Kosten dakpannen coaten type roma rood rbb betonpan

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:35

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
Ik zag in de buurt meerdere huizen opnieuw pannen gelegd worden en toen bleek dat de roma betonpan blijkbaar maar 45 jaar mee gaat.😬 nu ben ik op dak geweest om schoon te maken vd goten en op de nokvorsten na was het allemaal best netjes.
Nokvorsten heb ik vast laten zetten met panpasta, piepschuim met purlijm zegmaar.
Nu liggen er al zonnepanelen op , dus ik dacht om de panelen heen te (laten) coaten om de levensduur wat te verlengen. (Ik heb al kosten genoeg op dit moment.)
Er word gepraat over coaten en impregneren.
Coaten schijnt met kleur te zijn en impregneren zonder kleur.
Impregneren is rond de 7 tot 12 euro per m2. En reinigen en ont kiemen/desinfecteren ongeveer 5 tot 15 euro/m2 althans volgens googlesearch.

Waar ik een beetje onzeker over ben is het starten van opvragen offertes. Tegenwoordig is hoog inzetten want we hebben t al druk genoeg principe en er zijn ook veel cowboy's tegenwoordig die "personeel" inhuren uit elk land van europa afkomstig. (wat niks zegt over hun kwaliteiten overigens.) maar is wel iets minder stabiel in kwaliteit denk ik.
Dus ik heb geen flauw benul van een redelijke prijs van reinigen, ontkiemen, impregneren van zeg 40m2
Waar moet ik op letten bij de offerte opvragen?
Moet ik nog opletten welke materialen type, merk impregnatimiddel ze gebruiken? Zoja wat is "goedspul"?

De garage heeft de zelfde pannen maar die zaten zo onder de mos dat ze een beetje ruwgetrokken zijn en in de categorie "richting slecht en versleten" zijn.
Die wil ik vervangen. Ligt het aan mij of zijn pannen 2x zo duur geworden in de laatste 2 jaar?
Ik denk er nu over om net niet nieuw er zelf op te leggen van de de dakpannen handelaar zegmaar.
Is dit verstandig? Of krijg ik dan schoongespoten 40 jaar oude pannen voor 60% van de nieuwprijs?

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:39

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ik zou vooral opletten hoe ze te werk gaan. Je wilt je zonnepanelen immers niet ook impregneren.
Meerdere offertes opvragen is wat ik zou doen.. en als je een paar normale hebt stopje en kies je er 1. Bij cowboys offertes opvragen heb ik geen moeite mee, moeten ze maar "normaal" doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
Nee, ze moeten inderdaad de boeidelen en de panelen en ramen goed afplakken voordat ze aan de gang gaan.

Hoe weet je of ze een beetje "normaal" hun werk doen? Trustreview is ook niet altijd betrouwbaar.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 04-06 23:55
copykat schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 21:44:
… (Ik heb al kosten genoeg op dit moment.)
Ik zou er voorlopig niks aan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
dimi_v schreef op zondag 14 januari 2024 @ 00:03:
[...]

Ik zou er voorlopig niks aan doen.
Want?
(ik bedoel preventie is iets wat je moet doen voordat iets slecht word toch?)

[ Voor 19% gewijzigd door copykat op 14-01-2024 00:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:09
copykat schreef op zondag 14 januari 2024 @ 00:13:
[...]

Want?
(ik bedoel preventie is iets wat je moet doen voordat iets slecht word toch?)
Dat dakpannen er niet zo fraai uitzien zegt niets over de primaire functie zijnde water tegenhouden.
Zolang ze heel zijn hoef je er niets aan te doen. Ze zijn niet van de ene op de andere dag lek, dus preventief vervangen is ook niet aan de orde.
Met mos begroeid wil niet zeggen dat ze dan lek zijn, ook al willen die dak-cowboys het tegendeel beweren. Dat is een puur een cosmetisch "probleem".

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 03-06 18:05

psy

Ik zou nooit mijn geld aan zoiets uitgeven, het blijft toch een beetje afwachten wat het effect is. Kan je dat geld niet beter in een potje stoppen en dit maandelijks bijvullen zodat je tezijnertijd een pot geld hebt om het echt goed te doen (vervangen)? Als huiseigenaar ben je dit toch min of meer verplicht want het hoort bij het onderhoud van je huis.

Overigens ben ik het ook met de overige posters eens als de dakpannen heel zijn zou ik me niet zoveel zorgen maken.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
JukeboxBill schreef op zondag 14 januari 2024 @ 00:29:
[...]

Dat dakpannen er niet zo fraai uitzien zegt niets over de primaire functie zijnde water tegenhouden.
Zolang ze heel zijn hoef je er niets aan te doen. Ze zijn niet van de ene op de andere dag lek, dus preventief vervangen is ook niet aan de orde.
Met mos begroeid wil niet zeggen dat ze dan lek zijn, ook al willen die dak-cowboys het tegendeel beweren. Dat is een puur een cosmetisch "probleem".
Dat begrijp ik.
Coating is beperking mosgroei en dat beperkt de wortel ingroei in de betonstructuur wat dus opname van water verminderd en schade verminderd. Dat werkt het best als het nog niet beschadigd is.
De pannen op mn garage zijn niet zo best. Zelfde pannen als op dak. Maar garage pannen zijn al flink ruw en ingevreten, optie 1 negeren. Optie 2 zelf een coating op smeren en laten liggen. Optie 3 gebruikte maar goede pannen scoren en die plaatsen. Optie 3 is iets wat ik van plan ben voor de garage. (aangezien ik die aan de binnenzijde ga afwerken en extra isoleren is het wel handig als t dak niet gaat lekken.)
Die op dak zijn niet nieuw meer maar ook niet stuk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xDX-94hB5aqvP06X0ypx_RE-mkk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/urWZT1k78ndy7ITwIiXz5Mc9.jpg?f=fotoalbum_large
Dit heb ik wel laten repareren en dicht stoppen(inregenrisico op de nokbalk), vorsten langs de voorzijde vast geplakt met pasta (cement uit 1980 lag los tussen de pannen.) en de vorsten over de nok liggen op kunststof leggers dus daar niks aan gedaan omdat dat nog goed lag.
Informatief gesproken doen beton pannen, snelleggers, 40 to 45 jaar levensduur. 1980 -2024 =44 jaar.
Ok mn oude huis had z80 pannen vanaf 1938 en die waren op een paar na ook nog waterdicht.

Ik denk dat ik in de lente op mn dak ga kijken hoeveel mos er is gehecht tijdens de natte periodes.
Indien het schoon is=> geen directe actie noodzakelijk.
Indien wat mos aanslag, schoon borstelen en ontkiemen. (dood maken met groene aanslag reiniger?)
En kijken wat een offerte doet voor impregneren.en dan beslissen of het koste bate gunstig is.
Nieuw betekend panelen er af pannen er af, nieuwe panlatten enz. 16k tot 20k begreep ik van andere sites en mensen.

Mn garage ben ik nu aan het schoonborstelen en controleren op schade/scheuren.
Kan het beter drogen.

[ Voor 3% gewijzigd door copykat op 14-01-2024 01:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.McDuck
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 14:56
Lijkt mij een beetje een excuus om aan de klusserij te gaan :-)
Als je dakpannen het al gaan begeven gaat echt niet heel je dak in 1x. Als je ongerust bent controleer je dak gewoon elk jaar. Zie je dakpannen die niet goed zijn vervang ze, gebruik coating of iets in die richting.
En als je graag wil klussen lekker groots aanpakken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fzdZT4Km5q43RqaNMgE-PG1TBF0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wdOSHPIHihd5d9f5q2cKV8qM.jpg?f=fotoalbum_large
Dit is een hoekje in mn garage, in die hoek had ik ook een vocht plek.
Op dak een gescheurde eindpan. Dus die is duidelijk. Halen en vervangen.
Paar nokvorsten zijn ingevreten door de mos. Die vervangen is ook niet heel moeilijk.

En klussen? Ik heb nog genoeg dingen als de tuin, keuken, woonkamer, zolder etage, dak isolatie, enz.
Dit huis heeft eh weinig onderhoud gehad en weinig interne vernieuwing.
Dus ik zoek geen werk maar wil ook niet gedaan werk verkloten met niks doen op dit soort dingen.
Korte termijn zal het nog prima zijn. Mijn post was voornamelijk inventariseren hoe coating in praktijk gezien word door de huizen bezitters. Die van de dakdekkers weet ik al. Beter is alles vervangen want 44 jaar oud.😁

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:32
Niet coaten, heeft eigenlijk geen levensverlengend effect en is ramp voor milieu. Dat mag ook eens gezegd worden.

Kostentechnisch is het totaal niet interessant behalve voor het bedrijf dat het uitvoert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:24
99ruud99 schreef op zondag 14 januari 2024 @:38: is ramp voor milieu. Dat mag ook eens gezegd worden.
Want daar horen we nooit iets over? :+ ;)

Verder ben ik het met het merendeel eens. Het is een oplapmiddel die voor enkele jaren goed is. Niet voor decennia.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06:43
Blijf weg bij reinigen en impregneren. Over 4/5 jaar ben je weer aan de beurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Je pannen worden niet aangevreten door mos maar door de zure regen. En aangezien die regen de laatste decennia minder zuur is geworden zal de aantasting ook minder worden.
Ik zie korstmos op enkele pannen zitten, dat is een prima coating, ik ken kasteeldaken waar dat al 300 jaar op de pannen zit. Overigens (en offtopic), de gele korstmos is een stikstofminnende variant, de grijze is een soort die niet zo van stikstof houdt, in die zin zijn het ook nog eens goede milieu-indicatoren.
Een slechte pan is een kapotte of lekke pan, en lekkage kan ook ontstaan doordat een (of meerder) pannen net niet goed op de panlatten liggen waardoor bij harde wind de regen onder de (enigszins) scheef liggende pannen wordt doorgeblazen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
Ah ok, dus conclusie:
Coaten en impregneren is een handelsoplossing voor 5 jaar.
Investering in bitcoins stoppen is zinniger.

Actie.
Bereikbare pannen schoon borstelen met een hardplastic borstel en verder niks doen totdat vervangen noodzakelijk is.

Ik zal vanmiddag foto's maken van de nokvorsten die op de garage liggen.
Kwa ruwheid. Misschien die met pannenroodbetonverf behandelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saint2Saint
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:44
Betonnen sneldekkers zijn ook prima op marktplaats te vinden. Ik zou zorgen dat je er voldoende op voorraad hebt zodat je kan repareren indien nodig. Pak je dak in één keer goed aan en kies dan ook gelijk een pan die je mooi vindt en bij je huis past (en dat kan best weer een nieuwe betonnen pan zijn)

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-06 19:49

Part

Helemaal niets.....

copykat schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 21:44:
.......
Ik denk er nu over om net niet nieuw er zelf op te leggen van de de dakpannen handelaar zegmaar.
Is dit verstandig? Of krijg ik dan schoongespoten 40 jaar oude pannen voor 60% van de nieuwprijs?
Je hebt hier over sneldek pannen (beton).

Voor nieuwe pannen betaalde ik in mei 2022  €728,00  per 1.000 pannen. Dus 72.8 cent (excl.) per pan.
Er gaan ongeveer 10 pannen in een m2 dus dat is €7,28 per m2.
Zelf als je nu het dubbele betaalt, zou ik niet voor tweedehands pannen gaan.
Nieuwe pannen hebben ook een beschermingslaag tegen algenaanslag iets wat de oude pannen niet hadden.

De kosten zitten hem vooral in het werk en steigers, lift etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17:25
Je kunt, als je denkt dat ze echt poreus zijn (en ik zie dat je zelf het dak op durft) ook zelf met een lagedruk spuit en beton impregneermiddel Wat gaan doen.

Ik heb ook betonpannen vanaf 1973.
Die zien er ook zo uit, maar zijn echt nog wel waterdicht.
Af en toe zie je een buur ze vervangen, maar de meesten nog niet.

Ik stel het nog even uit.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:11

JME

zeg maar Jamie

Hier dezelfde situatie, bouwjaar 1979. Pannen zijn heel, maar wel ruw en hier en daar wat mos. Paar jaar geleden gewoon panelen overheen laten leggen en die gaan er de komende jaren echt niet af om even het dak te vervangen. Zoals gezegd: zolang ze heel zijn, zijn ze niet stuk. Let trouwens op met dat mos verwijderen, dat kan ook kiertjes en naadjes achterlaten en dan ben je verder van huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Splorky
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01-06 14:26
Puur op gevoel dus misschien niet een waardevolle toevoeging.

Maar is dit nou écht een probleem? Ik heb het idee dat dit door van die schoorsteenveger/dakgoot schoonmaker types wordt verkocht die je heel erg graag bang maken (een simpele schoonmaak beurt resulteert vaak in upselling want je wil toch niet dat .... wat later on nog hogere kosten resulteert)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwiebus64
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 15:36
Wij hebben 2 jaar geleden de dakpannen vervangen en het advies van alle experts was oude dakpannen (30 jaar oud) niet coaten aangezien het dak dan niet meer kan "ademen". Er ontstaan vochtophopingen en dus houtrot in het dakbeschot.

[ Voor 7% gewijzigd door kwiebus64 op 14-01-2024 11:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:11

JME

zeg maar Jamie

@kwiebus64 snap ik niet helemaal, een pannenconstructie is toch per definitie niet hermetisch afgesloten?

[ Voor 10% gewijzigd door JME op 14-01-2024 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niels 2
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 21:47
Hoi , hier hetzelfde probleem sneldekkers van 1992 ( zijn gereinigd met hoge druk warm water )

optie's ??

Vervangen keramische pan ??
coaten die handel ??
Impregneren ??
Wil wel coaten maar is dit een oplossing ? (rest van het zinkwerk is wel ok )
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OnhywtQWeidxOGi8Ol3Kr9hOKn0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/eXvln3WkGXV36FLCFQWmquJI.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niels 2
Iemand hier tevreden van coaten ?? ( orgineel zijn ze ook met acrylaat uitgevoerd hier is de toplaag dus volledig weg ) Voor het reinigen was het vooral mos ..... Ze zijn wel wat ruwer maar dat waren ze ook al voor reinigen ......
Sneldek rbb 1992 monier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niels 2
Vervangen door keramisch pannen (limburg belgië) (enkel dakbedekking momenteel 10000 a12.000eurie's)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niels 2
Zelf impregneer aanbrengen met een airless spuit om het wat te rekken valt wel mee in kosten ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeacekeeperNL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

PeacekeeperNL

Koning Review 2023 en 2024

Hier hebben we het dak van het huis en de carport (voordat de zonnepanelen waren aangebracht) laten reinigen en coaten, en de gevel van de woning laten reinigen en impregneren.

Met reinigen kwam er wel enorm veel troep af, ook veel beton gruis (waar ik geen rekening mee had gehouden en waar de buurman wat minder vrolijk van werd...).

Coating zijn we van herfstkleur betonpannen (neroma) naar antraciet gegaan en geen dag spijt van gehad.

Onze redenering erachter is, omdat de betonnen pannen tegen het eind van hun geschatte levensduur zitten, dat we ze laten reinigen en coaten. Zien ze eruit als nieuw, en door de coating (in feite gewoon een verflaag) weer 5-10 jaar langer meegaan. Kunnen we wat langer doorsparen voor dakvernieuwing.

Ik zie die coating als een vergelijkbare behandeling zoals je houten kozijnen behandelt. Het is een extra beschermlaag.

Kosten vielen ons ook enorm mee, maar dat komt mede door een vriendenprijs (is bedrijf van kennis).

Mijn reviews al gezien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niels 2
Hoi , ik ben geen expert maar ik dacht hezelfde (orginele coating is versleten , nieuwe erop om max levensduur te halen ) .
Prijs enkel coaten(niet reinigen is al gedaan ) antraciet heb ik een offerte van 2500 eurie's voor 100 vierkante meters .
Lijkt me wel ok voor een nette uitstraling en extra jaren .
Hoe oud waren jou betonpannen ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niels 2
ps mocht eens tijd hebben ... Post eens een foto ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
Saint2Saint schreef op zondag 14 januari 2024 @ 10:03:
Betonnen sneldekkers zijn ook prima op marktplaats te vinden. Ik zou zorgen dat je er voldoende op voorraad hebt zodat je kan repareren indien nodig. Pak je dak in één keer goed aan en kies dan ook gelijk een pan die je mooi vindt en bij je huis past (en dat kan best weer een nieuwe betonnen pan zijn)
Ik heb een paar nieuwe nokvorsten. En een paar zo goed als nieuwe pannen gekocht in de buurt van zo'n pannenhandelaar toen ze mn panelen gingen leggen.
Nokvorsten om die Y te vervangen indien nodig. Die zijn gewoon met flexim dicht en vast gezet.

Ze zijn hier om de hoek aan het vervangen eens vragen of de een goot eindpan overhebben.
Anders even langs die pannen handelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
Splorky schreef op zondag 14 januari 2024 @ 10:19:
Puur op gevoel dus misschien niet een waardevolle toevoeging.

Maar is dit nou écht een probleem? Ik heb het idee dat dit door van die schoorsteenveger/dakgoot schoonmaker types wordt verkocht die je heel erg graag bang maken (een simpele schoonmaak beurt resulteert vaak in upselling want je wil toch niet dat .... wat later on nog hogere kosten resulteert)
Nou niet geheel, deze woningen zijn gebouwd door een bedrijf dat toen failliet ging, aantal dingen
Sneldekkers waren erg in alle woningen hier hebben rode sneldekkers.
Mijn gele zachte gevelsteen met stukjes schelp zijn gevoegd met boterzachte zandverhouding.
(vorige huis donkerrode baksteen en snoeiharde grijze voeg, harder dan de steen zelf)
Zuidzijde had volledig uitgevreten voegen door de zuidwester regenbuien. Je zag de regenvegen gewoon zitten. Dat heb ik laten reinigen, opnieuw gevoegd en geïmpregneerd netjes en waterwerender.
De cement tussen de nokvorsten op dak lag ruim los te rammelen in de wind aan die korte kant.
Dus dat ook gem flexim laten vast zetten en waaiwaterdicht laten maken.
Voor de rest is het dak werk op de nok na mosvrij.
(misschien vd zomer even kijken of ik dit kan schoon borstelen, tis best hoog en er liggen veel panelen in de weg.... :X )

Alleen het garage dakpannen spul is nu erg vochtig en ziet er gecorrodeerd uit.
Dat is prima zelf te doen. Max 2,5m hoog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
kwiebus64 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 11:01:
Wij hebben 2 jaar geleden de dakpannen vervangen en het advies van alle experts was oude dakpannen (30 jaar oud) niet coaten aangezien het dak dan niet meer kan "ademen". Er ontstaan vochtophopingen en dus houtrot in het dakbeschot.
Ik vind 30 jaar oud wel erg snel.
Houtrot van dakbeschot komt vaak van vocht van binnenuit dat niet weg kan en condenseert tegen de koude dakdelen opweg naar buiten of vliegsneeuw en waaiwater.
(vocht wat zijwaarts en omhoog geblazen word.)
Meestal is bij vervangen van panlatten en pannen dampopenfolie gelegd om die vochtstromingen te weren van je dakhout.
Belangrijker is dampdichte isolatie in je dak aan de binnenzijde.
Dat pannen niet kunnen ademen lijkt me apart. Het is 1 zijdig dus vooral waterwerend dus minder vocht opname en je lijmt niet alles strak aan elkaar. Dat het impregneren maar 5-10jaar helpt is logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
Niels 2 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 16:16:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Ik heb toevallig hetzelfde traject/keuze doorlopen. Mijn dakpannen waren uit 1978 en werd gek van ieder jaar op de schaduwplekken het mos eraf halen. Teken dat de dakpannen toch echt poreus aan het worden waren. Coaten/reinigen zou me €2700,- kosten en nieuwe matzwarte dakpannen (beton) €4600,-.

Ik ben zo blij met mijn keuze voor nieuwe want hier in de buurt zijn de eerste woningen die gecoat hebben al minder mooi aan het worden. De dakpannen die ik heb zijn mooi glad en niet ruw zoals oude betonnen pannen en ik ben dus echt zolang ik hier woon voor altijd van enig onderhoud etc af. Verder waardeverhogend bij verkoop woning. Mijn buurman had net ervoor zijn panelen op zijn oude pannen gelegd en die baalt nu als een stekker. Ik heb na verwijderen oude panelen (11 jaar oud 10 x 250) gelijk nieuwe 17 x 430 erop gelegd.

Niet korte termijn denken is mijn motto, maar lange termijn. Als je het doet, doe het dan goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niels 2
Heb je misschien wel een een punt . Ik denk wel dat je met coaten op het juiste moment de levensduur verlengt . Hoe langer zonder coaten hoe poreuzer ze worden ?? Ik vind het inderdaad zelf ook een moeilijke keuze ...
Alvast bedankt voor je input

Maar 4600 is wel niet gek , ik neem aan geen 100 vierkante meters ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Niels 2 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 17:07:
Heb je misschien wel een een punt . Ik denk wel dat je met coaten op het juiste moment de levensduur verlengt . Hoe langer zonder coaten hoe poreuzer ze worden ?? Ik vind het inderdaad zelf ook een moeilijke keuze ...

Schat de helft.

Coaten kost normaal gesproken ongeveer de helft van nieuwe pannen. Maar het verschil alleen al optisch is vind ik groot. Ik vind coaten van je dak net zoiets als gaten opvullen in rotte kozijnen. Vroeg of laat moet dat kozijn er toch uit. Maar ieder mag daarin zijn eigen keuze maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
kwiebus64 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 11:01:
Dit is echt pure onzin. Sorry.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
Niels 2 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 16:16:
Pannen zijn van 1980.
Garage net schoon gemaakt van groene mos.
Begon te hagelen dus morgen laatste stukje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nS8dsUKhDvKOwBDGK_16ITjqbC8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MSOSVKkmXyzNm5mZuhYG35Yv.jpg?f=fotoalbum_large
Flink ingevreten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m6ossWcuaEEcRMIBv8NMlGroMbc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iuosjf0stM9pQQd76SHGxgyq.jpg?f=fotoalbum_large
Ben ze aan t schoon krabben.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/flK4AsAgFhQx4zt-JaYu0_uZ4Fw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FP0oQ8RhKafsQwh7T5u0k0mP.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LUIYLTgIWCw4KMQE4fqZAUU30mQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SS0FAFogI0zTIfnNt9f6ETE7.jpg?f=fotoalbum_large
Als die groene groeimeuk weg lopen steken en vegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Niels 2 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 17:07:

Ik heb ook meerdere offertes voor nieuwe betonpannen. Is wel een topic over.

Samenvattend: er zijn veel cowboys die 15k vragen.
Er zijn ook meerdere bedrijven waar het rond de 9 a 10 k kost.

En er was er eentje die het voor rond de 7k wilde doen.

5k ga je niet meer vinden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
@MotorBeast toen we t kochten in december en betrokken in februari viel het allemaal niet zo op.
In de lente op dak geweest en op 10 emmers vuil na in de V-goot. 😬 zag alles er wel netjes uit op de korstmos na op de nokvorsten. Alleen de Y sectie was minder. Vooral cement tussen de nokvorsten en pannen en lood vd schoorsteen en voegen vd schoorsteen.
Dat heb ik laten repareren. En ook het cementdak vd schoorsteen. (scheurtjes.)
Vervangen was niet echt aan de orde.
Nu laat ik t liggen tot het nodig is om te vervangen.

De garage zoals je boven ziet is er slechter aan toe.
Die wilde ik of coaten of ik haal pannen om te vervangen.
Niet perse dit jaar maar wel tussen nu en 5 jaar. Als ik tijd en geld heb voor dit klusje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
@copykat Ellende is....over een jaar of over 2 jaar......weer mos. En op termijn erger ...... lekkage.

Gewoon even sparen en goed aanpakken. Je kent je huis ook optisch niet meer terug als je de boel vernieuwt. Succes met je keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
MotorBeast schreef op zondag 14 januari 2024 @ 19:12:
@copykat Ellende is....over een jaar of over 2 jaar......weer mos. En op termijn erger ...... lekkage.

Gewoon even sparen en goed aanpakken. Je kent je huis ook optisch niet meer terug als je de boel vernieuwt. Succes met je keuze.
ik denk inderdaad dat ik de garage van nieuwe pannen ga voorzien.
klusje word dan in de een zomer:
- oude meuk verwijderen.
- panlatten verwijderen
- dak schouwen op schade.
- damp open folie er over heen.
- nieuwe panlatten.
- nieuwe pannen plaatsen.

Kan ik allemaal wel zelf. Eerder gedaan op mn dak van mn oude huis toen de dakkapellen geplaatst waren
(dat dakhout was zo oud als planken en kieren en waaiwateren vliegsneeuw tussen de pannen liep over t hout mn huis in.)
ik heb toen uiteindelijk damp open folie van de nok langs de dakkapellen gelegd en nieuwe panlatten geplaatst en alle oude pannen die slecht waren vervangen voor de goede leftovers van de plek waar de dakkapel zat. de nok vorsten heb ik toen laten plaatsen door een dakdekker.
das toch een vak apart met die flexim en loodaansluitingen..
Daarna pas mn rockwool flensdeken en gips tegen mn dak aan geschroeft.
Onderste randje open gelaten voor wat tocht langs de oude dakbeschot ( kon je zo doorheen kijken voor de isolatie) voor ventilatie, uiterste hoekje onderin bij de zoldervloer.
was wel wat jonger en de kuitjes zijn nu eerder verzuurt maar op de garage is het te doen.

Thanks iedereen. Laten coaten van het hoofddak doe ik dus niet. Even van de zomer wat betonverf op de vorsten smeren om het vervangen uit te stellen tot een beter moment ja dat denk ik wel. (echt een klusje van een weekendje) Goed schoon borstelen met een stevige borstel primer er op en dan die verf er op met een vachtroller en een blokkwast. (heb geen airgun)
Deze verf kan me ook niet de kop kosten. :+
( Als dit 5 jaar houd kan ik zelf bepalen wanneer ik die onderhouds klus doe) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
@copykat Goed idee!!!

Als je nog moet isoleren. Gelijk aan de buitenkant doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steenwijkerland
  • Registratie: April 2022
  • Niet online
Niels 2 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 11:47:
Hoi , hier hetzelfde probleem sneldekkers van 1992 ( zijn gereinigd met hoge druk warm water )

optie's ??

Vervangen keramische pan ??
coaten die handel ??
Impregneren ??
Wil wel coaten maar is dit een oplossing ? (rest van het zinkwerk is wel ok )
[Afbeelding]
Als ze je dak schoonspuiten met hogedruk krijg je dan geen lekkage door je dakbeschot heen?

Ik overweeg het namelijk ook.
Veel bomen om mijn huis heen en dakpannen vol met mos aangroei etc.
Heb vochtplekken op dakbeschot.

Heb een 1973 huis met stro dakplaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
MotorBeast schreef op zondag 14 januari 2024 @ 19:44:
@copykat Goed idee!!!

Als je nog moet isoleren. Gelijk aan de buitenkant doen.
:X Ik heb pir op gips 80 besteld en klaar liggen voor de binnenzijde. (had stukje nodig voor de gang dus meteen alles besteld.)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/evALlk6k6VNsNHBun_HRkW4W8mM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g4Wk2bDE81nzd8ua6V50XUcz.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SI6qS9xkENFTh_42KjPg-JyTuHE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zxyUrPabs1pH9l576SACDcxe.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/saGfQvha0_t5dUzvaKSeTP7XER8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RjoMZZnk3AYSuxuU3xQfp5EF.jpg?f=fotoalbum_large

Garage heb ik vorige lente de "grijze asbest houdende platen" verwijderd met speciale mondkappen en afval zakken en en handschoenen. ( van die "fermacel" achtige gipsplaten)
Uiteraard éérst advies ingewonnen bij Asbestshop in hoeverre dit veilig zelf te doen is. En nu ik de keuken ga vernieuwen komen de oude kastjes in de garage als gereedschapkasten dus die moet ik even snel "klaarmaken" voor plaatsing.
De beoogde deurvervanging komt later wel das me nu te duur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Steenwijkerland schreef op zondag 14 januari 2024 @ 19:58:
[...]

Als ze je dak schoonspuiten met hogedruk krijg je dan geen lekkage door je dakbeschot heen?

Ik zeg....niet doen. Sparen en nieuwe pannen erop. Zeker als je nu al vocht binnen hebt. Ik heb er nog geen dag spijt van.

Ik ben nogal op mijn privacy anders had ik een foto geplaatst. Sorry.

[ Voor 9% gewijzigd door MotorBeast op 14-01-2024 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
Steenwijkerland schreef op zondag 14 januari 2024 @ 19:58:
[...]

Schoon spuiten met hoge druk spuit alle nog bestaande coating van je pannen en brengt een hoop vocht met zich mee. (word ook afgeraden om met je hogedrukspuit je betonnen tuintegels te reinigen om de zelfde redenen.

Als je nog geen zonnepanelen hebt en ze zijn aangevreten zoals die van mijn foto's zou ik geglazuurde pannen laten leggen. ( hoe gladder des te beter de bomen meuk van je dak spoelt met regen. 8) )
En meteen laten isoleren als dat nog niet gedaan is. er is nu nog subsidie voor wat het waard is.
( heb je meteen goede vocht regulering van je dak. Voor behoud van je dakbeschot)
https://www.milieucentraa...-en-besparen/dakisolatie/

Ik heb al pir plus gips klaar liggen voor als ik aan mn zolder toekom met verbouwen. er zit al 40mm isolatie op van de bouw en ik schroef er van binnen nog wat op. afwerken met fix n finish en hop strak plafonnetje.
Ik dacht voor me zelf dat de pannen om de panelen heen gladder te maken en een UV bestendige verf er op te (laten) brengen de levensduur te verlengen tot moment dat de zonnepanelen ook weer vervangen mochten worden. 15-20 jaar isch? (Ben ik 70isch dus wie dan leeft wie dan zorgt.)

Pagina: 1