Aankoop toonzaalmodel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xSilver
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 24-12-2024
Iemand ervaring met de aankoop van een toonzaalmodel?

Vandaag een interessante wagen staan, onmiddellijk beschikbaar wegens toonzaalmodel.
Staat er blijkbaar sinds november (als die informatie klopt wat de dealer zei).

Betekent dus een grote twee maanden waarin er waarschijnlijk heel veel mensen al hebben ingezeten, aan de knopjes gedraaid hebben, etc...

Is dit te vertrouwen of beter te vermijden?

Wat voor invloed heeft dit op batterij?
Ik zie dat de toonzaalmodellen soms aan de oplaadbatterij liggen en sommigen staan zelfs permanent met lichten die branden (hoe ze dit ook doen).

Kunnen we al spreken van een zeker slijtage?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 19:03

MLLL

Palm Treo 650

Liever een auto die 2 maanden in een verwarmde showroom heeft gestaan dan buiten op een parkeerplaats.
Daar wordt een accu ook niet blij van zeker niet in winterse omstandigheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prima
  • Registratie: December 2023
  • Niet online
<<rotonde voor linksinhalende doperwten>

[ Voor 86% gewijzigd door Prima op 26-01-2024 08:10 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:57

-tom-562

Oliesjeik

xSilver schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 22:32:
Iemand ervaring met de aankoop van een toonzaalmodel?

Vandaag een interessante wagen staan, onmiddellijk beschikbaar wegens toonzaalmodel.
Staat er blijkbaar sinds november (als die informatie klopt wat de dealer zei).

Betekent dus een grote twee maanden waarin er waarschijnlijk heel veel mensen al hebben ingezeten, aan de knopjes gedraaid hebben, etc...

Is dit te vertrouwen of beter te vermijden?

Wat voor invloed heeft dit op batterij?
Ik zie dat de toonzaalmodellen soms aan de oplaadbatterij liggen en sommigen staan zelfs permanent met lichten die branden (hoe ze dit ook doen).

Kunnen we al spreken van een zeker slijtage?
Een gemiddelde auto zal zo'n 15 tot 20 jaar mee gaan. Dan is 2 maanden waarbij af en toe wat mensen in- en uitstappen en aan wat knopjes draaien, niet zo spannend. Zoals gezegd, de auto heeft netjes verwarmd binnen gestaan.
Zo te lezen gaat het om een nieuwe auto bij een dealer, dus garantie heb je altijd. En waarschijnlijk krijg je nog een leuke korting ook

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18:21
Model van vorig jaar en per 1 januari op kenteken gezet. Vandaar in de verkoop denk ik. Niets mis mee.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Polycom
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:24

Polycom

Poes van goud

Vraag naar de kilometerstand van deze toonzaalmodel auto. Als het een proefritmodel is dan zou ik deze laten staan. +1 voor toonzaalmodel btw, veel mooier dan showroommodel _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xSilver
Polycom schreef op zondag 14 januari 2024 @ 11:08:
Vraag naar de kilometerstand van deze toonzaalmodel auto. Als het een proefritmodel is dan zou ik deze laten staan. +1 voor toonzaalmodel btw, veel mooier dan showroommodel _/-\o_
Desbetreffende wagen heeft 5km. Gewoon gereden van de vrachtwagen tot in de toonzaal.
Aan het twijfelen tussen twee wagens.
Beiden echter al een paar maanden op stock, dus toch wel wat twijfels over de gezondheidsstatus van de accu plugin hybride (zie ook ander topic die ik hiervoor had aangemaakt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Ik heb ook weleens een demo auto gekocht. Was een succes. De kop eraf qua prijs en toch een vrij nieuwe auto. Van veel extra gebruikssporen geen spoor te bekennen. Ik denk dat de meeste mensen vrij rustig aandoen met testrijden.

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xSilver
Dinictus208 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 17:02:
Ik heb ook weleens een demo auto gekocht. Was een succes. De kop eraf qua prijs en toch een vrij nieuwe auto. Van veel extra gebruikssporen geen spoor te bekennen. Ik denk dat de meeste mensen vrij rustig aandoen met testrijden.
Het toonzaalmodel ook goed geïnspecteerd en kan uiterlijk niks fout zien.
En inderdaad een zeer goede deal.
Alleen wel wat bezorgdheid over de accu's die misschien niet behandeld geweest zijn zoals het hoort de voorbije maanden... 🥺

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Welk merk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twardt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21:20
xSilver schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 17:47:
[...]

Het toonzaalmodel ook goed geïnspecteerd en kan uiterlijk niks fout zien.
En inderdaad een zeer goede deal.
Alleen wel wat bezorgdheid over de accu's die misschien niet behandeld geweest zijn zoals het hoort de voorbije maanden... 🥺
Heb je het nu over de 12V accu, of de batterijen van een EV of Hybride? Als het om het laatste gaat, dan zou ik me daar niet al te veel zorgen over maken. Die verslechteren eerder door het aantal laadcycli niet door stilstand. De 12V zou natuurlijk wel leeg geraakt kunnen zijn als die de hele tidj in de showroom heeft gestaan zonder aan de druppellader gestaan te hebben. Daar ga je nu met dat koudere weer snel genoeg achter komen. Je zou ook de verkoper even kunnen vragen of die aan de lader heeft gestaan, en wellicht kan je nog een andere accu geplaatst kunnen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xSilver
Twardt schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 16:54:
[...]

Heb je het nu over de 12V accu, of de batterijen van een EV of Hybride? Als het om het laatste gaat, dan zou ik me daar niet al te veel zorgen over maken. Die verslechteren eerder door het aantal laadcycli niet door stilstand. De 12V zou natuurlijk wel leeg geraakt kunnen zijn als die de hele tidj in de showroom heeft gestaan zonder aan de druppellader gestaan te hebben. Daar ga je nu met dat koudere weer snel genoeg achter komen. Je zou ook de verkoper even kunnen vragen of die aan de lader heeft gestaan, en wellicht kan je nog een andere accu geplaatst kunnen krijgen.
De accu van de plugin hybride.
De 12v zal zeker geleden hebben, maar daar maak ik mij minder zorgen over in die zin dat dit niet een zware kost is om te laten vervangen (of onder garantie).
De plugin hybride accu daarentegen vervang je niet zomaar en het zou bijzonder sneu zijn om bij een 'nieuwe' wagen onmiddellijk een accu te hebben die x % van zijn laadvermogen (en dus actieradius) verloren heeft.

Zijn er eigenlijk sluimerverbruikers die de hybride aandrijfbatterij impacteren bij stilstand?
Of is de aandrijfbatterij exclusief voorbehouden voor het rijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:21
Ik zou me hier echt totaal geen zorgen over maken. Gaat maar om 2 maanden?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:02
xSilver schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 20:15:
[...]

De 12v zal zeker geleden hebben, maar daar maak ik mij minder zorgen over in die zin dat dit niet een zware kost is om te laten vervangen (of onder garantie).
De plugin hybride accu daarentegen vervang je niet zomaar en het zou bijzonder sneu zijn om bij een 'nieuwe' wagen onmiddellijk een accu te hebben die x % van zijn laadvermogen (en dus actieradius) verloren heeft.

Zijn er eigenlijk sluimerverbruikers die de hybride aandrijfbatterij impacteren bij stilstand?
De auto doet niks met de tractie batterij in een showroom. Bij een volledig elektrische auto is het alleen de airco en verwarming. Bij een hybride helemaal niks.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:21
[...]

Wie weet heeft de auto wel 3 maanden op het parkeerterrein bij de fabriek gestaan ;)
Maak je echt geen zorgen over die batterij en kopen dat ding :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Als die specifieke auto daar niet zou tegen kunnen, zou ik sowieso geen auto van dat merk willen kopen ;)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21-09 22:12
Wat zou er mis kunnen zijn met een showroom auto? Er hebben verschillende mensen in gereden, maar het is niet alsof ze er ongelukken mee gemaakt hebben, of een circuit dagje, of er mee over drempels gesprongen zijn.

Kopen met garantie erbij (altijd garantie bij nemen als die optie er is)

Oh 5km gereden. Daar is niet eens mee proef gereden, dat zijn de kilometers van fabriek naar opslag, opslag naar transport, uitladen bij importeur en vervolgens op transport naar de dealer.
_O- Je maakt een grapje hoop ik? Die auto is spiksplinternieuw. Die accu vervangen is helemaal nergens voor nodig, die heeft niks geleden.

[ Voor 57% gewijzigd door FastFred op 18-01-2024 09:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 15:08
Je hebt het over 2 maanden, dat is echt niks. En dan ook nog een auto die bij de dealer in de showroom (toonzaal _/-\o_ ) staat.

Als iemand weet hoe die accu te behandelen is het de dealer wel.

Hoe ga je dat doen als je eens een paar maanden weg bent van huis, je auto meteen 1000 euro afschrijven?

De accu kan daar prima tegen. Niets om je zorgen over te makken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:21
XelaRetak schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 09:23:
Je hebt het over 2 maanden, dat is echt niks. En dan ook nog een auto die bij de dealer in de showroom (toonzaal _/-\o_ ) staat.

Als iemand weet hoe die accu te behandelen is het de dealer wel.

Hoe ga je dat doen als je eens een paar maanden weg bent van huis, je auto meteen 1000 euro afschrijven?

De accu kan daar prima tegen. Niets om je zorgen over te makken.
Weet je wat die dealer met die accu doet :?
Helemaal niks :P (en dat is ook niet nodig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xSilver
Tnx iedereen voor de feedback!

Intussen heb ik vernomen dat de auto effectief twee maanden te koop staat in de showroom, maar wel al gefabriceerd werd in juli vorig jaar.
Het beestje is dus een half jaar oud, zal er ook zo lang in de showroom gestaan hebben, maar sinds twee maanden dus te koop.

Twee versus zes maanden is natuurlijk wel een verschil, vind ik.
Rekening houdende met deze 6 maanden, zouden jullie deze 'nieuwe' auto (want hij is nieuw, vermists nog niet mee gereden) nog steeds durven kopen?

Zouden sowieso nieuwe banden opgaan, aangezien ik graag alle seasons zou willen.
Dus probleem met afgevlakte banden is er alvast niet.

Nog iets anders waarmee rekening te houden of toch eerder een no go?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hantheman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:19
Als je een mooie korting krijgt en het geld er voor over hebt… kopen!! Kijk desnoods wat een 2de hands versie op dit moment doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xSilver
hantheman schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 01:52:
Als je een mooie korting krijgt en het geld er voor over hebt… kopen!! Kijk desnoods wat een 2de hands versie op dit moment doet.
Mooie korting en eigenlijk in exact dezelfde configuratie zoals ik hem zelf nieuw zou bestellen.
Enige reden waarom hij de deur uit moet, is omdat de kleur van de binnenbekleding sinds twee maanden niet meer nieuw bestelbaar is. Voor de rest geen verouderd of uitdovend model.

Het enige wat mij dus enigzins tegenhield/tegenhoudt is het 'risico' op problemen door de zes maanden stilstand.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:17
2 maanden, 6 maanden, echt geen verschil. Dat ding is nieuw, komt met garantie. Verzin geen "risico" dat er niet is.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:32
kopen, gaan, klaar. het is een moderne auto die. ooo nog warm. en droog binnen heeft gestaan. Geen reden om risico's te bedenken die er niet zijn. Ze staan ook echt wel. eens een tijs buiten op een parkeerterrein bij de fabriek of 6 weken op de boot.

[ Voor 85% gewijzigd door Fr33z op 27-01-2024 04:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Gewoon kopen. Hij heeft lekker warm en droog binnen gestaan. Genoeg 'nieuwe' auto's die een paar maanden ergens buiten op een parkeerplaats staan voor aflevering, en daar hoor je ook niemand over

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:15

Blokker_1999

Full steam ahead

Ik heb in het verleden zelf zowel een toonzaalmodel als een demo model gekocht en nnooit spijt van gehad. Die wagens worden op dat moment zeer goed onderhouden, vergeet niet dat men deze wagens gebruikt om wagens te verkopen. Daarnaast vereist slijtage aan het interieur jarenlang gebruik van iets.

Het enige waar je misschien wat terughoudender zou kunnen zijn is wanneer het een demo is van een sportief model met verbrandingsmotor, zo eentje waarbij iedereen dat gaspedaal eens diep wenst in te duwen om die motor te horen brullen en de versnelling te voelen.

In dit geval, gewoon doen. Aankopen met een mooie korting (en jaren garantie!) en daarna genieten van die vierwieler. Na het wegrijden bij de dealer met die wagen ben je al vergeten dat dit een toonzaalmodel is, wat in essentie gewoon een stockwagen is die netjes droog heeft gestaan.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:35
Wij hebben ook een demo model gekocht, was 22 maanden oud, 5k km op de klok.
Scheelde bij ons 28% van de nieuwprijs voor exact hetzelfde model en uitvoering.

Wel mede vanwege de “ouderdom” een verlengt garantie pakket erbij bedongen zodat de garantie nog langer was dan alleen de fabrieksgarantie.

Interieur kun je zelf bekijken of daar schade aan te zien in. In ons geval was het een EV dus motorisch zal die niks geleden hebben, accu het zelfde.
Ik zeg dus vooral doen, vaak scheelt het leuk geld en je rijd en volgende week al mee inplaats van maanden moeten wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:11

Theo

moederbord

5 km op de teller; die wagen is na productie altijd mooi en netjes verwarmd opgeslagen geweest. Meeste wagens staan na productie ergens buiten in weer en wind opgeslagen, en worden voor de aflevering even netjes opgepoetst.

Jouw wagen is dus netter en beter opgeslagen in die twee maanden. Er heet altijd iemand als bewaking bijgestaan. Zelfs als de korting maar 1.000 euro is zou ik het al doen; de wagen is nieuw.

Enig puntje waar je wel mee zit; de wagen heeft als bouwjaar vorig jaar. Dus als je over 5 jaar de wagen verkoopt dan is het een wagen die 6 jaar oud is. Op basis daarvan (je koopt een auto die als import/kentekendatum van vorig jaar is) zou een reductie van de prijs dus logisch zijn.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:24
Theo schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 12:12:
Enig puntje waar je wel mee zit; de wagen heeft als bouwjaar vorig jaar. Dus als je over 5 jaar de wagen verkoopt dan is het een wagen die 6 jaar oud is. Op basis daarvan (je koopt een auto die als import/kentekendatum van vorig jaar is) zou een reductie van de prijs dus logisch zijn.
Ik weet niet hoe het in België werkt, maar in Nederland wordt datum eerste toelating en datum eerste tenaamstelling geregistreerd. Als dit beide nog niet is geregistreerd in Nederland, dan komt er bij beide dus 2024 te staan. De daadwerkelijke bouwdatum van de (eigen) auto weet bijna niemand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:30
xSilver schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 01:42:
Intussen heb ik vernomen dat de auto effectief twee maanden te koop staat in de showroom, maar wel al gefabriceerd werd in juli vorig jaar.
Het beestje is dus een half jaar oud, zal er ook zo lang in de showroom gestaan hebben, maar sinds twee maanden dus te koop.
Afhankelijk van het merk kan 'ie ook zomaar een significant deel van die 4 maanden op de boot naar Europa hebben gestaan. Dat geldt precies hetzelfde als je zo'n auto nieuw besteld. De leeftijd van een auto wordt per definitie bepaald aan de hand van de datum waarop 'ie voor het eerst op kenteken is gezet, die paar maandjes op transport en in voorraad zijn daar totaal niet boeiend in.

Accu zal ook geen probleem zijn zolang de dealer in ieder geval in de gaten heeft gehouden dat de lading ergens tussen de 20 en 80% is gebleven. Die accu's hebben vooral te lijden van snelladen en langdurig stil staan in bijna volle of bijna lege toestand.
Pagina: 1