Bosch het zelfde advies als van nodri2000 en Vorkie.
De afvoerbuis was helemaal proper en het inlaathuis leek me wel OK. Ik heb het toch maar gedemonteerd en verschillende keren met azijn gespoeld en en enkele uurtjes laten weken.
Terug gemonteerd en ... het ding lijkt weer te werken!

Bedankt allemaal om mee te denken!
Top om te horen, bedankt voor de feedback.

Pagina: 1