Muur schilderen na behang verwijderen gaat niet goed

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daanbm
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 27-03-2024
Hallo,

ik ben in mijn nieuwe huis bezig met een muur waar eerst behang op zat.
Behang is er afgestoomd en lijmresten zo goed als mogelijk verwijderd, daarna met ontvetter gereinigd en opgeschuurd.
Nu een laag primer er over heen gedaan, maar zoals je kunt zien komen er allerlei plekken naar boven, waar ik vermoed toch nog lijm heeft gezeten.

Ik zoek advies over de aanpak/volgende stap om de muur toch weer mooi te krijgen (en als de conclusie opnieuw stucen is, dan is dat maar zo...)

Dank!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4f3Fwobg-21sgBwnoyAm85IVb4g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YsgXZUu71eLemZI7EGN6csMQ.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:21
Het ziet er een beetje uit als lijm en/of papierresten ja. Als je een beetje je best doet, is het er dan niet glad af te krijgen? Ja, veel werk waarschijnlijk. Misschien eens goed nat sponzen en dan kijken of je het er met een breed plamuurmes (voorzichtig, natte muur beschadigd vermoedelijk makkelijker!) of zelfs met een niet te breed spacmes (beetje abuse, die is daar niet voor, maar als het zachte prut is, lukt het misschien, en zo'n ding houd wel de muur eronder heel). Let op dat je spacmes er als het ware overheen veegt/krabt zoals een bezem, niet zoals een plamuurmes met de scherpe kant vooruit, maar juist met de scherpe kant schuin naar achteren. Als het voelbaar harde puntjes zijn moet je dit alles niet doen, dan sloop je alleen het mes en/of je muur.

De muur lijkt voor de rest eigenlijk wel strak dus dan is stucen wellicht een beetje jammer van je geld.

Of, je moet dat zelf doen met het allerminimaalste laagje fix & finish - maar zonder ervaring zou ik dat in mijn woonkamer wel laten doen door iemand die het kan (d.w.z. vaker heeft gedaan, op zijn minst). Oefenen kan mooi op een zolder ofzo ;)

25 kg fix & finish kost trouwens €20 ofzo dus ene poging waard.

[ Voor 7% gewijzigd door Wilke op 13-01-2024 20:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artifax
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:56
Dit lijkt op papierresten met behanglijm.

En wat versta jij onder schuren? Heb je dit met schuurpapier gedaan? Zo ja, dan zou zelf bij Boels o.i.d. een wandschuurmachine huren en even een dag goed los gaan.

https://www.boels.com/nl-...fondschuurmachine/p/11222

Daarna opnieuw proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daanbm
Dank voor jullie antwoorden.

Met schuren bedoel ik met een schuurmachine, korrel 120. Wellicht grover schuurpapier nodig om de resten te verwijderen. Al flink in de weer geweest met plamuurmes maar kan nog eens een poging wagen voor de laatste resten met afweekmiddel.

[ Voor 3% gewijzigd door Daanbm op 13-01-2024 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-05 09:23
Heb je zo’n langnek? Even korrel 40 of 60 en wat geduld. Als het glad is en alleen doorschijnt is isolerende muurverf een optie.

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daanbm
Met behangverwijderaar en een plamuurmes komt er nog een hele hoop af, inderdaad papierresten.

Heb ook een stukje met korrel 60 geschuurd en daarmee komt het er ook af alleen neem je de onderliggende verflaag mee. Zie foto.

Zul je deze stukken blijven zien als ik er een laag primer en dekkende verflagen eroverheen schilder en kan ik dus beter de hele huidige verflaag er nu afschuren? Of zo goed mogelijk verwijderen met middel en plamuurmes, schoonmaken, lichter opschuren en verven? Wat denken jullie?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WP9MPebe9gs7vy07WQ91xKSmTFo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NY8PxmBpeYV9sgSnMHOapDg8.jpg?f=fotoalbum_large
Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 00:29
Ik ben bang dat je er eerst alles af moet halen, dat ga je blijven zien. Opnieuw behangen was minder werk geweest maar ook daar moet je zorgen voor een schone gladde ondergrond. Met de nieuwste lijmen haal je het behang er als het aan vervanging toe is wel makkelijker van de muur als vroeger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Waarom ontvetter op een stoffige muur ?

Gewoon schuren met eerst korrel 80 daarna 180/220

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 20:25
Wilke schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 19:58:
25 kg fix & finish kost trouwens €20 ofzo dus ene poging waard.
Fantastisch spul. Ik heb hier ook wel eens een topic geopend met een vergelijkbare vraag. Ik zal die eens updaten als ik tijd heb. Vliesbehang eraf en daarna schilderen was een drama. We hebben dit bij een tweetal muren geaccepteerd, maar bij de rest wilde ik een mooier resultaat hebben.

Allereerst hebben wij gekozen om het ons makkelijker te maken door te kiezen voor structuurverf met een fijne korrel. Overigens zie je lijmresten nog steeds, het is immers een fijne korrel. Neemt niet weg dat je heel wat minder moeite hoeft te doen om een strakke muur te krijgen.

Op zolder waren bijna alle muren gestuct, behalve eentje. Ik bleef daar plekken op zien en kon schuren tot ik een ons woog. Ik heb er voor gekozen een emmer fix & finish tegenaan te smeren. Beste keuze die ik gemaakt heb. Het was even wat werk, maar uiteindelijk word je er beter in maak je al snel meters. Dat kun je vervolgens zeer eenvoudig vlakschuren en schilderen. Kost wat tijd, maar ik ben er blij mee.

Bij de kinderkamer had ik naast beton ook een muur van kalkzandsteen. Dat was gewoon een kwestie van een extra millimeter eraf schuren. Geeft een berg stof waar je niet vrolijk van wordt, maar dan is ie wel vlak.

Kortom: schuren, schuren, schuren. Eventueel kiezen voor fix & finish en wellicht cheaten met structuurverf als het niet 100% glad hoeft. Op de tweede foto van @Daanbm zie ik ook van die ronde plekken. Die ga je amper goed krijgen zonder aan te smeren. De rest er omheen hoef je wellicht niet aan te smeren. Maar dat stuk wel. Daarna vlak schuren met een schuurblokje en je ziet het niet meer. Als er lijm blijft zitten rol je dat ook zo mee met je verfroller. Met stucpasta gebeurd dat niet (hier niet iig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:35
Zo op de foto lijkt het alsof de primer niet (overal) goed heeft gehecht? Normaal gesproken schuur je dat niet op deze manier weg als de verf goed op de laag eronder is gehecht. Werk je met een primer voor zuigende muren?
Ik zou alles eraf halen en de muur helemaal vrij van lijm en papier maken. Laatste check bij daglicht! Dan goede primer erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ilaurensnl
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:26
Hackus schreef op zondag 14 januari 2024 @ 13:41:
Waarom ontvetter op een stoffige muur ?

Gewoon schuren met eerst korrel 80 daarna 180/220
Geen expert in dit gebied, maar volgens mij moet je eerst ontvetten aangezien je anders vet/lijm resten in de muur schuurt dat maakt het nog moeilijker om een mooie finish te krijgen (ook nadelig voor hechting).

[ Voor 3% gewijzigd door ilaurensnl op 14-01-2024 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:27
Makkelijk schreef op zondag 14 januari 2024 @ 07:56:
Heb je zo’n langnek? Even korrel 40 of 60 en wat geduld. Als het glad is en alleen doorschijnt is isolerende muurverf een optie.
Met korrel 40, 60, 80, 120, etc. schuur je waarschijnlijk het hele stuclaagje er vanaf, en zo niet dan moet je naschuren door de diepe groeven die een grove korrel achter laat.

Als de lijm niet loslaat dan heb je geen keuze, maar zou altijd eerst minimale korrel proberen.

Ik heb behang met (veel) water afgestoken. Daarna de muur met korrel 220 heel licht geraakt voor minuscule papierrestjes. Vandaag daar weer een hele dunne filmlaag over gestuct om oneffenheden glad te maken. Net als bij topicstarter een hele dunne stuclaag op kalkzandsteen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j10
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 16:58

j10

Het zijn bijna zeker lijmresten Ik zou er voor gaan om :opgewerkte plekken wegsteken met plamuurmes
en evt wat met schraper.
Als je de wand met verf wilt afwerken zou ik de wand voorstrijken met fixeermiddel b.v sigma fix [1op3 verdunnen] laten drogen en plekken reparen met bv albastine o.i.d.
De fix zet de onderlaag vast en heft de zuiging ged op
afz. schilder Jan.
Pagina: 1