Dag allen!
Enkele dagen geleden viel onze boiler (die zowel gebruikt wordt voor warm water als voor verwarming) plots uit. Error 133: veiligheidstijd ontsteking overschreden. Eens uit en aanzetten bood jammergenoeg geen soelaas. De resetknop indrukken verrassend genoeg wel. Dan werkte hij weer een kwartiertje. Maar daarna sloeg hij weer af. Daarna nog eens op de resetknop drukken zorgde meestal wel voor ontsteking, maar dan viel hij meestal al na enkele seconden weer uit. Vandaag zag ik ook Error 128: Vlamuit in bedrijf voorbijkomen. Geen idee in welke mate deze van elkaar verschillen, maar ik vermoed dat ze wel gerelateerd zijn?
Ik vroeg me af of jullie konden meedenken aan hoe dit op te lossen valt. Ik heb niet veel verstand van boilers, maar ben niet bang om eerst even mijn handen uit de mouwen te steken vooraleer we een technicus bellen die waarschijnlijk een klein fortuin aanrekent om dan een half boutje aan te draaien.
Wat ik al gevonden heb op het internet / wat ik al geprobeerd heb:
Het model is WGB 28E.
Heel erg bedankt voor het meedenken!
Enkele dagen geleden viel onze boiler (die zowel gebruikt wordt voor warm water als voor verwarming) plots uit. Error 133: veiligheidstijd ontsteking overschreden. Eens uit en aanzetten bood jammergenoeg geen soelaas. De resetknop indrukken verrassend genoeg wel. Dan werkte hij weer een kwartiertje. Maar daarna sloeg hij weer af. Daarna nog eens op de resetknop drukken zorgde meestal wel voor ontsteking, maar dan viel hij meestal al na enkele seconden weer uit. Vandaag zag ik ook Error 128: Vlamuit in bedrijf voorbijkomen. Geen idee in welke mate deze van elkaar verschillen, maar ik vermoed dat ze wel gerelateerd zijn?
Ik vroeg me af of jullie konden meedenken aan hoe dit op te lossen valt. Ik heb niet veel verstand van boilers, maar ben niet bang om eerst even mijn handen uit de mouwen te steken vooraleer we een technicus bellen die waarschijnlijk een klein fortuin aanrekent om dan een half boutje aan te draaien.
Wat ik al gevonden heb op het internet / wat ik al geprobeerd heb:
- Gaskraan staat dicht?
- ---> De hendel staat evenwijdig met de leiding. Dit zou open moeten zijn. Bovendien heeft hij soms wel degelijk een goeie vlam. Gas is er dus voldoende.
- Problemen met de gasaansluiting?
- ---> We hebben ook een gashaard. Deze werkt prima. Er is dus geen probleem met onze gasaansluiting.
- Uitzetten en weer aan
- ---> Meteen dezelfde error
- Resetknop
- ---> Werkt soms, maar hij valt wat later weer uit. Als dit vaak gedaan wordt dan valt hij nagenoeg meteen weer uit.
- Ionisatorkabel zou los zitten?
- ---> Ik heb de kast opengehaald, en alle kabels gecontroleerd. Ik heb niet meteen een idee welke kabel de ionisatorkabel is, maar alles lijkt me wel goed vast te zitten.
- Fasen zijn omgewisseld?
- ---> Lijkt me sterk: Wij gebruiken hem al sinds Mei. Daarvoor hebben de vorige bewoners van dit huis hem ook verschillende jaren gebruikt. Waarom zouden ze nu plots omgewisseld zijn?
- CO2 waarden niet goed gekalibreerd?
- ---> Ik denk dat dit eerder iets is waar een technieker voor moet langskomen? Geen idee of ik dit zelf kan, of hoe ik er aan moet beginnen.
- Printplaat defect?
- ---> Ik heb deze ochtend gekeken hoe makkelijk deze bereikbaar is. Er zit toch een hele kabelboel rond, dus dit hou ik graag als laatste om naar te kijken. Bovendien denk ik dat ik hier weinig aan ga kunnen doen, buiten misschien bolle elco's vervangen?
- Condenswaterafvoer verstopt?
- ---> Gecontroleerd: loopt water uit. Bovendien is dit gewoon een buis in een buis. Als deze verstopt (of aangevroren) zou zijn zou het water gewoon moeten overlopen.
- Omschakeling van laagcalorisch naar hoogcalorisch gas?
- ---> Ik heb opgezocht wanneer dit was in deze straat. april 2022. Hij werkt dus al anderhalf jaar prima. Lijkt me dus sterk dat dat nu plots problemen zou geven.
- Defecte vlamsensor
- ---> Nog voor ik deze suggestie online las was ik deze ook al aan het denken. Ik zie door het venstertje een volledige vlam over de breedte van de brander. Mooi blauw zoals het hoort. Maar toch hoort ik nog een repititieve "klik". Alsof de ontsteking nog blijft geven? Zou het kunnen dat de boiler niet detecteert dat de ontsteking gelukt is? Ik denk echter dat deze vervangen niet iets is dat ik als leek ga doen. Dit is interne keuken van de boiler en dat gaat (ook omwille van verzekerings- en aansprakelijkheidsredenen) mijn petje te boven. Het enige wat ik nog wel zou kunnen doen is controleren of de draden van en naar deze sensor goed aangesloten zijn. Alleen is het me nog niet helemaal duidelijk waar deze vlamsensor zich bevindt op dit toestel.
Het model is WGB 28E.
![]() | ![]() | ![]() |
Heel erg bedankt voor het meedenken!