Supermicro H11SSL-i SATA SSD niet herkend

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joop911
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 19-04 18:29
Hallo,

Ik heb een tweedehands Epyc 7402P met mobo supermicro H11SSL-i gekocht. Via SATA3 is een SSD (2TB - CRUCIAL) actief en werkt. Nu wil ik een tweede SSD (sata3) (4TB - EMTEC) installeren maar ik krijg deze niet aan de gang.

BIOS advanced SATA herkent hem gewoon niet. Heb al een andere SSD geprobeerd -zelfde resultaat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jT1CN_fI2FNmhjgKRnSQaeVNYJk=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/3oKaO6s89wkZ9flSoNwp5rYV.gif?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1ruL3iGTS_V-qhgMzqhQpIK66ME=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/4J4my8285K0G1Pl5PX1IpAyM.gif?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1gQ4IHzbnEK_VrZt9zj6LL0nfiM=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/oWmLnPjGPKKYF7q3bgvyYi6Y.gif?f=fotoalbum_large

Ik heb beide SSDs op iSATA3 en iSATA1 geplugd, zie foto.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5DRTvAJ3G5CbHQ-LZ69lQbeud3c=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/qdH0pG5kybJaDZeJQylricOg.gif?f=fotoalbum_large

Wat kan dit zijn?

Daarnaast heb ik geprobeerd een PCI nvme bay te installeren, zie foto. Ook deze wordt niet herkend.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jh94njlZxrX28lX_p_cvvCGb6sc=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/nB31SjOfPP1SaTPOGNkJDyHo.gif?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:20

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Welke schijf zit er op de witte SATA poort en welke op de oranje? Die oranje lijkt namelijk een aparte controller te zijn en zie je wellicht niet in BIOS.

Voor de m.2 SSD, je hebt die in nVME-1 slot geprikt, het tweede slot, ipv het eerste. Als het moederbord geen PCIe bifurcation ondersteund om het x16 slot in aparte lanes te delen, zal waarschijnlijk alleen het eerste slot gedetecteerd worden en die is leeg.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:52

nelizmastr

Goed wies kapot

Heb je de SSD’s ook in andere systemen en poorten / sloten getest om DOA uit te sluiten?

Zeker omdat Crucial het enige gebruikte A-merk is zou ik dat niet zomaar uitsluiten.

[ Voor 5% gewijzigd door nelizmastr op 13-01-2024 21:33 ]

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leon T
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Leon T

Ni!

Waar heb je die EMTEC SSD vandaan? En wat kostte hij?
Je geeft aan een 4TB variant te hebben, maar volgens de website van de fabrikant levert men maar tot 2TB: https://www.emtec-international.com/en/ssd/internal

Het typenummer vind je op Google ook alleen maar op amazon/ebay etc en niet echt bij reputable leveranciers...

Sluit hem eens aan met de werkende stroom en sata kabel op dezelfde sata poort die je met de Crucial gebruikt. Als hij het dan niet doet zou het mij niet verbazen als je opgelicht bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joop911
Hero of Time schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 20:28:
Welke schijf zit er op de witte SATA poort en welke op de oranje? Die oranje lijkt namelijk een aparte controller te zijn en zie je wellicht niet in BIOS.

Voor de m.2 SSD, je hebt die in nVME-1 slot geprikt, het tweede slot, ipv het eerste. Als het moederbord geen PCIe bifurcation ondersteund om het x16 slot in aparte lanes te delen, zal waarschijnlijk alleen het eerste slot gedetecteerd worden en die is leeg.
Op de witte zat de Crucial SSD en op de oranje zat de EMTEC SSD. Ze zitten volgen supermicro manual op zelfde data controller.[/i]

OK, ik heb die nvme omgezet naar slot0, maar zie geen verschil. Kan ik in BIOS checken of ie deze disk ziet? Ik weet even niet waar ik dit zou moeten vinden. Tis mn eerste Supermicro mobo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joop911
nelizmastr schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 21:32:
Heb je de SSD’s ook in andere systemen en poorten / sloten getest om DOA uit te sluiten?

Zeker omdat Crucial het enige gebruikte A-merk is zou ik dat niet zomaar uitsluiten.
Ehu ja, op alle SATA poorten getest - zelfde resultaat. Ik heb hem via een adapter kabel even aan een Mac gehangen maar die zag hem helemaal niet. Maar ik betwijfel of dit überhaupt werkt.

Ja, ik ga die EMTEC terug sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joop911
Leon T schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 22:01:
Waar heb je die EMTEC SSD vandaan? En wat kostte hij?
Je geeft aan een 4TB variant te hebben, maar volgens de website van de fabrikant levert men maar tot 2TB: https://www.emtec-international.com/en/ssd/internal

Het typenummer vind je op Google ook alleen maar op amazon/ebay etc en niet echt bij reputable leveranciers...

Sluit hem eens aan met de werkende stroom en sata kabel op dezelfde sata poort die je met de Crucial gebruikt. Als hij het dan niet doet zou het mij niet verbazen als je opgelicht bent.
Via Amazon, rond de 200 euro.

Ja, ik zag dat ook dat ze volgens fabrikant maar tot 2TB gaan, vreemd want op de verpakking staat 4TB. Ik ga hem terug sturen. Welke fabrikanten adviseer je? Ik las dat er ook problemen met Samsung SSDs zijn met bepaalde supermicro mobo's.

Ik heb hem op dezelfde sata poort en kabel aangesloten - werkt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Joop911 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 23:10:
[...]

Op de witte zat de Crucial SSD en op de oranje zat de EMTEC SSD. Ze zitten volgen supermicro manual op zelfde data controller.[/i]
Als het dezelfde controller zou zijn, waarom zijn de poorten dan een andere kleur?

Maar je hebt ook al geconstateerd dat de schijf op een ander systeem ook niet gevonden wordt. Dus dat lijkt eerder de boosdoener te zijn.
OK, ik heb die nvme omgezet naar slot0, maar zie geen verschil. Kan ik in BIOS checken of ie deze disk ziet? Ik weet even niet waar ik dit zou moeten vinden. Tis mn eerste Supermicro mobo.
In het BIOS zal je die niet zo snel vinden. Je ziet 'm zoals je schijven van een aparte RAID controller ziet. Zulke kaarten komen na de standaard POST van het moederbord met tekst over de schijven, RAID configuratie, etc. Als je een OS hebt, zal je 'm daar normaal moeten kunnen zien. Wil je er een OS op zetten, dan moet je zeker zijn dat het systeem van de PCIe kaart kan booten. Niet elk moederbord ondersteund dit of voor elk type uitbreidingskaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joop911
Vraagje. Die PCIE NVME 4 bay is van een generiek merk en werkt voorlopig niet.

Weet iemand of Supermicro AOC-SLG3-2M2-O (Supermicro 2-Port M.2 NVMe Add-on Card Gen3 PCIe x8) die volgens specificatie compatible met supermicro H11SSL-i is, probleemloos werkt? Voor 60 euro kan ik dat proberen evt.

Wat ik me met name afvraag of het systeem kan booten van deze nvme.

Heeft iemand ervaring met die setup?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Heb je PCIe bifurcation opties in het BIOS? Als je dat niet hebt, werkt die andere kaart mogelijk ook niet. Heb je het wel, dan kan de huidige optie mogelijk werken, uitgaande dat je moederbord überhaupt boot van PCIe ondersteund. En dat weet je pas als je er een OS op kan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joop911
Ja, pcie bifurcation in bios staan aan op “auto”.

Ik heb op diverse fora gevonden dat je kunt booten van pcie met dit supermicro h11ssl-i board.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

En als je die eens aanpast naar 4x 4x 4x 4x. Start iets van een OS op en kijk wat je ziet aan schijven.

Pagina: 1